15v poika matkusti salaa kavereiden kanssa Tampereelle
En sano missä asutaan, mutta kaukana. Hänen piti tulla jo 23.30 viimeistään kotiin ja olin ihan huolesta soikeana kun häntä ei näkynyt vielä kahdeltakaan eikä puhelut mennyt perille. Eksälle soitin ja hänkään ei tiennyt pojasta. Itku pääsi. Ikinä koskaan ennen hän ei tätä ole tehnyt niin tottakai pelkäsin jo vaikka mitä. Aamulla yhden pojan äiti soitti mulle ja kysyi lastansa. Selvisi että kaks muutakin kossia on hukassa. Pojat eivät edelleenkään vastanneet mitään. Kympiltä omani suvaitsi soittaa ilmoittaakseen että hän on Tampereella. Ilmeisti pelkäsivät ettei päästettäisi jos oltaisiin tiedetty... En tiedä mitä sanoa. Luottamus meni mutta pitää kai tässä peiliinkin katsoa jos omani ei mistään tuollaisesta uskalla mulle kertoa tai multa kysyä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Miten on, jos olisikin kysynyt niin olisitko antanut luvan lähteä Tampereelle?
Jos olisin tiennyt että heillä on siellä turvallinen paikka yöpyä ja joku turvallinen aikuinen jos jotain käy, niin olisin päästänyt. Tuollaiselle reissulle mille he lähtivät en olisi päästänyt. En tunne tuota poikaa kenen luona ovat, omakaan ei tunne. En tiedä mitä ovat yön puuhanneet ja missä ovat yön olleet. Liikaa kysymysmerkkejä. Ap
Sattuuhan näitä. Tässä on hyvä sauma puhua asia selväksi, kun palaa. Selvitä heti, missä ja kenellä ovat yötä. Vaadi majoittajan numero ja soita majoittajalle. Jos et saa ja majoitus tunuu mielestäsi epäuskottavalta, soita poliisille. Tuo ikäiset pojatkin päätyvät helposti hyväksikäyttäjän majoittajaksi.
Muuten tuo nyt ei niin pahalta kuulosta. Hyvä kun ovat kaveriporukalla. Ja osoitaahan tuo tietynlaista aktiivisuutta ja elämännälkää. Älä syytä itseäsi, lasten kuuluukin kasvaa ja mullikoida.
Näe tämä sellaisena merkittävänä kasvatustilanteena, jossa tutustutte toisiinne paremmin ja löydätte yhteistä säveltä.
-Ope
Hae nyt vaan poika sieltä kotiin tänään ja rangaistus, että ei tee tuollaista ennen kuin on täysi-ikäinen.
Mistä ylipäätään idea tuohon matkaan on saatu tai rahaa?
Minulla onpi 16v tyttö. Äitinsä luota karkaili jo ala-asteella. En voinut puuttua asioihin ajoissa, äiti piti huolen että minun henkilökohtaiset terveysongelmat tuotiin sosiaalityöntekijöille negatiivisena esiin ja hänen alati vaihtuvat miesystävänsä muodistivat minusta hänen mukaansa aika pahan ja huonon isän vaikutelman.
No lopulta asiat huononivat ja todellinen huoli lapsista alkoi kasvaa. Otin ohjat omiin käsiin. Lapset jäivät minulle asumaan, omasta tahdostaan tietysti. Mutta jessus mikä rumba lasun ja sosiaalityöntekijöiden kanssa, yli vuoden jatkunut...
No lapset siis ovat minun luona. Eivät karkaile. Säännöt ovat että pitää kertoa suunnitelmista ja kertoa olinpaikka. Sekä pitää luuri auki että tavoittaa.
Ilman muuta 15v saa kulkea järkevissä ajoissa ja olla öitä poissa. Mutta pitää olla luottamus molemminpäin.
Se on kyllä toistaiseksi säilynyt. Ja nyt 16v tytti tykkää olla täällä poikaystin kanssa. Mikäs sen mukavempaa.
Koitetaan luoda niitä kotioloja sellaisiksi että asioista voi puhua ja kotosalla viihtyä.
Itse samantyylistä ton ikäisenäkyllä se reissu kasvattikin. Nyt vanhempana ymmärrän äidin huolen. Tsemppiä ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai kävit sen hakemassa kotiin?
Ei, mutta yhden pojan sukulaisia asuu siellä ja sovittiin että menevät sinne yöksi. Tulevat huomenna junalla kotiin. Käyn hakemassa heidät sitten asemalta.
Ja sinulle joka kysyit, että asutaanko kaikanakin, niin asutaan. Paljon kauempana kuin te. Lisäksi meiltä on vielä tunnin ajomatka juna-asemalle. En todellakaan tiedä, miten ne on sinne eilen päässeet. Ei ainakaan kenenkään porukoiden kyydillä. Ap
Jonkun isoveli heittänyt? Tai ovat liftanneet. Se on kyllä typerää
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole vammainen niin 15-vuotias voi olla yön pois kotoa. On kasvatus mennyt metsään jos et anna olla yötä muualla.
Ei voi yleistää noin ja aloittaja kertoi, että asuvat kaukana Tampereelta. Eri asia jäädä yöksi kotipaikkakunnalle kuin karata toiselle vaikka 500km päähän.
Sopikaa muiden vanhempien kanssa, että haette lapset yhdessä kotiin. Jos ei onnistu, niin soittoa poliisille. Jälkeenpäin kova rangaistus, mutta myös paljon ymmärrystä uteliaisuutta. Mutta nyt tärkeintä saada pojat heti kotiin. Näin tekisin itse. Vaikea tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Omalla on ainakin isovanhemmilta saatuja lahjarahoja ja lapsilisät tilillä.
Ideasta en tiedä. Tästä keskustellaan huomenna. Nyt on tärkeintä, että pojilla on siellä turvallinen paikka olla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole vammainen niin 15-vuotias voi olla yön pois kotoa. On kasvatus mennyt metsään jos et anna olla yötä muualla.
Ei voi yleistää noin ja aloittaja kertoi, että asuvat kaukana Tampereelta. Eri asia jäädä yöksi kotipaikkakunnalle kuin karata toiselle vaikka 500km päähän.
Ei siinä mitään eroa ole. Tampere ei ole erityisen vaarallinen paikka, joten ap:n kotipaikkakunta tuskin on paljon turvallisempi.
Vierailija kirjoitti:
Sopikaa muiden vanhempien kanssa, että haette lapset yhdessä kotiin. Jos ei onnistu, niin soittoa poliisille. Jälkeenpäin kova rangaistus, mutta myös paljon ymmärrystä uteliaisuutta. Mutta nyt tärkeintä saada pojat heti kotiin. Näin tekisin itse. Vaikea tilanne.
Ei poliisi hae nuoria, joilla ei ole mitään hätää. Poliisi antaa katoamistapauksienkin olla useamman viikon ja ainoa asia mitä saavuttaisitte viranomaisille ilmoittamalla on lasu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellasi ei ollut luottamusta suhun., Opi elämään. Kasvata lapset niin että pärjäävät elämässä.
Lapsella ei ollut luottamusta luvan saamiseen. Nuo ei ole yksinkertaisia asioita. Pitää luovia oman ja lapsen rajan välillä. Välillä pitää antaa lupa, vaikka kauhistuttaa. Ja välillä pitää olla tiukka, koska näkee selkeät vaarat. Itse olen todella painottanut, että haluan tietää missä ja kenen kanssa. Lapset ei tajua, että jos kertovat tarkkaan suunnitelmansa, niin on helpompi antaa lupa.
Itse matkustin kaverin kanssa ympäri Suomea junalla 16-vuotiaana. Tosi kiva reissu. Silloin ei ollut kännyköitä, joten saatiin olla rauhassa vanhemmilta. Vanhemmille o!tiin toki kerrottu suunnitelmat, mutta tarkkoja suunnitelmia ei ollut edes itsellä. Yövyttiin junassa, leirinta-alueen mökissä (pelkkä koppi jossa sängyt), sukulaisissa, hotellissa.
Toivon, että omatkin lapset tekisivät vastaanvanlaisia reissuja. Salaa ei tarvitse lähteä.
Itse olisin huolissani miksi ei uskalla kertoa tuommosta asiaa ja kysyä lupaa saako mennä kaverille yöksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalla on ainakin isovanhemmilta saatuja lahjarahoja ja lapsilisät tilillä.
Ideasta en tiedä. Tästä keskustellaan huomenna. Nyt on tärkeintä, että pojilla on siellä turvallinen paikka olla. Ap
Näinhän se on. Itse olen painottanut juuri tuota, että haluan lapsenni olevan turvassa ja huolestun hulluna, jos esim.puhelimeen tai ciesteihin ei vastata. Onneksi jossain vaiheessa lapsi vastasi. Nyt tiedät, että lapsesi on teinivaiheessa ja reviiri iso. Tuohon sinun pitää tottua. Se ei tuosta enää palaudu. Pelisäännöt, niin että ne kelpaa myös lapselle. Minun sääntöni on tuo, että minun pitää tietää missä mennään...ja kenen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko rahaa halvimpaan hotelliin vai oliko joku kaverin käty?
Ilmeisesti jonkun kaverin kaverin luona ovat. Ap
Taitaa olla vähän vanhempi kaveri jostain pelipiireistä ja pojat maksavat vuokran fyysisesti.
Mitkäs kisat ne oli Tampereella, kun se yksi tyttö katosi pysyvästi?
Ei, mutta yhden pojan sukulaisia asuu siellä ja sovittiin että menevät sinne yöksi. Tulevat huomenna junalla kotiin. Käyn hakemassa heidät sitten asemalta.
Ja sinulle joka kysyit, että asutaanko kaikanakin, niin asutaan. Paljon kauempana kuin te. Lisäksi meiltä on vielä tunnin ajomatka juna-asemalle. En todellakaan tiedä, miten ne on sinne eilen päässeet. Ei ainakaan kenenkään porukoiden kyydillä. Ap