Hoitajat hylkäsivät sovintoehdotuksen
Pitäisi varmaan saada miljoonia että riittäisi noille.
Kommentit (2351)
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitajat oikein odotatte näkevänne sovintoesityksissä työolojen korjaamiseksi? Ei niissä voida sanoa että sairaalan X osastolle Y palkataan heti 3 hoitajaa lisää.
Itse odotan hoitajana, että kaikenlaisesta joustamisesta saa kunnon korvauksen eikä mitään 20 hälytyskorvausta ja puolikkaan vapaapäivän jonnekin huonoon kohtaan.
Odotan sitä että avustaviin töihin palkataan oikeasti väkeä, jotta saan tehdä työni rauhassa ja huolella eikä juosten kusten. Tätä on jo yritetty muutoksilla, mutta työnantajat löytää aina jonkun porsaanreiän.
Ainakin nämä molemmat pystyy sopimuksella korjaamaan. Odotan siis, että työnantaja arvostaa työtäni, ei ole mielestäni paljoa vaadittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miettii puhtaasti tätä hoitajapulaa (joka siis on toteennäytetty tosiasia, eikä se täällä vääntämällä muuksi muutu), niin raha on kyllä nopea ja suora keino parantaa se. Jos mistä tahansa ammattiryhmästä on pulaa, niin kyllä tekijöitä alalle hakeutuu, kun palkka laitetaan kohdilleen.
Kun puhutaan, että kunnilla on töissä muitakin pienipalkkaisia - totta - mutta jos heistä ei ole pulaa, niin paine palkankorotuksiin on tietysti pienempi. Jostainhan se kertoo, jotain työtä ollaan valmiita tekemään halvemmalla, ehkä se on sitten helpompaa ja vähemmän kuormittavaa tai muuten vain palkitsevampaa.
Markkinataloudessa toimii kysynnän ja tarjonnan laki, ei julkisella sektorilla, mikä vie rahaa, ei tuo sitä.
Vaikka olen skeptinen tästä lakosta, niin tuo ei kyllä päde. Ongelma on että julkisen sektorin edut tulee epäsuorasti, ja usein menojen vähentymisen kautta.
Olen elänyt muuallakin. Paikoissa, jossa yrityksessä piti olla palkanmaksaja per kymmenen henkilöä ja sopimuksia kuljetettiin oman väen kanssa ja jokaisen virallisen luvan saamiseen meni viikkoja työaikaa. Konsultteja joka asiaan. Lisäksi palkkoihin piti lisätä saman verran terveyteen ja koulutukseen, koska julkista sektoria ei ollut. Turha väittää ettei julkinen sektori tuota. Sitä tuottoa on vain vaikea kohdistaa.
Jos menot laskee tuloiksi niin kaikki tosiaan voi näyttää pelkältä tienaamiselta, kuten katainenkin julisti taannoin tuhlattuaan miljardeja kreikan tukiaisiin ja ostettuaan sillä itselleen komissaarinpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnalla töissä ja meidän yksikössä jokaisella yli sadalla työntekijällä on vähintään AMK-tutkinto. Palkka on muilla kuin esimiestehtävissä olevilla max. 2800 kuussa. Ikinä en ole kenenkään kuullut valittavan, että palkalla ei elä tai että koulutuksen keston takia pitäisi maksaa enemmän. Itse työkin on semmoista, että perusasioiden oppimiseen kunnolla menee vähintään puoli vuotta eikä mistään koulusta tule ns. täysin valmiita tekijöitä alalle. Lisäksi pitää kouluttautua jatkuvasti laki- ja järjestelmämuutosten takia. Työtä tehdään kahdessa eri vuorossa ja työn sisältö on henkisesti todella kuormittavaa asiakastyötä.
Hoitajien vaatimuksia kuunnellessa ensimmäinen tunne on epäusko. Vallalla tuntuu olevan käsitys, että mikä tahansa muu kuin hoitotyö on ruusuilla tanssimista ja etuja sataa kuin mannaa taivaalta. Kannattaisi tarkistaa faktat eikä jumittaa mantraan, että muualla asiat on paremmin.
Olen valtiolla myös lakijuttujen parissa töissä ja sama juttu. Mulla on vastuilla palkka 2600e. Meillä kaikki on aivan pöyristyneitä näistä hoitajien avautumisista. Tekisi heille ihan hyvää käydä kokeilemassa muilla aloilla mitä se työ on.
Oletko a) itse käynyt siis kokeilemassa mitä hoitajan työ on? b) onko teidän alallanne järkyttävä pula työntekijöistä? Palkankorotuksia vaaditaan nimenomaan hoitaja_pulan_ ratkaisuksi. Ei sen takia että hoitajan työ nyt olisi sen kummempaa kuin muutkaan työt, joskin tällä hetkellä hoitajapulan vuoksi väitän työn olevan kyllä äärimmäisen kuormittavaa.
Niin kuin moni täällä on jo kirjoittanut niin pula ei ratkea rahalla. Ei ne ikäluokat kasva vaikka kuinka palkkaa kasvatettaisiin. Toisekseen tästäkin kirjoituksesta huokuva muiden alojen vähättely ei aja hoitajien asiaa.
Ja kyllä, alallani on pula työntekijöistä. Rekrytointeja on tänäkin vuonna tehty useita.
Ei. Tuo muiden alojen vähättely aiheuttaa vain sen, ettei hoitajia tee mieli tukea lainkaan. Ihan kuin vain hoitajat pyörittäisi tätä yhteiskuntaa. Vastapallona muille aloille todetaan aina että jätetään ilman hoitoa sitten.
No mitäpä jos siivooja ei tule siivoamaan, poliisi ei pidätä rosvoja, tuomarit lakkaa tuomitsemasta, roskakuskit tai bussikuskit ajamasta jnejne. Hoitajat on yksi osa yhteiskuntaa, mutta eivät tärkein.
No aika harva kuitenkin nyt on väittämässä ettei muilla aloilla tai ammateilla ole mitään merkitystä. Jos joku yksittäinen hoitaja täällä (eli liekö ees hoitaja) niin esittää, niin ei tarkoita että kaikki hoitajat olisi sitä mieltä.
Mutta kun hoitajat taistelee OMASTA palkastaan ja OMISTA työoloistaan, niin miksi heidän ylipäätään pitäisi puhua silloin yhtään mitään siivoojista, laitsareista, bussikuskeista, poliiseista jne? En todellakaan ymmärrä. Ihan tarpeeksi on omassa puolustettavaa, ja sille puolustukselle nyt sattuu löytymään aika vahvat perusteet (työ on niin tärkeää että tehdään pakkolakeja, potilasturvallisuus vaarantuu hoitaja- ja resurssipuutteen vuoksi päivittäin, sairaanhoitajaa on hyvin vaikeaa paikata kenenkään muun kuin toisen sairaanhoitajan (versus vaikka sen siivoojan) jne). Miksi hoitajat ei saisi tuoda näitä asioita omasta ammatistaan esille?
Sopimukseen tarvitaan kaksi. Maksajan kannalta hoitajat eivät ole eri asemassa kuin muut palkansaajat, sekin on realismia. Muita tarvitsijoita huomattavasti paremmilla perusteilla on julkisella sektorilla paljon. Jos ei kolmella tonnilla ja yli tule toimeen, se ei ole työnantajan tai veronmaksajien vika. Ja nyt olisi tarjottu roimat korotuksetkin. Hätätyön turvaamiseen ei tarvita lakia, jos asia hoituisi sovinnolla. Mutta ei hoidu. Tässä asiassa hoitajat saavat kyllä syystä vihat niskoilleen. Ei muut työläiset, joiden toimenkuvaan kuuluu välttämätön hätätyö, ole sillä kiristäneet. Jossain menee raja aina. Jos hätätyö on noin kamalaa, kannattaa hakeutua sinne töihin, missä päivystystapauksia ja hengenvaaraa päivittäin ei ole. Opetusministereille edellisissä hallituksissa moitteet siitä, etteivät ole lisänneet kouluja ja koulutuspaikkoja. Koska siitä ollaan yhtä mieltä, että lisää työntekijöitä tarvitaan. Ja lopuksi. Älkää hyvät ihmiset haukkuko asiakkaita ja omaisia somessa. Jos sitä tekee ilman tunnon tuskia, on väärällä alalla. Joku roti sentään.
Kommentissasi näkyy sokea kohumedian väitteisiin luotto.
Pari virhettä: Ei ole tarjottu roimaa korotusta. Kun tarjottaisiin edes kompromissi.
Ei hätätyöllä ole missään kohtaa kiristetty. Työnantaja puoli tottakai mielellään sellaista uskottelee. Hätätyössä on ollut joissain paikoissa paremmat mitotukset kuin normisti.
Lisäksi Sairaahoitajan peruspalkka on noin 2500. 3000 saadaan kun tehdään ylitöitä ja vuorotyötä. Palkalla toimeentuleminen on jokaisen oma asia. Lehdistö tietysti tykkää näillä asioilla revitellä.
Tilastokeskuksen mukaan 3309 euroa keskimääräinen kokonaisansio. Jotkut alle, jotkut yli. Kokonaisansioita muillakin katsotaan, jos vertaillaan. Ei taida olla yllätys, että sairanhoitajan työ voi olla vuorotyötä. Ja tiedetään, että joskus joutuu sen jouluaatonkin olemaan töissä. Niinkuin niin moni muukin.
Yllätyksenä se nyt kuitenkin näyttää monelle tulevan, että moni ei halua tehdä sh:n työtä, nykyisellä työnkuvalla ja työajoilla.
Sitä mä vaan, että jos vuorotyötä ei halua tehdä, miksi kouluttautuu sairaanhoitajaksi, jossa todennäköisyys siihen on suuri? Hyvän palkan takia vai miksi?
Höps höps. Ei vuorotyö itsessään välttämättä ole mikään ongelma, vaan ne työaikajärjestelyt. Hoitajien työvuorolistat on monesti todella epäergonomiset, niihin on vaikea vaikuttaa itse ollenkaan (hoitajien toiveita tai parannusehdotuksia ei kuunnella), ja ne saa tietoonsa tosi myöhään (jonka jälkeen TA usein vielä painostaa niitä työvuoroja jatkuvasti muuttamaan, koska sairauspoissaolot).
Ja vain hoitajilla on näin?Näkee että ette tiedä muista aloista mitään!Töistä pääset 22 jälkeen ,klo6 takaisin ,10 päivän työputkia,jos työkaveri sairastuu ,joudut töihin ilman ylimääräisiä korvauksia jne...Aletaanko lakkoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisivat vain hoitajat irti. Yksityiseltä saa muutenkin parempaa hoitoa.
Filippiineiltä ystävällisiä sairaanhoitajia tilalleMitä helv tekee kielitaidoton hoitaja Suomessa? Rasittaa ihan helvetisti olla sellaisten kanssa töissä, kielikylpyä niille annetaan koko rahan edestä vuosikausia, eivätkä sittenkään opi. Kuolemantapauksia on tullut näiden hoitovirheiden takia, kun eivät ymmärrä mitä potilas puhuu ja kirjaukset on mitä on.
Karmivaa, kun oikeuslääkäri soittaa ja kyselee tietoa potilaan saamasta kaatumisvammasta ja kirjattuna on ainoastaan "katunut, ei virta" Tms.
Suomen terveydenhuolto toimii muuten, vähän arvostusta suomalaisia hoitajia ja kielitaitoa kohtaan!!Aasiasta tulee motivoitunutta ja ahkeraa työvoimaa, jotka opettelevat ja oppivat kielenkin vuodessa tai parissa. Tunnen itsekin pari kappaletta ja ovat todella arvokkaita työntekijöitä.
Tulee vai? No missä ne viipyyy. Alalla on pula. Hopi hopi nyt.
"Barona palkkaa satoja intialaisia hoitajia paikkaamaan pulaa Suomessa – Ensimmäiset saapuvat pian Kuusamoon: ”Siellä on kuulemma hyvin kylmää." Barona odottaa intialaishoitajien rekrytoinnin kasvavan merkittävästi lähivuosina.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/barona-palkkaa-satoja-intialaisia-ho…
Mutta jos alalle tarvitaan 200 000 uutta hoitajaa 2030 mennessä, ei siinä Baronan palkkaamat sadat intialaiset paljoa lämmitä.
Suomessa on tälläkin hetkellä 70 000 koulutettua hoitajaa, jotka ovat muissa töissä ja minä olen yksi heistä. Syy on yksinkertaisesti se, etten halua roikkua kärkkymässä muutamaa työvuoroa tai arpomassa jatkuvasti lomasijaisuuksia. Eikä töiden jatkumisesta ole koskaan varmaa tietoa. Asuinpaikkaa vaihtamalla ongelma varmaan ratkeaisi, mutta kun on talolaina ja lapsia, niin säännölliset tulot ja etukäteen tiedetyt työajat on tärkeitä.
Talolainan ja lasten kannalta äärimmäisen oleellista on, että ne tulot ovat vakaat ja turvatut. Tämä jos jokin toteutuu sairaanhoitajan ammatissa. Niissä kuvitellusti hyvin palkatuissa yksityisen sektorin toimistotöissä se palkanmaksu voi loppua viikon pari varoitusajalla koska tahansa, ja jos ikää alkaa olla hiemankin enemmän, voi uuden työpaikan löytäminen olla jokseenkin mahdotonta. Jos vakaus ja turva olisivat päällimmäiset prioriteettini, en kyllä todellakaan lähtisi sairaanhoitajan ammattia vaihtamaan kovin moneen muuhun.
No kun ei toteudu, niin kuin kirjoitin. Asuinpaikkaa vaihtamalla ehkä. Nyt on 5 vuosi menossa ja tyytyväinen olen uuteen työhön. Marmata siitä sitten, jos haluat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitajat oikein odotatte näkevänne sovintoesityksissä työolojen korjaamiseksi? Ei niissä voida sanoa että sairaalan X osastolle Y palkataan heti 3 hoitajaa lisää.
Itse odotan hoitajana, että kaikenlaisesta joustamisesta saa kunnon korvauksen eikä mitään 20 hälytyskorvausta ja puolikkaan vapaapäivän jonnekin huonoon kohtaan.
Odotan sitä että avustaviin töihin palkataan oikeasti väkeä, jotta saan tehdä työni rauhassa ja huolella eikä juosten kusten. Tätä on jo yritetty muutoksilla, mutta työnantajat löytää aina jonkun porsaanreiän.
Ainakin nämä molemmat pystyy sopimuksella korjaamaan. Odotan siis, että työnantaja arvostaa työtäni, ei ole mielestäni paljoa vaadittu.
Saat jäädäkin odottamaan,ei ole varaa palkata.palkkavaatimustenne jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten arvelet näiden sinun toiveidesi käyvän, jos hoitajille maksettaisiin viiden vuoden ajan 3,6% korotus yleiskorotuksen päälle (niin absurdi vaatimus, että vaikea vakavalla naamalla sitä edes kirjoittaa)? Siinä olisi moni konkurssikypsä kunta ihan oikeasti konkurssissa, joten veikkaanpa, että avustavien käsien palkkaaminen ja hälytyskorvausten korottaminen olisi melko kortilla. Jos liittojen vaatimusten kärki kohdistuisikin esim. mainitsemiisi asioihin, olisi sympatiat varmasti täysin hoitajaliittojen puolella (ja todennäköisesti sopimus jo syntynyt aikoja sitten).
Taidan olla siitä harvinainen hoitaja, että mulle riittää mun palkka varsin hyvin elämiseen ja säästöönkin jää aina. Ei taida ikinä mennä käyttötili alle kahden tonnin kun käytän rahani fiksusti. Nyt viimeisimmässä palkkalaskemassa bruttona liksaa tulee hieman yli 3800 € josta pidätysten ja maksujen jälkeen käteen jää yli 2700 €. Toki siinä on kolmivuorotyön lisät, pääsiäisen pyhät ja vappu. Mutta kyllä mä oon tosi tyytyväinen, en kehtaa valittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä uskomatonta pelleilyä. Faktahan on se, että hoitajia on liian vähän. Palkankorotus ei paranna hoitajien motivaatiota tai jaksamista pätkääkään mutta tätä asiaa ei jostain syystä saa julkisesti kertoa.
Ja sitten ei ainakaan ole varaa palkata lisää hoitajia, kun edellisten palkat nostetaan pilviin.
Yhteiskunta ei palkkaa yhtäkään hoitajaa vain siksi että siihen olisi varaa. Kyllä siihen palkkaamiseen täytyy olla tarve ja siihen oltava tarve. Onko julkisen sektorin terveydenhuollolla siihe tarvetta ja onko palkkaaminen kannattavaa eli onko siitä jotain hyötyä yhteiskunnalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläkyllä, mutta nämä ovat työehtosopimuksen asioita, eivät sovintoesityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä uskomatonta pelleilyä. Faktahan on se, että hoitajia on liian vähän. Palkankorotus ei paranna hoitajien motivaatiota tai jaksamista pätkääkään mutta tätä asiaa ei jostain syystä saa julkisesti kertoa.
Faktahan on oikeasti se että suomessa on eu-maista eniten hoitajia kansalaisia kohti. 14,6/1000 keskiarvo 8,3/1000.
Suomessa on myös EU-maista eniten vanhuksia työikäistä kohden.
Mitä asialle pitäisi tehdä?
Ja nimenomaan niitä vanhuksia, joista huolehtii yhteiskunta eikä omaiset.
Toivotaan pitkää ja menestyksellistä koronakautta.
Ai toivot että vanhukset kuolee? Kuinka joku kehtaa!
Vierailija kirjoitti:
Taidan olla siitä harvinainen hoitaja, että mulle riittää mun palkka varsin hyvin elämiseen ja säästöönkin jää aina. Ei taida ikinä mennä käyttötili alle kahden tonnin kun käytän rahani fiksusti. Nyt viimeisimmässä palkkalaskemassa bruttona liksaa tulee hieman yli 3800 € josta pidätysten ja maksujen jälkeen käteen jää yli 2700 €. Toki siinä on kolmivuorotyön lisät, pääsiäisen pyhät ja vappu. Mutta kyllä mä oon tosi tyytyväinen, en kehtaa valittaa!
Hys hys, ei tuollaisia saa puhua. Hyväksytty narratiivi on, että tienaat korkeinaan 2400eur/kk ja työ on muutnkin ihan karmeaa paskaa. 😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Filippiineiltä ystävällisiä sairaanhoitajia tilalleMitä helv tekee kielitaidoton hoitaja Suomessa? Rasittaa ihan helvetisti olla sellaisten kanssa töissä, kielikylpyä niille annetaan koko rahan edestä vuosikausia, eivätkä sittenkään opi. Kuolemantapauksia on tullut näiden hoitovirheiden takia, kun eivät ymmärrä mitä potilas puhuu ja kirjaukset on mitä on.
Karmivaa, kun oikeuslääkäri soittaa ja kyselee tietoa potilaan saamasta kaatumisvammasta ja kirjattuna on ainoastaan "katunut, ei virta" Tms.
Suomen terveydenhuolto toimii muuten, vähän arvostusta suomalaisia hoitajia ja kielitaitoa kohtaan!!Aasiasta tulee motivoitunutta ja ahkeraa työvoimaa, jotka opettelevat ja oppivat kielenkin vuodessa tai parissa. Tunnen itsekin pari kappaletta ja ovat todella arvokkaita työntekijöitä.
Tulee vai? No missä ne viipyyy. Alalla on pula. Hopi hopi nyt.
"Barona palkkaa satoja intialaisia hoitajia paikkaamaan pulaa Suomessa – Ensimmäiset saapuvat pian Kuusamoon: ”Siellä on kuulemma hyvin kylmää." Barona odottaa intialaishoitajien rekrytoinnin kasvavan merkittävästi lähivuosina.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/barona-palkkaa-satoja-intialaisia-ho…
Mutta jos alalle tarvitaan 200 000 uutta hoitajaa 2030 mennessä, ei siinä Baronan palkkaamat sadat intialaiset paljoa lämmitä.
Suomessa on tälläkin hetkellä 70 000 koulutettua hoitajaa, jotka ovat muissa töissä ja minä olen yksi heistä. Syy on yksinkertaisesti se, etten halua roikkua kärkkymässä muutamaa työvuoroa tai arpomassa jatkuvasti lomasijaisuuksia. Eikä töiden jatkumisesta ole koskaan varmaa tietoa. Asuinpaikkaa vaihtamalla ongelma varmaan ratkeaisi, mutta kun on talolaina ja lapsia, niin säännölliset tulot ja etukäteen tiedetyt työajat on tärkeitä.
Talolainan ja lasten kannalta äärimmäisen oleellista on, että ne tulot ovat vakaat ja turvatut. Tämä jos jokin toteutuu sairaanhoitajan ammatissa. Niissä kuvitellusti hyvin palkatuissa yksityisen sektorin toimistotöissä se palkanmaksu voi loppua viikon pari varoitusajalla koska tahansa, ja jos ikää alkaa olla hiemankin enemmän, voi uuden työpaikan löytäminen olla jokseenkin mahdotonta. Jos vakaus ja turva olisivat päällimmäiset prioriteettini, en kyllä todellakaan lähtisi sairaanhoitajan ammattia vaihtamaan kovin moneen muuhun.
No kun ei toteudu, niin kuin kirjoitin. Asuinpaikkaa vaihtamalla ehkä. Nyt on 5 vuosi menossa ja tyytyväinen olen uuteen työhön. Marmata siitä sitten, jos haluat.
Ihmeellinen reaktio, jos joku ilmaisee olevansa tyytyväinen tekemäänsä valintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi työnantajat palkkaisi aasiasta tai muualta tulevia hoitajia?
Koska tekevät työnsä vastuullisesti jatkuvasti marmattamatta ja työtaisteluirtisanoutumisilla uhkailematta.
Palkkaako joku yritys työntekijöitä siitä syystä että he tekevät työnsä vastuullisesti ja marmattamatta eikä uhkaa työtaistelutoimilla? Epäilen, kyllä ne yritykset toimivat ne sitten yksityisellä tai julkisella sektorilla palkkaa työnteijöitä vain silloin kun niitä työntekijöitä tarvitaan. Jos hoitotyötä ei arvosteta yhteiskunnassa tarvitaanko sinne työntekijöitäkään... ei.
Ai nyt niitä sairaanhoitajia ei enää tarvitakaan eikä siksi palkata? Ota tästä propagandasta sitten selvää kun välillä on kuulemma 200 000 hoitajan vajaus
Sekä hoidettavien että hoitajien mielestä voi vajetta ollakin. Sillä ei kuitenkaan ole mitään merkitystä jos työnantajan mielestä hoitajien määrää on kannattavaa vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläkyllä, mutta nämä ovat työehtosopimuksen asioita, eivät sovintoesityksen.
Työehtosopimuksestahan tässä neuvotellaan?
Hoitajilla oli hyvä hetki hakea hieman maltillisempi korotus vielä pari kuukautta sitten. Kansa tuki, ymmärrystä löytyi. Mikä kumma meni pieleen? Ahneus, sanon minä. Ylimieliset kommentit, muita aloja ja ammatteja vähättelevät kirjoitukset, hoitajuuden nostaminen jumalasta seuraavaksi. Rytkönen ja agressiivinen esiintyminen. Maailmalla soditaan, kukaan ei kaipaa hoitoalan omaa putleria räksyttämään uutisiin. Asiat voi hoitaa myös fiksusti, eikä se tarkoita lepsuilua.
Asia mikä mua mietityttää on se, että onko hoitajat hyväksynyt oman kuolemansa muita paremmin kuin muut? Eihän hekään tai heidän läheisensä hoitoa enää saa, kun/Jos ajetaan terveydenhuolto alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten arvelet näiden sinun toiveidesi käyvän, jos hoitajille maksettaisiin viiden vuoden ajan 3,6% korotus yleiskorotuksen päälle (niin absurdi vaatimus, että vaikea vakavalla naamalla sitä edes kirjoittaa)? Siinä olisi moni konkurssikypsä kunta ihan oikeasti konkurssissa, joten veikkaanpa, että avustavien käsien palkkaaminen ja hälytyskorvausten korottaminen olisi melko kortilla. Jos liittojen vaatimusten kärki kohdistuisikin esim. mainitsemiisi asioihin, olisi sympatiat varmasti täysin hoitajaliittojen puolella (ja todennäköisesti sopimus jo syntynyt aikoja sitten).
Realistina odotan että jompi kumpi toteutuu. Tottakai liittojen pitää vaatia sekä työoloja että palkkaa, siitä heille maksetaan. Joko taakkaa kevennetään tai maksetaan palkkaa lisää, muuten meillä ei oo enää hoitajia. Mulle on henkilökohtaisesti sama kumpi se on. Tulen toimeen 2580 palkallani (päivätyö, ei vuorolisiä, täydet kokemuslisät). Työolojen parantamista on jo vuosia lupailtu, eikä ole toteutunut, päinvastoin, joten realistisempana odotan palkankorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Filippiineiltä ystävällisiä sairaanhoitajia tilalle
Hymyilevät kauniisti, kun sanovat omalla kielellään: "ylös siitä, peräpukumainen köntys, saat syödä sementtiä, jota kutsutte kaurapuuroksi". Ja sinä iloitset kohteliaasta kohtelusta niin, että ponkaiset vieterinä sängystä ylös.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajilla oli hyvä hetki hakea hieman maltillisempi korotus vielä pari kuukautta sitten. Kansa tuki, ymmärrystä löytyi. Mikä kumma meni pieleen? Ahneus, sanon minä. Ylimieliset kommentit, muita aloja ja ammatteja vähättelevät kirjoitukset, hoitajuuden nostaminen jumalasta seuraavaksi. Rytkönen ja agressiivinen esiintyminen. Maailmalla soditaan, kukaan ei kaipaa hoitoalan omaa putleria räksyttämään uutisiin. Asiat voi hoitaa myös fiksusti, eikä se tarkoita lepsuilua.
Onko hoitajilla mitään tarvetta maltillisempiin korotuksiin tällä hetkellä? Mitään kiirettä hoitajilla ei ole edes päästää sovintoon palkkakiistassa, töitä toistaiseksi riittää jos hoitotyötä haluaa tehdä.
Meidän kylällä kunnalla on ne hoitajat, jotka ei kelpaa yksityiselle. Muualla voi olla eri tavalla.