Hoitajat hylkäsivät sovintoehdotuksen
Pitäisi varmaan saada miljoonia että riittäisi noille.
Kommentit (2351)
Samaan aikaan, kun hoitajapula pahenee, meillä kannustetaan tyttöjä kiertämään palkkakuoppa ja opiskelemaan rahakkaampia aloja. Taustalla on hyvä ajatus siitä, että tasa-arvo-ongelmat ratkeavat, kun työmarkkinoilla ei ole selkeästi miesten ja naisten töitä vaan ihmisten töitä.
Hoitajapulaan ratkaisu ei harmi kyllä auta. Ajattelussa on lisäksi myös muita ongelmia:
– Silloinhan tasa-arvon esteeksi ja ongelmaksi muodostuu tyttö, joka hakee hoitoalalle, sanoo Hanna Ylöstalo.
Se on epäreilua, ja siinä häivähtää naisviha. Samalla nimittäin todetaan, että hoivan ja muiden perinteisesti feminiinisten alojen ei pitäisi fiksuja ihmisiä kiinnostaa, vaan ne ovat jotain vähemmän arvokasta kuin oikeat työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutte runsaasti alan vaihdosta. Kertokaa kerrankin joku mihin ihmeen alaan te vaidatte ja vieläpä paremmalla palkalla?
Kuinka monta kertaa tähän pitää vastata?
Tämä sama kysymys on tosiaan esitetty lukuisia kertoja. Voin itse vastata omasta kokemuksesta. Olen entinen hoitaja, olen siirtynyt hallintoon. Minulla on lukuisia ystäviä ja entisiä työkavereita joilla on hoitoalan koulutus. Alan vaihto on ollut vakio keskustelunaihe jo vuosia ja alan vaihtoa tapahtuu koko ajan. Osa on hankkinut uuden ammatin ammattikoulussa tai ammattikorkeakoulussa, osa on kouluttautunut pidemmälle yliopistossa tai suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, osa on vaihtanut muihin töihin ilman uutta koulutusta. Siirtymää tapahtuu monipuolisesti kaikille mahdollisille aloille.
En ymmärrä mikä tässä on vaikeaa ymmärtää.
Se on vaikea ymmärtää, miten kymmenille tuhansille hoitajille riittää yhtäkkiä töitä heidän joukkoirtisanoutuessaan työttömyystilastojen ollessa pahasti pakkasella auki oleviin työpaikkoihin nähden.
-ohis
Juurikin tämä. Hoitajia ei yhtään kiinnosta se, mitä tapahtuu jos 12000 hoitajaa jää yhtäkkiä työttömäksi. Mutta kuulemma ei tarvitsekaan, kun he työllistyvät heti samoihin työpaikkoihin takaisin.
Kuten täällä on sanottu jo tuhat kertaa. Mitä se sua liikuttaa? Miksei täällä joka päivä vatvota että voivoi mitä niille pitkäaikaistyöttömille oikein tehdään?
Ja kuten todettu tuhat kertaa, ettei kymmenillä tuhansilla hoitajilla ole mitään realistista vaihtoehtoa lähteä yhtään mihinkään.
Kova on uho ja tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Eihän joukkoirtisanoutumisen tarkoitus olekaan se, että kymmenet tuhannet hoitajat lähtisivät muualle muihin töihin. Heitä tarvitaan hoitoalalle, se on aivan aukoton fakta. Tarkoitus on se, että he palaavat takaisin työhönsä, kunhan saadaan sovittua kunnollinen TES. Sellainen sopimus, joka takaa JOKAISELLE joukkoirtisanoutuneelle oikeuden palata ilman sanktiota omaan työhönsä menettämättä mitään aiempia etuuksiaan, paremmalla palkalla ja yleensäkin paremmalla sopimuksella. Mutta tietysti joukossa on sitten muutamat, jotka lähtevät myötämöisin, ja se on työnantajalle menetys.
Eli pelkkää teatteria ja bluffia? Mitä jos vastapuoli pelaa samoilla korteilla, eikä suostu vaatimuksiin, mitä te sitten teette?
Typerää paljastaa kortit tässä vaiheessa ja myöntää avoimesti, että työt jatkuu entiseen malliin, eikä olla mihinkään lähdössä, kunhan vain uhkailtiin ja pelleiltiin.
Et ymmärtänyt. En sanonut, että työt jatkuu entiseen malliin eikä olla mihinkään lähdössä, vaan sanoin että he palaavat, kunhan saadaan sovittua kunnollinen TES. Ei työnantajalla (loppuviimeiksi yhteiskunnalla) ole muuta vaihtoehtoa kuin sopia, kai sen ymmärrät. Ei järjestelmän anneta romahtaa. Jos teho-osastoilta, synnäreiltä, leikkausosastoilta häipyy väki, niin tunneissa alkaa kuolla ihmisiä. Ja se on työnantajan vastuulla. Onko heillä vaihtoehtoja?
Rahat tai henki, reilu meininki hoitajilla!
Samalla tavalla ne hoitajat perheineen delaa, jos hoitajia ei riitä. Ei niillä mitään ohituskaistaa ole.
Eikö se että itsekin läheisineen asetutaan vaaraan vakuuta etää täysin tosissaan ollaan. Tosiaan on nyt työnantajan päätettävissä onko se sitten rahat vai henki.
Hoitajilla on useimmilla omat vanhemmatkin kenties hoivakodeissa. Siitä sitten vaan sanovat vanhuksilleen, että makaa märissäs. Tai sitten hoitavat omaisiaan itse. Kauhee olis, jos hoitajilla olis lapsiakin, ja he vaikeasti sairaita. Kukaan ei hoida. Ei edes sitä elättäjä-puolisoa, jos hänelle jotain sattuu. Juu, kyllä uskon, että tosissaan on ahne hoitaja-äiti, joka antaa lapsensakin kärsiä.
SInä itse, juuri sinä, näet vaan rahan.
Hoitajille tarvitaan lisää palkkaa, jotta saadaan tarpeeksi hoitajia, jotta terveydenhoitoa voidaan edes jatkaa. Muuten kaikki pitää vähitellen ajaa alas. Jolloin hoitoa vain rikkaille.
älä turhaan jaksa vastata tuolle trollille.. sille on kerrottu tämä ja kaikki muu monta kertaa..
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta hoitajille korotus muun kunta-alan kustannuksella ja voidaan nostaa verojakin että saavat sen mitä haluavat.
Mun hoitajia pienempituloisena ja korkeammin koulutettuna kunta-alan tekijänä toki ei kannata enää siinä vaiheessa käydä töissä, mutta etteköhän ilmankin pärjää
Todennäköisesti. Ihme että tuollaisella marttyyrilla on paikkaa ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm ..
Yleinen (?) mielipide tuntuu olevan, että sairaanhoitajan työ on lähestulkoon kaikkiin muihin töihin verrattuna helppoa ja palkka on äärettömän hyvä. Vastuuta ei ole eikä työ vaadi erityistä osaamista, sillä lääkärit hoitavat ns vaikeammat ja vastuullisemmat työt. 3,5 vuoden opinnot ovat myös ihan lasten leikkiä ja vaatimustaso lähinnä entistä apukoulua vastaava.
Kuulostaa mielestäni aika hyvältä, helppo työ missä on hyvä palkka.Osaako joku sitten kertoa, miksi hoitajista on pulaa? Miksi et itse hakeudu hoitoalalle?
Minulla ei ole hoivaviettiä. Samaa voitaisiin muuten sanoa niistä kuuluisista insinöörintöistä, joissa minä tällä hetkellä olen. Nehän ovat siis hoitajanarratiivin mukaan helppoja ja ylipalkattuja vähintään puoliturhia hommia, joita pystyy kuka vain tekemään. No, miksette hakeudu tänne tai oikeastaan hakeutuneet jo aikaisemmin?
Kyllähän ne ovat insinöörit, jotka sataviestisissä ketjuissa halveksivat ja haukkuvat hoitajia toisaalla netissä ja omalla naamallaan facebook-ryhmissä. Jauhetaan jostain prosenttilaskuista ihan kuin se olisi koko työnkuva. Mikä ihmeen hoitajanarratiivi?
Se narratiivi, jossa:
-Insinööreillä on kaikilla tosi hyvä palkka, paljon parempi kuin hoitajilla
-Insinöörien työ on helppoa
-Hoitajilla pitäisi olla vähintään yhtä hyvä palkka kuin insinööreillä, vaikka koko palkanmuodostusperiaate on ihan eri.
Mutsis oli narratiivi. Jopa AMK-insinöörien ja ennen kaikkea palkkakehitys ovat palkkavertailujen mukaan ihan eri tasolla, erityisesti jos vertaa palkkaa päivätöistä ilman sitä että inssi istuu yöt juoksemassa pitkin käytäviä. Insinöörit itse kertovat auliisti palkoistaan netin palkkakeskusteluissa ja virallisia tilastoja löytyy. Insinöörin työtä ei ole kerrottu helpoksi MUULLOIN kuin silloin kun inska itse tulee pilkkaamaan sairaanhoitajia munkinsyöjiksi ja buranankiikuttajiksi.
Mikä palkanmuodostusperiaate, avaa.
Insinöörejä on hieman vähemmän kokonaisuudessaan, n. 175 000, kuin hoitajia. Dippainssejä näistä 60 000, eli heidät voi ylemmän korkeakoulututkinnon puolesta jättää vertailusta pois. No, kokonaisuudessaankin insinööreistä VAIN n. 20% työskentelee julkisella sektorilla. Eli jälleen puhutaan hieman eri kokoisesta joukosta verovaroin kustannettava palkkoja, kuin sairaanhoitajilla. Ja toivottavasti palkkajehityksen vertailua tehdään tuohon verrannolliseen 20%:n 110 000 amk-indinööreistä, eikä niihin a) korkeammin kouluttautuneisiin, b) yksityiselle headhuntattuihin lahjakkuuksiin, joista todellakin kilpaillaan palkalla jotta saadaan yritykselle paras tuotto. Tuotto. Josta on varaa maksaa vaikka mitä. Koska rahaa tulee sisään, yleensä vieläpä oman talousjärjestelmämme ulkopuolelta.
Mikä on niiden 20 000 julkisella työskentelevän amk-insinöörin keskipalkka ja palkkakehitys? Voisi verrata sairaanhoitajiin määrän ja koulutuksen puolesta, mutta luulempa että summiin sotkeutuu pari vientialan dippaakin...Ja toivottavasti sh:n palkkakehityksestä muistetaan poistaa lähihoitajien meediumia laskeva vaikutus myös. Tästä jos joku jaksaa selvittää ja laskea niin lähdetään siitä.
”Lääkkeet!”
Kaikkemme olemme tehneet. On suunniteltu kiitoskortteja, on valaistu Finlandia-talo, on annettu huppareita ja banaaneja ja aplodeja. Mutta he vain kehtaavat vaatia lisää palkkaa ja parempia työoloja.
Vierailija kirjoitti:
Vihaiset sairaanhoitajat vaatimassa palkankorotuksia on pelottava ja kiusallinen näky. Mistä sellaiset rahat oikein revitään, ja horjuuko tässä koko yhteiskuntarauha? Hyvinvointivaltiomme on tainnut pysyä kasassa juuri siksi, että julkisten alojen työntekijät ovat hoitaneet työnsä halvalla.
– On totta, että hoitajien työolojen ja palkkatason korjaaminen tulisi valtavan kalliiksi. Mutta tutkijana ajattelen, että hoiva on jo nyt kallista. Sen oikeat kustannukset, taloudelliset ja inhimilliset, maksaa vain tällä hetkellä joku muu, Hanna Ylöstalo sanoo.
Kuka muu? No, hoitajat, jotka maksavat hintaa huonoina työoloina ja uupumuksena. Hoivan tarpeessa olevat, jotka maksavat sitä riittämättömänä hoivana. Kaikki ne, jotka tekevät palkatonta hoivatyötä omaistensa parissa.
Minäkin hoidan opettajan ja lapsieni ohella dementoitunutta isääni . Oli hoivakodissa, mutta ei siellä viitsitty edes kunnolla pestä. Tehtiin sitten niin, että sisko istui aamukuudesta isän huoneessa ja mä soitin isän omahoitajalle toiselta puolelta maata, kysyin, miten isä on tänään voinut. Vastattiin, että oikein hyvin, on jutellut ja on ulkona ollut jne. Kerroin, että älä sontaa jauha, siellä on ollut aamusta alkaen sisko paikalla eikä kukaan ole käynyt. Käräytettiin, kiukutti niin. Sai se hoitaja potkut.
Vierailija kirjoitti:
ei hoitsu kirjoitti:
Miten muuten hoitoala saataisiin kutsuvammaksi, jos ei palkalla?
Joidenkin tässä nyt täytyy joustaa ja "uhrautua". EI terveydenhoitoa voida ajaa alas hyvinvointivaltiossa. Hoitajat ovat joustaneet jo vuosikausia ja tehneet useamman henkilön työt.
Laittamalla työolot kuntoon.
Kuka laittaa työolot kuntoon kun työ ei ketään nykyisellä palkkatasolla kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Mun puolesta hoitajille korotus muun kunta-alan kustannuksella ja voidaan nostaa verojakin että saavat sen mitä haluavat.
Mun hoitajia pienempituloisena ja korkeammin koulutettuna kunta-alan tekijänä toki ei kannata enää siinä vaiheessa käydä töissä, mutta etteköhän ilmankin pärjää
Niinpä. Mitä jos vakaopet yhtäkkiä päättäiskin olla hoitajille solidaarisia ja päätyis kaikki tähän ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaiset sairaanhoitajat vaatimassa palkankorotuksia on pelottava ja kiusallinen näky. Mistä sellaiset rahat oikein revitään, ja horjuuko tässä koko yhteiskuntarauha? Hyvinvointivaltiomme on tainnut pysyä kasassa juuri siksi, että julkisten alojen työntekijät ovat hoitaneet työnsä halvalla.
– On totta, että hoitajien työolojen ja palkkatason korjaaminen tulisi valtavan kalliiksi. Mutta tutkijana ajattelen, että hoiva on jo nyt kallista. Sen oikeat kustannukset, taloudelliset ja inhimilliset, maksaa vain tällä hetkellä joku muu, Hanna Ylöstalo sanoo.
Kuka muu? No, hoitajat, jotka maksavat hintaa huonoina työoloina ja uupumuksena. Hoivan tarpeessa olevat, jotka maksavat sitä riittämättömänä hoivana. Kaikki ne, jotka tekevät palkatonta hoivatyötä omaistensa parissa.
Minäkin hoidan opettajan ja lapsieni ohella dementoitunutta isääni . Oli hoivakodissa, mutta ei siellä viitsitty edes kunnolla pestä. Tehtiin sitten niin, että sisko istui aamukuudesta isän huoneessa ja mä soitin isän omahoitajalle toiselta puolelta maata, kysyin, miten isä on tänään voinut. Vastattiin, että oikein hyvin, on jutellut ja on ulkona ollut jne. Kerroin, että älä sontaa jauha, siellä on ollut aamusta alkaen sisko paikalla eikä kukaan ole käynyt. Käräytettiin, kiukutti niin. Sai se hoitaja potkut.
sivusta.. mitä sä hoidat? opettajasi ja lapsesi ja isäsi vai? miksi sä opettajaasi hoidat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutte runsaasti alan vaihdosta. Kertokaa kerrankin joku mihin ihmeen alaan te vaidatte ja vieläpä paremmalla palkalla?
Tämä sama kysymys on tosiaan esitetty lukuisia kertoja. Voin itse vastata omasta kokemuksesta. Olen entinen hoitaja, olen siirtynyt hallintoon. Minulla on lukuisia ystäviä ja entisiä työkavereita joilla on hoitoalan koulutus. Alan vaihto on ollut vakio keskustelunaihe jo vuosia ja alan vaihtoa tapahtuu koko ajan. Osa on hankkinut uuden ammatin ammattikoulussa tai ammattikorkeakoulussa, osa on kouluttautunut pidemmälle yliopistossa tai suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, osa on vaihtanut muihin töihin ilman uutta koulutusta. Siirtymää tapahtuu monipuolisesti kaikille mahdollisille aloille.
Se on vaikea ymmärtää, miten kymmenille tuhansille hoitajille riittää yhtäkkiä töitä heidän joukkoirtisanoutuessaan työttömyystilastojen ollessa pahasti pakkasella auki oleviin työpaikkoihin nähden.
-ohis
Juurikin tämä. Hoitajia ei yhtään kiinnosta se, mitä tapahtuu jos 12000 hoitajaa jää yhtäkkiä työttömäksi. Mutta kuulemma ei tarvitsekaan, kun he työllistyvät heti samoihin työpaikkoihin takaisin.
Kuten täällä on sanottu jo tuhat kertaa. Mitä se sua liikuttaa? Miksei täällä joka päivä vatvota että voivoi mitä niille pitkäaikaistyöttömille oikein tehdään?
Ja kuten todettu tuhat kertaa, ettei kymmenillä tuhansilla hoitajilla ole mitään realistista vaihtoehtoa lähteä yhtään mihinkään.
Eihän joukkoirtisanoutumisen tarkoitus olekaan se, että kymmenet tuhannet hoitajat lähtisivät muualle muihin töihin. Heitä tarvitaan hoitoalalle, se on aivan aukoton fakta. Tarkoitus on se, että he palaavat takaisin työhönsä, kunhan saadaan sovittua kunnollinen TES. Sellainen sopimus, joka takaa JOKAISELLE joukkoirtisanoutuneelle oikeuden palata ilman sanktiota omaan työhönsä menettämättä mitään aiempia etuuksiaan, paremmalla palkalla ja yleensäkin paremmalla sopimuksella. Mutta tietysti joukossa on sitten muutamat, jotka lähtevät myötämöisin, ja se on työnantajalle menetys.
Eli pelkkää teatteria ja bluffia? Mitä jos vastapuoli pelaa samoilla korteilla, eikä suostu vaatimuksiin, mitä te sitten teette?
Typerää paljastaa kortit tässä vaiheessa ja myöntää avoimesti, että työt jatkuu entiseen malliin, eikä olla mihinkään lähdössä, kunhan vain uhkailtiin ja pelleiltiin.
Et ymmärtänyt. En sanonut, että työt jatkuu entiseen malliin eikä olla mihinkään lähdössä, vaan sanoin että he palaavat, kunhan saadaan sovittua kunnollinen TES. Ei työnantajalla (loppuviimeiksi yhteiskunnalla) ole muuta vaihtoehtoa kuin sopia, kai sen ymmärrät. Ei järjestelmän anneta romahtaa. Jos teho-osastoilta, synnäreiltä, leikkausosastoilta häipyy väki, niin tunneissa alkaa kuolla ihmisiä. Ja se on työnantajan vastuulla. Onko heillä vaihtoehtoja?
Samalla tavalla ne hoitajat perheineen delaa, jos hoitajia ei riitä. Ei niillä mitään ohituskaistaa ole.
Eikö se että itsekin läheisineen asetutaan vaaraan vakuuta etää täysin tosissaan ollaan. Tosiaan on nyt työnantajan päätettävissä onko se sitten rahat vai henki.
Hoitajilla on useimmilla omat vanhemmatkin kenties hoivakodeissa. Siitä sitten vaan sanovat vanhuksilleen, että makaa märissäs. Tai sitten hoitavat omaisiaan itse. Kauhee olis, jos hoitajilla olis lapsiakin, ja he vaikeasti sairaita. Kukaan ei hoida. Ei edes sitä elättäjä-puolisoa, jos hänelle jotain sattuu. Juu, kyllä uskon, että tosissaan on ahne hoitaja-äiti, joka antaa lapsensakin kärsiä.
Hoitajille tarvitaan lisää palkkaa, jotta saadaan tarpeeksi hoitajia, jotta terveydenhoitoa voidaan edes jatkaa. Muuten kaikki pitää vähitellen ajaa alas. Jolloin hoitoa vain rikkaille.
Montako kertaa tarvitsee sanoa, että lisää palkkaa != lisää hoitajia?
Sori nyt tuli taas termejä, joita ette ymmärrä. Lisää palkkaa ei siis tarkoita samaa kuin että väki hoitoalalla lisääntyisi.
Van Aerschotin mielestä kriisiin pitäisi hakea lääkkeitä sekä palkankorotuksista että työoloista. Hänen tutkimuksessaan työkuorma nousi itse asiassa palkkoja isommaksi ongelmaksi, kun asiaa kysyttiin alanvaihtoa harkitsevilta hoitajilta. Hoitajat haluavat tehdä työnsä hyvin, mutta se on kiireessä ja liian vähillä resursseilla vaikeaa.
Monella alalla ihminen voi lohduttautua sillä, että kukaan ei kuole, jos kaikkea ei ehdi töissä hoitaa kunnolla. Hoitoalalla sekin uhka on olemassa, eikä hoitajaksi ole kukaan kouluttautunut sillä ajatuksella, että pääsee jättämään hätääntyneitä ihmisiä heitteille.
Rahaan palautuu siis sekin ongelma.
Ja jos arveluttaa, että onko meillä varaa maksaa hoivasta enää enempää, niin ajatuksen voi kääntää myös toisin päin: onko meillä varaa olla maksamatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Montako kertaa tarvitsee sanoa, että lisää palkkaa != lisää hoitajia?
Sori nyt tuli taas termejä, joita ette ymmärrä. Lisää palkkaa ei siis tarkoita samaa kuin että väki hoitoalalla lisääntyisi.
Kyllä tarkoittaa.
Sinä varmaan meinaat, että ei ole sitten varaa maksaa työntekijöille, se on eri asia. Ja se pitää ratkaista.
Nautintoon kuuluu trollauksen tuoma huomio ja sen aiheuttamat reaktiot ja haitat. Muita trollien motivaatioita ovat ikävystyminen, huomionkipeys, pätemisen tarve, yksinäisyys, uteliaisuus, hallitsemisen halu, pahantahtoisuus, viha tiettyjä ihmisiä kohtaan, kosto, sekä vihamielisyys keskustelun tarkoitusta kohtaan
Hoitajille lisää liksaa. Samalla oven avauksella voidaan luopua kahden kuukauden lomista ja siirtyä samaan kuin yksityisellä sektorilla. Tällä paikataan hoitajavajetta 10% helpostikin.
Tämähän on kunnallisen sektorin ikuisuuskysymys: pitkät lomat vaiko kilpailukykyinen palkkaus. Jälkimmäinen ratkaisee monta ongelmaa mutta ilmaista munakasta ei ole. Jostain pitää pystyä myös luopumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sitten pidä myöskään ihmetellä, että hoitajia pidetään ahneina. Ihan itse olette aiheuttaneet tämän mainehaitan itsellenne.
Mikä mainehaittaa? Mitä haittaa Siitä maineesta on hoitajille?
Tämä kommentti tiivistää kaiken hoitajien ajatuksenjuoksusta.
Miten se sen tiivistää? Kerrotko ihan juurta jaksain? Itsekin meinasin juuri kommentoida, että mitä ihmeen väliä luulet olevan jostain mystisestä mainehaitasta tai "arvostuksesta", jos työolosuhteet ja palkka paranevat ja hoitajia riittää hoitamaan tuonkin kommentoijamulkeron omaisia? Kerro? Eivätkö ihmiset enää suostu tulemaan hoidettaviksi huonomaineisten kynsiin:D?
Hoitajien ikuisuusmantra on se, että heitä ei arvosteta. Tässä alkaa nyt selvitä se, että arvostuksella tarkoitetaankin vain palkkaa, eikä sitä, millaisena muut ihmiset hoitajat näkevät.
Tottakai sillä tarkoitetaan palkkaa ja riittäviä henkilöstöresursseja ym ym., mitkä konkreettisesti kertovat siitä arvostuksesta. Miksi ketään kiinnostaisi se, miten joku vieras näkee 200 000 hoitajaa? Mitä se hoitaja siitä arvostuksesta saa, jos työolot ja palkka eivät ole kunnossa?
Entä itse, työskenteletkö pelkän arvostuksen varassa?
Kuka teidän kanssanne haluaa työskennellä, kun vähät välitätte hoitoalan maineesta?
Kuka haluaa alalle opiskelemaan? Kunhan teille vaan maksetaan vaan riittävästi palkkaa niin kaikki on hyvin. Voitte rauhassa jatkaa sitä kiusaamista ja savustamista, jota työyhteisöissänne esiintyy.Onko sulla kaikki hyvin? Ihan tosissani kysyn.
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille lisää liksaa. Samalla oven avauksella voidaan luopua kahden kuukauden lomista ja siirtyä samaan kuin yksityisellä sektorilla. Tällä paikataan hoitajavajetta 10% helpostikin.
Tämähän on kunnallisen sektorin ikuisuuskysymys: pitkät lomat vaiko kilpailukykyinen palkkaus. Jälkimmäinen ratkaisee monta ongelmaa mutta ilmaista munakasta ei ole. Jostain pitää pystyä myös luopumaan.
Ihan hyvä idea noin muuten, mutta miten tuo lomien vähentäminen kutsuisi alalle enemmän työntekijöitä?
Nuo pitkät lomat saa muutenkin vasta alalla 15 vuotta ollut..
Vierailija kirjoitti:
Arvostatko oikeasti? Et, sanoo sosiologian lehtori Hanna Ylöstalo Turun yliopistosta. Hoitoalaa leimaa kulttuurissamme näkymättömyys ja aliarvostus, vaikka puheet ovat hurskaita. Sen huomaa vaikka siitä, että moni ajattelee palkkakuopan ja huonojen työolojen olevan oma ammatinvalintamoka.
– Hoivaa tarjoavat eri ihmiset kuin ne, jotka tekevät päätökset: matalapalkkaiset naiset ja maahan-
muuttajat. Hoiva on asia, jonka joku muu hoitaa, ja siksi sitä ei tarvitse nähdä, Ylöstalo sanoo.
Hoiva on vähän samalla tavalla näkymätöntä kuin siivous. Yhteiskunnan ilmastoiduissa konttoreissa istujat havahtuvat koko toimialan olemassaoloon vasta, jos konttoria ei ole hetkeen siivottu. Hoivakin alkaa hitaasti kiinnostaa nyt, kun siitä on pulaa. Hoitajien huonosta tilanteesta ovat jo pitkään kärsineet iäkkäät ja sairaat ihmiset, mutta he eivät ole siinä asemassa, että heidän hätähuutojaan kuultaisiin.
Se pieni ero, että hoitajia kyllä arvostetaan yhteiskunnallisesti paljonkin. Hoitajan status on jo merkittävä ja ihmiset kyllä pitävät heitä arvossaan.
Siivoojia/laitoshuoltajia ei noteerata millään tavoin. He ovat oikeasti näkymättömiä. Kuitenkaan yksikään terveydenhuollon yksikkö ei toimisi ilman heitä potilasturvallisuutta vaarantamatta.
Ärsyttävä tilanne. Joo, hoitajia on pakko olla, eli tulevat saamaan sen mitä haluavat.
Varaa ei kuitenkaan oikeasti ole eli pitää säästää. Eli kaupungit aloittaa Yt-neuvottelut ja organisaatiouudistukset, joiden seurauksena tulevat monet muut pienipalkkaiset kriittistenkin alojen työntekijät saamaan lähtöpassit.
Ja koska hoitajat menee valtiolle vuoden vaihteessa niin samat leikkurit tulee osumaan sinnekin.