En pysty kuuntelemaan ja kirjoittamaan samaan aikaan. Onko minulla ADD?
Minulle on ihan kauhistus, jos jossain yhdistyksessä tai töissä pyydetään toimimaan sihteerinä. En kerta kaikkiaan kykene kirjoittamaan ja kuuntelemaan yhtä aikaa. Putoan heti kärryiltä, mistä puhutaan. On muutenkin vaikea keskittyä ihmisten puheisiin. Tässä vain yksi esimerkki haasteistani. Voiko tämä olla ADD tai jokin muu neurologinen ongelma?
Kommentit (70)
Aivan varmasti on. Sen lisäksi olet myös spektrillä. Varmasti löytyy muutakin. Nykyään tulee kaikilla olla diagnoosi, mieluiten useampi. Missään nimessä ei pidä hyväksyä ajatusta, että ihmiset ovat erilaisia yksilöitä omanlaisilla vahvuuksilla ja heikkouksia.
Minulla sama, mutta en ole saanut ADHD-diagnoosia, vaan kaikki laitettu masennuksen piikkiin. On kuitenkin aina ollut sama haaste, riippumatta masennuksista ja uupumisista. Ja epäilen, että diagnosoimaton nepsy-ongelma on syynä myös siihen, että uuvun niin helposti.
Miten hyvät kirjoitustaidot sinulla on? Jos ne ovat heikot, joudut käyttämään kirjoittamiseen niin paljon resursseja, ettet pysty muuhun samaan aikaan. ADD:stä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti on. Sen lisäksi olet myös spektrillä. Varmasti löytyy muutakin. Nykyään tulee kaikilla olla diagnoosi, mieluiten useampi. Missään nimessä ei pidä hyväksyä ajatusta, että ihmiset ovat erilaisia yksilöitä omanlaisilla vahvuuksilla ja heikkouksia.
heikkouksilla*
MInulla on toisinpäin. Yliopistossakin kirjoitin koko ajan luennolla ylös tärkeitä asioita. Näin ajatukset eivät päässeet harhailemaan, kun oli pakko kuunnella puhetta ja miettiä, mikä on tärkeää ja mikä ei. No, olen nopea kirjoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Nepsy-ongelmia on syytä epäillä, jos ne aiheuttavat suuria vastoinkäymisiä joka päiväisessä elämässä. Haasteita minulla oli jo lapsena, mutta olen pystynyt kompensoimaan ne älykkyydellä ja tekemällä valtavasti töitä opiskeluiden eteen. Työelämässä on tullut useammin seinä vastaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten hyvät kirjoitustaidot sinulla on? Jos ne ovat heikot, joudut käyttämään kirjoittamiseen niin paljon resursseja, ettet pysty muuhun samaan aikaan. ADD:stä en tiedä.
En tiedä, mitä tarkoitat kirjoitustaidoilla, mutta äidinkielen YO-kokeesta sain Laudaturin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
MInulla on toisinpäin. Yliopistossakin kirjoitin koko ajan luennolla ylös tärkeitä asioita. Näin ajatukset eivät päässeet harhailemaan, kun oli pakko kuunnella puhetta ja miettiä, mikä on tärkeää ja mikä ei. No, olen nopea kirjoittaja.
Minullakin ajatukset harhailevat helposti ihan joka päiväisissä keskusteluissakin, varsinkin, jos ne liittyvät töihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Samaa arvelisin. Jos on hidas kirjoittamaan, yleisin syy on kirjoitustaidon heikkous. Lisäksi jokaisella on jokin aisti vahvempi kuin muut. Jos esim. olet visuaalinen, sinun pitää katsoa luennon pitäjää/kokouspuhujaa, että viesti saavuttaa. Tai paperia/näyttöruutua kun kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mitä tarkoitat kirjoitustaidoilla, mutta äidinkielen YO-kokeesta sain Laudaturin.
Ap
Ensinnä tarkoitan kieliopin ja kielenhuollon osaamista, joka sinulla on siis hallussa. Toiseksi tarkoitan sitä, osaako kirjoittaa kymmensormijärjestelmällä ja hallitseeko tekstinkäsittelyohjelman tai saako hyvää jälkeä kynällä.
Vierailija kirjoitti:
Ei adhd vaan adt. Lue siitä
Yritän lukea, mutta mikä se adt on? Ei tarvitse olla noin tyly. Minä en oikeasti ole ikinä kuullutkaan mistään adt:sta.
Mulla harhailee ajatukset kaikenlaisissa keskusteluissa, jos en ole erityisen kiinnostunut aiheesta.
Vinkki; helpottaa kun opettelee kirjoittamaan nopeasti, samanaikaisesti puheenvuoron kanssa. Jätä tekstiin virheitä ja turhat välisanat pois. Korjaat kirjoitusvirheet pois kokouksen jälkeen. Tarkoitus ei ole lukea itse jokaista kirjoittamaansa sanaa kokouksen aikana, vaan vasta sen jälkeen tai tauolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei adhd vaan adt. Lue siitä
Yritän lukea, mutta mikä se adt on? Ei tarvitse olla noin tyly. Minä en oikeasti ole ikinä kuullutkaan mistään adt:sta.
Googlettaa kannattaa. Adt on itseaiheutettu keskittymisvaikeusongelma. Usein sekoitetaan adhd tai add. En yrittänyt myöskään olla tyly.
Mutta adt oireet on ihan samanlaiset kuin adhd ja add. Tosin itse add ja myös muilta add hairioisilta tiedän että moni add joutuu nimenomaan kirjoittamaan ja kuuntelemaan samaan aikaan koska pelkästään kuunteleminen on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa arvelisin. Jos on hidas kirjoittamaan, yleisin syy on kirjoitustaidon heikkous. Lisäksi jokaisella on jokin aisti vahvempi kuin muut. Jos esim. olet visuaalinen, sinun pitää katsoa luennon pitäjää/kokouspuhujaa, että viesti saavuttaa. Tai paperia/näyttöruutua kun kirjoitat.
Osaan 10-sormijärjestelmän. Kynällä kirjoittaminen on hankalampaa, jäljestä ei saa selvää ja ajatukset ovat sekavia.
En pysty katsomaan puhujaa silmiin, en pysty keskittymään silloin.
Ap
Olen kuullut myös adt:sta. Tämä ei ole sitä, koska kärsin oireista jo ennen älypuhelimia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan 10-sormijärjestelmän. Kynällä kirjoittaminen on hankalampaa, jäljestä ei saa selvää ja ajatukset ovat sekavia.
En pysty katsomaan puhujaa silmiin, en pysty keskittymään silloin.
Ap
Mulla on add ja kynällä muistiinpanojen kirjoittaminen helpottaa kuuntelemista ja keskittymistä. Ei minun korvaan kuulosta add:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut myös adt:sta. Tämä ei ole sitä, koska kärsin oireista jo ennen älypuhelimia.
Ap
Adt ei johdu pelkästään älypuhelimesta. Myös liiallinen netin käyttö tietokoneella ja läppärillä aiheuttaa tuota.
Mulla sama! Lukiossa ja yliopistossa putosin aina kärryiltä luennoilla, jos piti kirjoittaa samaan aikaan muistiinpanoja. Ymmärsin asiat vasta kotona rauhassa lukemalla.