Hoitajat hylkäsivät sovintoehdotuksen
Pitäisi varmaan saada miljoonia että riittäisi noille.
Kommentit (2351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsut sanoo itsensä irti ja alkavat keikkailla hoitsuina.
Mitä järkeä?
Millariikka nauraa partaansa 15 000 kuukausipalkallaKeikkailemalla tienaa tuplasti sen mitä vakkarina. Vähemmällä vastuulla. Työpaikkansa ja vuoronsa voi valita. Lomaa voi pitää niin paljon kuin haluaa ja silloin kun haluaa. Että sitä järkeä.
Sulle ei kerry yhden ainuttakaan lomapäivää tai lomarahaa. Toki saat lomailla, mutta luuletko, että juuri sulle riittää aina keikkaa kun sua huvittaa tehdä töitä? Aika erikoinen tämä keikkailukulttuuri teillä hoitajilla on. Luulette, että olette taivaanlahja meille. Kyllä tekin saatatte sairastua, ja tarvitsette hoitoa. Vai hoidatteko itse itsenne? Järjenkäyttö on sallittua. Olkoon keikkanne vähäisiä.
Oikein hyvin on keikkaa riittänyt, kiitos kysymästä. Ja kyllä tiedän itse että palkkaani on sisällytetty lomakorvausta 9%. On ihan oma asiani kenet valitsen työnantajakseni.
Mites sitten luulet keikkaa riittävän, kun on 100 000 muutakin keikkailijaa tappelemassa niistä samoista vuoroista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti muut liitot ymmärtävät laittaa ehdoksi vastaavat korotukset mikäli hoitajat saavat jatkossa enemmän, mikäli muuten suostuvat tekemään sopimukset omasta puolestaan.
Kyllä ne laittaa. Muu kunta-ala on täysin kypsää tähän hoitajien jalustalle nostamiseen. Varsinkin kun hoitajat puukottivat selkään. 2007 piti antaa hoitajille, että hoitajat tukee muita kun seuraavaksi on jakovaraa. Nyt ovatkin taas käsi pitkällä nostamassa itseään jalustalle.
Vain naiset kitisevät tällä tavalla. Harvoin joku miesvaltainen ala kitisee toisen työtaistelusta.
Asiaan ei mitenkään liity se että naisvaltaisia aloja on julkisella ja miesvaltaiset enemmän yksityisellä?
Hoitajien korotukset on kaikilta muilta julkisen tekijöiltä pois. Paperimiesten korotukset on pois paperitehtaan pomojen bonuksista. Selventääkö eroa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä hoitajia mättää?
Jos ei hyvä palkka kelpaa ja sairaiden hoitaminen ei kolahda, niin mikä estää teitä hakeutumasta toisiin töihin?
Sivusta.
Juuri noinhan hoitajat ovat koko ajan tekemässä
Ja olleet jo pitkään.
Vai miksi kommentoija luulee olevan Suomessa niin rankka hoitajapula, ettei edes kesäsijaisia saada sen paremmin erikoisairaanhoitoon kuin terveyskeskustojen osastoille, kuin ei myöskään vanhusten huoltoon?
?
Jos ala kiinnostaisi hoitoalan työntekijöitä, sekä sairaanhoidon opiskelijoita, niin tulijoita kesälomien sijauksiin sairaaloihin, olis pilvin pimein, ja noista työpaikoisa jopa kilpailittaiiin.
Nyt kesähoitajaksi on tulossa suurilta osin ilmaisia hoitajia harjoittelijoita, joiden on pakko suorittaa sairaaloissa, harjoittelu, opiskelijana. Myös palkattomana.
Koska ilman harjoittelua ja tiettyjä näyttöjä, yksikään sairaanhoitoa opiskeleva sairaanhoito-opiskelija ei saa ammatti papereitaan ulos oppilaitoksista
Hoitajapula ratkeaa kouluttamalla paljon lisää hoitajia. Nykyinen hyvä sairaanhoitajan palkka kelpaisi taatusti monelle, mutta kouluun pääsyä rajoitetaan liikaa. Tämä asia ei sitä paitsi kuulu ay-liikkeiden päätettäväksi. Ja silti hoitajapula muka lakkoilun ja sovintoesityksen hylkäyksen syy. Ja se, ettei muut ymmärrä, että on hoitajapula. Onpa lapsellista argumentaatiota, ei voi muuta sanoa. Kyllä ymmärryksessä on vika ihan heissä itsessään. Muiden, jopa ministerien, vastenmielinen aiheeton syyttely on sekin kerrassaan häpeällistä ja raukkamaista. Liitoilla on siis myös peiliin katsomisen paikka. Ihan outoja epärealistisia tarinoita ja vaatimuksia lähihoitajan ja kätilön suusta tulee. Palatkaa hoitajaliitot maan pinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä?
Millariikka nauraa partaansa 15 000 kuukausipalkallaKeikkailemalla tienaa tuplasti sen mitä vakkarina. Vähemmällä vastuulla. Työpaikkansa ja vuoronsa voi valita. Lomaa voi pitää niin paljon kuin haluaa ja silloin kun haluaa. Että sitä järkeä.
Sulle ei kerry yhden ainuttakaan lomapäivää tai lomarahaa. Toki saat lomailla, mutta luuletko, että juuri sulle riittää aina keikkaa kun sua huvittaa tehdä töitä? Aika erikoinen tämä keikkailukulttuuri teillä hoitajilla on. Luulette, että olette taivaanlahja meille. Kyllä tekin saatatte sairastua, ja tarvitsette hoitoa. Vai hoidatteko itse itsenne? Järjenkäyttö on sallittua. Olkoon keikkanne vähäisiä.
"Olkoon keikkanne vähäisiä":D:D:D. Luuletko jo olevasi Jumala??? Hahhahhaa!
Voi kuule kun niitä keikkoja olisi vaikka kaksi joka päivälle. Jos ei keikkalaisia olisi ei sinunkaan omaisia olisi kukaan hoitamassa. Sinäkin raakut sitten sängyn pohjalta että olkoot keikkanne vähäisiä kraah.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullinen ketju kaikenkaikkiaan.
Minulla on juuri omainen siinä tilassa että on sairaus joka uhkaa jo henkeä. Työelämästä joutunut jäämään pois. Kuihtuu pois yksikseen kotona. Päivystyksestä käännytetään pois. On kyllä JONOSSA siihen ja tähän tutkimukseen, mutta kun ei ole resursseja, ei hoitajia. Lääkäritkin vähän niin ja näin (joku epämotivoitunut ja outo, ulkomaata mongertava siellä usein on vastassa).
Näin se meidän terveydenhuolto on romutettu ja kansa hurraa. Ollaan hoitajan kaulassa kiinni. Vaikka nähdäkseni ei ole kyllä niiden hoitajien vika, jotka tehdä vielä jaksaa. Moni ei meinaa enää jaksa ja on lopettanut.
Se on helppo irvailla ja haukkua, kunnes itse tai läheinen on tilanteessa, missä hoitoa ei saa. Kun ei olekkaan hoitajia.
Terveydenhoito tulee romuttumaan entistä enemmän koska ei ole varaa palkata lisää hoitajia jos ahneet vaatimukset menee läpi.Voit vapaaehtoisesti maksaa lisää veroa hoitajien hyväksi,moni muu eu halua veronkorotusta.
Kerro, että mistä palkkaat lisää hoitajia, kun tulijoita ei ole? Ei mitään libaa laa laa haetaan ulkomailta, koska ei ole ratkaisu. Monessa paikassa ei edes rahalla. Ei edes kovalla rahalla- eikä kiitoskprtilla, eikä väri aloilla, eikä banaaneilla.
Olen yliopistosairaalassayksikössä x töissä- meillä on 25 sairaanhoitajan vaje, toimia kun on auki, ei ole hakijoita, yhtään, ei ole ollut pitkään aikaan. Jos tämä yksikkö menee kiinni, nii 1 000 000 ihmisen hoito Suomessa vaarantuu. Ei ole hoitajia., ei ole tulossa. Kesästä tulee katastrofi. Hoitajat eivät halua tehdä yövuoroja, koska ovat niin karmeita. Jatkuvasti puuttuu hoitajia, joka vuorosta, useita, ihan ilman lakkoa.
Kerto jo että mistä palkkaat niitä hoitajia?
Tähän minäkin haluaisin vastauksen.
Olen kunnalla töissä ja meidän yksikössä jokaisella yli sadalla työntekijällä on vähintään AMK-tutkinto. Palkka on muilla kuin esimiestehtävissä olevilla max. 2800 kuussa. Ikinä en ole kenenkään kuullut valittavan, että palkalla ei elä tai että koulutuksen keston takia pitäisi maksaa enemmän. Itse työkin on semmoista, että perusasioiden oppimiseen kunnolla menee vähintään puoli vuotta eikä mistään koulusta tule ns. täysin valmiita tekijöitä alalle. Lisäksi pitää kouluttautua jatkuvasti laki- ja järjestelmämuutosten takia. Työtä tehdään kahdessa eri vuorossa ja työn sisältö on henkisesti todella kuormittavaa asiakastyötä.
Hoitajien vaatimuksia kuunnellessa ensimmäinen tunne on epäusko. Vallalla tuntuu olevan käsitys, että mikä tahansa muu kuin hoitotyö on ruusuilla tanssimista ja etuja sataa kuin mannaa taivaalta. Kannattaisi tarkistaa faktat eikä jumittaa mantraan, että muualla asiat on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä?
Oikein hyvin on keikkaa riittänyt, kiitos kysymästä. Ja kyllä tiedän itse että palkkaani on sisällytetty lomakorvausta 9%. On ihan oma asiani kenet valitsen työnantajakseni.
Mites sitten luulet keikkaa riittävän, kun on 100 000 muutakin keikkailijaa tappelemassa niistä samoista vuoroista?
Varsin moni yli voimiensa raatanut sairaanhoitaja, ei edes kuvittele enää koskaan haketuvansa alalle.
Ja tämä onnistuu ammatin muutos sujuu erittäin hyvi nuorilta ja nuorehkoita hoitajalta,
Mutta myös hiukan vanhemmiltakn hoitajalat,
Hoitajat ova älyykkytensä ja hoksaamiskykynsä näyttäneet silloin, kun heidät on valittu sairaanhoito koulutukseen.
Kaikilla sairaanhoitajilla Suomessa on ammattikorkeakoulu tason koulutus,
Hyvin vanhemmilla sairaanhoitajilla on ammattikorkeakoulu tutkinota vastavaa opistotason koulutus takanaan, eli sairaanhoito opistokoulutus.
Silloin kun koulutus uudistus tuli voimaan, niin laissa todettiin se, että entinen opistotason koultus vastaa tämän ajan ammattikorkea koulutusta kaikilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti muut liitot ymmärtävät laittaa ehdoksi vastaavat korotukset mikäli hoitajat saavat jatkossa enemmän, mikäli muuten suostuvat tekemään sopimukset omasta puolestaan.
Kyllä ne laittaa. Muu kunta-ala on täysin kypsää tähän hoitajien jalustalle nostamiseen. Varsinkin kun hoitajat puukottivat selkään. 2007 piti antaa hoitajille, että hoitajat tukee muita kun seuraavaksi on jakovaraa. Nyt ovatkin taas käsi pitkällä nostamassa itseään jalustalle.
Vain naiset kitisevät tällä tavalla. Harvoin joku miesvaltainen ala kitisee toisen työtaistelusta.
Asiaan ei mitenkään liity se että naisvaltaisia aloja on julkisella ja miesvaltaiset enemmän yksityisellä?
Hoitajien korotukset on kaikilta muilta julkisen tekijöiltä pois. Paperimiesten korotukset on pois paperitehtaan pomojen bonuksista. Selventääkö eroa?
Älä huoli, kyllä teille geenipoolin matalan pään uijillekin on paikka elämässä.
Luuletko, että kuntien ja valtion kullekin tehtävälle jyvitetty rahamäärä on päätetty joskus alkuräjähdyksen yhteydessä? Kumma kun ulkomaille, toimimattomiin atk-systeemeihin ja per seelleen menneisiin julkisikn hankintoihin saadaan upotettua rahaa. Tässä on kyse valinnoista. Ai että yksityisten palkat lähtevät vain pomojen bonuksista eivätkä yrityksen tuloksesta? Trolli.
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnalla töissä ja meidän yksikössä jokaisella yli sadalla työntekijällä on vähintään AMK-tutkinto. Palkka on muilla kuin esimiestehtävissä olevilla max. 2800 kuussa. Ikinä en ole kenenkään kuullut valittavan, että palkalla ei elä tai että koulutuksen keston takia pitäisi maksaa enemmän. Itse työkin on semmoista, että perusasioiden oppimiseen kunnolla menee vähintään puoli vuotta eikä mistään koulusta tule ns. täysin valmiita tekijöitä alalle. Lisäksi pitää kouluttautua jatkuvasti laki- ja järjestelmämuutosten takia. Työtä tehdään kahdessa eri vuorossa ja työn sisältö on henkisesti todella kuormittavaa asiakastyötä.
Hoitajien vaatimuksia kuunnellessa ensimmäinen tunne on epäusko. Vallalla tuntuu olevan käsitys, että mikä tahansa muu kuin hoitotyö on ruusuilla tanssimista ja etuja sataa kuin mannaa taivaalta. Kannattaisi tarkistaa faktat eikä jumittaa mantraan, että muualla asiat on paremmin.
Olen valtiolla myös lakijuttujen parissa töissä ja sama juttu. Mulla on vastuilla palkka 2600e. Meillä kaikki on aivan pöyristyneitä näistä hoitajien avautumisista. Tekisi heille ihan hyvää käydä kokeilemassa muilla aloilla mitä se työ on.
Vierailija kirjoitti:
Aja oman alasi asiaa äläkä kitise muiden vaatimuksista. Että ihan puoli vuotta pitää opetella työn perusasiat eikä koulusta tule valmista tekijää? Luuletko olevasi ainoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valtiolla myös lakijuttujen parissa töissä ja sama juttu. Mulla on vastuilla palkka 2600e. Meillä kaikki on aivan pöyristyneitä näistä hoitajien avautumisista. Tekisi heille ihan hyvää käydä kokeilemassa muilla aloilla mitä se työ on.
Ihan helkutin monella hoitajalla on muunkin alan tutkinto. Mene ihan vapaasti kokeilemaan hoitoalaa ja pöyristy sitten. Lakijutut...
Vierailija kirjoitti:
Mites jos lähdettäisiin vaikka vähentämään työtunteja, jotta saataisiin enemmän vapaata. Olis varmasti parempi ratkaisu työn raskauteenkin. Ja toinen asia olisi jaksotyön kehittäminen, esim. 12 viikon jaksot.
Erittäin hyvä idea täällä näin.
Lässynlää.
Hoitureille Sieg Heil ja muistakaa pakata pyssy bunkkeriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan helkutin monella hoitajalla on muunkin alan tutkinto. Mene ihan vapaasti kokeilemaan hoitoalaa ja pöyristy sitten. Lakijutut...
Niin. Mullakin on neljä korkeakoulututkintoa. Mutta vaihdetaan ihmeessä. Hoitaja selviytyy ihan leikiten mun hommista kuulemma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rytkönen kertoi A-Talkissa juuri äsken, että kyse ei ole työtaistelusta. Mitä? Hänhän on lietsonut heikkopäiset hoitajat nimenomaan työtaisteluun! Sama, kun toimittaja kysyi neuvottelusta, onko joustovaraa? Ensin hän sanoo, ettei ole ja heti seuraavassa lauseessa hän on valmis neuvottelemaan. Mitä ihmettä??
Koko homma on siksi farssi, että Rytkönen lietsoo hoitajat sillä, että nostetaan peruspalkka päälle 3000e. Ja osa jäsenistöstä uskoi, että nyt se saadaan.
Rytkösellä vaikea perääntyä, koska noin isoa palkankorotusta ei tule. Otti aikalisän ja siirsi irtisanoutumista ensi vuoteen. Miettii, miten selviäisi pattitilanteestaVäärin. Se tietää että sairaanhoitajia on pakko olla, joten varaa on vaatia. Mitä muka työnantaja tekisi jos oikeasti kymmenet tuhannet lähtisivät erikoissairaanhoidosta? Yhtenä aamuna teholla olisikin yksi hoitaja töissä, jos sitäkään? Sitäpaitsi sairaanhoitajat voivat myös työllistää itsenä vuokrafirmojen kautta. Ne maksavat kunnollista palkkaa. Moni onkin odottavalla kannalla, ja jos nyt ei kuntatyönantajan leivissä palkka nouse, on jo valmistautunut vaihtamaan työnantajaa.
No vaihtakaa älkääkä kitiskö. Niin täällä muutkin tekee. Kunta sitten ostaa ne palvelut. Tekee hyvää bkt:llekin yksityisten firmojen lisääntyminen.
Kuten jo sanottu, moni odottaa mikä on lopputulema, ja jos ei miellytä niin sitten tosiaan vaihtaa. Minusta muuten näyttää kyllä siltä että pääosin ihan muut kuin hoitajat kitisevät. Luulisi ettei toisten työtilanne kauheasti muille kuuluisi, mutta kovin hanakasti ollaan puuttumassa ja ohjeistamassa. Sinä sanot että vaihtakaa työnantajaa, ok. Moni kuitenkin kritisoi sitäkin. Oikein ei voi tehdä kaikkien mielestä. Parempi jos vaan jokainen hoitaisi omat työasiansa eikä puuttuisi toisten valintoihin.
Meillä on 32 työntekijää osastolla ja kukaan ei aio vaihtaa alaa
Joten jos moni näin puhuu, niin siitä on vielä pitkä matka tekoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aja oman alasi asiaa äläkä kitise muiden vaatimuksista. Että ihan puoli vuotta pitää opetella työn perusasiat eikä koulusta tule valmista tekijää? Luuletko olevasi ainoa?
Niin. Vielä kun me muut saataisi rauhassa keskustella meidän tilanteesta eikä niin että keskustelupalstoilla hoitajat tulee pätemään ja julkisessa keskustelussa Rytkönen hivuttautuu kuvaruutuun kertomaan miten kaikki muu paitsi hoitajat on turhia.
Itse olette sen aiheuttaneet ettei kukaan teistä välitä.
Siinäpä haukutte, vähättelette ja vastustatte kaikkia hoitajien asioita.
Loppupeleissä te itse hoidatte ne anopit ja appiukot,lapsenne ja omat vanhempanne niinkuin Paavola sanoi kun ei ole hoitajia.
Kotihoidosta ja päivähoidosta niitä ensimmäisenä palveluja supistetaan koska sairaalassa on pakko olla hoitajia.
Ei muuta kuin katselemaan isompaa asuntoa niin mahtuu kaikki syömään ja peffan pesulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä?
No jos ne keikkalaiset ovat entisiä vakkareita niin vastaavasti vakkareiden määrä vähenee eli sieltä! Haloo. Lisäksi hoitajia jää hitokseen eläkkeelle lähivuosina ja suuret ikäluokat kohta räjähtävät käsiin.
Eli miettikääpä vit tuillessanne että se hoitajapula ja kypsyminen on totista totta, ja te tulette itse törmäämään siihen itse.
Aha, no pitää sitten jättää lakisääteiset kirjaukset, lääkelistat, lääkärin määräykset ja sisäänkirjaukset tekemättä kun ei saa istua kansliassa. Oisko aivojen käyttö paikallaan?