Pitääkö 10-vuotiaan lapsen päästä luuhaamaan kavereiden kanssa kaupungille?
Tästä ollaan lapsen kanssa väännetty. Hän on nepsy, joskin käy peruskoulua ja pärjää hyvin, mutta esimerkiksi tuntee kellon huonosti. Asutaan keskisuuressa kaupungissa, mutta meiltä on keskustaan yli 20 kilometriä. Kaverit kuulemma pääsee keskenään shoppailemaan, mutta musta tuntuu, ettei meidän tyttö ole vielä kypsä siihen. Olen kyllä käynyt tytön kanssa sillä tavalla keskustassa, että olen itse jäänyt johonkin kahville tai kiertelemään kauppoja ja tytär on mennyt kaverinsa kanssa omia reittejään, mutta olen kuitenkin lähellä.
Tiedän, että moni lapsi asuukin kaupungissa, mutta se on sillä tavalla eri, että koti on lähellä jos jotain sattuu. Me asutaan lähes maaseudulla, eikä meillä ole autoa.
Kommentit (104)
Kirjoitit, että kellon (ajan hallinnan?) kanssa on jonkinasteisia ongelmia. Entäpä rahan kanssa? Ymmärtääkö rahan arvon eli esim. mikä on kallis tai mikä halpa ostos? Kirjoitit myös, että teillä ei ole autoa, joten tyttö joutuu kulkemaan bussilla. Jos ajanhallinta on vielä huteralla pohjalla, niin hoksaako tyttö seurata kelloa, että ehtii bussiin? Koulukyyti on ihan eri asia, sillä useinhan bussit hakevat oppilaat koululta eli ei ole tarvetta vahtia kelloa. Sitä vastoin kaupungilla vapaasti seikkaillessa on niin helppo unohtaa kellon seuraaminen. Mitäs sitten, jos viimeinenkin bussi oli mennyt, ennen kuin tyttö hoksasi lähteä bussille. Miten hän sitten tulee kotiin, kun te ette itse pysty hakemaan häntä. Taksillako? Se on aika kallista lystiä. Jatkakaa samalla tavalla kuin tähänkin asti eli menette yhdessä kaupunkiin ja annat tytön kuljeskella jonkin aikaa itsekseen tai kaverin kanssa sillä aikaa, kun sinä olet esim. kahvilla. Jos tulee hätätilanne, niin tyttö tietää, missä olet.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitit, että kellon (ajan hallinnan?) kanssa on jonkinasteisia ongelmia. Entäpä rahan kanssa? Ymmärtääkö rahan arvon eli esim. mikä on kallis tai mikä halpa ostos? Kirjoitit myös, että teillä ei ole autoa, joten tyttö joutuu kulkemaan bussilla. Jos ajanhallinta on vielä huteralla pohjalla, niin hoksaako tyttö seurata kelloa, että ehtii bussiin? Koulukyyti on ihan eri asia, sillä useinhan bussit hakevat oppilaat koululta eli ei ole tarvetta vahtia kelloa. Sitä vastoin kaupungilla vapaasti seikkaillessa on niin helppo unohtaa kellon seuraaminen. Mitäs sitten, jos viimeinenkin bussi oli mennyt, ennen kuin tyttö hoksasi lähteä bussille. Miten hän sitten tulee kotiin, kun te ette itse pysty hakemaan häntä. Taksillako? Se on aika kallista lystiä. Jatkakaa samalla tavalla kuin tähänkin asti eli menette yhdessä kaupunkiin ja annat tytön kuljeskella jonkin aikaa itsekseen tai kaverin kanssa sillä aikaa, kun sinä olet esim. kahvilla. Jos tulee hätätilanne, niin tyttö tietää, missä olet.
Rahan arvon tyttö hahmottaa hyvin, siinä ei ole ongelmaa. Bussilla hän käy koulua, mutta kuten kirjoititkin, niin se on helppoa, koska bussi tulee aina samaan aikaan, tosin ihan normaalivuorot, ei siis vain koulukuljetuksia. Meille kulkee hyvin linja-autot, tunnin välein. Harmillista, että en voi luottaa tytön kavereihin, koska joukon " johtaja" on aika manipuloiva ja kaikenlaista on ollut. Jos kaverit olisivat luotettavampia, niin voisin harkita kaupungille päästämistä. Joskus olen päästänyt niin, että kaverin äiti on sitten hakenut ja siitä ollaan sovittu vanhempien kesken, jolloin kaverit eivät ole voineet sooloilla ja jättää esim. tyttöä yksin.
Omasta mielestä 10-11vuotiaat ovat valmiita menemään kavereiden kanssa kaupungille koska muuten lapsi istuu vain puhelimella eikä muuta tee
10 v paikka lähi ympäristössä.