Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyysin apua kavereilta muuttoon ja tällaisia sain vastaukseksi

Vierailija
15.05.2022 |

Esitietona sanottakoon, että perheessä meillä on vauva, taapero ja kouluikäinen lapsi eli ei mikään ihan helppo elämäntilanne, ruuhkavuodet kirjaimellisesti. Iso muutto tulossa (6h+k) ja laitoin kaveriporukan Whatsapp ryhmään hyvissä ajoin päivämäärän ja pyynnön viikonlopulle muuttoavusta. Suurimmalla osalla kavereista pieniä lapsia, osa myös raskaana.
Jopa raskaana oleva uusperheen äiti ystäväni vastasi, että voi tulla avuksi kevyeen siivoushommaan. Yhdeltä lapsettomalta kaverilta sen sijaan vastaus oli pelkät linkki pari muuttofirman sivuille ja sen jälkeen viesti, ettei pääse tulemaan, vaikka muuttoon on 1.5 kk aikaa. Vastasin, että mitä sulla on silloin kalenterissa tiedossa, matkaa tms ja hän vastasi, että ei mitään, ihan vain ulkoilua ja lepoa työviikon jälkeen!!

Kommentit (529)

Vierailija
461/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en itse ymmärrä mikä vikaa on siinä jos pyytää muuttoapua kaverilta ja lupautuu kustantamaan ruoat,bensat ja antamaan vielä rahaakin? Mihin on jäänyt ihmisten vilpitön halu auttaa varsinkin jos oikeasti lupaa kunnon korvauksen? Mulla ei ainakaan varaa olisi muuttofirmaan ja olen kortiton ja autoton ja jos olen hävittänyt tavaraa ja pakannut valmiiksi niin mikä ongelma?

Maksatko kavereille kunnon korvauksen siinä missä maksaisit ammattilaisille? Tuskin. Entä jos kaveri loukkaa muutossa itsensä?

Jos kaverisi ovat työssäkäyviä, niin kyllä aika ylimääräinen stressi heille on tulla muuttoavuksi.

Vierailija
462/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni on hajottanut pariinkiin kertaan selkänsä muuttotalkoissa. Ei kiitos enää. Itse en myöskään pysty roudaamaan tavaroita omien vaivojeni takia, enkä todellakaan halua selitellä tilannetta kenellekään, jos kysellään miksi en tule muuttoavuksi. Onneksi lähipiirimme käyttää nykyään aina muuttofirmoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en itse ymmärrä mikä vikaa on siinä jos pyytää muuttoapua kaverilta ja lupautuu kustantamaan ruoat,bensat ja antamaan vielä rahaakin? Mihin on jäänyt ihmisten vilpitön halu auttaa varsinkin jos oikeasti lupaa kunnon korvauksen? Mulla ei ainakaan varaa olisi muuttofirmaan ja olen kortiton ja autoton ja jos olen hävittänyt tavaraa ja pakannut valmiiksi niin mikä ongelma?

Minkä suuruinen on sinun mielestä kunnon korvaus?

Vierailija
464/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaskun ei kaalikääryleitä:D

Vierailija
465/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, jos olet yhtään ketjua seurannut, että ap haluaa, että ne kaverit myöskin pakkaavat ja siivoavat vanhan kämpän. Mistään kulujen korvaamisesta ei ole ollut puhetta, vaan kaalilaatikkoa olisi tarjolla.

Ap haluaa siis, että muut pakkaavat, kuskaavat, siivoavat ja ilmeisestikin myös purkavat, jotta itse pääsee kodista toiseen kotiin tekemättä muuta, kuin sitä kaalilaatikkoa. Ap on röyhkeä sanan kaikissa merkityksissä.

Kyllä mä vähän ihmettelen niitäkin aikuisia, jotka pyytää kavereita perinteisiin muuttotalkoisiin, joissa siis vaan tavaroiden siirto. Mieluummin itse maksaisin muuttofirmalle useammassa erässä laskun, kuin olisin kavereille vaivaksi. Mitä jos joku kaveri rikkoisi selkänsä kantaessaan jotain tai tiputtaisi painavan esineen jalkansa päälle, jne? En haluaisi ottaa sitä vastuuta, että minun muutossani joku teloo itsensä. Tai vaikka ei edes teloisikaan, niin olisi seuraavan työviikon väsynyt kun ei saanut riittävästi lepoa viikonloppuna. Tai miettisin, että ehkä kaveri olisi halunnut kieltäytyä talkoista mutta ei kehdannut.

Vierailija
466/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon sydämettömiä ihmisiä täällä mitä jos ei varaa muuttofirmaan? On kyllä ihmisten itsekkyys ja kylmyys huipussaan tälläisiä ongelmia ei ollut 20,30 vuotta sitten vaan autettiin toisia vilpittömästi ja korvaukseksi saatiin ruokaa,juomaa ja jotkut ihan käteisellä maksoi avusta,nykyään pitää selitellä ,pitää maksaa monta tontia että joku lähtisi köyhää ja kortitonta auttamaan eikä auta edes et sanoo tavaroita ei ole paljon.

Vierailija
467/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan muuttoja ihan tunteella. Olisin tehnyt samoin kuin AP:n kaveri, että laittanut linkin muuttofirmasta. Opiskelijana tuli kyllä auteltua kavereita muutoissa ja samoin sain apua itsekin. Viha ja vastenmielisyys kohdistuu muuttoihin, mutta ei usein muihin talkoohommiin. Voin ihan hyvin mennä "pizzapalkalla" puunaamaan pihan tai terassin kuntoon tai rakentamaan leikkimökin pihalle, ja niin olen myös tehnyt.

Vierailija
468/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon sydämettömiä ihmisiä täällä mitä jos ei varaa muuttofirmaan? On kyllä ihmisten itsekkyys ja kylmyys huipussaan tälläisiä ongelmia ei ollut 20,30 vuotta sitten vaan autettiin toisia vilpittömästi ja korvaukseksi saatiin ruokaa,juomaa ja jotkut ihan käteisellä maksoi avusta,nykyään pitää selitellä ,pitää maksaa monta tontia että joku lähtisi köyhää ja kortitonta auttamaan eikä auta edes et sanoo tavaroita ei ole paljon.

Aloituksessa ei ollut kyse siitä että ap:lla ei olisi varaa, vaan hänen mielestään vaan on turha maksaa ammattilaiselle asiasta jonka voi myös teettää ilmaiseksi kavereilla. Eli hän on saita, ei köyhä. Siinä on aika iso ero.

Vierailija
469/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on siinä, jos olet yhtään ketjua seurannut, että ap haluaa, että ne kaverit myöskin pakkaavat ja siivoavat vanhan kämpän. Mistään kulujen korvaamisesta ei ole ollut puhetta, vaan kaalilaatikkoa olisi tarjolla.

Ap haluaa siis, että muut pakkaavat, kuskaavat, siivoavat ja ilmeisestikin myös purkavat, jotta itse pääsee kodista toiseen kotiin tekemättä muuta, kuin sitä kaalilaatikkoa. Ap on röyhkeä sanan kaikissa merkityksissä.

En lukenut koko ketjua,sitten se eri asia jos minä pyytäisin muuttoa pitäisin itsestään selvyytenä että hävittäisin tai myisin tavaraa pois,pakkaisin ja siivoaisin itse ja muuttopäivänä pelkästään tavaroiden Kanto ja kunnon korvaus, sekä tarjoaa ruoat ja juomat (ei sentään kaalilaatikkoa) itse asiassa mulle tulossa kesäkuussa tälläinen muutto:D en tarjoa kaalilaatikkoa vaan pizzaa, kebabia tms mitä nyt sovitaan,paikkakunnalta muutto kyseessä ,olen ehtinyt jo hävittää tavaraa sen verran että muuttopäivänä ei kantamiseen mene kuin apua 15-30 min ja siivoan tietenkin asunnon itse,maksan bensat ja annan vielä kunnolla rahaakin.

Vierailija
470/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukaiseppa koko ketjun ap:n vastaukset, niin ymmärrät, miksi tässä tapauksessa aloittajaa pidetään röyhkeänä.

Vierailija
471/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto ei yleensä tule ihan täytenä yllätyksenä, jolloin sitä varten ehtii säästämäänkin. En ymmärrä sellaisia ihmisiä, jotka eivät varaudu pärjäämään itse, vaan automaattisesti olettavat, että joku toinen auttaa. Ystäväpiirissäni on tällainen henkilö, ja hänen avuntarpeensa oli loputon. Muuttoa, auton kanssa tielle jääntiä, auton lainausta, lemmikkien hoitoa jne. Onneksi tämä on nyt rauhoittunut kun hän on vakitöissä ja pystyy kustantamaan elämäänsä itse.

Vierailija
472/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se köyhä ja kortiton muuttaja on terve, niin hän pystyy tekemään paljon itsekin. Muuttaja voi pakata kaiken valmiiksi, kantaa tavaroita myös itse, joten muuttofirmalta voi tilata auton ja kuskin. Tavaroiden siirto samalla paikkakunnalla paikasta toiseen ei maksa montaa tonnia, ei välttämättä edes montaa satasta. Jos toiveena on kaikenkattava muutto tavaroiden pakkaamisesta niiden purkamiseen asti, niin se maksaa tonneja.

Vierailija
473/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ap:lla ei ole muka ole varaa muuttofirmaan niin miten on varaa muuttaa 6h+ asuntoon? Joku tässä ei nyt täsmää. 

Vierailija
474/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua,sitten se eri asia jos minä pyytäisin muuttoa pitäisin itsestään selvyytenä että hävittäisin tai myisin tavaraa pois,pakkaisin ja siivoaisin itse ja muuttopäivänä pelkästään tavaroiden Kanto ja kunnon korvaus, sekä tarjoaa ruoat ja juomat (ei sentään kaalilaatikkoa) itse asiassa mulle tulossa kesäkuussa tälläinen muutto:D en tarjoa kaalilaatikkoa vaan pizzaa, kebabia tms mitä nyt sovitaan,paikkakunnalta muutto kyseessä ,olen ehtinyt jo hävittää tavaraa sen verran että muuttopäivänä ei kantamiseen mene kuin apua 15-30 min ja siivoan tietenkin asunnon itse,maksan bensat ja annan vielä kunnolla rahaakin.

Vastaapa seuraaviin kysymyksiin:

1) paljonko tulee hinnaksi kavereille tarjottaviin ruokiin, juomiin ja "kunnon korvauksiin"? Paljonko olisit joutunut maksamaan muuttofirmalle? Miksi mieluummin säästät ehkä joitain kymppejä rahaa (jos sitäkään) kuin vaivaat ystäviäsi? Edellyttäen siis, että kavereille tarjottavat korvaukset ovat "kunnon korvauksia"?

2) Paljonko annat kavereille rahaa per pää?

3) mitä jos joku kaveri loukkaa selkänsä yms muutossa?

4) ovatko kaverit tarjoutuneet oma-aloitteisesti muuttoon vai pyysitkö, jolloin on aina mahdollisuus, että joku olisi halunnut kieltäytyä mutta ei kehdannut

Mitä muuten tulee raskaiden esineiden kantamiseen, niin vaatii sekä voimaa, taitoa että tekniikkaa. On ihan eri homma ammattilaisten tekemänä oikealla tekniikalla ja välineillä kuin amatöörien räpiköinnillä. Omassa taloyhtiössä näkee niin ammattilaisten kuin amatöörien toteuttamia muuttoja ja kunnon naapurikyylänä näitä olen seurannut mielenkiinnolla, lähinnä siis amatöörimuuttojen sähläystä kauhistellen.

Vierailija
475/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) paljonko tulee hinnaksi kavereille tarjottaviin ruokiin, juomiin ja "kunnon korvauksiin"? Paljonko olisit joutunut maksamaan muuttofirmalle? Miksi mieluummin säästät ehkä joitain kymppejä rahaa (jos sitäkään) kuin vaivaat ystäviäsi? Edellyttäen siis, että kavereille tarjottavat korvaukset ovat "kunnon korvauksia"?

Olipa typerä kysymys mun ystävät auttavat mielellään mua koska ystävyys on jotakin sellaista mitä sinä et tunnu käsittävän esim empatiaa,vastavuoroisuutta yms ,olen sopinut paljon annan korvausta ja en usko että sinulle asia kuuluu paljonko annan rahaa mutta jos pn pakko tietää niin sen verran mitä muuttofirmat kustantaa+ ruoka,juoma yms kaupan päälle.

2) Paljonko annat kavereille rahaa per pää? T

Tuo ei kuulu sinulle lue vastaus 1

3) mitä jos joku kaveri loukkaa selkänsä yms muutossa? Ei loukkaa,nokkakärryt on keksitty ja mun tavarat ei ole painavia,olen antanut pois esim raskaan ruokapöytä ryhmän,hyllyköt yms

4) ovatko kaverit tarjoutuneet oma-aloitteisesti muuttoon vai pyysitkö, jolloin on aina mahdollisuus, että joku olisi halunnut kieltäytyä mutta ei kehdannut

Kysyin heiltä kävisikö heille ja että ei ole pakko suostua he sanoivat että lähtevät mielellään auttamaan ja kuten aikaisemmin kirjoitin niin lue tekstini ja vastaukseni.

Mitä muuten tulee raskaiden esineiden kantamiseen, niin vaatii sekä voimaa, taitoa että tekniikkaa. On ihan eri homma ammattilaisten tekemänä oikealla tekniikalla ja välineillä kuin amatöörien räpiköinnillä. Omassa taloyhtiössä näkee niin ammattilaisten kuin amatöörien toteuttamia muuttoja ja kunnon naapurikyylänä näitä olen seurannut mielenkiinnolla, lähinnä siis amatöörimuuttojen sähläystä kauhistellen.

Eli olet sellainen Ulla taalasmaa että kyttäät muiden ihmisten elämiä koska itselläsi ei ole,arvaa onko ärsyttävää ja tekis mieli tirvasta sun kaltaisia kyyliä jotka monttu auki jää töllöttämään muita, saatan kuvitella millainen olet töissä jos sulla edes sellaista on:D oon törmännyt sun kaltaisiin möllöttäjiin ja kyselijöihin henkilökohtaisista asioista jotka ei kuulu naapuri kyylille, kysy nyt paljonko tienaa,montako lasta,olenko sinkku yms.

Vierailija
476/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaan muuttoja ihan tunteella. Olisin tehnyt samoin kuin AP:n kaveri, että laittanut linkin muuttofirmasta. Opiskelijana tuli kyllä auteltua kavereita muutoissa ja samoin sain apua itsekin. Viha ja vastenmielisyys kohdistuu muuttoihin, mutta ei usein muihin talkoohommiin. Voin ihan hyvin mennä "pizzapalkalla" puunaamaan pihan tai terassin kuntoon tai rakentamaan leikkimökin pihalle, ja niin olen myös tehnyt.

Mulla ihan sama, VIHAAN muuttoja yli kaiken. Onneksi kaveripiiriin kuuluu vain työssäkäyviä ihmisiä, joilla pitäisi olla varaa kustantaa muutot itse. Siten jos on tullut kyselyitä muuttoavuksi, olen ihan suoraan sanonut, että vihaan muuttoja, hoidan omat muutot muuttofirmojen kautta ja toisten muutoista pysyn kaukana. Se olisi sitten eri juttu, jos lähipiirissä olisi joku ihan pahnanpohjimmainen köyhä, jolla ei yksinkertaisesti olisi varaa muuttofirmaan. Ehkä tällaisen tapauksessa ohjaisin sossuun kysymään voisiko saada rahallista tukea muuttoa varten.

Vierailija
477/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa typerä kysymys mun ystävät auttavat mielellään mua koska ystävyys on jotakin sellaista mitä sinä et tunnu käsittävän esim empatiaa,vastavuoroisuutta yms ,olen sopinut paljon annan korvausta ja en usko että sinulle asia kuuluu paljonko annan rahaa mutta jos pn pakko tietää niin sen verran mitä muuttofirmat kustantaa+ ruoka,juoma yms kaupan päälle.

2) Paljonko annat kavereille rahaa per pää? T

Tuo ei kuulu sinulle lue vastaus 1

3) mitä jos joku kaveri loukkaa selkänsä yms muutossa? Ei loukkaa,nokkakärryt on keksitty ja mun tavarat ei ole painavia,olen antanut pois esim raskaan ruokapöytä ryhmän,hyllyköt yms

Kysyin heiltä kävisikö heille ja että ei ole pakko suostua he sanoivat että lähtevät mielellään auttamaan ja kuten aikaisemmin kirjoitin niin lue tekstini ja vastaukseni.

Eli olet sellainen Ulla taalasmaa että kyttäät muiden ihmisten elämiä koska itselläsi ei ole,arvaa onko ärsyttävää ja tekis mieli tirvasta sun kaltaisia kyyliä jotka monttu auki jää töllöttämään muita, saatan kuvitella millainen olet töissä jos sulla edes sellaista on:D oon törmännyt sun kaltaisiin möllöttäjiin ja kyselijöihin henkilökohtaisista asioista jotka ei kuulu naapuri kyylille, kysy nyt paljonko tienaa,montako lasta,olenko sinkku yms.

Naapurikyylä oli ihan itseironiaa. Mulla on iso lasitettu parveke viherhuoneena ja taloyhtiön talot o:n mallisesti sijoiteltu ja parveke sisäpihalle päin. Kyllä siinä näkee yhtä sun toista.

Vierailija
478/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni muutto- ja siivousfirmat on sitä varten. Miten kaverit ehtisivät moisiin, kun elämä on mnykyään kiireiwstä joka rintamalla ja jokaisella on omatkin kodit ,huollettavana ja siivottavana.

Vierailija
479/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin mennä kavereiden muuttotalkoisiin, jos:

- kaikki on pakattu valmiiksi ja tarvitaan siis vain kantoapua (mahdollisesti mun autollani voin myös jonkun laatikon kuskata uuteen kotiin)

- lapset on viety hoitoon eli ei missään nimessä synny sellaista tilannetta, jossa pieniä lapsia pyörii jaloissa ja muuttaja ei itse pysty osallistumaan muuttoon lainkaan lapsia jahdatessaan

- muuttaja tarjoaa ruokaa ja juomaa (ei tarvitse olla pitsaa ja olutta, mutta jotain lämmintä ruokaa kuitenkin ja juomista riittävästi)

That's it. Kiitos. 🙂

Vierailija
480/529 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vika on siinä, ettei tässä tapauksessa olla pakattu itse ei haluta kantaa tavaroita itse, ei hommata itse muuttoautoa, ei haluta ruokkia talkooväkeä, saati maksaa heidän bensojaan. Ei ole kyse nyt sinun muutosta. Oletetaan vaan automaattisti että muut hoitaa ja joustaa. Ihan on oikein "pyydetty" merkitsemään kalentereihin muuttoviikonloppu varatuksi heidän avustamiseensa. Kieltäytyminen ei käy. Tai vähintäänkin vaaditaan perusteltu syy kielyäytymiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi