Taas yksi vauvavuosi ja miehen asenne
Niin se sitten meilläkin kävi, että vauvavuodesta muodostui aihe vapaan karikatyyri.
Mies suuttui hiljan silmittömästi, kun
a) "en anna hoitaa vauvaa miehen omalla tavalla" (olen näyttänyt, millaiseen käsittelyyn vauva on tottunut ja mitä osaa - minulle se ja sama miten hoitaa, kunhan vauva on tyytyväinen),
b) kun puolivuotias vierastaa isäänsä (minun vika kuulemma, kun en anna isän olla vauvan kanssa - mies on lapsen kanssa vain erittäin harvoin, kun sitä pyytämällä pyydän).
Tästä sitten satu aikaiseksi hieno av-tyyppinen kireä keskustelu, jossa miehellä on negatiiviset tunteet katossa ja itsetunto sirpaleina.
Olen huolissani miehen ja lasten vuorovaikutuksesta. Mies ei osaa ottaa huomioon vauvan kehitystä ja tunteita. On myös epäherkkä ja turhan vihainen usein myös vanhemmille lapsilleen. Olen yrittänyt tukea isyyttä ja pitää miehen mukana, mutta epäonnistunut.
Oma osaamiseni ei enää riitä käsittelemään tällaista aikuisen ihmisen itsetunnon romahdusta ja mietinkin voiko tällaiseen saada apua esim. perheneuvolasta? En muista lukeneeni palstalta muuta ratkaisua kuin jssap.
Kommentit (82)
Siis miehellä on vanhempiakin lapsia. Eikö se osannut hoitaa niitäkään vai tätäkö ainoastaan ei osaa hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kerro miten olet antanut isälle sitä tilaa. Käyt harrastuksissa, tapaat kavereita ilman lasta, jne...
Harrastan normaalisti ja tapaan ystäviäni lapsen kanssa. Isä ei yleensä halua/ehdi/voi olla lapsen kanssa. Asuimme erillään ja nyt muutimme yhteen. Vauva on myös täysimetetty, että isän pitäisi voida hoitaa vauvaa ihan myös minun läsnäollessa.[/quote]
Täh?
Oletko ap keskustellut miehen vanhempien lasten äidin kanssa, miten mieheltä onnistui vanhempien lasten ollessa pieniä? Häneltä voisit saada realistisen käsityksen siitä, mitkä tukitoimet eivät auta.
Miehellä on siis muitakin lapsia, etkö osannut epäillä että tällaista on tulossa?
Tämä ei koske enää puolivuotiasta, mutta oma mies ei halunnut ymmärtää millään, miksi vauva piti röyhtäyttää syömisen päätteeksi. Eihän hän sitten kärsinyt vauvan ilmavaivoista kuten vauva itse ja minä. Kyllähän siinä välillä aikaa meni ennen kuin vauva röyhtäisi, mutta ei sitä voinut jättää välistä. Samoin kakkavaipan vaihdolla ei kuulemma ollut kiire, sen ehti "kohta". Pyllyn punoitus tuntui vauvasta kipuna ja minulle lisätyönä, että sain ihon paranemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kerro miten olet antanut isälle sitä tilaa. Käyt harrastuksissa, tapaat kavereita ilman lasta, jne...
Harrastan normaalisti ja tapaan ystäviäni lapsen kanssa. Isä ei yleensä halua/ehdi/voi olla lapsen kanssa. Asuimme erillään ja nyt muutimme yhteen. Vauva on myös täysimetetty, että isän pitäisi voida hoitaa vauvaa ihan myös minun läsnäollessa.[/quote]
Täh?
Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia, mutta ajattelit osallistua keskusteluun?
Ottaisin yhteyttä perheneuvolaan matalalla kynnyksellä ainakin konsultoidakseni ja kuullakseni heidän näkemyksen. Vuorovaikutusongelmia voi todellakin hoitaa ja niihin kannattaa puuttua ajoissa, sillä voivat vaikuttaa pitkään perheen ja vanhempien väliseen dynamiikkaan. Ulkopuolisten voi olla helpompi käsitellä tilannetta, sillä teillä se on jo arvolatautunut.
Vierailija kirjoitti:
Miehellä on siis muitakin lapsia, etkö osannut epäillä että tällaista on tulossa?
En. Lapset ollut 50-50 ja pääsääntöisesti elämä sujunut kivasti viime vuosina. Ihan hyvin hoitanut lapsensa mun mielestä, mitä nyt vähän epäherkästi. Nämä tunnepuolen ongelmat tuli tosiaan nyt vahvasti esille tämän vierastamisen kautta. Kukaan ei ole täydellinen ja aiemmin tämä epäherkkyys ei niin häirinnyt, vaikka tiedostinkin. T: ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Joo ei ole lapsia. Ehkä sen takia en tajua, miten täysimetys liittyy siihen, voiko isä hoitaa vauvaa äidin läsnäollessa vai ei. Ehkä voit ystävällisesti vääntää rautalangasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Lapset ollut 50-50 ja pääsääntöisesti elämä sujunut kivasti viime vuosina. Ihan hyvin hoitanut lapsensa mun mielestä, mitä nyt vähän epäherkästi. Nämä tunnepuolen ongelmat tuli tosiaan nyt vahvasti esille tämän vierastamisen kautta. Kukaan ei ole täydellinen ja aiemmin tämä epäherkkyys ei niin häirinnyt, vaikka tiedostinkin. T: ap
Niin niin, tässä se taas nähtiin. Kannattiko perustaa uusperhe?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap keskustellut miehen vanhempien lasten äidin kanssa, miten mieheltä onnistui vanhempien lasten ollessa pieniä? Häneltä voisit saada realistisen käsityksen siitä, mitkä tukitoimet eivät auta.
En ole, enkä ajatellut näin tehdä, kun suomalaiseen tapaan se vanhempien ja lasten vuorovaikutus ollut vähän hankalaa sielläkin. Eksä hoitanut lapset pitkälti kunnes nuorin ollut 3 v. Anoppi siis mun mielestä hyvä tyyppi ja ollut läsnä meidän elämässä. En itsekään ole tässä tunneasissa mestari, mutta haluaisin tosiaan terveemmän perhe-elämän, jotta voitaisiin elää perheenä erillistalouksien sijaan.
Oletko puhunut ap miehen toisten lasten äidin kanssa? Oliko sama ongelma myös vanhempien lasten ollessa pieniä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin niin, tässä se taas nähtiin. Kannattiko perustaa uusperhe?
Ongelma ei liity uusperheyteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei saisi käsitellä vauvaa omalla tavallaan, kunhan ei satuta häntä? Ja sama tuonkin osaamisen kanssa, antaa isän itsekin nähdä mitä vauva jo osaa, se on hienoa isästäkin huomata, mitä kaikkea vauva jo osaa. Ehkä vähän turhauttavaa äidille kuunnella isän ihasteluja jo monta kertaa nähdyistä asioista, mutta entäs sitten. Ja kyllä se vauvakin isän käsittelyyn tottuu, vaikka äidin otteet ovatkin erilaisia.
Itse olen toiminut juuri noin, ja meillä isä sitten mielellään hoitaakin vauvaa, ja vauva selkeästi ikävöi isäänsä kun mies on töissä.
Isä on saanut tehdä juuri kuten halunnut. Tämä kävi myös ilmi aloituksesta. Mies vaan ei ota kontaktia vauvaan ja käsittelee kuin lihapalaa. Tämä oli ok vastasyntyneen kanssa, mutta ei seurustelevan 6 kk. Ap
Vaipanvaihto voi olla haastavaa, kun tuon ikäinen kääntyy ja liikehtii ja on tottumaton. Kieli keskellä suuta mies tekee. Anna tehdä, kyllä se puhe tulee miehelle mukaan ajan kanssa. Älä kyttää vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Joo ei ole lapsia. Ehkä sen takia en tajua, miten täysimetys liittyy siihen, voiko isä hoitaa vauvaa äidin läsnäollessa vai ei. Ehkä voit ystävällisesti vääntää rautalangasta?
Täysimetys liittyy siihen, että äiti ei voi olla pitkään poissa vauvan luota. Mitä pienempi vauva, niin sitä arvaamattomampi on se nälkä eli tulee yllättäen ja siitä alkaa lohduton huuto kunnes rinta on suussa. Isän tulisi hoitaa vauvaa aina, oli äiti paikalla tai ei. Isä voi tehdä kaikkea muuta paitsi imettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies ei saisi käsitellä vauvaa omalla tavallaan, kunhan ei satuta häntä? Ja sama tuonkin osaamisen kanssa, antaa isän itsekin nähdä mitä vauva jo osaa, se on hienoa isästäkin huomata, mitä kaikkea vauva jo osaa. Ehkä vähän turhauttavaa äidille kuunnella isän ihasteluja jo monta kertaa nähdyistä asioista, mutta entäs sitten. Ja kyllä se vauvakin isän käsittelyyn tottuu, vaikka äidin otteet ovatkin erilaisia.
Itse olen toiminut juuri noin, ja meillä isä sitten mielellään hoitaakin vauvaa, ja vauva selkeästi ikävöi isäänsä kun mies on töissä.
Isä on saanut tehdä juuri kuten halunnut. Tämä kävi myös ilmi aloituksesta. Mies vaan ei ota kontaktia vauvaan ja käsittelee kuin lihapalaa. Tämä oli ok vastasyntyneen kanssa, mutta ei seurustelevan 6 kk. Ap
Vaipanvaihto voi olla haastavaa, kun tuon ikäinen kääntyy ja liikehtii ja on tottumaton. Kieli keskellä suuta mies tekee. Anna tehdä, kyllä se puhe tulee miehelle mukaan ajan kanssa. Älä kyttää vieressä.
Mies osaa hoitaa lasta mekaanisesti ei ole siitä kiinni. Kuten jo sanoin vastasyntyneen kanssa meillä ei ollut ongelmia ja ongelmat tulivat, kun lapsi vaati vuorovaikutusta.
Eli miehen ex yritti jo aiempien lasten osalta kouluttaa miestä tuloksettomasti. En tuhlaisi voimiani moiseen. Mies ei ilmiselvästi halua "oppia hoitamaan" aivan pieniä lapsia, jottei joutuisi sitä tekemään. Kaikki ns. yritykset miehen puolelta ovat vain esityksiä, joiden tarkoitus on saadasinut ottamaan 100% vastuu lapsesta.
Ootko varma ettei se pihtaa sitä vuorovaikutusta sun läsnäollessa. Ku se tietää et tarkkailet niin voi mennä lukkoon...
Tuliko isä elämäänne vasta nyt, vai miksi joudut näyttämään hänelle mitä vauva jo osaa?
Kahden lapsen äitinä en ymmärrä vuodatuksestasi muuta, kuin että olet tosiaan ilmeisesti ominut lapset itsellesi ja päästät miehen sitten itsellesi sopivaan aikaan vähän ovensuusta kurkkimaan ja kuulemaan uusimmat uutiset.