Hoitajat hylkäsivät sovintoehdotuksen
Pitäisi varmaan saada miljoonia että riittäisi noille.
Kommentit (2351)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnalla töissä ja meidän yksikössä jokaisella yli sadalla työntekijällä on vähintään AMK-tutkinto. Palkka on muilla kuin esimiestehtävissä olevilla max. 2800 kuussa. Ikinä en ole kenenkään kuullut valittavan, että palkalla ei elä tai että koulutuksen keston takia pitäisi maksaa enemmän. Itse työkin on semmoista, että perusasioiden oppimiseen kunnolla menee vähintään puoli vuotta eikä mistään koulusta tule ns. täysin valmiita tekijöitä alalle. Lisäksi pitää kouluttautua jatkuvasti laki- ja järjestelmämuutosten takia. Työtä tehdään kahdessa eri vuorossa ja työn sisältö on henkisesti todella kuormittavaa asiakastyötä.
Hoitajien vaatimuksia kuunnellessa ensimmäinen tunne on epäusko. Vallalla tuntuu olevan käsitys, että mikä tahansa muu kuin hoitotyö on ruusuilla tanssimista ja etuja sataa kuin mannaa taivaalta. Kannattaisi tarkistaa faktat eikä jumittaa mantraan, että muualla asiat on paremmin.
Aja oman alasi asiaa äläkä kitise muiden vaatimuksista. Että ihan puoli vuotta pitää opetella työn perusasiat eikä koulusta tule valmista tekijää? Luuletko olevasi ainoa?
Niin. Vielä kun me muut saataisi rauhassa keskustella meidän tilanteesta eikä niin että keskustelupalstoilla hoitajat tulee pätemään ja julkisessa keskustelussa Rytkönen hivuttautuu kuvaruutuun kertomaan miten kaikki muu paitsi hoitajat on turhia.
Itse olette sen aiheuttaneet ettei kukaan teistä välitä.
Niin kerrotko miten tämä ei-välittäminen vaikuttaa yhdenkään hoitajan elämään...? Sen sijaan hoitajien työolot ja hoitajapula vaikuttaa sinuunkin.
Tämä on hoitajaketju ja itket kun täällä on hoitajia? Nyt on sakeaa.
Mä ymmärrä hoitajia. Itse oon henkilökohtainen avustaja, tuntipalkka keskisuomessa 9,89 euroa tunti. Huono palkka mutta ei sitä kukaan ajattele että esim meidän palkkoja voisi nostaa.
Vai vielä hoitajat palkkakuopassa.
No, me miten menee niin minä lähden. Syksyllä alkaa uusi työ. Paremmin palkattu ja muitakin hyviä puolia. Tilalle tuskin ihan heti ketään saadaan, kun tähänkin mennessä vakituiseenkkn toimeen on ollut vaikea löytää työntekijöitä, sijaisuuuksiin ei hakijoita ole. Eipä ole mun ongelma, jos hoito jää saamatta. Paremmalla liksalla jäisin, vaan nyt ei kannata. Niin paljon palkka ei tule nousemaan, että jäisin.
Vierailija kirjoitti:
No, me miten menee niin minä lähden. Syksyllä alkaa uusi työ. Paremmin palkattu ja muitakin hyviä puolia. Tilalle tuskin ihan heti ketään saadaan, kun tähänkin mennessä vakituiseenkkn toimeen on ollut vaikea löytää työntekijöitä, sijaisuuuksiin ei hakijoita ole. Eipä ole mun ongelma, jos hoito jää saamatta. Paremmalla liksalla jäisin, vaan nyt ei kannata. Niin paljon palkka ei tule nousemaan, että jäisin.
Onko uusikin työ julkisen sektorin suojatyöpaikka pitkillä korruptiolomilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsut sanoo itsensä irti ja alkavat keikkailla hoitsuina.
Mitä järkeä?
Millariikka nauraa partaansa 15 000 kuukausipalkallaKeikkailemalla tienaa tuplasti sen mitä vakkarina. Vähemmällä vastuulla. Työpaikkansa ja vuoronsa voi valita. Lomaa voi pitää niin paljon kuin haluaa ja silloin kun haluaa. Että sitä järkeä.
Sulle ei kerry yhden ainuttakaan lomapäivää tai lomarahaa. Toki saat lomailla, mutta luuletko, että juuri sulle riittää aina keikkaa kun sua huvittaa tehdä töitä? Aika erikoinen tämä keikkailukulttuuri teillä hoitajilla on. Luulette, että olette taivaanlahja meille. Kyllä tekin saatatte sairastua, ja tarvitsette hoitoa. Vai hoidatteko itse itsenne? Järjenkäyttö on sallittua. Olkoon keikkanne vähäisiä.
Oikein hyvin on keikkaa riittänyt, kiitos kysymästä. Ja kyllä tiedän itse että palkkaani on sisällytetty lomakorvausta 9%. On ihan oma asiani kenet valitsen työnantajakseni.
Mites sitten luulet keikkaa riittävän, kun on 100 000 muutakin keikkailijaa tappelemassa niistä samoista vuoroista?
No jos ne keikkalaiset ovat entisiä vakkareita niin vastaavasti vakkareiden määrä vähenee eli sieltä! Haloo. Lisäksi hoitajia jää hitokseen eläkkeelle lähivuosina ja suuret ikäluokat kohta räjähtävät käsiin.
Eli miettikääpä vit tuillessanne että se hoitajapula ja kypsyminen on totista totta, ja te tulette itse törmäämään siihen itse.
Kyllä siinä itku pääsee, kun ei haluamaansa keikkaa kerkeä ottaa. Huonoimmat vaihtoehdot toki jää jäljelle.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma ei ole palkkaus! Ongelma on se, että työntekijöitä on liian vähän minkä takia työtä on liian paljon ja hoitajat lähtevät. Palkano nosto ei auta siihen, että ihminen on liian väsynyt elämään elämäänsä. Ongelma on niin yksinkertainen.
Kyllä, ja siinä kohtaa, kun kaksi hoitajaa tekee viiden hoitajan työt vain ilman lisäkorvausta niin, helvetin epäreilulta tuntuu. Jokainen ymmärtää, että joskus on tiukka paikka. Nykyään tämä on uusi normaali. Siksi myös palkan pitäisi vastata työmäärää. Palkkaa pitäisi myös maksaa lisää kun työnkuva muuttuu, esim. kun hoitajille lisätään lääkärin töitä omien töiden lisäksi. Se on jännä juttu, ettei hoitajilta koskaan siirretä töitä. Ja tunnollisia työntekijöinä tehdään ylitöinä ja taukoja jätetään pitämättä.
Välinehuoltajista on myös huutava pula. Vaativa työ, (koulutus n. pari vuotta) jonka jälkeen työn oppimiseen menee vielä pari-kolme vuotta (suuremmissa sairaaloissa). Bruttopalkka hädin tuskin paria tonnia.
Hallittava koko sairaalan instrumentit mm.(leikkausosasto traumoineen ja ortopedioineen, tähystysvälineistö esim. colono- ja gastroskoopit), teho-osasto, akuutti ambulanssivälineineen ja hammasvälineistö, silmäleikkausvälineet, gyne, korvat, labravälineistö, päiväkirurgia ja kaikki välinehuoltokeskuksen työt.
Palkka pitäisi olla satasia suurempi. Olemme vielä pahemmassa palkkakuuopassa kuin hoitajat. Korona teki myös meidän työmme tosi raskaaksi suojautumisineen ym.
Kukaan ei enää kohta hakeudu alalle onnettoman palkan takia ja huonosta johtamisesta aiheutuneen huonon työilmapiirin vuoksi.
3,6% viiden vuoden ajan ENEMMÄN kuin mitä muut (eli tämän koko lystin maksajat) saavat. Täysin posketon vaatimus, olisivat nyt saman tien vaatineet vaikka 20%, ihan yhtä päätöntä sekin olisi ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kunnalla töissä ja meidän yksikössä jokaisella yli sadalla työntekijällä on vähintään AMK-tutkinto. Palkka on muilla kuin esimiestehtävissä olevilla max. 2800 kuussa. Ikinä en ole kenenkään kuullut valittavan, että palkalla ei elä tai että koulutuksen keston takia pitäisi maksaa enemmän. Itse työkin on semmoista, että perusasioiden oppimiseen kunnolla menee vähintään puoli vuotta eikä mistään koulusta tule ns. täysin valmiita tekijöitä alalle. Lisäksi pitää kouluttautua jatkuvasti laki- ja järjestelmämuutosten takia. Työtä tehdään kahdessa eri vuorossa ja työn sisältö on henkisesti todella kuormittavaa asiakastyötä.
Hoitajien vaatimuksia kuunnellessa ensimmäinen tunne on epäusko. Vallalla tuntuu olevan käsitys, että mikä tahansa muu kuin hoitotyö on ruusuilla tanssimista ja etuja sataa kuin mannaa taivaalta. Kannattaisi tarkistaa faktat eikä jumittaa mantraan, että muualla asiat on paremmin.
Olen valtiolla myös lakijuttujen parissa töissä ja sama juttu. Mulla on vastuilla palkka 2600e. Meillä kaikki on aivan pöyristyneitä näistä hoitajien avautumisista. Tekisi heille ihan hyvää käydä kokeilemassa muilla aloilla mitä se työ on.
Oletko a) itse käynyt siis kokeilemassa mitä hoitajan työ on? b) onko teidän alallanne järkyttävä pula työntekijöistä? Palkankorotuksia vaaditaan nimenomaan hoitaja_pulan_ ratkaisuksi. Ei sen takia että hoitajan työ nyt olisi sen kummempaa kuin muutkaan työt, joskin tällä hetkellä hoitajapulan vuoksi väitän työn olevan kyllä äärimmäisen kuormittavaa.
Meille palkataan nyt sairaanhoitajia 3800/kk + lisät 3-vuorotyöhön. Määräaikaisina, mutta tuo tuntuu olevan kipuraja saada tekijöitä. Halvemmalla ei ole vakituisiin toimiin hakijoita. Me vakkarit teemme samat työt isommalla vastuulla 2650/kk.
1300 asiallinen palkka hoiturille. 4 päivää viikossa ja samat lomat + lisät kuinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitsut sanoo itsensä irti ja alkavat keikkailla hoitsuina.
Mitä järkeä?
Millariikka nauraa partaansa 15 000 kuukausipalkallaKeikkailemalla tienaa tuplasti sen mitä vakkarina. Vähemmällä vastuulla. Työpaikkansa ja vuoronsa voi valita. Lomaa voi pitää niin paljon kuin haluaa ja silloin kun haluaa. Että sitä järkeä.
Sulle ei kerry yhden ainuttakaan lomapäivää tai lomarahaa. Toki saat lomailla, mutta luuletko, että juuri sulle riittää aina keikkaa kun sua huvittaa tehdä töitä? Aika erikoinen tämä keikkailukulttuuri teillä hoitajilla on. Luulette, että olette taivaanlahja meille. Kyllä tekin saatatte sairastua, ja tarvitsette hoitoa. Vai hoidatteko itse itsenne? Järjenkäyttö on sallittua. Olkoon keikkanne vähäisiä.
Oikein hyvin on keikkaa riittänyt, kiitos kysymästä. Ja kyllä tiedän itse että palkkaani on sisällytetty lomakorvausta 9%. On ihan oma asiani kenet valitsen työnantajakseni.
Mites sitten luulet keikkaa riittävän, kun on 100 000 muutakin keikkailijaa tappelemassa niistä samoista vuoroista?
No jos ne keikkalaiset ovat entisiä vakkareita niin vastaavasti vakkareiden määrä vähenee eli sieltä! Haloo. Lisäksi hoitajia jää hitokseen eläkkeelle lähivuosina ja suuret ikäluokat kohta räjähtävät käsiin.
Eli miettikääpä vit tuillessanne että se hoitajapula ja kypsyminen on totista totta, ja te tulette itse törmäämään siihen itse.
Kyllä siinä itku pääsee, kun ei haluamaansa keikkaa kerkeä ottaa. Huonoimmat vaihtoehdot toki jää jäljelle.
Attendon ja esperin vanhuspaikkoihin pääsee aina, vaikka ei ole niissä lääkelupia
Hoitajien asenne tämän lakon aikana kuvastaa hyvin koko ammattikuntaa ja heidän rakentamaansa työilmapiiriä. Millariikka Rytkönen on totuudenmukainen keulakuva: naljailee, ei kykene neuvotteluun, tylyttää ja kiukuttelee. Hänestä on hyvä ottaa mallia, ja työpaikkailmapiirijuttujen perusteella hyvin ovatkin hoitajat omaksuneet hänen asenteen.
Vierailija kirjoitti:
Välinehuoltajista on myös huutava pula. Vaativa työ, (koulutus n. pari vuotta) jonka jälkeen työn oppimiseen menee vielä pari-kolme vuotta (suuremmissa sairaaloissa). Bruttopalkka hädin tuskin paria tonnia.
Hallittava koko sairaalan instrumentit mm.(leikkausosasto traumoineen ja ortopedioineen, tähystysvälineistö esim. colono- ja gastroskoopit), teho-osasto, akuutti ambulanssivälineineen ja hammasvälineistö, silmäleikkausvälineet, gyne, korvat, labravälineistö, päiväkirurgia ja kaikki välinehuoltokeskuksen työt.
Palkka pitäisi olla satasia suurempi. Olemme vielä pahemmassa palkkakuuopassa kuin hoitajat. Korona teki myös meidän työmme tosi raskaaksi suojautumisineen ym.
Kukaan ei enää kohta hakeudu alalle onnettoman palkan takia ja huonosta johtamisesta aiheutuneen huonon työilmapiirin vuoksi.
Pyh. Ammattikoulutus, eli alempi kuin meillä sairaanhoitajilla. Ja kaikkihan nyt pesukonetta osaa käyttää. Jopa siivoojat tekevät vaikeampaa hommaa kuin te.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Hienoa! Pääset siis sinäkin viimeinkin rahoittamaan tätä järjestelmää ja mm. hoitajien palkkoja.
luulevat noin vain saavansa uuden työpaikan kun on ensin joukkoirtisanouduttu. Salli mun nauraa, haahhaaa hiihhiih hoohhoohhoh 😆🤣 tirsk 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Hienoa! Pääset siis sinäkin viimeinkin rahoittamaan tätä järjestelmää ja mm. hoitajien palkkoja.
Se sopii minulle mainiosti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä uskomatonta pelleilyä. Faktahan on se, että hoitajia on liian vähän. Palkankorotus ei paranna hoitajien motivaatiota tai jaksamista pätkääkään mutta tätä asiaa ei jostain syystä saa julkisesti kertoa.
Faktahan on oikeasti se että suomessa on eu-maista eniten hoitajia kansalaisia kohti. 14,6/1000 keskiarvo 8,3/1000.
Hoitajat ovat keskimäärin yhden kuukauden työpäivien verran saikulla vuodessa, mikä hieman verottaa resurssia. Mutta kun ei ole minkäänlaista työmoraalia, niin mikäs siinä saikutellessa.
Edelleenkin väärä aines pääsee hoitoalalle. Ja helposti. Kun palkkoja nostetaan, voi sillä paremmalla palkalla saikutella yhtä iisisti. Ei se tehosta mitään tai paranna ainesta. Parempi olisi se joukkoirtisanoutuminen.
Sai 3500€ palkankorotuksen. Ökypalkkaa nostaa....