***ELOISAT keskellä viikkoa (ke-to)***
Kommentit (43)
Täällä on tänään tuoksuteltu kynttilöitä kutsujen merkeissä :) Näin kotiäitinä on kivaa saada joskus talo täyteen naisia joiden kanssa voi pölistä ja rätkättää ;o)
Toivo on ollu aikas rauhallinen tapaus. Nyt näyttää olevan sellainen rytmi et heräilee aamulla 7 ja 8 välillä, syö puol 9, nukahtaa uudestaan ysin maissa, nukkuu jonnekin 11.30-12.00 jolloin taas syödään. Sit tunnin verran on hereillä ja taas aletaan ottamaan tisua ja nukkumaan. Ottaa uudet parin tunnin tirsat. Sit taas syö ja loppuilta onkin sit hereillä oloa ja torkkumista sekä syömistä säännöllisen epäsäännollisesti. Kasin maissa oon vaihtanu yötamineet ja tehny iltapesut ja sit alkaa iltatankkaus. Nyt on nukahtanu viimeistään vähän yli 21 muutamana iltana :) Yöllä syö yleensä 3 krt, puolenyön aikoihin, 2-3 välillä, ja sit vielä 5-6 välillä.
TAPAAMISESSA SYÖJIEN kannattaa varmasti varautua käteisellä maksamaan ostoksensa. Olis aikamoista showta jos 30 mammaa maksais jokainen oman tilauksensa kortilla.... Ite olen täysin kortti-ihminen ja olishan se ollu kiva tostakin Finnair Plus pisteet ottaa Visa korttia käyttämällä mut kai mä nyt tän kerran voin... jos muistan nostaa sitä käteistä :/
Nyt meen, öitä!
Peeveli ja Toivo 6½ vkoa
Hyvä huomio, Peeveli. Varmaan helpottaa tarjoilijan työtä, että maksaa käteisellä.
OPE: Ajattelin vaan, että kun meitä on nyt jo 30 niin varmaan jonkunsortin organisaattori on tapaamisessa tarpeen, etenkin siinä alussa. Sinä kun olet meidän kaikkien " emo" niin voisitko ottaa puheenjohtajan viran siinä aluksi, että saadaan esim. esittelykierros läpi. Se oli ainakin edellisessä tapaamisessa ihana juttu kuulla kaikista vähän enemmän. Kuvitelkaa, vaikka jokainen puhuisi vain 2min, siitäkin tulee jo tunti!!! Ota mukaan joku megafoni, jolla voit meidän laumaa pitää kurissa ;-)
Monelta olet tulossa Helsinkiin? Ehdottaisin, että jos vaan ehdit esim. 12.30 tulemaan paikalle, ehdittäis vaikka yhdessä katsoa paikka ja ehdottaa sitten paikalle kirmaaville, minne jättää vaunuja tms. Tällä voitaisiin estää 30 äidin, vauvan ja vaunu/turvakaukalokaaoksen syntyminen kabinetin ovelle.
Otetaan sellainen tiimalasi tms. mukaan ja aina kun aika on valunut, Ope kääntää tiimalasin nurin ja huutaa SEURAAVA!
Mut ihan oikeesti on hurja ajatella, että jos jokainen kertoo oman ja vauvan nimen, mistä tulee, vauvan iän ja miten synnytys meni ja vauva-arki lähti käyntiin, siihen menee taatusti 5 minsaa. Se kerrottuna 30:llä on 150minsaa eli 2 ja ½ tuntia! Laskinko ihan oikein?? Eli lyhyestä virsi kaunis.
meillä meni yö taas hyvin,illat on kiukkuumista onko muilla?
meillä neuvolasta sanottiin että jos pullosta ottaa 80ml niin pitäs pitää vähintään 2h taukoa syönnistä,mutta tuo vaan huutaa ja raivoo ja joi ahnaasti pullosta 50ml ja sammui 20.00. sitte kapaloin ja vein sänkyyn ja heräs kerran kun tutti tippu pistin takasin ja jatkoi uniaan 1.00 jolloin laitoin tutin suuhun ni nukku 3.00 ja söi 100ml ja heräs 6.00-> ja sain syömään täyttyneen tisun. sitte halus jo ruokaa enne 8.00 joi 80ml ja nyt alko puol ysin aikaa marisee ja syö tuttii ahnaasti mut pidän välii ettei tulis masuvaivoja?! onko mitään järkee? onko muilla iltasin väsyny vaavi kun toi ei oikeen tuppaa nukahtaa kun kapalointiin ja hetken sylissä olon/hyssyttelyn jälkeen?! joteski illat on stressaavii,mut pääasia että yöllä koisaa..
nooh,eiköhän se siitä;) kauheesti aamusella jutteli kovaan ääneen :D ihanaa että joskus ees on ilonen :D ainaski vähän aikaa,nytteki koisaa keittiössä sitterissä ja jouduin kapaloimaan ku on kädet sellaset ropellit ettei nukahda ku huiskii niillä. ei kait kapaloinnista oo haittaakaan jos usein kapaloi? ku se rauhottaa tollasen tempperamenttisen ja levottoman yksilön ;)
nyt sumpille..
k.h.p ja möhnänen 5vkoa+1pvä
Kiva tosiaan olisi jos kerrottaisiin pieni esittely, että keitä ollaan mutta ei liian pitkään tietenkään. 5 minuuttia on kyllä tosi pitkä aika puhua jotain kun muistelee joidenkin esitelmien pitoaikoja eli kyllä me varmasti nopeampaakin ehditään ;)
Onpas tosiaan jo ensi viikolla meidän tapaaminen. Mukavaa, että se jo tulee...
Tänään me mennään vauvan kanssa äiti vauva kerhoon eli katsomaan paikallisia esikoiden äitejä. Eli hauskaa tiedossa. Jäin tänään ilman autoakin kun mies lähti ajelemaan lahden suuntaan niin ei sitten mihinkään hulluille päivillekään tee mieli julkisilla.
Pia
Meilläkin illalla kiukkuamista usein ainakin jossain vaiheessa iltaa. Meidän tytöllä itku voi tulla ärtymyksestä kun on illalla väsy muttei saa unta ja kaikki ärsykkeet sitten hermostuttaa. Niin ja silloin kun on yliväsynyt niin joskus imetys saattaa lohduttaa pahaa mieltä ja nukuttaa vaikkei silleen nälkä olisikaan. Eilen yritin tuttia tarjota tähän juttuun mutta sylki sen vaan pois.
Enpä usko että kapaloinnista univaiheessa olisi haittaa 5 viikkoiselle jos siitä rauhoittuu sitten unilleen. Eikös sitä ennenvanhaan muutenkin järjestelmällisemmin harrasteta. Meidän typy ei vaan tottunut siihen ja sen takia inhoaa rajoituksia kuten kantoliinaakin ellei ole liikkeessä.
Ilma on harmaa ja sumuinen, mutta niinhän se kuuluu syksyyn...
Olimme eilen Eetun 3kk:n neuvolassa(mihin se aika vierähtää). Hienosti on poju kasvanut, painoa oli lähes 7kg ja pituutta 61cm.
Samalla oli nelosen 3v-neuvola. Hän puheli kovasti ennen neuvolaa ettei halua menna eikä tehdä mitään. Mutta yllätti sitten minut tekemällä kaiken reippaasti. Eetu sai ensimmäisen rokotuksen ja oli siitä hetken aikaa loukkaantunut, maito kyllä lohdutti ja sen jälkeen nokoset. Neuvolassa minulta kysyttiin eilen jostain parisivuisesta lappusesta omia tuntemuksiani vauvan syntymän jälkeen. Minusta se oli kiva juttu, että ollaan kiinnostuneita äitenkin voinnista ja jaksamisesta. Siinä sitten kysyttiin esim. että odotanko tulevia tapahtumia innolla... kerroin sitten hänelle että ensi viikolla on nettiäitien tapaaminen ja odotan sitä suurella innolla.
Joulunvietosta oli puhetta... Me olemme menneet joka joulu miehen vanhempien luokse parin kilsan päähän jouluaatoksi. Siellä ovat myös lastemme serkkupojat. Joulupukki tulee myös sinne. Meillä on käynyt siellä joulupukkina yksi vanha mies sieltä naapurustosta ja isommat tytöt ovat hoksanneet että kukas siellä puvun alla on...
meidän kakkonen(8v) puheli juuri tässä yksi päivä että jospa kirjottaisin joulupukin kirjeeseen että Rakas Reino, hartain toiveeni on...(miehen nimi on Reino) kyllä naurua riitti...
Meidän oli niin tarkoitus kestoilla tämän vauvan kanssa, mutta taitaa jäädä. Olemme kyllä kokeilleet erilaisia juttuja mutta poika on niin tarkka ettei tykkää yhtään jos on vähänkään märkä olo vaipassa. En ole löytänyt sellaista ratkaisua joka olisi ollut meillä hyvä. Mites muilla kestoilijoilla sujuu?
Mukavaa kun tapaamiseen on tulossa niin paljon porukkaa. Kiva nähdä teitä kaikkia. Muistutin juuri miehelleni eilen illalla että onhan varmasti muistanut ensi viikon perjantain, eikä ole ottanut asiakkaita...
Nyt täytyy ruveta päivän askareisiin. Mukavaa päivää kaikille!
Myry ja Eetu(lauantaina 3kk)
Johan oli taas syksyinen aamu. Mä kyllä tykkään syksystä, ihan paras vuodenaika mun mielestä. Ihania ne luonnon tuoksut ja muut...
ILTAHUUDOT: Niitä taitaa olla yhdellä sun toisella vauvalla :) Meilläkin se yöunille käyminen on sellaista taistelua. Vauva ei onneksi itke tai huuda (yleensä), mutta on tosi ahdistunut ja taistelee unta vastaan. Muuten nukkumaan käyminen on ihan erilaista.
KAPALOSTA:Tuskinpa siitä haittaa on. Varsinkin jos vauva vain nukkuu kapalossa ja muuten saa harjoittaa motoriikkaa eri asennoissa. Monissa maissa on aikoinaan ollut tapana, että vauvat ovat kapaloituna periaatteessa jatkuvasti reilusti yli puolen vuoden ikään asti. Välillä vauvoja on jopa kapaloitu kiinni lautaan tai muuhun suoraan systeemiin, jotta vauvojen selkä on saatu pysymään suorana.
Mä muuten uskon, että juuri sylissä ollessaan vauva saa parhainta mahdollista harjoittelua liikkumiskykyynsä. Jos siis vauvaa kannetaan eri asennoissa. Totta kai on hyvä olla lattialla ja itsekseen, mutta mun mielestä kaikkia liikunnallisia taitoja saa harjoiteltua myös sylissä ollessaan.
Mä odotan tapaamista innokkaasti ja toisaalta kyllä jännittää tosi paljon. Varsinkin kun paikalle on tulossa niin monta ihmistä ja vauvaa.
VAUNUISTA TAPAAMISESSA: Mä joudun ottamaan vaunut mukaan tapaamiseen kun tulen junalla ja kävellen. Ehkäpä vaunut voi jättää siellä johonkin ulkopuolelle ja ottaa vain kantokopan mukaan?
Jamssa +tytsy huomenna 8vk
kauanko teiän vaavit jaksaa seurustella syönnin päälle? tää heräs 7.15 söi vajaa 8.00 ja ottanu 2 pikku torkut,katsos lähetään vaunuilee 12.00 ku sisko pitää hakee. sit nukkuu n.2-2,5h ja valvoskelee/torkkuilee loppuillan.sitte se kiukkuaa:(
tapaamisesta: harmittaa kun ei pääse vielä tän kanssa,tai en viitti ku tää on tällänen tempperamenttipakkaus..johki tapaamiseen kyllä tuun!!!!
kävin eilen lääkärissä ja virusperänen juttu ,on mennyt äänihuuliin ja nyt ei sais paljoo puhuu :(
Hyvä kuulla, että emme ole ainoita joilla on myöhäinen rytmi (luulimme olevamme ihan outolintuja). Meillä nukkumaan mennään klo 23-24 aikoihin, siten herätään 15 minuutin yötankkaukselle klo 06 aikoihin ja jatketaan unia jonnekin 9.30 korville. Aamupäiväunille mennään klo 11 aikoihin ja nukutaan n. 2 tuntia. Sitten seuraavan kerran simahdetaan joskus klo 15-16 aikoihin ja nukutaan reilu tunti. Kun isi tulee kotiin niin poju ottaa aina pikkutirsat isin sylissä. Paras virkeysaika alkaakin meillä joskus klo 21 aikoihin, mistä johtuen olemme etsineet vauvauintiryhmää mahdollisimman myöhäiseksi ajaksi arki-iltana - meille ei ne viikonlopun aikaiset aamuvuorot sovi sitten millään.
Meillä on onneksi masuvaivat vähnetyneet jo aika paljon, vaikka välillä poika ähiseekin aika lailla. Puklailua meillä ei ole onneksi suuremmin koskaan harrastettukaan, mutta tänä aamuna maidot lensi karessa äitin, tuoreen Hesarin ja äitin voileipien päälle. No, onneksi tätä tapahtuu aika harvoin.
TAPAAMISESTA: Minäkin joudun tulemaan vaunujen kanssa tapaamiseen, kun en jaksa turvakaukaloa yksin raahata bussipysäkille saakka. Poju on kuitenkin jo tapaamisen aikaan lähes 3 kk vanha ja kasvaa plussakäyrillä, joten mielummin siirryn vajaan kilometrin matkan pysäkille vaunujen kera. Vaunut voin toki laittaa paikanpäällä kasaan, etteivät veisi niin paljoa tilaa.
TAPAAMINEN OLI SIIS PE 20.10 TÖÖLÖN CHICOSIN KABINETISSA, MUTTA MONELTA? EN JAKSA LUKEA KOKO TAPAAMISPINOA LÄPI KUN ON NIIN PITKÄ.
Karmiini ja Tommi - melkein 3 kk.
Mikähän nakkisormi tunari minä tänään oikein olen...Pää särkee eilisiltaisen megaraivarin jälkimaininkina (komonen leikki Katto-Kassista ja hyppäsi nojatuolin reunalta teettämääni verhoon...ja kräts...siinä oli mamman verho riekaleina lattialla).Otsasuoni sykki varmaan metrin päässä ja kitarisat näkyivät Turun torille riekkuessani eläimellisesti naama raivosta punoittaen...Siitä kohtauksesta oli kyllä aikuismaisuus aika kaukana....Että näin meillä...
PUMPULI: Ehdin vallan mainiosti 12.30 paikalle. Tsekataan tilanne rauhassa ja onneksi minulla on suhteellisen kantava altto:). Esittelynhän me hoidamme ripeästi!
KARMIINI: Klo 13!!!
TAPAAMINEN: Mahdollisimman moni paikalle ilman rattaita ja varatkaahan laskutusta varten käteistä. Nimilaput rintaan ja paljon uteliasta ja iloista fiilistä! Ei kannata stressata huutaako kersa, huutavat ne muidenkin! (Odottakaas kun Vimpula aloittaa " unilaulunsa" , hih...)
Mies kotiutuu tänään kalareissulta ja minä olen ihan valmista kamaa...Pinna on ollut tänään hieman sanoisinko piukealla, mutta eiköhän se tästä. Vimpula on varmaan vaistonnut sen, kun ei oikein millään tirsaisi tänään kunnon päikkäreitä. Yö meni kyllä aivan loistavasti yhdellä syötöllä 21-7.30. Nelonen heräsi kyllä aamulla jo klo 5, joten kotityöt ovat olleet hanskassa jo aamusella.
Vaikka kuinka monta asiaa piti kommentoida, täytyy käydä tsekkaamassa ne uudelleen kun pää vuotaa kuin seula...ei voi syyttää enää raskausdementiaa...onkohan tämä sitten sitä alkavaa vanhuuden höppänyyttä kun kerran keski-ikää lähestytään...
Palaan...
Opemamma ja Vimpula
Yksikätisenä yritän saada muutaman rivin kirjoitettua. Tapaamisesta, tosi kivaa nähdä kaikki! Toivottavasti nyt vain pääsen paikalle, esikoiselle pitäisi saada hoitaja siksi aikaa kun tultaisiin miehen ja pikku-ukon kanssa hesaan. Toivottavasti jompikumpi mummeista olisi vapaana silloin...
Rytmeistä, meillä on ollut jo parin viikon ajan sellainen rytmi, että pikkumies nukahtaa 21-23 aikoihin ja herää kerran syömään 3-5 välillä ja sitten taas aamulla 7 aikoihin. Päivällä nukutaan kahdet pidemmät päikkärit, noin 9.30-11 ja 12.30-16, illalla sit pieniä torkkuja pitkin iltaa.
Nyt täytyy mennä, tyttö roikkuu kiinni ja kinuaa lukemaan kirjoja.
Pantoufle ja Väinö 2,5kk
Aina sitä vaan ensin klikkaa tonne odotus puolelle ja ettii eloisten pinoa, ennen ku hoksaa et eipä sitä tänne enää kuulutakkaan =)
OPEMAMMA: arvaan että verho harmitti. Harvassa taitaa olla ne äidit, jotka ei joskus laskeutuisi lapsen tasolle suuttuessaan.. mä en ainakaan tunne yhtäkään. Kyllä kai sitä lujahermosemmaltakin aina välillä pinna katkeaa.
K.P.H: Meillä seurustellaan syötön päälle vaihtelevalla menestyksellä, joskus jopa toista tuntia ja sen jälkeen vielä valveilla tarkkaillaan ympäristöä, mutta ei niinkään enää jakseta seukata.. Joskus taas painuu melkein het silmät kii vartin torkuille ja ei oikein irtoa minkäänlaista kontaktia vauvasta. Mutta ehdottomasti virkuimmillaan täällä ollaan 5-7:ään, juuri ennen iltapuuhia ja se onkin hyvä aika olla virkkuna ku iskäkin tulee silloin töistä.
Kukas se kyselikään et miten kestoilu alkanut. Noh, ei mulla ainakaan mitenkään niin loistavasti ku etukäteen kaavailin. Melkein kaikki etukäteen ostamani vaipat on lähteneet kiertoon ja uusia hankitaan tilalle kovaa vauhtia. Saa vaan kysyä, että mitä mäkin kuvittelin ku hamstrasin nauhiksia meille.. Ihan niinku niitten kaa jaksais kukaan värkätä.. Mä en ainakaa! Nyt oon tykästynyt taskuvaippoihin. Tos kätsyjä. Sitten toinen asia mitä mä ihmettelen on suunnaton harsojen ylistys. Meillä ainakaan ei harso riitä millään imuks ja origami vielä päästää sivupissat (ku vauva nukkuu kylelllään)het ulos, en siis saa kirrattua istuvaks lahkeesta. Mutta täytynee sanoa että turhat luulot ovat karisseet ja kestoilu onkin haastavampaa näin alkuun ku luulin, tosin nyt alkaa helpottaa ku alkaa löytyä sopivat sydeemit. Niin ja sekin on yllättänyt että kertikset on ainakin kolme kertaa falskanneet maitokakat läpi, mutta kestot on pitäneet ne aina sisällään, vaikka luulin et se olis hankalin osuus.
Mulla lähtee järki sukulaisten kanssa. En siis oo mitenkään läheinen sukuni kans mutta nyt ku tuli vauva taloon, niin koko suku teki suurinpiirtein joukkoryntäyksen. Kauhulla ootan, nyt ku meno jo alkaa joten kuten rauhottuun, et ku mennään vihille kastepäivänä niin alkaako sama onnittelu-kiitossoittojen rumba uudelleen.. HOPE NOT!!!
Jep, mutta ,ä lähen nyt ettiin kampausmalleja. Huomenna meen harjoituskampaukseen ja ei oo hajuakaan mitä haluaisin.
Ikarus ja poika 5 vko, 4 pvä.
TAPAAMINEN: Olisipa ihan päästä mukaan vaan ei ole mahdollista. Junalla en kehtaa alkaa kuutta tuntia matkaamaan ja lentokoneella halvimmilla lipuilla mun ja vauvan matka maksais melkein 200 euroa. Ja kun esikoinen pitäis ottaa mukaan niin hinta ois 310¿!! Siihen sitten päälle kulkeminen kentältä ja takaisin, ruuat ym. Summaksi tulis se mikä meillä menee kuukaudessa ruokaan ym. koko perheeltä! HUI!!
VAUVAN NUKAHTAMINEN: Meillä Martta nukahtaa klo 20.30. Toisinaan menee ½ tuntia pitempään. Minä oon ihan reilusti herättänyt valvomaan alkuillasta. Menee iltaunille 17.30 kun lähdetään ulkoilemaan ja kun tullaan sisälle n. 19.15 niin herätän. Valvoo siinä ja tehdään iltatoimet. Pariin otteeseen käy rinnalla. Kun alkaa näyttää siltä, että väsyttää niin vien omaan sänkyynsä, laitan tutin suuhun, harson käsien väliin ja peiton päälle. Siellä hetken katselee ja nukahtaa. Heräilee syömään 23.30-01 ja sitten vaihtelevasti 1-2krt ennen aamua.
Mielellään jatkais suoraan noilta iltaunilta pitempään nukkumista, mutta en anna nukkua kun sitten muuten valvoo öisin. Ja minä en taas jaksa nousta esikoisen kanssa jos pitää seurustella vauvan kanssa.
KAKSPLUSSAN JUTTU (Jamssa taisi mainita) hämmästytti minua suuresti. Katsoin silmät pyöreenä kun jutussa tosiaan sanottiin että ei saisi nukkua päivällä kuin 3-3,5 tuntia ettei syöntivälit veny liikaa. Minä kyllä oon antanut nukkua sen viiskin tuntia jos nukuttaa. Esim. jos aamunokoset jää välistä Martalla niin lähdetään vähän aiemmin ulos ja tyttö nukahtaa n. klo 10. Heräilee toisinaan jo yhdeltä ja toisinaan nukkuu melkein klo 15 saakka. Yleensä kuitenkin vaunuista alkaa kuulua ähinää klo 14. Sitten ottaa pikku nokkikset ennen kuin lähdetään ulkoilemaan illaksi.
JOULUSTA: me ollaan muuttamassa omaan, uuteen kotiin joulukluun alussa. Oli aiemmin tarkoitus että mennään mun vanhemmille, mutta nyt halutaankin ollan uudessa kodissa. Mukava rauhoittua sitten muuton jälkeen laittamaan joulua ja Ainon kanssa koristella kotia+ valmistella hänen 3v. synttäreitä jotka on Tapaninpäivänä. Ollaan oltu 3 joulua kotona ja viisi mun vanhemmilla. Miehen äidin kanssa ei nykyisin olla tekemisissä ollenkaan.
ON: Martalla oli viime viikolla neuvola ja lääkäri. Lääkärin mielestä fysioterapiaa ei enää tarvita (katsoi vauvaa n. 1½min) sen pään ja selän asennon vuoksi. Tänään ois sitten ollu viimenen fysioterapia vaan sielläpä sanottiin heti että kerran kuussa ei näytä riittävän ja nyt on käynnit KERRAN VIIKOSSA! Kun on niska alkanut jo mennä jäykäksi niin tarvitaan tiheempää jumppaa. Kotonahan me jumpataan kans, mutta onhan se eri juttu kun ammatti-ihminen tekee ne jumpat. Otteet on kuitenkin varmemmat kuin itsellä.
Tuohon neuvolalääkäriin en kyllä luota kovin paljoa. Nyt kun on epäilty maitoallergiaa (itkut ja ripulointi loppui kun jätin maidon+munan pois ja nyt vehnänkin kokeeksi kun alkoi itkut kun söin pitkästä aikaa vehnää) niin sanoi että " joo, 4kk:n iässä kokeillaan sitten korviketta niin saadaan se diagnoosi" . Minä kun en alka mitään korvikkeita antamaan niin kauan kuin imetän. Kun reagoi jo mun juomaan maitoon niin ei kyllä anneta korviketta suoriltaan eikä ainakaan 4kk:n iässä.
Esikoisella oli pahimmillaan vain 6 ruoka-ainetta käytössä että jonkin verran näistä jutuista osaan itsekin sanoa. Tuo lääkäri on just semmonen päivää ja näkemiin ja seuraava sisälle.
Martta hymyilee kovasti ja juttuakin jo tulee. Ihania hentoisia kujerruksia. Sisko saa leveimmät hymyt ehdottomasti! Masullaan jaksaa kannatella päätä jo hyvin, mutta selän ja niskan asennon takia kellahtaa selälleen heti kohta ja sekös vasta harmittaa. Esikoinenkin on oppinut jo jumppaotteet ja tietää minne suuntaan vauvan pitäisi katsoa. Ottaa tomerasti päästä kiinni ja kääntää sen vasemmalle ja sanoo: " tatsoppa Maltta tänne vaaseemmaaallee. Noin, leipas pittusisto" :)
Sillon kun Martalla ei allergiaoireet (itkuisuus ja ripuli) vaivaa niin hän on kyllä oikein aurinkoinen ja hyväntuulinen! Nauraa ja hymyilee ja katselee tyytyväisenä ympärilleen.
Delfine, Aino 2v9kk ja Martta huomenna 2kk.
Jospa minäkin yrittäisin vähän kirjoitella. Leo siirtynyt nukkumaan päivisin vain hyvin lyihytä pätkiä (5-30 min) ja ylimääräistä aikaa ei juuri jää, hyvä kun olen ehtinyt pinoja joskus lueskella. Jostain syystä Leolla ovat vatsavaivat taas lisääntyneet, on kiemurtelua ja paukkuttelua pitkin päivää. Kakkatahti on muuttunut muutaman päivän välein -> pari kertaa päivässä. Yöt sujuvat hyvin nukkuen.
MYRY: Juu, saa kysellä ja kyllä olen Salosta ja täällä myöskin koulunikin käynyt. Taidan kuitenkin olla sua sen verran vanhempi ettei olla koulunpenkkejä samaan aikaan kulutettu.
OPEMAMMA: Meilläkin mies lähti tänään " kalareisulle" mökille ja kotiutuu sieltä vasta sunnuntaina. Vähän hirvittää kun olen ekaa kertaa kahden lapsen kanssa viikonlopun yli, mutta eiköhän se tästä. Suurin pulma on nukkumaan meno, pitäisi imettää ja lukea iltasatua yhtä aikaa (meidän 4 vuotias vaatii vielä että hänen vierellään ollaan kunnes nukahtaa).
No Leo heräsi jälleen, joren 5 minsan päikkärit tällä kertaa=)
Omppupomppu ja Leo 2,5 kk
...äitini on meillä 2 päivää, jotta ehdin siivota kunnolla kaapit yms. laittaa kesän varastoon ;-) Joten en ehdi/kehtaa täällä käydä kuin piipahtamassa.
OPE: hieno juttu, nähdään siis me puolta tuntia aiemmin! Voimme mm. pohtia, miten n. 20 vaunut mahtuvat Manskulle parkkiin ilman että liikenne joudutaan pysäyttämään elokuisten tapaamisten ajaksi ;-)
KARMIINI ja muut. Tottakai vaunuilla saa tulla, ei ollutkaan tarkoitus että kaukalolla aletaan kotoa tuoda, jos ei olla autolla liikenteessä ;-) Mutta lähinnä kaikki, jotka VOIVAT vaunut jättää pois, jättäisivät. Eli kaikki kantoliinailijat, kantoreppuilijat yms. Minäkin toivon saavani auton niin lähelle parkkiin, että jaksan Eelin (6.5kg) kantaa kaukalossa autolta Chicosiin. Otan kyllä repunkin mukaan.
Tapaamispaikka sijaitsee siis Mannerheimintien kulmauksessa vilkkaan liikenteen keskellä, eli ihan hirveitä vaunuparkkitiloja ei ulkopuolellakaan ole.
Nyt taas siivoamaan...
mä tulin neuvolanhoitajan kanssa siihen tulokseen että ton nukkumisen huonous johtuu vatsa vaivoista,joten varasin vyöhyketerapiaan ajan.saa nähä oisko apua,mutta noi illat on niin kauheita. tuo vissiin syö ittensä ähkyksi koska pulauttelee jne.. sanoi että pitää ainakin 2h olla taukoa ennen kun antaa lisää maitoa,koska syö puloosta 60-140ml eikä oikeen juurikaan kielellä työnnä pulloa pois,ja hetken on tyytyväinen ja sitte alkaa tönköksi meno ja kitinä joka johtaa itkuisuuteen kun on väsy ja masusta ottaa. toisinaan toinen täti sanoin ettei voi vaavit syödä liikaa..alkaa olee sekasin jo itekkin ku joskus tuntuu että maito loppuu kesken kun tuo syö mutta en tiiä viittiikö lisää antaa jos saa masu vaivoja?! eli ikää nyt 5vkoa +1 pvä ja syö tollasii määrii..ukkokin tekee tänään pitkänpäivän että kivaa yksinään taas taistella toi ilta :(
Arki sujuu ihan mallikkaasti. Yöt nukutaan oikein hyvin ja päivällä sitten vaihtelevasti.
Pojalla näyttäisi olevan ainakin maitoallergia (vilkutus Delfinelle). Olen ollut nelisen viikkoa (vai pidempäänkin) ilman maitoa ja kokeilinpa maanantaina laittaa kahvini sekaan maitoa, jonka seurauksena mahavaivat, vihreä ripuli ja punainen peppu. Aika selkeät oireet siis. Poitsulla allergia ilmeni siis ripulina, itkuisuutena ja punaisena ja myös välillä verisenä peppuna. Tilanne korjaantui kokonaan vasta kun jätin kaikki kotimaiset viljatkin pois. Pelkällä maito ja muna dieetillä poika kyllä rauhoittui, mutta peppu ei tullut kokonaan kuntoon. Tänään olenkin testannut vehnästä tehtyä keksiä. Katsotaan, miten käy.. Toivon kovasti, että pienet määrät viljaa eivät aiheuttaisi kovasti vaivoja, mutta tiedä siitä. Kaura ainakin aihettaa pepun punoitusta, koska sen jätin viimeksi pois, ja vasta sitten tilanne parani kokonaan.
Poika on nykyisin varsin ihana ja aurinkoinen pakkaus, vaikka temperamenttia löytyy edelleen. Kun joku vaivaa, niin huudetaan yleensä kovaa. Tosin hän kyllä hymyilee ja jutteleekin paljon. Parhaiten viihtyy isänsä sylissä istuskelemassa (minun sylissä vaditaan joko tissiä tai liikettä..). Myös isosiskon touhuja jaksetaan seurailla.
Kahden kanssa on kyllä aika lailla erilaista kuin yhden kanssa. Ylimääräistä aikaa ei tunnu olevan lainkaan. Kuka sitä kirjoittikaan ns. jakamisen vaikeudesta. Mullakin on usein tosi ristiriitaisia tunteita lapsia kohtaan. Molempia tietysti rakastaa yli kaiken, mutta joku tässä rakkauden jakamisessa aiheuttaa suuria tunteita. Tilanne silti rauhoittunee ajan kanssa. Isomman sisaren kohdalla tunnen jatkuvaa syyllisyyttä, kun en ehdi hänen kanssaan juurikaan touhuilla.
Pate06 ja poitsu 1,5kk
Moi! Mä kävin eilen neuvolassa ja poika painaa nyt 4680g ja 56cm pitkä. Kerroin, että poika syö n. 80ml parin tunnin välein ja siitäkös tuo hoitaja sai melkein hepulin! Arvaa tuliko mulle huono omatunto...ihan kuin en saisi antaa pullosta silloin, kun toisella on nälkä. Pitäisi kuulemma keksiä jokin muu rahoittelukonsti, kuin pullo. Vaikka enhän minä pulloa joka itkuun tarjoa! Eli poika syö kuulemma liikaa...ihan v-mäistä! Eikä se ihan aina noin paljoa juo. Ajattelin vain, kun manitsit, että sulla syö 60-140ml. Minusta se on ihan ok, koska ei vauvat voi syödä liikaa! Ja sillonhan painokäyräkin menis härän pyllyä.
Sorry purkaus, mutta mua välillä ottaa päähän nuo neuvolan ohjeet, vaikka on neuvolas ihan mukava käydä...mutta en jaksa enää viikon välein. Eiks siellä pitäis käydä vain kuukausittain tässä vaiheessa?
Meillä menee yöt aika vaihtelevasti. Viime yönä meinasin saada hepulin, kun halusi kolmelta ruveta seurustelemaan! He! Onneksi tuttinukutus auttoi.
T: Pia ja Vempula
Yöunista: Meillä mennään 22-24 yöunille. Me sammutetaan olkkarista valot kymmeneltä, jotta ilta rauhoittuu, oli vauva hereillä eli ei. Aamulla pitää herätä seitsemältä, viimeistään puoli kahdeksan, että saadaan iso kouluun ja keskimmäinen hoitoon. Yöunet jää siis aika vähiin, varsinkin kun vauva yleensä syö kaksi kertaa yöunien aikanakin. Viimeyönä oli hurja 6h syöttöväli.
Uudessa Kaksplussassa oli, että vauvaa ei saisi paljon nukuttaa kantoliinassa. On haitallista lihaskehitykselle... Lisäksi siinä oli, että päivällä syöttöväli saisi olla maksimissaan 3-3,5h. Että sitten pitää vaikka herätellä. En lukenut kovin tarkkaan sitä juttua kun ei ole ollut aikaa. Pitää perehtyä paremmin joskus myöhemmin.
Olin jälkitarkastuksessa. Laskeumaa oli, kuten jo epäilinkin. Aikas masentavaa. Katsotaan nyt, että miten sitten jatketaan, että pitääkö tehdä jotain " korjailuja" , vai riittääkö lisäjumppa. LIhakset oli kuulemma hyvässä kunnossa, että en tiedä onko lisäharjoituksista enää hyötyä.
Vauva hermostuu, joten pitää huomenna kommentoida enemmän.
Jamssa + tytsy 7,5vk