Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15v poika matkusti salaa kavereiden kanssa Tampereelle

Vierailija
14.05.2022 |

En sano missä asutaan, mutta kaukana. Hänen piti tulla jo 23.30 viimeistään kotiin ja olin ihan huolesta soikeana kun häntä ei näkynyt vielä kahdeltakaan eikä puhelut mennyt perille. Eksälle soitin ja hänkään ei tiennyt pojasta. Itku pääsi. Ikinä koskaan ennen hän ei tätä ole tehnyt niin tottakai pelkäsin jo vaikka mitä. Aamulla yhden pojan äiti soitti mulle ja kysyi lastansa. Selvisi että kaks muutakin kossia on hukassa. Pojat eivät edelleenkään vastanneet mitään. Kympiltä omani suvaitsi soittaa ilmoittaakseen että hän on Tampereella. Ilmeisti pelkäsivät ettei päästettäisi jos oltaisiin tiedetty... En tiedä mitä sanoa. Luottamus meni mutta pitää kai tässä peiliinkin katsoa jos omani ei mistään tuollaisesta uskalla mulle kertoa tai multa kysyä.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ylipäätään idea tuohon matkaan on saatu tai rahaa?

Omalla on ainakin isovanhemmilta saatuja lahjarahoja ja lapsilisät tilillä.

Ideasta en tiedä. Tästä keskustellaan huomenna. Nyt on tärkeintä, että pojilla on siellä turvallinen paikka olla. Ap

Näinhän se on. Itse olen painottanut juuri tuota, että haluan lapsenni olevan turvassa ja huolestun hulluna, jos esim.puhelimeen tai ciesteihin ei vastata. Onneksi jossain vaiheessa lapsi vastasi. Nyt tiedät, että lapsesi on teinivaiheessa ja reviiri iso. Tuohon sinun pitää tottua. Se ei tuosta enää palaudu. Pelisäännöt, niin että ne kelpaa myös lapselle. Minun sääntöni on tuo, että minun pitää tietää missä mennään...ja kenen kanssa.

Puhelimissa on tosiaan se huono puoli, että nämä kontrollifriikit häiriköivät läheisiään, kun omaa elämää ei ole. Häpeäisit.

Vierailija
42/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai kävit sen hakemassa kotiin?

Ei, mutta yhden pojan sukulaisia asuu siellä ja sovittiin että menevät sinne yöksi. Tulevat huomenna junalla kotiin. Käyn hakemassa heidät sitten asemalta.

Ja sinulle joka kysyit, että asutaanko kaikanakin, niin asutaan. Paljon kauempana kuin te. Lisäksi meiltä on vielä tunnin ajomatka juna-asemalle. En todellakaan tiedä, miten ne on sinne eilen päässeet. Ei ainakaan kenenkään porukoiden kyydillä. Ap

Ei mikään ihme että menojalka vipattaa ja kaupunki kutsuu jos lähimmälle juna-asemalle on tunnin matka. Luvan olis voinut tietysti kysyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole vammainen niin 15-vuotias voi olla yön pois kotoa. On kasvatus mennyt metsään jos et anna olla yötä muualla.

No voi, mutta pääsitkö itse vaikka nettipelitutun luokse, josta ei tiedä muuta kuin nimimerkin"Lil Sherwood"? Ongelmahan tässä on, että vanhemmat ei tiedä missä mennään. Hyvää on se, että kaverukset on porukalla, eikä yksin.

Vierailija
44/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole vammainen niin 15-vuotias voi olla yön pois kotoa. On kasvatus mennyt metsään jos et anna olla yötä muualla.

Ei voi ilman lupaa!

Vierailija
45/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi, mutta pääsitkö itse vaikka nettipelitutun luokse, josta ei tiedä muuta kuin nimimerkin"Lil Sherwood"? Ongelmahan tässä on, että vanhemmat ei tiedä missä mennään. Hyvää on se, että kaverukset on porukalla, eikä yksin.

Eiköhän pojat tiedä ihan nimeltä kaverinsa. Ei tuo vanhemmille kertominen turvallisuutta paranna jos vanhemmat eivät ole lähelläkään Tamperetta ja täten eivät voisi mitään tehdä.

Vierailija
46/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että juuri nyt Tampereen  yö ei ole paras mahdollinen keskenkasvuisille.

Vierailija
47/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi ilman lupaa!

Ap:n olisi pitänyt hoitaa kasvatus kunnolla niin hänelle olisi ilmoitettu etukäteen.

Vierailija
48/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoliyö varmasti takana. Mutta hyvä, kun lapsi otti yhteyttä. Lapsen kasvaessa ne mahdolliset ongelmatkin isonevat.

Kun kotiutuu, niin älä pidä rippisaarnaa. Mutta keskustella teidän täytyy. Ja vakavasti. 15-vuotias kyllä ymmärtää, että toteutus meni persiilteen. Se, mitä hän ei ymmärrä, on vastuullisuus ja seuraamukset. Näistä teidän pitää päästä yhteisymmärrykseen. Kerro, miltä sinusta tuntui äitinä, kun et saa lapseesi yhteyttä etkä tiedä, missä on. Mutta kuuntele myös, miksi lapsesi ei sinulle suunnitelmistaan kertonut. Laatikaa pelisäännöt, hiokaa luottamussuhdetta. Vielä kun siihen voi vaikuttaa.

Vierailija
49/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kilttejä vanhempia täällä näyttää olevan kommenttien perusteella. Jos min' olisin tehnyt samanlaisen tempun 15-vuotiaana, minulla ei olisi ollut enää kotiin tulemista. En ihan niin radikaalia juttua kannata, mutta olen sitä mieltä että ehdottomasti jonkinlainen rangaistus pojalle, joka todella tuntuu.

Vierailija
50/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika saanut väärennetyt pahvit ja on lähtenyt baariin etsimään seivästettävää.

Vierailija
51/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ideasta en tiedä. Tästä keskustellaan huomenna. Nyt on tärkeintä, että pojilla on siellä turvallinen paikka olla. Ap

Näinhän se on. Itse olen painottanut juuri tuota, että haluan lapsenni olevan turvassa ja huolestun hulluna, jos esim.puhelimeen tai ciesteihin ei vastata. Onneksi jossain vaiheessa lapsi vastasi. Nyt tiedät, että lapsesi on teinivaiheessa ja reviiri iso. Tuohon sinun pitää tottua. Se ei tuosta enää palaudu. Pelisäännöt, niin että ne kelpaa myös lapselle. Minun sääntöni on tuo, että minun pitää tietää missä mennään...ja kenen kanssa.

Puhelimissa on tosiaan se huono puoli, että nämä kontrollifriikit häiriköivät läheisiään, kun omaa elämää ei ole. Häpeäisit.

Vanhempi, joka huolehtii alaikäisestään, ei ole kontrollifriikki, vaan vastuullinen vanhempi. Kyllä jokaisen perheessä tulee tietää, jos joku on poissa yötä.

On vakavan keskustelun ja jonkinlaisen sanktion paikka, jos joku ei ilmoita yöllisestä poissaolostaan muille perheenjäsenille. Se on huonoa käytöstä, jota ei pidä selitellä eikä ymmärtää, Eikö muka vaimo olisi huolissaan, jos mies on ilmoittamatta yötä pois? Aivan samoin on lapsen kanssa, ja vielä enemmän.

Vierailija
52/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi että vähän naurattaa kun kuopus täytti juuri 18v. Kummasti nyt kertoo mihin menee. Joskus ajattelin että en tästä kaikesta selviä.

Ei mitään ratkaisua vaan puhetta ja kerrot kuinka huolestunut olit ja itkit. Sun täytyy saada poika ymmärtämään vanhempien huoli.

Vierailija
53/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempi, joka huolehtii alaikäisestään, ei ole kontrollifriikki, vaan vastuullinen vanhempi. Kyllä jokaisen perheessä tulee tietää, jos joku on poissa yötä.

On vakavan keskustelun ja jonkinlaisen sanktion paikka, jos joku ei ilmoita yöllisestä poissaolostaan muille perheenjäsenille. Se on huonoa käytöstä, jota ei pidä selitellä eikä ymmärtää, Eikö muka vaimo olisi huolissaan, jos mies on ilmoittamatta yötä pois? Aivan samoin on lapsen kanssa, ja vielä enemmän.

Se on oma vika jos on kontrolloinnilla pilannut välit omaan lapsensa. Puolison valitsee kukin itse, mutta lapset eivät päätä vanhempiaan. Ap:n kaltaista ihmistä ei tarvitsekkaan kunnioittaa.

Vierailija
54/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että häiriköin? Tai olen kontrollifriikki? Jos haluan tietää kenen kanssa lapseni on ja missä, ei se tarkoita että hänen pitäisi kertoa joka kundin nimen tai tarkan osoitteen. Mutta esim."Jonnen ja kavereiden kanssa Hietsussa, tullaan varmaan aamujunalla". Ja todellakin lähetän yöllä viestin missä olet ja milloin tulet.

Vierailija
55/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät että häiriköin? Tai olen kontrollifriikki? Jos haluan tietää kenen kanssa lapseni on ja missä, ei se tarkoita että hänen pitäisi kertoa joka kundin nimen tai tarkan osoitteen. Mutta esim."Jonnen ja kavereiden kanssa Hietsussa, tullaan varmaan aamujunalla". Ja todellakin lähetän yöllä viestin missä olet ja milloin tulet.

Kommentissasi kerroit tarpeeksi.

Vierailija
56/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on oma vika jos on kontrolloinnilla pilannut välit omaan lapsensa. Puolison valitsee kukin itse, mutta lapset eivät päätä vanhempiaan. Ap:n kaltaista ihmistä ei tarvitsekkaan kunnioittaa.

??? Minä en saa tästä oikein kiinni? Mikä kontrollifriikki on, jos haluaa olla kärryillä lapsensa menemisistä?

. I Ulla asuu täysikäinen opiskelija kotona. Hän ilmoittaa kapakkatrissulta, jos ei tule kotiin yöksi. Ihan normaalia. Myös minä ilmoitan hänelle menemisistäni.

Vierailija
57/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, olisin ollut tosi huolissani! 15 v ei tietysti tajua sitä. En rankaisisi tms mutta painottaisin että aina pitää keroa missä on ja vastata viesteihin. Jos on yötä poissa kotoa niin pitää sopia siitä, mieluiten etukäteen.

Vierailija
58/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😁

Vierailija
59/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika saanut väärennetyt pahvit ja on lähtenyt baariin etsimään seivästettävää.

Aamulla heräsi kumpikin pää kipeänä jonkun kauniin, riettaan ja onnellisen vierestä. Se hyvä puoli, että sai kaakaota ja puuroa ja puhelimen ladattua (ellei sitä joku kisayössä varastanut - riski on suuri) ennen kuin lähti etsimään kavereitaan.

Vierailija
60/70 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttelis tyllerö kirjoitti:

Minulla onpi 16v tyttö. Äitinsä luota karkaili jo ala-asteella. En voinut puuttua asioihin ajoissa, äiti piti huolen että minun henkilökohtaiset terveysongelmat tuotiin sosiaalityöntekijöille negatiivisena esiin ja hänen alati vaihtuvat miesystävänsä muodistivat minusta hänen mukaansa aika pahan ja huonon isän vaikutelman.

No lopulta asiat huononivat ja todellinen huoli lapsista alkoi kasvaa. Otin ohjat omiin käsiin. Lapset jäivät minulle asumaan, omasta tahdostaan tietysti. Mutta jessus mikä rumba lasun ja sosiaalityöntekijöiden kanssa, yli vuoden jatkunut...

No lapset siis ovat minun luona. Eivät karkaile. Säännöt ovat että pitää kertoa suunnitelmista ja kertoa olinpaikka. Sekä pitää luuri auki että tavoittaa.

Ilman muuta 15v saa kulkea järkevissä ajoissa ja olla öitä poissa. Mutta pitää olla luottamus molemminpäin.

Se on kyllä toistaiseksi säilynyt. Ja nyt 16v tytti tykkää olla täällä poikaystin kanssa. Mikäs sen mukavempaa.

Koitetaan luoda niitä kotioloja sellaisiksi että asioista voi puhua ja kotosalla viihtyä.

Vähän eri asia on alakouluikäisen karkaaminen kuin teinin. Ja yksittäistapaus vs. jatkuva karkailu.