Mitkä Vanhan Testamentin säännöistä pätevät kristittyihin?
Vai onko näin että kaikki säännöt Vanhassa Testamentista ovat lakanneet olemasta. Ennen ajattelin näin mutta sitten kun aloin lukemaan Raamattua huomasin että kymmenen käskyähän ovat Vanhassa Testamentissa. Kuulin myös erään kristityn suusta että Vanhan Testamentin verensyöntikielto on edelleen voimassa, perusteluita en kuullut. Netistäkin löydän täysin ympäripyöreitä vastauksia. Voisiko jolu asiasta tietävä vähän selventää.
Kommentit (145)
Lex talionis. Rikollisen pitää saada samanlainen rangaistus kuin minkä hän on aiheuttanut uhrilleen.
Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan. Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä, silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, palovamma palovammasta, haava haavasta, ruhje ruhjeesta [ja maine maineesta].
Vierailija kirjoitti:
Jehovan kristityt todistajat kieltäytyvät ottamasta verta Jumalan vaatimuksen mukaisesti.
Laboratoriohoitajien työnkuvaan kuuluu veripussien ristaaminen, eli tarkistetaan, että sopivatko luovutettavat veripussit luovutettavalle. Jehovantodistaja-työkaverillani ei ollut kyllä mitään ongelmaa tämän työn tekemisessä.
Vierailija kirjoitti:
Yritän seurata ainakin näitä sääntöjä, vaikka välillä on vaikeaa:
2. Moos. 18: 21. Älä anna lapsiasi poltettaviksi uhrina Molokille
2. Moos. 21:15, 21:20-21 Jos mies lyö orjaansa, hänellä on siihen täysi oikeus (vaikka orja kuolisi lyönnistä, kunhan ensin kituu yli 2 päivää).
3. Moos 19:19 "Älä pue yllesi vaatekappaletta, joka on kudottu kahdesta erilaisesta langasta."
Tuskailen erityisesti tuon viimeisen kohdan kanssa, sillä kaupunki ei anna metsästää oravia ja citykaneja vaatteita varten.
Minä taas tätä sääntöä, eikä tee tiukkaakaan, minulla kun ei tuon säännön mukaan ole mitään asiaa ehtoolliselle: 3 Moos. 21:16-20 Herra sanoi Moosekselle: Sano Aaronille: Kukaan jälkeläisesi, jolla on jokin ruumiinvamma, ei saa milloinkaan tulla uhraamaan ruokaa Jumalalle. Uhraamaan ei saa tulla kukaan, joka on sokea, rampa tai kasvoiltaan tai ruumiiltaan epämuodostunut, kukaan, jolta on katkennut jalka tai käsi, joka on kyttyräselkäinen tai kitukasvuinen, jonka silmäterä on samentunut tai jolla on ihottuma, rupitauti tai vialliset kivekset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jehovan kristityt todistajat kieltäytyvät ottamasta verta Jumalan vaatimuksen mukaisesti.
Jehovan todistajat ovat wannabe-juutalaisia.
Surku heitä, kun 144 000 parasta taivaspaikkaa on jo ehditty jakamaan ennen heitä eläneille, ja pääsevät vain jämäpaikoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1) Kun polttouhraan naudan alttarilla, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri (3. Moos. 1:9). Ongelmana ovat naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?
2) Jos haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään (2. Moos. 21:7), niin mikä nykypäivänä mielestäsi olisi sopiva hinta hänestä?
3) 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) sanotaan, että voin omistaa orjia, sillä ehdolla, että he ovat naapurikansojen edustajia. Erään ystäväni mielestä tämä pätee venäläisiin, mutta ei ruotsalaisiin. Voitko tarkentaa? Miksi en saisi omistaa ruotsalaisia?
4) Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2 Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?
5) Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10-11), se on kuitenkin vähemmän kauhistus kuin homoseksuaalisuus. En ole varma asiasta.
6) 3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan pappi ei saa lähestyä Jumalan alttaria, jos hänellä on näössä vikaa. Olen nähnyt pappien käyttävän silmälaseja. Tulisiko heille antaa mahdollisuus laserleikkaukseen vai surmataanko heidät heti?
7) Useimmat miespuoliset ystäväni antavat leikata hiuksensa ohimoilta ja ajavat partansa, vaikka tämä on kielletty 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 19:27). Kuinka heidän tulisi kuolla?
8) Kuulin naispuolisen työtoverini harrastaneen sukupuoliyhteyttä kuukautisten aikana, vaikka se 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 20:18) kielletäänkin. Tulisiko hänet ja hänen partnerinsa poistaa kansansa keskuudesta Venäjälle vai Ruotsiin?
9) Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:7-8), että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin käyttää nahkakenkiä, jos käytän välissä sukkia?
10) Sukulaisellani on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos. 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin hänen vaimonsa rikkoo kyseistä lakia käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester-sekoitetta). Hän myös kiroilee paljon. Onko todellakin tarpeellista kutsua koko kaupungin väki kivittämään heidät (3. Moos. 24:10-16)? Emmekö voisi vain polttaa heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten kanssa (3. Moos. 20:14)?
Sapatistakin milloin se on, on eriäviä mielipiteitä. Sapatti on ihmistä varten. Muinaisaikoina orjapiiskurit uskoivat Jumalan käskyn, joka teettää kohtuuttomasti työtä, tekee syntiä.
Meidän aikanamme on vapaus valita. Ylirasitusta pitää välttää.
Kymmenykset kumottiin Paavalin sanoin: antakoon kukin miten sydämensä vaatii.
Uskon että myös normaali perhe on Jumalan lahjaa. Jolle sitä ei ole suotu, ei ole oma syy. Ei kuulu sinulle vaikka on kivaa arvioida toisten moraalia.
Jeesus käski käyttää normaalia järkeä. Tämä kohta: "Johannes tuli, ei syö ei juo, he sanovat: hänessä on riivaaja. Ihmisen Poika tuli, katsokaa syömäriä ja juomaria, publikaanien ja syntisten ystävää!"
Eläimet ovat ihmisen vallassa, ei ole syntiä käyttää villasukkia tai nahkakenkiä. Vaikka paljaissakin jaloissa.
Näin.
..
Lainaus tuon linkin tekstistä:
"Päivi Tapper kirjoitti (25.3.) Jumalan sanan mukaan homouden olevan kauhistus. Arvatenkin hän viittaa 3. Mooseksen kirjaan (3. Moos. 18:22).""ARVATENKIN", siis mitäh? Arvatenkin? Mistä hän peräreiästään hän tuollaisen arvauksen tai oletuksen heitti? Tuo henkilö, johon viitattiin, ei siis ollut maininnut sanaakaan Mooseksen kirjoista, mutta tämä heppu vain typeryyttään OLETTI niin. Mikä idiootti... Eiköhän tuo Tapper ole kuitenkin arvatenkin viitannut Uuden Testamentin teksteihin, mm roomalaiskirjeeseen. Jösses, että tuollaista shittiä vielä kirjoitetaan lehteen asti. "Arvatenkin".....hah.
Mutta mitä itse tuumaat noista vanhan testamentin ohjeista/säännöistä/käskyistä? Vieläkö ovat relevantteja?
Mietipä edes hetkisen, että mitenkä moni noista esiintyy Uudessa Testamentissa. Eli onko vielä relevantteja? Onko?
Minä kysyinkin vanhasta testamentista enkä uudesta. Oletko itse siis sellainen uskovainen, jonka mielestä vanhalla testamentilla voi heittää vesilintua?
Kysyit ovatko ne vielä relevantteja. "Vielä". Et näköjään taida nyt yhtään itsekään tietää, mitä sä haluat edes kysyä tai mikä sulle kelpaa vastaukseksi.
Miten tämä on nyt sinulle niin vaikeaa? Kysyin, onko nuo ammoisessa mielipidekirjoituksessa siteeratut raamatun ohjeet/käskyt vielä relevantteja tämän päivän uskovalle.
Esimerkiksi tämä kohta:
4) Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2 Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?
Onko mielestäsi edelleen relevantti ohje se, että sapattina ei saa työskennellä? Ja että jos työskentelee sapattina, hänet saa surmata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koko kristinuskon ongelma on juuri UT vs VT
Jeesus sanoi ettei tullut kumoamaan mitään vanhoja lakeja olihan itse lain oppinut eli rabbi.Ut on kirjoitettu hänen jälkeensä ja sen on tehneet hänen opetuslapsensa. lisäksi ongelmia tulee käännösvirheitä joita on todella paljon koska alkuperäinen UT kirjoitettiin Koinee-kreikaksi kun taas jeesus itse puhui arameaa ja hepreaa.
alkuperäinen VT löytyy heprean kielellä ja kääntämistä ei edes suositella virheiden takia vaan on parempi opetella hepreaa.
esimerkkinä käännös virheistä on juutalaisten omistamat orjat. juutalaisilla ei ollut orjia vaan työntekijöitä joiden tuon aikaiset oikeudet on edelleen luettavissa ja ne eivät täytä mitenkään orjuuden määritelmiä.
Muuten ihan ok, mutta raamattua eivät kirjoittaneet Jeesuksen opetuslapset. Kukaan raamatun kirjoittajista ei ollut elossa samaan aikaan kuin Jeesus.
eli uusi testamentti ei sisällä paavalin kirjeitä, pietarin kirje eikä Tuomaan-, Matteuksen-, Markuksen-, Luukkaan-, Johanneksen evankeliumeita....
Tuomaan evankeliumi ei tosiaan ole uudessa testamentissa.
Vierailija kirjoitti:
2. Moos. 21:15, 21:20-21 Jos mies lyö orjaansa, hänellä on siihen täysi oikeus (vaikka orja kuolisi lyönnistä, kunhan ensin kituu yli 2 päivää).
3. Moos 19:19 "Älä pue yllesi vaatekappaletta, joka on kudottu kahdesta erilaisesta langasta."
Tuskailen erityisesti tuon viimeisen kohdan kanssa, sillä kaupunki ei anna metsästää oravia ja citykaneja vaatteita varten.
Jeesus täytti eläessään kaikki käskyt. Mutta antoi uuden käskyn seuraajilleen.
Johannes 13:34-35 FB38
Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut — että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoi ettei tullut kumoamaan mitään vanhoja lakeja olihan itse lain oppinut eli rabbi.Ut on kirjoitettu hänen jälkeensä ja sen on tehneet hänen opetuslapsensa. lisäksi ongelmia tulee käännösvirheitä joita on todella paljon koska alkuperäinen UT kirjoitettiin Koinee-kreikaksi kun taas jeesus itse puhui arameaa ja hepreaa.
alkuperäinen VT löytyy heprean kielellä ja kääntämistä ei edes suositella virheiden takia vaan on parempi opetella hepreaa.
esimerkkinä käännös virheistä on juutalaisten omistamat orjat. juutalaisilla ei ollut orjia vaan työntekijöitä joiden tuon aikaiset oikeudet on edelleen luettavissa ja ne eivät täytä mitenkään orjuuden määritelmiä.
Muuten ihan ok, mutta raamattua eivät kirjoittaneet Jeesuksen opetuslapset. Kukaan raamatun kirjoittajista ei ollut elossa samaan aikaan kuin Jeesus.
eli uusi testamentti ei sisällä paavalin kirjeitä, pietarin kirje eikä Tuomaan-, Matteuksen-, Markuksen-, Luukkaan-, Johanneksen evankeliumeita....
Tuomaan evankeliumi ei tosiaan ole uudessa testamentissa.
Pitäisi kyllä olla.
Tekee pahaa seurata miten näin suuri osa maailman ihmisistä uskoo salaliittoteoriaan eli raamattuun. Epälooginen jumala joka kiukuttelee ja kostaa ihmisille ja antaa oman poikansa kuolla. Toiset ihmiset ovat alempia kuin toiset (esim naiset) ja muita ihan pimeitä sääntöjä.
Herätkää ihmiset näkemään!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muut säännöt paitsi ruokasäädökset ovat voimassa.
Eristäydytkö sinä kuukautisten aikana muista ihmisistä, koska olet saastainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut — että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."
Tämän säännön kun täälläkin mouhoavat hihhulit joskus edes hetkittäin sisäistäisivät, niin maailma olisi paljon parempi paikka elää.
Vierailija kirjoitti:
Tekee pahaa seurata miten näin suuri osa maailman ihmisistä uskoo salaliittoteoriaan eli raamattuun. Epälooginen jumala joka kiukuttelee ja kostaa ihmisille ja antaa oman poikansa kuolla. Toiset ihmiset ovat alempia kuin toiset (esim naiset) ja muita ihan pimeitä sääntöjä.
Eksyttäjän ja kyykäärmeen sikiön palkka on kadotus.
Juutalaiset ovat valittu kansa ja kaikki muut ovat heidän alamaisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksyttäjän ja kyykäärmeen sikiön palkka on kadotus.
Ainakin ne, joista Jeesuskin puhui. Esim.10 käskyä.
Jätkäshenkilö 50 vuotta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, siinä on taas joku ylen välkky asiantuntija liikkeellä.
Tuollaisen väitteen kirjoittaja ei ole voinut milloinkaan avata Uutta Testamenttia, eikä toisaalta kukaan, joka on edes yhden luvun lukenut mitä tahansa Uuden Testamentin kirjaa, voi syöttää kenellekään noin paksua pajunköyttä.
Äkkimuistamani mukaan (vaikka en ollut itse paikalla luonnollisista syistä) KAIKKI Uuden Testamentin kirjoittajat olivat Jeesuksen aikalaisia Hänen elinaikanaan, joskin ainakaan Hebrealaiskirjeen kirjoittajaa ei tiedetä.
Uuteen testamentin kirjoituksista vanhimmat ovat Paavalin kirjeet 50-luvulta. Evankeliumit laadittiin 70–100-lukujen välissä ja myöhäisin kirja, Toinen Pietarin kirje, kirjoitettiin toisen vuosisadan puolivälissä.Väistämättä on selvää, että KAIKKI kirjoittajat eivät olleet Jeesuksen aikalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös UT:ssa puhutaan veren syömisestä:
Apt. 5:20
Tulee karttaa lihaa, josta veri ei ole laskettu ja verta.
Herramme Jeesus Kristus sanoo näin:
"Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos"
Matt.15:11
Kyllä, varmasti näin on. Kuitenkin myös Ap.t. on Jumalan Sanaa. Veriruokia ja verta tulisi karttaa.
Jos tulisi, niin Jeesus olisi sanonut niin.
Ei kaikkea, mikä sopii suuhun, ole tarkoitettu syötäväksi (esim. myrkylliset sienet ja marjat).
Liha kuitenkin on, onhan se ravintorikkainta kaikista ruoista.
Apostolien teoissa puhutaan lihasta, josta veri ei ole laskettu. Tämä ei ole minun keksimä juttu.
Ei ole Kristuksenkaan keksimä juttu ja tietääkseni kristinoppi perustuu Kristuksen opetuksiin.
Ja mitäpä Kristus sanoi vaikkapa homoseksuaaleista?
H uoralle ainakin riitti myötätuntoa, tosin tällekin sanoi, että mene, äläkä enää syntiä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän säännön kun täälläkin mouhoavat hihhulit joskus edes hetkittäin sisäistäisivät, niin maailma olisi paljon parempi paikka elää.
"Rakastakaa toisianne" ja "keskinäinen rakkaus". Sinä et taida lukeutua tähän rakastettavien joukkoon, sori :D.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ne, joista Jeesuskin puhui. Esim.10 käskyä.
Paitsi sapatinviettokäsky. Koska "sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten" ja Kristus on sapatin herra.
Apostolien tekojen 15 luku jae 20, ja kokonaisuudessaan se kuuluu:
Meidän on kuitenkin lähetettävä heille kirje ja kehotettava heitä karttamaan sellaista, minkä epäjumalanpalvelus on saastuttanut, sekä haureutta, verta ja lihaa, josta verta ei ole laskettu.