Hoitajat hylkäsivät sovintoehdotuksen
Pitäisi varmaan saada miljoonia että riittäisi noille.
Kommentit (2351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm ..
Yleinen (?) mielipide tuntuu olevan, että sairaanhoitajan työ on lähestulkoon kaikkiin muihin töihin verrattuna helppoa ja palkka on äärettömän hyvä. Vastuuta ei ole eikä työ vaadi erityistä osaamista, sillä lääkärit hoitavat ns vaikeammat ja vastuullisemmat työt. 3,5 vuoden opinnot ovat myös ihan lasten leikkiä ja vaatimustaso lähinnä entistä apukoulua vastaava.
Kuulostaa mielestäni aika hyvältä, helppo työ missä on hyvä palkka.Osaako joku sitten kertoa, miksi hoitajista on pulaa? Miksi et itse hakeudu hoitoalalle?
Kukaan ei sano noin. Hoitajat sanovat muiden työtä helpoksi ja merkityksettömiksi. Muut, jotka ne korotukset joutuvat maksamaan, haluavat tietää miksi heille ei haluta antaa jakovaraa ja miksi hoitajat nostavat itseään jalustalle ja pitävät muita arvottomina sylkykuppeina.
Lue vaikka tämä ketju. Hoitajien älykkyyteen ja työhön kohdistuva arvostelu on alatasoista ja jatkuvaa.
Olen alusta asti lukenut, miten muut vastaavat siihen että hoitajat kusee heidän muroihin ja haukkuu muiden töitä samalla itseään jalustalle nostaen. Sori nyt, mutta hoitajat on tämän ketjun kiusaajat. Ei hoitajista ole kukaan sanonut että ovat turhia.
Toisin kuin hoitajat ovat sanoneet: laitoshuoltajista, museoväestä, kirjasto työntekijöistä, puistotyöntekijöistö ja keistä muista vielä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutte runsaasti alan vaihdosta. Kertokaa kerrankin joku mihin ihmeen alaan te vaidatte ja vieläpä paremmalla palkalla?
Kuinka monta kertaa tähän pitää vastata?
Tämä sama kysymys on tosiaan esitetty lukuisia kertoja. Voin itse vastata omasta kokemuksesta. Olen entinen hoitaja, olen siirtynyt hallintoon. Minulla on lukuisia ystäviä ja entisiä työkavereita joilla on hoitoalan koulutus. Alan vaihto on ollut vakio keskustelunaihe jo vuosia ja alan vaihtoa tapahtuu koko ajan. Osa on hankkinut uuden ammatin ammattikoulussa tai ammattikorkeakoulussa, osa on kouluttautunut pidemmälle yliopistossa tai suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, osa on vaihtanut muihin töihin ilman uutta koulutusta. Siirtymää tapahtuu monipuolisesti kaikille mahdollisille aloille.
En ymmärrä mikä tässä on vaikeaa ymmärtää.
Se on vaikea ymmärtää, miten kymmenille tuhansille hoitajille riittää yhtäkkiä töitä heidän joukkoirtisanoutuessaan työttömyystilastojen ollessa pahasti pakkasella auki oleviin työpaikkoihin nähden.
-ohis
Juurikin tämä. Hoitajia ei yhtään kiinnosta se, mitä tapahtuu jos 12000 hoitajaa jää yhtäkkiä työttömäksi. Mutta kuulemma ei tarvitsekaan, kun he työllistyvät heti samoihin työpaikkoihin takaisin.
Kuten täällä on sanottu jo tuhat kertaa. Mitä se sua liikuttaa? Miksei täällä joka päivä vatvota että voivoi mitä niille pitkäaikaistyöttömille oikein tehdään?
Ja kuten todettu tuhat kertaa, ettei kymmenillä tuhansilla hoitajilla ole mitään realistista vaihtoehtoa lähteä yhtään mihinkään.
Kova on uho ja tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Eihän joukkoirtisanoutumisen tarkoitus olekaan se, että kymmenet tuhannet hoitajat lähtisivät muualle muihin töihin. Heitä tarvitaan hoitoalalle, se on aivan aukoton fakta. Tarkoitus on se, että he palaavat takaisin työhönsä, kunhan saadaan sovittua kunnollinen TES. Sellainen sopimus, joka takaa JOKAISELLE joukkoirtisanoutuneelle oikeuden palata ilman sanktiota omaan työhönsä menettämättä mitään aiempia etuuksiaan, paremmalla palkalla ja yleensäkin paremmalla sopimuksella. Mutta tietysti joukossa on sitten muutamat, jotka lähtevät myötämöisin, ja se on työnantajalle menetys.
Eli pelkkää teatteria ja bluffia? Mitä jos vastapuoli pelaa samoilla korteilla, eikä suostu vaatimuksiin, mitä te sitten teette?
Typerää paljastaa kortit tässä vaiheessa ja myöntää avoimesti, että työt jatkuu entiseen malliin, eikä olla mihinkään lähdössä, kunhan vain uhkailtiin ja pelleiltiin.
Et ymmärtänyt. En sanonut, että työt jatkuu entiseen malliin eikä olla mihinkään lähdössä, vaan sanoin että he palaavat, kunhan saadaan sovittua kunnollinen TES. Ei työnantajalla (loppuviimeiksi yhteiskunnalla) ole muuta vaihtoehtoa kuin sopia, kai sen ymmärrät. Ei järjestelmän anneta romahtaa. Jos teho-osastoilta, synnäreiltä, leikkausosastoilta häipyy väki, niin tunneissa alkaa kuolla ihmisiä. Ja se on työnantajan vastuulla. Onko heillä vaihtoehtoja?
Vierailija kirjoitti:
Hmmm ..
Yleinen (?) mielipide tuntuu olevan, että sairaanhoitajan työ on lähestulkoon kaikkiin muihin töihin verrattuna helppoa ja palkka on äärettömän hyvä. Vastuuta ei ole eikä työ vaadi erityistä osaamista, sillä lääkärit hoitavat ns vaikeammat ja vastuullisemmat työt. 3,5 vuoden opinnot ovat myös ihan lasten leikkiä ja vaatimustaso lähinnä entistä apukoulua vastaava.
Kuulostaa mielestäni aika hyvältä, helppo työ missä on hyvä palkka.Osaako joku sitten kertoa, miksi hoitajista on pulaa? Miksi et itse hakeudu hoitoalalle?
Minulla ei ole hoivaviettiä. Samaa voitaisiin muuten sanoa niistä kuuluisista insinöörintöistä, joissa minä tällä hetkellä olen. Nehän ovat siis hoitajanarratiivin mukaan helppoja ja ylipalkattuja vähintään puoliturhia hommia, joita pystyy kuka vain tekemään. No, miksette hakeudu tänne tai oikeastaan hakeutuneet jo aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm ..
Kukaan ei sano noin. Hoitajat sanovat muiden työtä helpoksi ja merkityksettömiksi. Muut, jotka ne korotukset joutuvat maksamaan, haluavat tietää miksi heille ei haluta antaa jakovaraa ja miksi hoitajat nostavat itseään jalustalle ja pitävät muita arvottomina sylkykuppeina.
Lue vaikka tämä ketju. Hoitajien älykkyyteen ja työhön kohdistuva arvostelu on alatasoista ja jatkuvaa.
Olen alusta asti lukenut, miten muut vastaavat siihen että hoitajat kusee heidän muroihin ja haukkuu muiden töitä samalla itseään jalustalle nostaen. Sori nyt, mutta hoitajat on tämän ketjun kiusaajat. Ei hoitajista ole kukaan sanonut että ovat turhia.
Toisin kuin hoitajat ovat sanoneet: laitoshuoltajista, museoväestä, kirjasto työntekijöistä, puistotyöntekijöistö ja keistä muista vielä..
Turha faktoista on vetää hernettä nenään. Puistoja ja museoita ei kriisissä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkevintä olisi myöntyä hoitajien pyyntöön ja haalia rahat kasaan esimerkiksi lopettamalla turhia palveluja ja muita virkoja. Lisäksi esimerkiksi lääkärien ja tuomareiden ja muiden kovapalkkaisten palkankorotukset jäihin 10v ajaksi.
Selvä. Mitkä palvelut on turhia?
Suomen julkinen talous on täynnä rahareikiä joita ei tule edes ajatelleeksi, sekä prosessitasolla että palveluissa että julkisissa hankinnoissa, erityisesti viimeisissä (en edes lähde näitä avaamaan koska tila on rajattu). Sekä ylätasolla että pienissä yksityiskohdissa. Jossain vaiheessa tullaan törmäämään siihen, että julkisten palveluiden kohdalla on mietittävä mitkä ovat kansalaiselle ehdottoman välttämättömiä ja mitä kivaa lisäbonusta. Terveyspalveluiden taso on elintärkeä, ja työtä tekevien ikäluokkien vähentyessä ja suurten ikäluokkien tullessa hoivaikään siihen täytyy panostaa entistä enemmän rahallisesti parin vuosikymmenen ajan eli maksaa kuitenkin. Tämä vaan on fakta. Koulutuksen tason säilyttäminen on tärkeää, ei se että joka niemessä ja notkelmassa on oma AMK ja että koulutus on tehotonta, vastentahtoiset pennut pakotetaan opintoihin jotka eivät kiinnosta ja nuoret heitteillä koulussa ja lähiopetusta 2 tuntia viikossa ja että rikas lapsi saa ilmaisen läppärin ja kirjat (miksi niidenkin täytyy maksaa satoja euroja). Verohallinnon, maistraattien sun muiden elintärkeiden viranomaistehtävien taso on tärkeää, perustehtävät. Tätä keskustelua täytyy käydä joka hallinnon tasoilla. Ei kyse ole vain palveluntarjonnasta, vaan siitä mihin julkista rahaa käytetään.
Säästökohteita muualta: ansiosidonnaiset 2 vuotta, tukiloukut, lyhytaikaisten vuokra-asuntojen puute jotta maalla asuva ihminen voisi ottaa vaikka keikkatöitä kausittain kaupungista toisi verorahoja, järjettömät rakentamishankkeet koska naapurikaupungissakin on torin alla parkkihalli ja kuntatasolla laitetaanpa tämä pikku aukio uusiksi vaikka menee muutama sata tuhatta kun samalla sairaanhoitopiirillä hirveät säästötavoitteet, Länsimetrot, Arevan kusemiset, ups nyt myöhästyi, antakaa pari miljardia, jonnekin kankkulan kaivoon valuvat kehittämisrahat ja osa EU-rahoista. Luokaton rakentamisen laatu joka maksaa homekouluina järkyttäviä määriä. Ei ole mitään mystistä homeongelmaa vaan paskaa laatua. On lähdettävä miettimään, miksi työtehtäviin mm. opettajilla on sisällytetty jonninjoutavia raportointeja ja koulutetut sairaanhoitajat tilailevat ruisleipiä ja täyttävät vaippakaappeja vaikka olisi ns. omia hommiakin tehtävänä. Ei rahaa seiniin vaan toimintaan. Ihmisten alanvaihdot ja loppuun palamisetkin maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm ..
Minulla ei ole hoivaviettiä. Samaa voitaisiin muuten sanoa niistä kuuluisista insinöörintöistä, joissa minä tällä hetkellä olen. Nehän ovat siis hoitajanarratiivin mukaan helppoja ja ylipalkattuja vähintään puoliturhia hommia, joita pystyy kuka vain tekemään. No, miksette hakeudu tänne tai oikeastaan hakeutuneet jo aikaisemmin?
Yhtä lailla insinööreillä on mahdollisuudet ratkaista hoitotyön ongelmia kuin hoitajilla. Hoitoteknologia on avain siihen miten ongelmat ratkaistaan tulevaisuudessa. Siitä vain kehittämään sitä.
Siitä olen kyllä samaa mieltä että enemmän meillä tarvittaisiin ihmisiä joilla on sekä tietoa/kokemusta hoitotyöstä ja lisäksi koulutus tekniikan alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhutte runsaasti alan vaihdosta. Kertokaa kerrankin joku mihin ihmeen alaan te vaidatte ja vieläpä paremmalla palkalla?
Tämä sama kysymys on tosiaan esitetty lukuisia kertoja. Voin itse vastata omasta kokemuksesta. Olen entinen hoitaja, olen siirtynyt hallintoon. Minulla on lukuisia ystäviä ja entisiä työkavereita joilla on hoitoalan koulutus. Alan vaihto on ollut vakio keskustelunaihe jo vuosia ja alan vaihtoa tapahtuu koko ajan. Osa on hankkinut uuden ammatin ammattikoulussa tai ammattikorkeakoulussa, osa on kouluttautunut pidemmälle yliopistossa tai suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, osa on vaihtanut muihin töihin ilman uutta koulutusta. Siirtymää tapahtuu monipuolisesti kaikille mahdollisille aloille.
Se on vaikea ymmärtää, miten kymmenille tuhansille hoitajille riittää yhtäkkiä töitä heidän joukkoirtisanoutuessaan työttömyystilastojen ollessa pahasti pakkasella auki oleviin työpaikkoihin nähden.
-ohis
Juurikin tämä. Hoitajia ei yhtään kiinnosta se, mitä tapahtuu jos 12000 hoitajaa jää yhtäkkiä työttömäksi. Mutta kuulemma ei tarvitsekaan, kun he työllistyvät heti samoihin työpaikkoihin takaisin.
Kuten täällä on sanottu jo tuhat kertaa. Mitä se sua liikuttaa? Miksei täällä joka päivä vatvota että voivoi mitä niille pitkäaikaistyöttömille oikein tehdään?
Ja kuten todettu tuhat kertaa, ettei kymmenillä tuhansilla hoitajilla ole mitään realistista vaihtoehtoa lähteä yhtään mihinkään.
Eihän joukkoirtisanoutumisen tarkoitus olekaan se, että kymmenet tuhannet hoitajat lähtisivät muualle muihin töihin. Heitä tarvitaan hoitoalalle, se on aivan aukoton fakta. Tarkoitus on se, että he palaavat takaisin työhönsä, kunhan saadaan sovittua kunnollinen TES. Sellainen sopimus, joka takaa JOKAISELLE joukkoirtisanoutuneelle oikeuden palata ilman sanktiota omaan työhönsä menettämättä mitään aiempia etuuksiaan, paremmalla palkalla ja yleensäkin paremmalla sopimuksella. Mutta tietysti joukossa on sitten muutamat, jotka lähtevät myötämöisin, ja se on työnantajalle menetys.
Eli pelkkää teatteria ja bluffia? Mitä jos vastapuoli pelaa samoilla korteilla, eikä suostu vaatimuksiin, mitä te sitten teette?
Typerää paljastaa kortit tässä vaiheessa ja myöntää avoimesti, että työt jatkuu entiseen malliin, eikä olla mihinkään lähdössä, kunhan vain uhkailtiin ja pelleiltiin.
Nämä älyn jättiläiset nyt kuvittelevat, että heidät pitäisi ottaa tosissaan? Uskottavuus ja arvostus pudonnut nolliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Tottakai jokainen nyt tietää, että se on työtaistelutoimi. Ja vaikka irtisanoutuminen tapahtuisi niin hoitajat voi hakea oman alan muita paikkoja. Tästä jo seuraa melkoinen soppa, jota terveydenhuolto ei kestä.
Vastapuolella ei yksinkertaisesti ole varaa olla suostumatta, koska ihmisiä ei voi jättää hoitamatta. Kun varareserviä ei ole.
Molemmat puolet kiristää toisiaan. Hoitajia on yhtälailla vuosia hyväksikäytetty, aina vaaditaan lisää ja tehdään tyhjiä lupauksia parannuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysynnän ja tarjonnan laki. Mistä on pulaa, siellä on vara vaatia. So simple.
Moneenko kertaan pitää todeta, ettei markkinatalous, kysynnän ja tarjonnan laki toimi julkisella puolella?
Kuinka simple pitää olla, ettei tätä, jo yläasteella läpi käytyä asiaa ymmärrä?
Miksi ei toimisi? Ihan samat lainalaisuudet siellä toimii ja lisäksi se myös joutuu kilpailemaan ihan samassa yhteiskunnassa kuin yksityisetkin palvelut.
Takaisin koulunpenkille.
Ehdottomasti. Miten meillä on kokonainen ammattiryhmä korkeasti koulutettuja, jotka ei tiedä edes 8lk yhteiskuntaopissa opetettuja perusasioita.
Sovitaanko että kaikki ne hoitajat, jotka pääsee tuosta 8lk yhteiskuntaopin kokeesta läpi saa sen 3,6% korotuksen ja muut menee omalla ajalla yhteiskuntaopin tunneille?
Ne halus 3.6%+2.0% vuodessa seuraavat viisi vuotta eli yhteensä melkein 30%. Ahneita lehmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm ..
No kun minä en osaa edes prosenttilaskua... haittaaks se? Vaikka onhan laskimissa nykyään se %-näppäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm ..
Tähän on jo monet kerrat vastattu. Ei hoitajat sano mitään tuollaista. Alan asioiden ajaminen ei ole yhtä kuin muiden alojen alentamista. Ongelma on sinun omassa päässäsi ts asenteessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm ..
Hoitajien pitää ottaa jatkuvasti vastaan vertailua ja oman työnsä halveksuntaa, samoin keulimista vuoden pitemmällä tutkinnolla vaikka tässä on kyse työnkuvista - itse ollut parempipalkkaisissa hommissa huomattavasti helpommissa töissä. Samoin hoitajille kerrotaan jatkuvasti mitä heidän työnsä sisältää ja minkä alan hoitaja on huono ja kuka hyvä kuin pikkulapsille, ja miten helppoa se on eikä mitään ruudinkeksimistä. Sitten kun itse yrität perustella vaikka henkilökohtaiselle avustajalle miksi hoitajalle pitää maksaa hiukan enemmän koska työ on vaativampaa ollaan käymässä silmille. Harvoin täällä hoitaja aloittaa vertailun muihin aloihin miinus selkeästi hoitajia esittävät provoilijat, mutta jumankauta kyllä hoitajillakin on oikeus kertoa miksi he omasta mielestään ansaitsevat muun kuin kaikkein alhaisimman PERUSpalkan mitä Suomessa maksetaan. Ai niin, vielä naisvaltaisella alalla työskentelevä saa aina kuulla miksi ei saa valittaa kun joku jossain saa huonoa palkkaa, ei ikinä kuule tätä kuin joku miesvaltaisen alan työntekijäryhmä on lakossa. Eli kuljetusalalla ei saisi vaatia mitään kun joku on kaupassa vajailla tunneilla pienemmällä palkalla? En kerta kaikkiaan ymmärrä tätä logiikkaa. Onhan olemassa myös paremmin palkattuja ammatteja PERUSpalkaltaan ja töitä, joissa saa päivätöissä saman kuin monella alalla (incl. hoitajat) tekemällä terveyden pilaavia yötöitä ja sekavaa ilta-aamu-listaa.
Hoitakaa omat työtaistelunne te tällaisten älynväläysten esittäjät. Jos se työtaistelu ja oikeasti asioihin vaikuttaminen on "jalustalle nostamista" niin olkoot. Kannattaisi varmaan itsekin miettiä onko teillä hyvä liitto ja oikea ay-johtaja, ja toimitteko itse aktiivisesti asian parantamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm ..
Kyllähän ne ovat insinöörit, jotka sataviestisissä ketjuissa halveksivat ja haukkuvat hoitajia toisaalla netissä ja omalla naamallaan facebook-ryhmissä. Jauhetaan jostain prosenttilaskuista ihan kuin se olisi koko työnkuva. Mikä ihmeen hoitajanarratiivi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti, mitä vaihtoehtoja sairaanhoitajilla on? Minne he menevät töihin, kun lähtevät hoitoalalta? Kuvittelevatko he, että tuhansille hoitsuille löytyy mukavia ja helppoja työvaihtoehtoja, joissa palkka on sen 3000e? Ihan mielenkiinnolla odotan joukkoirtisanoutumisia. Realiteetit kadoksissa hoitajilta.
Löytyi helposti töitä, myyntiassistentti. Palkka lähes sama kuin kolmivuorotyössä hoitajana. Nyt on kova pula tekijöistä muillakin aloilla. Kyllä tekevälle töitä riittää.
Miten muilla aloilla nyt onkin kova pula? Koko ajan on sanottu että vain hoitoalalla.
Meillä olisi töitä kahdelle palkanlaskijalle. Vaaditaan jonkin verran kokemusta, ihan kokemattomia ei oteta, koska ei ehditä perehdyttää "aasta alkan". Palkka on tosin surkea vain 2800 €/brutto/kk, mutta ei vaan löydy tekijöitä.
Palkka vaan tuplaksi, niin kohta teillä on 10 000 irtiaanoutunutta hakemassa noita.
Varmasti. Koko yritystä ei vain sen jälkeen enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm ..
Hoitajien pitää ottaa jatkuvasti vastaan vertailua ja oman työnsä halveksuntaa, samoin keulimista vuoden pitemmällä tutkinnolla vaikka tässä on kyse työnkuvista - itse ollut parempipalkkaisissa hommissa huomattavasti helpommissa töissä. Samoin hoitajille kerrotaan jatkuvasti mitä heidän työnsä sisältää ja minkä alan hoitaja on huono ja kuka hyvä kuin pikkulapsille, ja miten helppoa se on eikä mitään ruudinkeksimistä. Sitten kun itse yrität perustella vaikka henkilökohtaiselle avustajalle miksi hoitajalle pitää maksaa hiukan enemmän koska työ on vaativampaa ollaan käymässä silmille. Harvoin täällä hoitaja aloittaa vertailun muihin aloihin miinus selkeästi hoitajia esittävät provoilijat, mutta jumankauta kyllä hoitajillakin on oikeus kertoa miksi he omasta mielestään ansaitsevat muun kuin kaikkein alhaisimman PERUSpalkan mitä Suomessa maksetaan. Ai niin, vielä naisvaltaisella alalla työskentelevä saa aina kuulla miksi ei saa valittaa kun joku jossain saa huonoa palkkaa, ei ikinä kuule tätä kuin joku miesvaltaisen alan työntekijäryhmä on lakossa. Eli kuljetusalalla ei saisi vaatia mitään kun joku on kaupassa vajailla tunneilla pienemmällä palkalla? En kerta kaikkiaan ymmärrä tätä logiikkaa. Onhan olemassa myös paremmin palkattuja ammatteja PERUSpalkaltaan ja töitä, joissa saa päivätöissä saman kuin monella alalla (incl. hoitajat) tekemällä terveyden pilaavia yötöitä ja sekavaa ilta-aamu-listaa.
Hoitakaa omat työtaistelunne te tällaisten älynväläysten esittäjät. Jos se työtaistelu ja oikeasti asioihin vaikuttaminen on "jalustalle nostamista" niin olkoot. Kannattaisi varmaan itsekin miettiä onko teillä hyvä liitto ja oikea ay-johtaja, ja toimitteko itse aktiivisesti asian parantamiseksi.
Puhut täyttä asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fakta on, että terveydenhuolto romahtaa, jos hoitajapulaa ei saada ratkaistua. Ollaanko siihen valmiita? Ymmärtävätkö ihmiset edes, mitä se tarkoittaa? Onko ihmisillä varaa jäädä kotiin hoitamaan omaisensa? Mahtuuko heidän kotiin suvun vanhukset ja sairaat?
Hoitajapulaa ei ratkaista ilman rahaa. Ja rahaa ei ole, jos ei oteta lisää velkaa. Onko tuossa valossa lisävelan ottaminen aivan poissuljettua? Kuitenkin hoitajien palkankorotuksesta on arveltu yli puolen palaavan takaisin valtion kassaan erilaisten verojen muodossa. Ei tämä ilman poliittisia päätöksiä ratkea mitenkään.
Rehellisesti, mitä vaihtoehtoja sairaanhoitajilla on? Minne he menevät töihin, kun lähtevät hoitoalalta? Kuvittelevatko he, että tuhansille hoitsuille löytyy mukavia ja helppoja työvaihtoehtoja, joissa palkka on sen 3000e? Ihan mielenkiinnolla odotan joukkoirtisanoutumisia. Realiteetit kadoksissa hoitajilta.
Löytyi helposti töitä, myyntiassistentti. Palkka lähes sama kuin kolmivuorotyössä hoitajana. Nyt on kova pula tekijöistä muillakin aloilla. Kyllä tekevälle töitä riittää.
Miten muilla aloilla nyt onkin kova pula? Koko ajan on sanottu että vain hoitoalalla.
Suomessa on yli 50000 avointa työpaikkaa. Kyllä siinä tekevälle riittää sarkaa. Ja vaikka muutamalle työttömälle siinä sivussa.
Ja työttömiä kymmenkertainen määrä. Ihan tiedoksi että ne työttömät hakee myös koko ajan töitä.
Ja moni varmasti saakin töitä. Tradenomi vaan ei..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko palkankorotuksia vastustaneet miettineet sitä, että myös kaikenlainen hoitoalan työolojen parantaminen luonnollisesti maksaa paljon rahaa? Ei sekään ole mikään taikatemppu. Silläkin saralla tehtävää riittää. Osa myös ehdottelee täällä asioita, joita on jo tehty mm. digipalvelut ja vapaaehtoistyö.
Kylmä totuus on että hoitoalaan on laitettava rahaa ja jostakin se on tietysti pois.
Mutta voisiko hoitajat sitten kertoa mistä se raha otetaan? Mikä esim juuri sinun mielestäsi on palvelu josta voidaan hoitajien vuoksi luopua?
Sinä et ole luopumassa mistään HOITAJIEN takia, vaan että tulet saamaan jatkossakin terveyspalveluita.
Tämä ei ole hoitajien vikaa. Eikä tämä ole hoitajien ratkaistavissa. Eikä myöskään tämän palstan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KYSYMYS: Jos hoitaja saa palkkaa 3,6 prosenttie eli alle satasen ja siihen ei ole yheiskunnalla rahaa niin MITEN sitä rahaa on 3-4 kertaa suurempiin lääkärien ja muidenkin palkkoihin.
ONKO niin, että kun on "tärkeä työ" niin ei ole mitään raha ongelmaa, mutta kun on hoitaja niin edes pieniä senttejä ei muka löydy mistään.
Muutoinkin outoa, että palkat menevät muka valtion varojen mukaan, eikä koulutuksen ja tehtävän mukaan?
Rahaa on jos on tahtoa, tästä useita todisteita, esimerkiksi Attendon johtaja.
Attendo on yksityinen. Se voi maksaa tai olla maksamatta miten lystää. Ei mitään tekemistä julkisen terveydenhuollon kanssa, missä hoitajien palkat maksetaan verorahoista.
On kyllä uskomatonta, että hoitajat nostavat näitä yksityisen alan toimijoiden palkkoja vertauskohdaksi. Kyllä on todella tarpeen saada hoitoalan koulutukseen yhteiskuntaopin opintoja.
Niin työntekijät kuin asiakkaat voi halutessaan valita yksityisen ja julkisen sektorin väliltä. Jos yksityinen maksaa parempaa palkkaa, kumpaan luulet työntekijöiden hakeutuvan? Oliko ne omat yhteiskuntaopin opinnot millä mallilla? Se yksityinen sektori on osa yhteiskuntaa.
Julkisia palveluita tuotetaan verovaroin eikä niiden tarkoitus ole tuottaa voittoa vaan olemassaolon syy näillä kahdella on jo eri. Julkinen sektori toimii muuallakin kuin sote-puolella eikä monen palvelun osalta ole vaihtoehtoa mistä valita. Vai missä on yksityiset koulut, kirjastot, vesilaitokset?
Joko toiminnan perusajatuskin julkisen ja yksityisen välillä on aivan eri vaikka toki osa yhteiskuntaa molemmat sektorit ovat.
Ohi aiheen, mutta palstalla näyttää jälleen olevan ongelmia viestien lainausten kanssa.
Tulee välillä yhtenä pötkönä, lainausmerkkejä ja pisteitä puuttuu. Pahoittelen omalta osaltani, Applea käytän.
etsi itse paikkasi. vai ootko jo kateellinen hoitajien mahdollisista uusista töistä?