Pitääkö 10-vuotiaan lapsen päästä luuhaamaan kavereiden kanssa kaupungille?
Tästä ollaan lapsen kanssa väännetty. Hän on nepsy, joskin käy peruskoulua ja pärjää hyvin, mutta esimerkiksi tuntee kellon huonosti. Asutaan keskisuuressa kaupungissa, mutta meiltä on keskustaan yli 20 kilometriä. Kaverit kuulemma pääsee keskenään shoppailemaan, mutta musta tuntuu, ettei meidän tyttö ole vielä kypsä siihen. Olen kyllä käynyt tytön kanssa sillä tavalla keskustassa, että olen itse jäänyt johonkin kahville tai kiertelemään kauppoja ja tytär on mennyt kaverinsa kanssa omia reittejään, mutta olen kuitenkin lähellä.
Tiedän, että moni lapsi asuukin kaupungissa, mutta se on sillä tavalla eri, että koti on lähellä jos jotain sattuu. Me asutaan lähes maaseudulla, eikä meillä ole autoa.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ihmeellä te kuljette sieltä takamailta kaupunkiin ilman autoa? 😳
Jos kylille pääsette niin kyllä tuon ikäinen voi kavereiden kanssa shoppailla.Bussilla tai kyydillä. Pointti on siinä, että täältä kestää bussilla matka keskustaan tunnin. En pääse hakemaan nopeasti, jos tarvetta tulee, voi mennä parikin tuntia bussiaikatauluista riippuen.
Mulla on 11 v. kohta 12 nepsypoika. Ja juurikin impulsiivinen. Asutaan Suomen mittakaavassa isossa kaupungissa. On kulkenut keskustaan harrastukseen nyt 3 talvea omatoimisesti bussilla (kouluun kävelee muutaman sata metriä, keskustaan 4 km) ja kahtena kesänä pyörällä/sähköskuutilla. Ja minä käyn sitten autolla hakemassa pois, ihan jo varmistaakseni, ettei jää sinne lorvimaan. Alkuun minua jännitti, mutta hienosti on pärjännyt. Viime kesänä kulki julkisilla maauimalaan ja pyörällä parin kilsan matkan uimarannalle ja sai mennä sinne kavereiden kanssa ilman aikuista. Mutta tiettyjen, minulle tuttujen kavereiden kanssa, joiden tiedän olevan rauhallisia ja huolellisia.
Keskustaan meno kavereiden kanssa riippuu minusta siitä, mitä sinne ollaan menossa tekemään. Jos aikomus on tosiaan vaan lorvailla, ja olla iltaan asti, niin ehkä ei. Voisit tarjota vaihtoehdoksi, että menevät päivällä, ja siellä pitää olla jotain oikeaa tekemistä, esim. etsiä kevätjuhla- tai kesävaatteita, käydä hampurilaisilla/jätskeillä, leffassa tai jotain. Ja tosiaan, avainasemassa kaverit, jotka sinä tunnet ja joihin voit luottaa. Että ketään ei jätetä yksin. Jos tuntuu liian pelottavalta päästää yksin, niin mitäs jos menisit salaa perässä bussilla sinne keskustaan valmiiksi. Tarpeen tullen olisit lähellä auttamassa? Tai sanot vaikka, että sinulla on joku meno, että mennään kaikki yhdessä, mutta lapset saavat kyllä olla keskustassa keskenään vaikka 2 tuntia, että et kulje heidän kanssaan, menet vaikka ystäväsi kanssa syömään sillä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksikin kysyin, kun psykologi ihmetteli, että miksi en päästä ja vieläpä lapsen kuullen, jolloin lapsi sai vahvistusta uskolleen, että mä olen se pahis tässä.
Lapsi ei ole kasvanut tynnyrissä, vaikka meillä ei alkoholia käytetäkään. Täällä on kuitenkin monenlaista asujaa täälläkin ja erilaisia ihmiskohtaloita näkee ihan pihapiirissäkin (kerrostalo). Mutta en näe tarpeelliseksi lapsen notkuvan kaupungilla, eiköhän sinne ehdi myöhemminkin.
Miksi kuvittelet ostoksilla päivällä käynnin olevan kuin vierailu johonkin ghettoon? Mitä pelättävää koet siinä yhdessä ostoksilla käymisessä olevan? Ammattilainenkin on suhtautumistasi ihmetellyt kuitenkin.
Samaa mieltä. Ei tarvitse päästää "luuhaamaan" mihinkään lähiöön tai yömyöhään asti, mutta kyllä kait nyt shoppailemaan voi päästää. Ja haet itse hänet sieltä kotiin. Miksei lapsi tunne kelloa? Siitä voisi lähteä, että opetelkaa tuntemaan kello. Sen jälkeen opetellaan säännöt; jos annat luvan mennä johonkin pariksi tunniksi niin säännöistä pidetään kiinni. Jos et nyt anna mitään vapautta tuon ikäisenä, niin tulee aivan helvetillinen teini-ikä. Anna lapsen opetella normi juttuja! Ja sosiaalinen kanssakäyminen kavereiden kanssa keskenään on tärkeää! En ole mikään psykologi, mutta terveellä järjellä pärjää. Oli nepsy tai ei, niin kai nepsytkin omaa oikeuden elää elämäänsä? 10-vuotias tyttö voi olla jo paljon kehittyneempi ja fiksu kuin sen ikäiset pojat. Onko harrastuksia? Pääseekö kavereiden luokse?
10v on täysin lapsi. Hki täynnä narkkeja, jopa vaarallisia epävakaita aikuisia jotka avohoidossa, sekä peda#eita jotka saalistavat nimenomaan kauppakeskusten ja mäkkäreiden kulmilla. Saati sitä porukkaa joiden kulttuureissa avioitua tuon ikäisten kanssa. Joka kaupungissa alkaa olla tätä ongelmaa. Ei ennen yläastetta yksin kaupungille.
Valitettavan paljon nykyaikana uhreja tullut lisää tkkotokejen ja snäpchattejen kautta. Niissä tarkoituksella ikärajat myös. 10v ei ole 13v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksikin kysyin, kun psykologi ihmetteli, että miksi en päästä ja vieläpä lapsen kuullen, jolloin lapsi sai vahvistusta uskolleen, että mä olen se pahis tässä.
Lapsi ei ole kasvanut tynnyrissä, vaikka meillä ei alkoholia käytetäkään. Täällä on kuitenkin monenlaista asujaa täälläkin ja erilaisia ihmiskohtaloita näkee ihan pihapiirissäkin (kerrostalo). Mutta en näe tarpeelliseksi lapsen notkuvan kaupungilla, eiköhän sinne ehdi myöhemminkin.
Miksi kuvittelet ostoksilla päivällä käynnin olevan kuin vierailu johonkin ghettoon? Mitä pelättävää koet siinä yhdessä ostoksilla käymisessä olevan? Ammattilainenkin on suhtautumistasi ihmetellyt kuitenkin.
Samaa mieltä. Ei tarvitse päästää "luuhaamaan" mihinkään lähiöön tai yömyöhään asti, mutta kyllä kait nyt shoppailemaan voi päästää. Ja haet itse hänet sieltä kotiin. Miksei lapsi tunne kelloa? Siitä voisi lähteä, että opetelkaa tuntemaan kello. Sen jälkeen opetellaan säännöt; jos annat luvan mennä johonkin pariksi tunniksi niin säännöistä pidetään kiinni. Jos et nyt anna mitään vapautta tuon ikäisenä, niin tulee aivan helvetillinen teini-ikä. Anna lapsen opetella normi juttuja! Ja sosiaalinen kanssakäyminen kavereiden kanssa keskenään on tärkeää! En ole mikään psykologi, mutta terveellä järjellä pärjää. Oli nepsy tai ei, niin kai nepsytkin omaa oikeuden elää elämäänsä? 10-vuotias tyttö voi olla jo paljon kehittyneempi ja fiksu kuin sen ikäiset pojat. Onko harrastuksia? Pääseekö kavereiden luokse?
10v on täysin lapsi. Hki täynnä narkkeja, jopa vaarallisia epävakaita aikuisia jotka avohoidossa, sekä peda#eita jotka saalistavat nimenomaan kauppakeskusten ja mäkkäreiden kulmilla. Saati sitä porukkaa joiden kulttuureissa avioitua tuon ikäisten kanssa. Joka kaupungissa alkaa olla tätä ongelmaa. Ei ennen yläastetta yksin kaupungille.
Kuulostaa vainoharhaiselta. Tiedoksi sinulle: Netti on todennäköisesti vaarallisempi paikka kuin Helsingin keskusta. Ja jos et päästä lastasi ulos kavereiden kanssa, niin sehän luuhaa siellä netissä! Näkee siellä paljon pahempia kauheuksia kuin Helsingin rautatietorilla tai Sörnäisissä. Narkkarit on harmittomia, ei tarvitse kuin osata väistää niitä. Opettakaa lapsillenne terve järki, sillä pärjää yllättävän pitkälle. Yöllä ei tietenkään liikuta missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö lapsesi ole koskaan ollut kaupungilla kavereiden kanssa? Mikset voi mennä mukaan? Tuonikäisten mukaan voi varmasti äiti vielä mennä shoppailemaan, ja jätät hetkeksi keskenään kauppakeskukseen.
Käy sääliksi tuollaisia lapsia, odotappa kun tulee oikeasti murkkuikään niin tulee uhkaamaan kaikki kiellot, kun olet kasvattanut tynnyrissä.
Olen ollut lukemattomia kertoja mukana esittämälläsi konseptilla, mutta kun lapsi haluaisi etten nimenomaisesti olisi mukana.
Sinä olet aikuinen, sinä määrittelet säännöt. Annat mennä, mutta menet itse jonnekin kaupungille odottamaan, kun ei kerran ole autoa jolla hakea kotiin. NIIN YKSINKERTAISTA.
Kyllä, mutta oman vaikeusasteen asiaan tuo perheneuvolan psykologi, jonka mielestä pitäisi päästää lapsi yksin kulkemaan ja tämän hän teki tiettäväksi lapsen kuullen.
Onko mahdollista, että psykologi yritti haastaa sinua tekemään perustelusi sekä itselle että lapselle näkyviksi? Siinä keskustellessa saattaa myös syntyä uusia ratkaisuvaihtoehtoja joissa on sinua tyydyttävät turvallisuusraamit mutta lapsella mahdollisuus ottaa itsenäistymisaskelia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 v Ei ole mikää esiteini,
teini-ikä alkaa vasta 13v ja 14v on todella pieni kakara,,Vertaa esim. 17v lukiolaiseen tai 18-19v aikuiseen nuoreen joka myös on edelleen teini aina 20-vuotissyntymäpäiväänsä asti.
Joo tämä on kyllä ihmehomma, yritetään väkisin viedä alemmas esiteiniyttä. Esiteini on 13v ja teini-ikä alkaa n.14-vuotiaana vaikka olisi esim kuukautiset alkaneet kuinka aikaisin. 18 vuotiaqnakin on vasta täysi-ikäinen. Pahaa tekee katsoa miten omat vanhemmat tätä Ida Vainiota työntävät kohti p-teollisuutta. Surullista.
Eli tietenkään 10v lasta ei päästetä kaupungille hengaamaan. Asumme Hkin keskustassa ja todella tarkkaa missä sitä aikaa vietetään. En kuuna päivänä päästäisi kauppakeskuksiin tms. Saati niiden nurkille.
Vaikka nykyaika ja sairas kulttuuri tunkea tällaista kasvoille, niin vanhempana sinä päätät. Ystävät voi tulla teille. Psykologit ovat vain ihmisiä, jos heillä ei lapsia, saattavat antaa aivan väärää palautetta.
Siis et päästä omia lapsia kauppakeskuksiin? Minkä ikäiset lapset? Aika nipolta kuulostaa.
No en minäkään Hesan keskustassa päästäisi, oletko asunut siellä? Alkaa olla ison maailman surkeudet näkösällä ja tapahtumakentissä sielläkin. Valitettavasti. Kaverin mies on poliisina ja ihan karmeita tapahtumia ihan päivittäin. Ne Oulun tapaukset vielä pientä pääkaupungin menoon verrattuna. Siellä lähtee lapsilta kännyt, vaatteet jne. Jengit ovat todellisuutta.
Suomi on aika harvinainen maa että näinkin vapaasti lapset liikkuu ja mitä enemmän on tullut tänne vauhtisokeutta niin sitä turvattomammaksi on meno mennyt. Riippuis kyllä tosi paljon paikasta missä antaisin 10v yksin hengittää. Ei osaa puolustautua ja jos ei kelloakaan osaa niin ei kysyttävää, että "kaupungille". Jonnekin kylille ehkä päästäisin ja jotenkin sopisin vaikka kokeiluja jonkun kaverin kanssa mistä noutaisin, puhelin pitää olla auki tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö lapsesi ole koskaan ollut kaupungilla kavereiden kanssa? Mikset voi mennä mukaan? Tuonikäisten mukaan voi varmasti äiti vielä mennä shoppailemaan, ja jätät hetkeksi keskenään kauppakeskukseen.
Käy sääliksi tuollaisia lapsia, odotappa kun tulee oikeasti murkkuikään niin tulee uhkaamaan kaikki kiellot, kun olet kasvattanut tynnyrissä.
Olen ollut lukemattomia kertoja mukana esittämälläsi konseptilla, mutta kun lapsi haluaisi etten nimenomaisesti olisi mukana.
Sinä olet aikuinen, sinä määrittelet säännöt. Annat mennä, mutta menet itse jonnekin kaupungille odottamaan, kun ei kerran ole autoa jolla hakea kotiin. NIIN YKSINKERTAISTA.
Kyllä, mutta oman vaikeusasteen asiaan tuo perheneuvolan psykologi, jonka mielestä pitäisi päästää lapsi yksin kulkemaan ja tämän hän teki tiettäväksi lapsen kuullen.
No anna tyttöjen mennä itse bussilla, ja mene itse pari tuntia perästä. En tiedä mikä tästä tekee niin vaikeaa, sinä vai psykologin kuuleminen? Itse en pidä psykologeja juuri minään, joten eipä paljoa painaisi mitä ne sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
teini-ikä alkaa vasta 13v ja 14v on todella pieni kakara,,Vertaa esim. 17v lukiolaiseen tai 18-19v aikuiseen nuoreen joka myös on edelleen teini aina 20-vuotissyntymäpäiväänsä asti.
Joo tämä on kyllä ihmehomma, yritetään väkisin viedä alemmas esiteiniyttä. Esiteini on 13v ja teini-ikä alkaa n.14-vuotiaana vaikka olisi esim kuukautiset alkaneet kuinka aikaisin. 18 vuotiaqnakin on vasta täysi-ikäinen. Pahaa tekee katsoa miten omat vanhemmat tätä Ida Vainiota työntävät kohti p-teollisuutta. Surullista.
Eli tietenkään 10v lasta ei päästetä kaupungille hengaamaan. Asumme Hkin keskustassa ja todella tarkkaa missä sitä aikaa vietetään. En kuuna päivänä päästäisi kauppakeskuksiin tms. Saati niiden nurkille.
Vaikka nykyaika ja sairas kulttuuri tunkea tällaista kasvoille, niin vanhempana sinä päätät. Ystävät voi tulla teille. Psykologit ovat vain ihmisiä, jos heillä ei lapsia, saattavat antaa aivan väärää palautetta.
Siis et päästä omia lapsia kauppakeskuksiin? Minkä ikäiset lapset? Aika nipolta kuulostaa.
No en minäkään Hesan keskustassa päästäisi, oletko asunut siellä? Alkaa olla ison maailman surkeudet näkösällä ja tapahtumakentissä sielläkin. Valitettavasti. Kaverin mies on poliisina ja ihan karmeita tapahtumia ihan päivittäin. Ne Oulun tapaukset vielä pientä pääkaupungin menoon verrattuna. Siellä lähtee lapsilta kännyt, vaatteet jne. Jengit ovat todellisuutta.
Suomi on aika harvinainen maa että näinkin vapaasti lapset liikkuu ja mitä enemmän on tullut tänne vauhtisokeutta niin sitä turvattomammaksi on meno mennyt. Riippuis kyllä tosi paljon paikasta missä antaisin 10v yksin hengittää. Ei osaa puolustautua ja jos ei kelloakaan osaa niin ei kysyttävää, että "kaupungille". Jonnekin kylille ehkä päästäisin ja jotenkin sopisin vaikka kokeiluja jonkun kaverin kanssa mistä noutaisin, puhelin pitää olla auki tms.
Onko noin paha meininki tosiaan? Että nuoret (tarkoitan teinejä, en 10-vuotiaita) eivät voi olla päiväsaikaan kaupppakeskuksissa??? Voitko kertoa lisää? Kaikki teinit haluavat shoppailla, eikä todellakaan äitien ja isien kanssa.
Ei todellakaan ole tuon ikäisellä mitään asiaa kaupungille hengaamaan. 12v on meillä ollut perinteisesti se ikä, kun pääsee ekan kerran kaverin kanssa pariksi tunniksi shoppailemaan kaupungille, mutta sekin niin, että vanhemmat vie ja hakee ja päiväsaikaan. Vasta 16v saa mennä itsenäisesti ja olla klo 21 saakka viikonloppuna. Kotikylällä saa mennä vapaammin ja olla myöhempään ulkona, mutta kaupunki on sen verran vaarallinen kaikkine ilmiöineen, että sinne ei öisin ole asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Psykologit ja sossutantat nauttii siitä, kun saa näpäyttää äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi 11-vuotiastani kaupungille kavereiden kanssa luuhaamaan, eikä hän kyllä onneksi haluakaan.
Ei uskalla mennä edes lähijunaan yksin.
Asutaan Helsingissä.Miksei uskalla? Kyllä kannattaisi opettaa lasta kulkemaan rohkeasti julkisissa. Eikä ruokkia turhia pelkoja.
En ole ruokkinut pelkoja, mutta en myöskään pakota yksin lähijunaan kun ei uskalla sinne yksin mennä.
Ei onneksi ole todellista tarvetta myöskään, joten sen puoleen aivan sama.
Hän ahdistuu epämääräisistä tyypeistä siinä määrin, ettei uskalla olla yksin paikassa jossa sellaisia mahdollisesti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vainoharhaiselta. Tiedoksi sinulle: Netti on todennäköisesti vaarallisempi paikka kuin Helsingin keskusta. Ja jos et päästä lastasi ulos kavereiden kanssa, niin sehän luuhaa siellä netissä! Näkee siellä paljon pahempia kauheuksia kuin Helsingin rautatietorilla tai Sörnäisissä. Narkkarit on harmittomia, ei tarvitse kuin osata väistää niitä. Opettakaa lapsillenne terve järki, sillä pärjää yllättävän pitkälle. Yöllä ei tietenkään liikuta missään.
Niinpä niin, ennen sai lapset ja aikuiset liikkua vaikka yöllä ilman pelkoa mistään. Enää ei.
Me käytiin kaverin kanssa usein tuossa iässä shoppailemassa. Osattiin kyllä kello ja oltiin muutenkin aika luotettavia ja fiksuja ja omatoimisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokee varmaan että se tukisi noiden muiden taitojen kehitystä. Kuten myös lapsen kaverisuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että psykologi yritti haastaa sinua tekemään perustelusi sekä itselle että lapselle näkyviksi? Siinä keskustellessa saattaa myös syntyä uusia ratkaisuvaihtoehtoja joissa on sinua tyydyttävät turvallisuusraamit mutta lapsella mahdollisuus ottaa itsenäistymisaskelia?
Tämä! Mitä sanamuotoa psykologi käytti?
Kävin itse tuossa iässä ja nuorempanakin kavereiden kanssa shoppailemassa ja syömässä päiväsaikaan.
Vanhempien kyydeillä oltiin, kun maalla asuttiin.
Iltaisin ei oltaisi päästy.
Vierailija kirjoitti:
Psykologi ei ehkä tiennyt tuota, että lapsi on päässyt kaupungille niin, että olet muualla kahvilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä nyt taas. Teini-ikä alkaa 13-vuotiaasta, tulee ihan suoraan englannista, thirteen. Esiteini on siis tätä edeltävät pari-kolme vuotta, eli vähän näkemyksestä riippuen siinä 9-12 vuoden tietämillä. Murrosikähän on ihan biologisesti aikaistunut niin, että nykyään kuukautiset ja muut murrosiän merkit alkaa paljon aiemmin kuin vaikka 100 tai edes 50 vuotta sitten. Mutta silti sitä kuvittelisi, että teini-iän ajankohta on ihan yleistietoa varsinkin vanhemmille. Sulla on nyt joku ihan oma määritelmä teini-iälle, mutta se ei tarkoita että kaikkien muiden pitäisi sitä noudattaa. Ja Ida Vainio ei liity tähän asiaan mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole tuon ikäisellä mitään asiaa kaupungille hengaamaan. 12v on meillä ollut perinteisesti se ikä, kun pääsee ekan kerran kaverin kanssa pariksi tunniksi shoppailemaan kaupungille, mutta sekin niin, että vanhemmat vie ja hakee ja päiväsaikaan. Vasta 16v saa mennä itsenäisesti ja olla klo 21 saakka viikonloppuna. Kotikylällä saa mennä vapaammin ja olla myöhempään ulkona, mutta kaupunki on sen verran vaarallinen kaikkine ilmiöineen, että sinne ei öisin ole asiaa.
No on tuokin aika tiukkaa, että vasta 16-vuotiaana saisi mennä itsenäisesti. Kyllä on ihan tavallista, että jo yläkouluun mentäessä vapauksia tulee enemmän ja voi käydä kavereiden kanssa koulun jälkeen vaikka kahvilassa tai kaupungilla. Itse hengailin keskisuuressa kaupungissa varmaan päivittäin koulun jälkeen kasiluokasta lähtien, koulu oli siis keskustassa, koti n. 6km päässä. Istuskeltiin kauppakeskuksessa, käytiin kahvilassa jos oli rahaa, katselemassa vaatteita tai levyjä tai kirjastossa tms. Kuulostaa vankilalta, että tällaista saisi tehdä vasta 16-vuotiaana, kyllä siinä kaveritkin ihmettelisi. Viikonloppuisin ei todellakaan ollut noin tiukkaa kotiintuloaikaa. Ja ei, en viettänyt turmioelämää, vaan pääasiassa elin todella kiltisti, vaikka vietinkin aikaa kaupungissa, tuossa pahuuden pesässä.
Suomi on oikeasti edelleen aika turvallinen maa, turha sitä kaupunkia on demonisoida, jos nuorella on järkeä päässä.
Outo aloitus. Jos ei osaa kelloa, niin miten osaisi tulla tiettyyn aikaan kotiin?