Pitääkö 10-vuotiaan lapsen päästä luuhaamaan kavereiden kanssa kaupungille?
Tästä ollaan lapsen kanssa väännetty. Hän on nepsy, joskin käy peruskoulua ja pärjää hyvin, mutta esimerkiksi tuntee kellon huonosti. Asutaan keskisuuressa kaupungissa, mutta meiltä on keskustaan yli 20 kilometriä. Kaverit kuulemma pääsee keskenään shoppailemaan, mutta musta tuntuu, ettei meidän tyttö ole vielä kypsä siihen. Olen kyllä käynyt tytön kanssa sillä tavalla keskustassa, että olen itse jäänyt johonkin kahville tai kiertelemään kauppoja ja tytär on mennyt kaverinsa kanssa omia reittejään, mutta olen kuitenkin lähellä.
Tiedän, että moni lapsi asuukin kaupungissa, mutta se on sillä tavalla eri, että koti on lähellä jos jotain sattuu. Me asutaan lähes maaseudulla, eikä meillä ole autoa.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
10 v Ei ole mikää esiteini,
teini-ikä alkaa vasta 13v ja 14v on todella pieni kakara,,Vertaa esim. 17v lukiolaiseen tai 18-19v aikuiseen nuoreen joka myös on edelleen teini aina 20-vuotissyntymäpäiväänsä asti.
10-vuotias nimenomaan on esiteini.
Täytyy kyllä sanoa että karhunpalveluksen teet jos et päästä lasta ikinä mihinkään yksin ja lukitset sen kotiin. Se on sitten turha vinkua kun se "luuhaa" siellä sun nurkissa vielä kolmekymppisenäkin eikä osaa mitään arjen perustaitojakaan. Olkoon kuinka "nepsy" tahansa, mutta joskus sieltä kotoakin on poistuttava.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kaupungilla 13v:na, kavereitten kanssa perjantai-iltaisin, lauantaisin ja viikolla en.
Lähdettiin koteihimme siinä n. klo. 21 (nyt jälkikäteen miettien, tais joillakin olla kotiintuloaika 21-22, mulla ei). Muut lähti, ei sinne yksinkään huvittanut jäädä notkumaan....
Tässä ei ollut kyse kaljakassipuistonpenkki ajanvietteestä.
Näissä "nepsy" tapauksissa on monesti just se, että takerrutaan siihen diagnoosiin eikä ymmärretä, että sillä lapsella on ihan samat tarpeet kuin muillakin samanikäisillä ja se on ihan elävä ja itsenäisesti ajatteleva ihminen. Sitten itketään "yhy yhy mun lasta kiusataan koulussa" no mikä ihme se on, kun ylisuojeleva äitee ei ikinä päästä mihinkään sieltä komerosta.
Sen 20 kilsaa ajaa alle puolessa tunnissa.
10-vuotiaan voi todellakin päästää kaverien kanssa kaupungille shoppailemaan ja vaikka kahvilaan jne.
Millä ihmeellä te kuljette sieltä takamailta kaupunkiin ilman autoa? 😳
Jos kylille pääsette niin kyllä tuon ikäinen voi kavereiden kanssa shoppailla.
Vierailija kirjoitti:
Jos kylille pääsette niin kyllä tuon ikäinen voi kavereiden kanssa shoppailla.
Bussilla tai kyydillä. Pointti on siinä, että täältä kestää bussilla matka keskustaan tunnin. En pääse hakemaan nopeasti, jos tarvetta tulee, voi mennä parikin tuntia bussiaikatauluista riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Näissä "nepsy" tapauksissa on monesti just se, että takerrutaan siihen diagnoosiin eikä ymmärretä, että sillä lapsella on ihan samat tarpeet kuin muillakin samanikäisillä ja se on ihan elävä ja itsenäisesti ajatteleva ihminen. Sitten itketään "yhy yhy mun lasta kiusataan koulussa" no mikä ihme se on, kun ylisuojeleva äitee ei ikinä päästä mihinkään sieltä komerosta.
Joo, mutta täytyy huomioida lapsen kehitystaso. Kyllä minutkin laitettiin kymmenvuotiaana mummon luokse 700 kilometrin päähän "viettämään kesää". Sain tulla ja mennä siellä mieleni mukaan, mutta oli se aika turvatonta, kun mummolla oli muistisairaus, että minä siitä mummosta enemmän huolehdin, kuin mummo minusta. Jälkikäteen ajatellen todella vastuutonta vanhemmiltani.
Hyvä osata oppia liikkumaan kaupungilla jo nuoresta lähtien pelkäämättä, itsevarmasti. Mutta nepsy lapsi ei ehkä ymmärrä vaaroja. Odottaisin vielä vuoden tai kaksi. En tiedä missä asutte, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla nuoret ryöstävät toisiaan, eli ei kannata kantaa isoa summaa rahaa mukana, eikä myöskään merkkivaatteita. Ehkä asutte jossain pienemmässä paikassa. Mutta itsevarmuutta kannattaa lapselle opettaa jo nuorena. Ettei tule nössö lapsi, jota muut sitten kiusaavat. Tai jää kotiin istumaan koneen ääreen, kun ei osaa sosialisoida muiden kanssa.
Mitä kylillä ton ikänen vois tehrä? Vetää kännit, polttaa tupakkii, huumeita? Tai häiriköidä, särkeä paikkoja ja varastella? Kyl nistit viimeistään pitää huolen että ollaan samassa veneessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kylille pääsette niin kyllä tuon ikäinen voi kavereiden kanssa shoppailla.Bussilla tai kyydillä. Pointti on siinä, että täältä kestää bussilla matka keskustaan tunnin. En pääse hakemaan nopeasti, jos tarvetta tulee, voi mennä parikin tuntia bussiaikatauluista riippuen.
Huonoa vanhemmuutta.
No anna mennä herran jestas. Mene itse vaikka kahvilaan istumaan siksi aikaa. Ja sitten haet autolla lapsen kotiin. Miten voi olla noin kädetöntä touhua tuon ikäisen lapsen vanhemmalta?
Vierailija kirjoitti:
No anna mennä herran jestas. Mene itse vaikka kahvilaan istumaan siksi aikaa. Ja sitten haet autolla lapsen kotiin. Miten voi olla noin kädetöntä touhua tuon ikäisen lapsen vanhemmalta?
Et sitten viitsinyt lukea yhtään kommenttiani. Olen tehnytkin niin, että olen ollut kahvilla tms. mutta kun lapsi haluaisi nimenomaisesti mennä kavereiden kanssa. Meillä ei ole autoa.
Vierailija kirjoitti:
Kysytkin vielä. Ei tietenkään!
Psykologin mielestä kuitenkin ok?
Siis eikö lapsesi ole koskaan ollut kaupungilla kavereiden kanssa? Mikset voi mennä mukaan? Tuonikäisten mukaan voi varmasti äiti vielä mennä shoppailemaan, ja jätät hetkeksi keskenään kauppakeskukseen.
Käy sääliksi tuollaisia lapsia, odotappa kun tulee oikeasti murkkuikään niin tulee uhkaamaan kaikki kiellot, kun olet kasvattanut tynnyrissä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä 11v ja 13v normaalit lapset eivätkä hekään vielä kulje kavereineen kaupungilla. Jos lähdetään shoppailemaan niin joku aikuinen on aina mukana (jo kyytimisen takia).
Ok ja lapset on erinlaisia? Mä oon päästänyt lapseni jo 10 venä bussilla kulkemaan kaupungille. Meneehän lapseni kouluunkin yksin bussilla.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi 11-vuotiastani kaupungille kavereiden kanssa luuhaamaan, eikä hän kyllä onneksi haluakaan.
Ei uskalla mennä edes lähijunaan yksin.
Asutaan Helsingissä.
Miksei uskalla? Kyllä kannattaisi opettaa lasta kulkemaan rohkeasti julkisissa. Eikä ruokkia turhia pelkoja.
Ihan törkeää asua jossain perähikiällä niin että lapsi ei pääse kehittymään normaalisti.
Mun lapsi on nepsy (11-vee) ja käy itekseen kaupungilla, jos tarttee esim. piirustuspaperia tai muuta sellasta. Menee itekseen koulun jälkeen ja maksaa omalla pankkikortillaan. Tosin ei tartte kyytiä, kun asutaan liki keskustassa (tämmönen alle 100 000 asukkaan pikkukaupunki) ja kulkee fillarilla. Osaisi mennä kyllä bussillakin ja talvella tekeekin joskus niin. Mutta en tiiä päästäisinkö 20 kilsan päähän jos ei oo omaa autoa eikä siis ite pääse auttamaan, jos jotain yllättävää tulee.