Taas yksi vauvavuosi ja miehen asenne
Niin se sitten meilläkin kävi, että vauvavuodesta muodostui aihe vapaan karikatyyri.
Mies suuttui hiljan silmittömästi, kun
a) "en anna hoitaa vauvaa miehen omalla tavalla" (olen näyttänyt, millaiseen käsittelyyn vauva on tottunut ja mitä osaa - minulle se ja sama miten hoitaa, kunhan vauva on tyytyväinen),
b) kun puolivuotias vierastaa isäänsä (minun vika kuulemma, kun en anna isän olla vauvan kanssa - mies on lapsen kanssa vain erittäin harvoin, kun sitä pyytämällä pyydän).
Tästä sitten satu aikaiseksi hieno av-tyyppinen kireä keskustelu, jossa miehellä on negatiiviset tunteet katossa ja itsetunto sirpaleina.
Olen huolissani miehen ja lasten vuorovaikutuksesta. Mies ei osaa ottaa huomioon vauvan kehitystä ja tunteita. On myös epäherkkä ja turhan vihainen usein myös vanhemmille lapsilleen. Olen yrittänyt tukea isyyttä ja pitää miehen mukana, mutta epäonnistunut.
Oma osaamiseni ei enää riitä käsittelemään tällaista aikuisen ihmisen itsetunnon romahdusta ja mietinkin voiko tällaiseen saada apua esim. perheneuvolasta? En muista lukeneeni palstalta muuta ratkaisua kuin jssap.
Kommentit (82)
Miehellekin voi olla raskasta aikaa vauvavuodet.
Mieskin masentuu.
En lukenut ketjua, luin pelkän aloituksen. Pahoittelen.