Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaksatteko iäkkäämmällä iällä äideiksi tulleet leikkiä/keksiä lapsille tekemistä samalla tavalla kuin nuorempana olisitte jaksaneet?

Vierailija
27.05.2025 |

Itse täytyy myöntää, että en jaksa. Lapsi alkaa tulemaan siihen ikään, että koko päivä pitäisi jaksaa touhottaa menemään. Mutta kun itse ei vaan jaksa. Onneksi lapsi kyllä leikkii välillä itsekseenkin, mutta harmittavan usein sitä tulee annettua esim tabletti nenän eteen, että "pelailepas vähän aikaa sillä". 

Toki välillä leikinkin ja askartelenkin ja ulkoilenkin lapsen kanssa, mutta en niin paljon kuin nuorempana olisin jaksanut. 

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on iäkkäämpi ikä

Vierailija
2/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä hyvä tekosyy pilata lapsen elämä älylaitteilla. Kun on vanha ja ei jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on iäkkäämpi ikä

No esim.40-> vuotiaana äidiksi tullut on mun mielestä iäkkäämpi äiti. Itseni miellän tällaiseksi. Nuoremmaksi lasken alle kolmekymppisenä äidiksi tulleet. Ap

Vierailija
4/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö se 45 rupea olemaan yläikä missä niitä lapsia saadaan, ei silloin vielä mikään raihnainen vanhus ole. Kakskyt vuotta vielä työikääkin jäljellä, kyllä siinä yhden tai kaksikin lasta vielä hyvin jaksaa.

Vierailija
5/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle keksittiin aina lapsena vaihtoehtoja mitä tehdä kotona 80-luvulla, kun kysyin. Myöhemmin osasin itse. Siihen aikaan ei lapsille ollut onneksi tietokonetta tai puhelinta. Tv oli isoille lapsille joskus, tietyn aikaa.

Vierailija
6/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäikäinen lapsi ja minkäikäinen itse?

Olen "iäkkäämpi" äiti ja myönnän olevani välillä kuormittunut ja uupunut lasten kanssa. Mutta en usko että olisin nuorempana jaksanut paremmin, ehkä fyysinen kunto olisi ollut vähän parempi kyllä. Nuorempana oli monenlaista haastetta mulla elämässä ja nyt ei onneksi ole sitä että haikailisin juhlimaan tai matkustelemaan kavereiden kanssa, olen aika varma siitä että näin mulla olisi ollut alle 35-vuotiaana omalla kohdalla. Ja ikä on tuonut perspektiiviajattelua, tiedän että tämä kestää vain jonkin aikaa ja sitten on taas enemmän omaa aikaa.

Vierailija
7/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen lasen kanssa tarvitse koko aikaa leikkiä. Jätät vaan leikkimään yksin ja sanot, että sinulla on muuta hommaa mitä pitää tehdä. Tuo tabletin antaminen on vihoviimeinen juttu mitä kannattaa pienelle lapselle antaa.

Vierailija
8/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen "iäkkäämpi" äiti ja myönnän olevani välillä kuormittunut ja uupunut lasten kanssa. Mutta en usko että olisin nuorempana jaksanut paremmin, ehkä fyysinen kunto olisi ollut vähän parempi kyllä. Nuorempana oli monenlaista haastetta mulla elämässä ja nyt ei onneksi ole sitä että haikailisin juhlimaan tai matkustelemaan kavereiden kanssa, olen aika varma siitä että näin mulla olisi ollut alle 35-vuotiaana omalla kohdalla. Ja ikä on tuonut perspektiiviajattelua, tiedän että tämä kestää vain jonkin aikaa ja sitten on taas enemmän omaa aikaa.

Lapsi 7v ja itse alan olemaan lähempänä 50:tä vuotta. Ap

Vierailija
9/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi 7v ja itse alan olemaan lähempänä 50:tä vuotta. Ap

Onko lapsella kavereita, asutteko alueella jossa mahdollista leikkiä muiden kanssa? Onko lapsi normaaliomatoiminen?

Vierailija
10/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin alle 3-kymppisenä äidiksi ja en kyllä kauheasti jaksanut keksiä juttuja, kun oli vaativa työ yms. Tulin mummoksi 60 v ja silloin se ilo irtosi. Keksin lastenlasten kanssa vaikka mitä hauskaa ja nyt teineinä he muistelevat meidän hulluja juttuja ja nauretaan yhdessä. Sanovat kyllä, että mummi oli kyllä vähän sus😅

Vierailija
11/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla itsellä vaihdevuosioiretta?

Vierailija
12/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla siis vanhempia lapsia ja vertaat tilannetta siihen, kun he olivat pieniä ja jaksoit keksiä kaikenlaista? Jos ei , niin mä luulen että sä olet vaan peruslaiska ja oisit tehnyt nuorempana samalla tavalla. 

Vierailija
13/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vanhemman tehtävä ei missään iässä ole olla lapselle huvipuisto. Vaan viedä ja ohjata lasta leikkimään ensisijaisesti muiden lasten kanssa. Tottakai l i s ä k s i voi vähän leikkiä kotona yhdessä.

Vierailija
14/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmin! Nuorena oli pakko painaa duunia ja opintoja kaikki hereilläoloaika, että pysyttiin hengissä. Nythän sitä vain nostelee satoa ja vapaa-aika on täysin pyhitetty itselle ja lapselle. En olisi ikimaailmassa pärjännyt lapsen kanssa alle kolmekymppisenä, ei oltaisi nähty koko aikana kuin ohimennen.

Vierailija
15/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli äiti 28-vuotiaana, ja toisen lapsen sain 30-vuotiaana. En ole leikkinyt heidän kanssaan. Sen sijaan olen hankkinut heille lelut ja virikkeet sekä valvonut että ovat turvassa. Toki olen lukenut heille, opettanut tekemään palapelejä ja vienyt ulkoilemaan, mutta silloin kun he olivat pieniä, ei ollut älylaitteita.

Vierailija
16/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen lasen kanssa tarvitse koko aikaa leikkiä. Jätät vaan leikkimään yksin ja sanot, että sinulla on muuta hommaa mitä pitää tehdä. Tuo tabletin antaminen on vihoviimeinen juttu mitä kannattaa pienelle lapselle antaa.

Tämä juuri. Vaikea sanoa, olisiko nuorempana jaksanut enemmän kun silloin niitä lapsia ei ollut, mutta elämässä on paljon muutakin, mitä pitää tehdä vaikka ei jaksaisi. Telkkaria ei katsota lapsen hereillä ollessa ja tablettia meillä ei edes ole. Onhan se välillä tylsää leikkiä lapsen kanssa, mutta auttaa kun muistaa, että kyseessä on kuitenkin toisen lapsuus. Surullista jos se menee nenä kiinni älylaitteissa.

Vierailija
17/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tämän toisen lapseni ollessani 41v, joten kai voi laskea iäkkäämmäksi äidiksi jos haluaa. Olen ollut aina melko laiska ihminen, joten tuskin olisin sen kummempia sirkushuveja keksinyt myöskään nuorempana. Leikin kyllä lasteni kanssa, mutta en 24/7. Olen tyytyväinen jos leikkivät välillä keskenään. Nuorena en halunnut lapsia, kun oli vaikeaa pärjätä itsekin, joten olen tyytyväinen että sain lapsia näin vähemmän nuorena.

Vierailija
18/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minä kyllä nuorempanakaan jaksanut leikkiä lapsen kanssa koko aikaa, yritin, mutta kun se oli jatkuvaa vaatimista niin jouduin laittamaan rajat, sanoin että äiti ei vaan jaksa samalla tavalla leikkiä kuin lapset. Leikkimisen sijaan lupasin kyllä lukea niin paljon, kun lapsi vaan jaksaa kuunnella, koska siitä tykkäsin itsekin. Lapsi sitten juoksi usein naapuriin leikkimään mummun kanssa, koska mummu jaksoi ja mummulla oli aikaa leikkiä. 

Vierailija
19/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Täytän tänä vuonna 47 ja lapseni ovat iältään 10-, 7- ja 5-vuotiaita. Meillä on velaton rivitaloasunto Helsingissä. Paljon touhuamme omalla pihalla ja käymme retkillä luonnossa, museoissa, taidenäyttelyissä jne. Lapsilla on myös paljon samalla alueella asuvia kavereita.

Jotenkin helpompaa nyt, kuin mitä se olisi ollut nuorempana, kerrostalokaksiossa.

Vierailija
20/41 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että nuorena vastaan olisi kuitenkin tullut kärsivällisyyden puute.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan