Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uurnanlasku viikonloppuna. Miten pitää pukeutua, mitä tehdä?

Vierailija
12.05.2022 |

Lähisukulainen menehtyi. En häntä tuntenut, tapasin vain pari kertaa. Olen kuitenkin ollut tekemisissä parin muun hänen puolen sukulaisen kanssa ja olen muutenkin tervetullut uurnanlaskuun.

Juhlaa ei järjestetä, vieraita on kymmenkunta.

En ole koskaan ollut uurnanlaskussa tai hautajaisissa. Mitä siellä pitää tehdä. Vienkö kukkia? Muille omaisille jotain? Pitääkö kaikkien vaatteiden olla mustat juhlavaatteet vai saanko mennä siisteissä tummissa vaatteissa, esim mustat farkut ja siisti paita?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla myös papin johtama rukoushetki haudalla. Hautajaisasu ja tyyli eli musta ja luonteeltaan vaatimaton/hillitty. Siitä ei kannata tinkiä yhtään.

Kyllä, pitää erikseen pyytää ja sopia papin kanssa.

Vierailija
22/33 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tuo lyhyt ja koruton hetki. 

Varsinainen siunaus ja muistotilaisuushan on jo ollut.

Sikäli kun muistotilaisuutta on yleensä pidetty.   Kaikkillehan sitä ei pidetä, etenkään jos vainaja on niin toivonut.  Ja on hyvin iäkäs ja ystäviä ja sukulaisia vain vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy saisitko tuhkaa etanoiden torjuntaan.

Vierailija
24/33 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tuo lyhyt ja koruton hetki. 

Varsinainen siunaus ja muistotilaisuushan on jo ollut.

Sikäli kun muistotilaisuutta on yleensä pidetty.   Kaikkillehan sitä ei pidetä, etenkään jos vainaja on niin toivonut.  Ja on hyvin iäkäs ja ystäviä ja sukulaisia vain vähän.

Kyllä, muistotilaisuus ja siunaus on hoidettu jo. Se vain oli sen verran kaukana, etten päässyt. Sen puolen sukuakin oli siellä enemmän.

Nyt uurna haudataan "kotiin" ja paikalle saapuvat vain menehtyneen vanhemmat/sisarukset/ leski ja lapset.

Vierailija
25/33 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse olla mitään kokomustia vaatteita, ihan tavalliset käy, farkut ja joku huppari tms.

Vierailija
26/33 |
12.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumisaappaat ja lapio mukaan, kaivuuhommia tiedossa.

Eiköhän se uurnanlasku paikka ole jo valmiiksi avattu, seurakunnan puolesta.

Se hautapaikkahan pitää maksaa.

Ja vaikka se uurna laskettaisiin jo valmiiseen hautapaikkaan, missä on jo vaikka arkkuhaudattuja. silti se uusi haudattava, vaikkakin uurna paikka, pitää maksaa.

Seurakunta voi myös peittää sen uurnaa varten avatun tilan.

Uurnahan tarvitseee vähemmän tilaa haudasta, kuin arkut.

Ja saattoväki voi kai kyllä peittää, lapioida sen uurnapaikan umpeen?

Olet oikeassa, voi peittää itse ja niissä missä olen ollut aina on peitettykin, lapio on valmiina paikalla.

Vierailija
27/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustat hautajaisvaatteet. Ei farkkuja. Kysy kutsujalta niistä kukista, onko toiveita.

Meillä oli siistit arkivaatteet. Jokaisella yksi pieni ruusu jonka laskimme uurnan päälle hautaan. Sanoimme jonkun kauniin lauseen jos halusimme. Yksi vainajan lapsenlapsi, pieni poika, halusi laulaa jonkun kauniin minulle tuntemattoman eskarissa opitun laulun. Oli liikuttavaa. Vainajan mies sanoi: -Älä lähe sieltä portilta kauvas sitte, kauppoihin tai sillee, että oot lähellä ja näät kun on mun vuoro tulla.

Oli kaunis tapahtuma. Menimme päivälliselle ravintolaan sen jälkeen.

Vierailija
28/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustan ihan liian rentoa asennetta, mutta uurnanlasku on nopea ja kevyt toimitus. Etenkin, jos siunaus- ja muistotilaisuus on jo ollut,. Kirkko kun ei siunaa vainajaa enää toista kertaa eli tuhkauurnaa.

Uurnanlaskussa suntio saattaa johdattaa osallistujat hautapaikalle, mutta lähtee nopeasti pois annettuaan ohjeet uurnanlaskuun sekä mahdollisesti kuopan  täyttämiseen.

Joskus  erilaisia toimia halutaan omaisten toimesta uurnanlaskuun: rukouksia, virsiä, kukkia jne. Tämä kuitenkin pitäisi kutsussa kertoa ja jolloin voi päätellä pukeutuuko siisteihin farkkuihin vai pukuun. Kuin myös onko vielä kahvitus/ateria tmv. uurnanlaskun jälkeen. Myös sää vaikuttaa pukeutumiseen. Jos lämmin takki on punainen, niin sitten se vain on punainen uurnanlaskussakin. Järki täytyy pitää siinäkin seremoniassa. Ihmisille ei saa asettaa kohtuuttomia vaatimuksia pukeutumisen suhteen etenkin, kun tilaisuus tapahtuu vain ulkona.

En ole koskaan käsittänyt pukeutumiskoodia hautajaisissa. Olen haudannut puolisoni, isäni, muita sukulaisia ja aina joukossa on joku ahdasmielinen tapaus rypistelemässä kulmiaan muiden asuratkaisuille. Tärkeintä on kaunis käytös ja sosiaalinen äly toisen surua kohtaan. Siinä on monelle opettelua ja kovasti

Vierailija
29/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä papin pitämä tilaisuus , ei siunaus joka oli aikaisemmin , ja sitten uurnan lasku . Kunnon kukat kuten arkkutilaisuudessa ja tummat hautajaisvaatteet. Jokainen tekee tavallaan , mutta tilaisuuteen menijä voi muistaa vainajaa sellaisilla kukilla millä haluaa tai ei vie kukkaa ollenkaan. Siistit , tummat vaatteet ok , mielestäni tummat farkutkin käy jos ei ole muuta .

Vierailija
30/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan tarvitse olla mitään kokomustia vaatteita, ihan tavalliset käy, farkut ja joku huppari tms.

Eli ei mielellään alasti tai alusvaatteisillaan?

Ihan oikeasti, oli hautaustapa mikä tahansa, laitan hautajaisvaatteet, miehenä tumma puku, valkoinen paita, musta solmio.

Surupuku tuskin aiheuttaa pahennusta, vaikka muilla sitä ei olisikaan.

Kantajan varustuksen suhteen pidän yhdenmukaisuutta tärkeänä. Jos muilla ei ole esim. kaulaliinaa, jätän itsekin sen pois, varaan mukaan useamman päähineen ja valitsen sen mukaan, mitä muilla on.

Vierailija
31/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman vanhemman uurnanlaskuun osallistuivat vain vainajan leski ja lapset. Ihan normivaatteissa oltiin, sillä siunaustilaisuus oli ollut jo aiemmin. Suntion kanssa oltiin sovittu aika ja hän tuli mukaan näyttämään paikan. Me lapset luotiin hiekat uurnan päälle, muussa tapauksessa suntio olisi tehnyt sen. Leski laittoi sitten pienen kukan sen väliaikaisen ristin juurelle.

Vierailija
32/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustat hautajaisvaatteet. Ei farkkuja. Kysy kutsujalta niistä kukista, onko toiveita.

Meillä oli siistit arkivaatteet. Jokaisella yksi pieni ruusu jonka laskimme uurnan päälle hautaan. Sanoimme jonkun kauniin lauseen jos halusimme. Yksi vainajan lapsenlapsi, pieni poika, halusi laulaa jonkun kauniin minulle tuntemattoman eskarissa opitun laulun. Oli liikuttavaa. Vainajan mies sanoi: -Älä lähe sieltä portilta kauvas sitte, kauppoihin tai sillee, että oot lähellä ja näät kun on mun vuoro tulla.

Oli kaunis tapahtuma. Menimme päivälliselle ravintolaan sen jälkeen.

Vainajan miehet sanat , itku tuli . Vanhempani kuolemasta vasta vähän aikaa , uurnan lasku oli ja pidettiin kanssa tilaisuus missä pappi muisteli vainajaa vaikka siunaustilaisuuskin oli ollut ja kukat laskettiin ja yhdessä mentiin syömään . Kaksinkertainen suru , koville otti. Arkkuhautauksessa pääsee helpommalla , kerralla selvä . Uurnan haku kotiin ja kaikki , oli surullista aikaa , haluttiin hakea kotiin ennen laskua , korona-aika venytti aikatauluja. 

Vierailija
33/33 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä itse miehenä mustassa puvussa, mustan solmion kanssa. Ylipukeutuminen ei koskaan haittaa. On ikävää, jos muut on puvuissa, ja itse jossain verkkarissa.