Hoitajat, miten kehtaatte vaatia posketonta palkankorotusta kun muilla naisvaltaisilla aloilla "tienataan" puolet siitä mitä te tienaatte?
Minäpä kerron mitä töitä tein vielä viitisen vuotta sitten. Olin koulunkäynninohjaajana yhdellä erityisluokalla pääkaupunkiseudulla. Siellä oli about joka toinen päivä oppilailla raivokohtauksia missä sylkivät, purivat, potkivat, löivät, heitti saksia ja tuoleja päin. Harva oli se päivä että sai mustelmitta mennä kotiin. Ja arvaatko, sairaanhoitaja-AP, mitä nettopalkkaa siitä työstä maksettiin(ja maksetaan edelleen) täysillä tunneilla? 1490e/kk ! Niih ! Satanen enemmän kun kelan tukia saa jos pääkaupunkiseudulla asuu vuokralla ja työttömänä.
Kysynkin, miten kehtaatte sairaanhoitajat vaatia tuollaista posketonta palkankorotusta kun se teidän nettopalkka on jo 3000e luokkaa? Ei teidän ongelma ole huono palkka vaan huonot työolosuhteet.
Minun ongelma oli taas molemmat. Joten päätin lopettaa saadakseni pääkoppani takaisin eheäksi.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Ja miesvaltaisilla aloilla saa pokkana vaatia vaikka mitä? Jossei mitään ikinä vaadi, niin ei mitään ikinä saa. Ei se ole ap:lta pois jos hoitajat saavat lisää palkkaa ja ap on ihan vapaa vaatimaan palkkaa myös omalla alallaan.
Yksityisellä sektorilla voi vaatia mitä vain. Se ei ole keneltäkään pois. Julkisen sektorin palkat maksetaan veroista. Ne ovat pois kaikilta
Öh.. ei naisvaltaiset alat ole mikään yksi iso möykky. En ole hoitoalalla, mutta ei heidän korotuksensa ole minulta pois.
"Sitä olen minäkin miettinyt, miten kehtaatte kitistä ja ja suoranaisesti kiristää maatamme? Nyt kuuluu siis "palkankorotus heti tai eroamme"-kiristys. Ja todellakin kouluavustaja AP on ihan oikeassa siinä että poskettomat palkankorotuksen naisvaltaisella alalla ovat pois muitten palkoista juurikin naisvaltaisilla aloilla. Eli pettureita olette kiristäjien lisäksi, ryöväätte niin sanotusti muitten munat pesästä."
Ja tuon kun hoitsu lukee niin kuuluu vain ammottava hiljaisuus :)
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä sektorilla voi vaatia mitä vain. Se ei ole keneltäkään pois. Julkisen sektorin palkat maksetaan veroista. Ne ovat pois kaikilta
Toivotko siis mieluummin että Suomen terveydenhoito hoidetaan yksityisillä, voittoa tavoittevilla jättifirmoilla? Siihen se johtaa, jos julkinen sektori on perseestä ja kukaan ei halua sinne töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä mennyt viimeinenkin luotto ja kunnioitus hoitsuihin.
AHNEET ÄMMÄT H*LVETTI!!
Täsätä lähtien jopa ulosottomiehet ja parkkipirkot saa enemmän arvostusta!
Muista tämä 5 vuoden päästä, kun et pääse hoitoon sairaalaan sen takia, kun ei ole hoitajia.
Suomessa on enemmän hoitajia per capita kun missään muussa EU maassa. Ei ole mitään hoitajapulaa. Ongelma on hoitajien liian pitkät vuosilomat ja saikutus. Hoitajat ovat keskimäärin lähes kuukauden vuodesta sairaslomalla
Sairaanhoitaja ei ole vielä halpatyöammatti. Se johtuu siitä, että naapurimaiden hyvien palkkojen takia Suomeen ei saada tuotua edes kaikkein köyhimpien maiden kaikkein epätoivoisimpia riistettäviä orjapalkalla kituuttajia, koska he menevät samalla mielummin Ruotsiin tai Norjaan. Eihän heitä voi ahneudesta syyttää, mutta Suomen sairaanhoitajia tietysti voi jos on i.d.i.o.o.t.t.i.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja. Nettopalkkani kolmivuorotyöstä on n 2200 euroa. Jos tekisin päivätyötä niin netto olisi 1800. Olen kouluttautuneempi kuin sinä ap, joten palkkani pitää ollakin isompi. Tämä palkka ei riitä.
Työntekijäpula on valtava. Olen yksityisellä puolen töissä. Toiminta meillä supistetaan kesäksi, kun ei ole sijaisia.
Ei se menen niin että kouluttautuneemmalla on parempi palkka ja on jotenkin ylempänä. Palkan määrää se työympäristö palvelu ja tuotteet ja sopimukset. Ei koulutus. Minä olen duunarina tienannut monessa firmassa enemmän kuin toimihenkilöt.
"onpas huono palkka"
AMMATIMVALINTAKYSYMYYYYSSS
"no pitääpä irtisanoutua"
ITSEKÄSSPASKIAINENNN
ps. tosi hienoa työtä koronassa, teette arvokasta työtä!!! Valaistaan Finlandia-talo!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivotko siis mieluummin että Suomen terveydenhoito hoidetaan yksityisillä, voittoa tavoittevilla jättifirmoilla? Siihen se johtaa, jos julkinen sektori on perseestä ja kukaan ei halua sinne töihin.
Yli puolista Suomen maakunnista julkisen sektorin palkat ovat korkeammat kuin yksityisen sektorin (samasta työstä). Julkisen sektorin hoitaja tienaa lähes 10% enemmän kuin yksityisen sektorin hoitaja. Todellakin toivon että sairaanhoitoa yksityistetään enemmän
Vaikka hoitajat saisivatkin vaatimassa palkankorotukset, niin kannattaa kaikkirn varautua siihen, että jatkossa hoitoa ja hoivaa ei saa . Esim lähiomaiset joutuvat ottamaan vanhukset omiin koteihinsa hoitoon, kuten tehtiin vielä 60- luvulla. Samoin pienet lapset pitää hoitaa itse.Tämä tarkoittaa sitä, että jonkun on jäätävä kotiin töistä.
Olen itse onnellinen, että lapset ovat aikuisia ja vanhemmat kuolleet Juuti tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli puolista Suomen maakunnista julkisen sektorin palkat ovat korkeammat kuin yksityisen sektorin (samasta työstä). Julkisen sektorin hoitaja tienaa lähes 10% enemmän kuin yksityisen sektorin hoitaja. Todellakin toivon että sairaanhoitoa yksityistetään enemmän
Eikun vaan. Muista sitten, että yksityisessä sairaanhoidossa ei hoideta kuin tuottavia potilaita- rupusakkia ei niistä hoideta,koska ne eivät tuota. Rupusakilla tarkoita esim monisairaita, pitkäaikaissairaita,vaikeasti sairaita, kalliita hoitoja vaativia, tehohoitopotilaita jne. Yksityinen th tähtää aina voittoihin, muista tämä.
Vierailija kirjoitti:
Koulunkäynnin ohjaajan lähtöpalkka täysillä tunneilla on kyllä noin 1980 ilman lisiä, sua on viilattu linssiin, jos olet noin vähän saanut.
Ap on viisivuotta sitten tehnyt noita hommia, mikä on silloin ollut hinnoittelu? Onko alue kohtaisia eroja?
Voinko itse nurista? Tein lähihoitajan työtä 14 vuotta sitten kotihoidossa ja palkka oli 1700e tienoilla netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikun vaan. Muista sitten, että yksityisessä sairaanhoidossa ei hoideta kuin tuottavia potilaita- rupusakkia ei niistä hoideta,koska ne eivät tuota. Rupusakilla tarkoita esim monisairaita, pitkäaikaissairaita,vaikeasti sairaita, kalliita hoitoja vaativia, tehohoitopotilaita jne. Yksityinen th tähtää aina voittoihin, muista tämä.
Jos pysyy suht terveenä, asian merkitys saattaa valaistua sitten viimeistään vanhainkodin kusivaipoissa.
Suuttuuko myös poliisit paperityöläisille kun taistelevat MITEN KEHTAATTE!!! MEKIN OLEMME MIEHIÄ JA SUOSTUMME OLEMAAN ORJAN ASEMASSA
Jotenkin kumma juttu kun palkkaneuvotteluissa käytetään naisia ja naiseutta keppihevosina. Samoissa ammateissa on myös miehiä joten naisista hokeminen on vähän halpaa vyön alle lyömistä ja feminististä soopaa. Samanlaisia vain naiset nähdään juttuja olen nähnyt ennenkin feministien osalta. Esim turvavyöt ei ole suunniteltu naisille koska ovat pienikokoisia. Tuota meneppäs johonkin marketin pihaan ja mittailet siellä ihmisiä. Lukuisasti on olemassa myös pieniä miehiä miksi ongelma olisi naisten ongelma ja naiseudella siinäkin ratsastetaan? Feminismin takia ja se on roska aate susi nykypäivänä. Vanhan ajan feminismissä oli jokin todellinen pointti tässä ei ole.
Miksi AP vertaa päivätyössä saamaansa palkkaa pienemmillä työtunneilla ja olemattomalla koulutuksella juuri sairaanhoitajan palkkaan?
Jos AP haluat tehdä vertailua, niin päivätyötä tekevän hoiva-avustajan palkka olisi vertailukelpoinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä vähän epäilen, että hoitajat on lähteneet trollien juoniin mukaan.
Niissä on niin monta rokotevastaista, että ne ovat todistaneet olevansa helppo saalis valeinfolle.
Ei tarvita kuin oikein kohdistettua yllytystä, ja hoitajat lähtee mukaan ihan mihin vain. Tällä hetkellä heille on uskoteltu että ovat palkkakuopassa, ja heitä ei arvosteta.
Aika epäilyttävää, että tuollainen ilmapiiri leviää pahimman koronatilanteen keskellä helpoiten aivopestävässä ryhmässä.
Ei,
Hoitajien mitta on vaan tullut täyteen. Viimeiset kaksi vuotta ovat työssä olleet ihan helvettiä. Rokotevastaiset ovat marginaaliryhmä ja eivät mielestäni edes alunperin sovellu alalle, jos ei luota niihin perusteisiin, jolla työtä tehdään. Ainahan meillä on ollut 'pakkorokotteita', jotka täytyy olla, jos on hoitajana.
Mutta sitä venymistä vanumista, ylityötä, vuoronvaihtoa, suojavarusteita, ole omainen ja läheinen, hoitaja ja kaatopaikka, sijaisia ei ole ollut, kesälomalle jääminen pelottaa kun tietää mitkä paineet se aiheuttaa niille muutamalle vakituiselle, jotka kantavat vastuun muutaman suoraan kadulta reväistyn kanssa. Toisaalta lomalaisia ei onneksi ole hätyytelty, jokainen tietää että paras antaa levätä, että on sitten taas taistossa mukana paremmin voimin.
Omalla työpaikalla, jokainen alle 50v hoitaja pohtii, mitä tekisi, mitä lähtisi opiskelemaan ja toisaalta painaa rakkaus lajiin, jossa tietää olevansa hyvä, mutta tietää myös ettei sitä jaksa ilman päteviä työkavereita ja heitä ei näytä olevan tulossa ilman kunnon arvostusta ja tämä yhteiskunta arvostaa rahaa.
Muista tämä 5 vuoden päästä, kun et pääse hoitoon sairaalaan sen takia, kun ei ole hoitajia.