Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö 10-vuotiaan lapsen päästä luuhaamaan kavereiden kanssa kaupungille?

Vierailija
13.05.2022 |

Tästä ollaan lapsen kanssa väännetty. Hän on nepsy, joskin käy peruskoulua ja pärjää hyvin, mutta esimerkiksi tuntee kellon huonosti. Asutaan keskisuuressa kaupungissa, mutta meiltä on keskustaan yli 20 kilometriä. Kaverit kuulemma pääsee keskenään shoppailemaan, mutta musta tuntuu, ettei meidän tyttö ole vielä kypsä siihen. Olen kyllä käynyt tytön kanssa sillä tavalla keskustassa, että olen itse jäänyt johonkin kahville tai kiertelemään kauppoja ja tytär on mennyt kaverinsa kanssa omia reittejään, mutta olen kuitenkin lähellä.

Tiedän, että moni lapsi asuukin kaupungissa, mutta se on sillä tavalla eri, että koti on lähellä jos jotain sattuu. Me asutaan lähes maaseudulla, eikä meillä ole autoa.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi 11-vuotiastani kaupungille kavereiden kanssa luuhaamaan, eikä hän kyllä onneksi haluakaan.

Ei uskalla mennä edes lähijunaan yksin.

Asutaan Helsingissä.

Vierailija
22/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kortsut mukaan ja vähä pössyrahaa

Jammu-setä taas vauhdissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kaupungilla 13v:na, kavereitten kanssa perjantai-iltaisin, lauantaisin ja viikolla en.

Lähdettiin koteihimme siinä n. klo. 21 (nyt jälkikäteen miettien, tais joillakin olla kotiintuloaika 21-22, mulla ei). Muut lähti, ei sinne yksinkään huvittanut jäädä notkumaan....

Vierailija
24/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu niin mitä nepsyys lapsen kohdalla on. Se, että asutte noin kaukana kaupungista on kyllä huono asetelma. Ja ei edes autoa, jolla hakea lapsi, jos kaverit vaikkapa lähtee sovittua aiemmin.

Lapsi on kyllä ihan fiksu sillä tavalla, että on sellaista ns. katuviisautta, eikä hän ole impulsiivinen. Siitä huolimatta tuntuu ikävävältä ajatukselta, että hän kulkisi tuolla yksin. Tuo on juuri yksi ongelma myös, kun lapsen kaverit saattaisivat ihan hyvin jättää tytön yksin yhtäkkiä, jos tulee riitaa ja tyttö ei tosiaan osaa kelloa hyvin. Toisaalta tyttö saattaa itse jättää vastaamatta mun puheluihin, vaikka asiasta on puhuttu monta kertaa.

Vierailija
25/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuolla kaupungilla jos jonkinmoista setää on. Me asutaan maalla ja täälläkin on noita hörhöjä, jotka tyrkyttää huumeita alakoululaisille. Ei pidä olla sinisilmäinen.

Vierailija
26/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksikin kysyin, kun psykologi ihmetteli, että miksi en päästä ja vieläpä lapsen kuullen, jolloin lapsi sai vahvistusta uskolleen, että mä olen se pahis tässä.

Lapsi ei ole kasvanut tynnyrissä, vaikka meillä ei alkoholia käytetäkään. Täällä on kuitenkin monenlaista asujaa täälläkin ja erilaisia ihmiskohtaloita näkee ihan pihapiirissäkin (kerrostalo). Mutta en näe tarpeelliseksi lapsen notkuvan kaupungilla, eiköhän sinne ehdi myöhemminkin.

Hei, kyllä minunkin mielestä on aika nuori kaupungille notkumaan. Johonkin karkkikauppaan tai jätskit hakemaan kyllä, omakin kävi juuri tuon ikäisenä lomamatkalla lähikaupasta hakemassa jätskiä ja oli iloinen kun itse osasi (pieni kylä, tuttu kauppa, Kreikka). Psykologeja on näköjään joka lähtöön, lapsen kummin puoliso on myös lasten parissa työskentelevä psykologi. Ei sitten vissiin ole haitallista kun ikinä ei voi nähdä kummilasta, ei edes silloin kun välimatka oli muutamia kilometrejä. Siivottiin tyyliin kylppäriä tai jotain, ihan joka kerta. 

Vierailija
27/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun lapsi osaa mennä ilman saattajaa kouluun ja kavereille voi myös mennä kavereiden kanssa kaupungille. 

Vierailija
28/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun lapsi osaa mennä ilman saattajaa kouluun ja kavereille voi myös mennä kavereiden kanssa kaupungille. 

On se nyt aika eri asia kävellä joku 800m kouluun tai sellaisia max 1,5km matkoja kavereille rauhallisella alueella, kuin mennä luuhaamaan vilkkaaseen keskustaan.

Tosin en nyt haluaisi sitä keskustassa hengailuakaan demonisoida, riippuuhan sekin siitä missä siellä ns. luuhaa.

Joku päämäärä siinä luuhailussa vaan olisi hyvä olla, esim. käydään kahvilassa/leffassa/jossain tietyissä kaupoissa, eikä muuten vaan luuhata kartsalla-tyyppisesti.

Vierailija
29/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa on maita joissa alle 14 vuotias ei saa hortoilla ilman aikuista missään. Koulustakaan ei pääse ennen kuin vanhempi hakee.

Vierailija
30/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi varsinkaan kaupungissa.

Vierailija
31/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mulla on 10-vuotias kulkenut sekä koulusta kotiin Helsingissä (julkisilla keskustan koulusta) että liikkunut itse mökkikaupungin keskustassa.

Vierailija
32/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aivan ehdottomasti.

Vierailija
33/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen nepsy? 10 vuotias lapsi voi odottaa vähintään pari vuotta ennenkuin alkaa luusuaan kaupungilla. 

Vierailija
34/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 v. ei todellakaan pidä päästä kaupungille luuhaamaan. Osta sille poni, niin kaveripiiri löytyy sitä kautta ja pysyy poissa pahanteosta. Tosin todennäköisesti kaupungilla hengailu on turvallisempi harrastus.

Vierailija
35/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei! Tarkistetaan aina kaveripiiri ja perheet! Vaikka luuhaisi koti nurkilla tai konnuilla!Kotintuloajat. Läksyt, ruokailut yhdessä ja siinä komunikointi päivän tapahtumat.Kuin diki aika rajattu ja nukumaan meno ajat oltava,viikonloppunakin.

Vierailija
36/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luuhaamaan johonkin parkkihallin porraskäytävään, mutta jos heillä on päämäärä (esim. museo, jäätelökioskilla käynti) niin se on eri juttu. Meilläkin on 10v nepsylapsi, autismin kirjolla, ja heitin riemusta volttia mielessäni kun lapsi halusi kahden kaverin kanssa mennä ilman aikuista bussilla keskustaan (yhteen tiettyyn lelukauppaan). Toki meiltä ajaa sinne tarvittaessa alle vartin, lapsella on ihanat fiksut kaverit mukana ja kukaan porukasta ei ole kovin riskihakuinen. Aikuinen haki, kun oikeaan paluubussiin päätyminen oli vähän epävarmaa. Ja tietysti koko ajan kännykkä käsillä ja välillä saatoin Familylinkin kartastakin katsoa mihin pallukka liikkuu 😇

Kauppakeskuksessa pyöräilymatkan päässä ovat käyneet ostoksilla ennenkin ja varmaan vähän aikaakin viettämässä, esim. katselemassa vaatteita joita voi sitten vanhempien lompakon seurassa mennä ostamaan jos on tarvetta. Siellä on myös oleskelualueita joista yksi on selvästi omittu yleisestikin alakoululaisten temppuilu- ja voimistelualueeksi.

Eli riippuu mitä ja kenen kanssa ja millainen lapsi. Oman lapsen kohdalla kun rohkeuden puuskia tulee, pitää antaa ylittää kynnyksiä. Sitten seuraavana päivänä leikkivät taas trampoliinilla pehmoleluilla ihan tyytyväisinä, eli ei se itsenäisyyden harjoittelu teiniksi imaise.

Vierailija
37/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 v Ei ole mikää esiteini,

teini-ikä alkaa vasta 13v ja 14v on todella pieni kakara,,

Vertaa esim. 17v lukiolaiseen tai 18-19v aikuiseen nuoreen joka myös on edelleen teini aina 20-vuotissyntymäpäiväänsä asti.

Sitähän se esiteini tarkoittaa että ei ole vielä teini. Termiä käytetään yleensä 9-12 vuotiaista lapsista.

Vierailija
38/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://en.wikipedia.org/wiki/Preadolescence

Tulee suoraan englanninkielestä. Täällä vielä etten puhu pelkästään lämpimikseni.

Vierailija
39/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksikin kysyin, kun psykologi ihmetteli, että miksi en päästä ja vieläpä lapsen kuullen, jolloin lapsi sai vahvistusta uskolleen, että mä olen se pahis tässä.

Lapsi ei ole kasvanut tynnyrissä, vaikka meillä ei alkoholia käytetäkään. Täällä on kuitenkin monenlaista asujaa täälläkin ja erilaisia ihmiskohtaloita näkee ihan pihapiirissäkin (kerrostalo). Mutta en näe tarpeelliseksi lapsen notkuvan kaupungilla, eiköhän sinne ehdi myöhemminkin.

Miksi kuvittelet ostoksilla päivällä käynnin olevan kuin vierailu johonkin ghettoon? Mitä pelättävää koet siinä yhdessä ostoksilla käymisessä olevan? Ammattilainenkin on suhtautumistasi ihmetellyt kuitenkin.

Vierailija
40/104 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 7 vuotiaana kulkea missä tykkäsin ja saman vapauden antaisin myös itse lapsille. Siinä vaiheessa kun opetellaan kulkemaan kouluun opetellaan myös kulkemaan liikenteessä ja käyttämään julkisia. Nykyisin vielä jokaisella lapsella on kännykkä joten voi aina soittaa jos on hätä. Aika lailla sama asia onko se lapsi menossa kouluun, kaverille, kauppaan, kirjastoon vai muuten vaan ulos leikkimään. Ei siinä aikuinen ole vieressä kokoajan vahtimassa ja lapselle opetetaan joka tapauksessa miten ulkomaailmassa toimitaan.