Hoitajat hylkäsivät sovintoehdotuksen
Pitäisi varmaan saada miljoonia että riittäisi noille.
Kommentit (2351)
Ikinä en kehtaisi nykypäivänä enää sanoa, että olisi hoitaja! Se on saman tien leima otsaan, että yksilö on ahne, tyhmä, laiska ja helkutin hankalaa ihmistyyppiä.
Vierailija kirjoitti:
En ole yllättynyt, että opettajat hyväksyivät. Käsittämättömällä tuntipalkalla tekevät jo nyt.
Ai, juuri katsoin, että sen verran vähän nousi palkka ja kun tietää työolojen joka vuosi kurjistuvan niin eipä maksa vaivaa vielä alalle palata. Kotiäitinä jatkan ja tasan niin pitkään, että palkka korvaa ankean työnkuvan.
Kaikki alat tahtovat korotuksia, jos hoitajat saa, johtaa inlaatioon, korkojen nousuun ja ties mihin.
Kuka maksaa, sinä.
Hyöty -5%
Hoitajien läheisetkään eivät siis sairastu jatkossa. Eikä he itse. Ei kyllä järki päätä pakota. Onneksi teidän liiton pomot jatkaa erittäin hyvätuloisina elämäänsä tämänkin jälkeen. Toimitte kuin venäläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tarjottu sopimuskin olisi taannut hoitajille muita suuremmat palkankorotukset. Ei paljon mutta kuitenkin enemmän. Hoitajien oma pyyntöhän on täysin järjetön. Pieni riski sodan ja muun takia on että maamme talous sakkaa pahasti ja myöhemmin ei ole mahdollista tarjota edes sitä mitä nyt.
Jos olisivat suostuneet siihen, olisi muut liitot kirineet seuraavalla liittokierroksella ohi. Jälleen tilanne olisi ollut sama, aivan kuten Kataisen hoitakorotusten jälkeen kävi.
Eli ei ole kyse siitä, mitä hoitajille jää käteen vaan siitä, että sen pitää olla enemmän kuin muilla. Se tosiaan antaa perspektiiviä muiden alojen haukkumiseen. Joskin sitten saatte jättää sen "kiitoksilla ei laskuja maksella", kun kyse ei ole siitä, millä laskut maksetaan, vaan siitä, että pitää saada enemmän kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Hoitsujen kannattaa nyt sitten alkaa jo opiskella uutta alaa.
Hoitajataustalla helppoa kuin heinän teko.
Palkan tulisi olla suhteutettuna koulutukseen ja vaatimustasoon. Itseäni häiritsee se, että palkankorotusta vaaditaan kaikille sh-aloille, vaikka näiden välillä on isoja eroja. En ymmärrä miksi ihmeessä esim. röntgenhoitajille pitäisi maksaa yli kolmen tonnin perusliksaa siitä, että painavat nappia. Tehy ja Super voisivat välillä myös katsoa peiliin ja etsiä sieltä syyllistä alan vetovoiman puutteeseen. Vuosikaudet on kuultu pelkkää valitusta, kuinka kauheaa ja raskasta hoitotyö työ. Miksi kukaan haluaisi kouluttautua alalle, jonka tekijät eivät ikinä puhu alan hyvistä puolista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kun mikään ei riitä!
Muuta alat saavat kituuttaa pahimmillaan sillä 1% vuosi peruskorotuksilla ja näille hoitsuile ei edes riitä 2,5% peruskorotusten ja tähän päälle yleiskorotus lisäksi!
Inflaation jyllätessä ja korkojen noustessa voidaan vain arvata mistä nämäkin korotuksien osuudet valtion kassaan tulevat, no veronmaksajilta tietty!
Minunkin kannattaa kohta jäädä työttömäksi tuille kun työstä jää nyttenkin käteen se 1800e/kk
sen jälkeen ei paljoa hetkauta nämä lakkoilut on ihan sama kuka lakossa ja milloin
No veronmaksajiahan ne hoitsut hoitaa mistä sen rahan sit pitäis tulla? Kyllä minä (hoitsuna) olen valmis maksamaan vähän enemmän veroa, jos sillä saadaan terveydenhuolto turvattua.
Ja miksi ihmeessä muilta aloilta ei sitten ole jo ryntäystä hoitoalalle, jos hoitajan palkka on kerran niin hyvä muihin verrattuna? Tähän haluan vastauksen.
Voin kertoa että tuo lakkokenraalikäytös ei ainakaan edesauta asiaa!
Hoitoalalla on parempiin palkkoihin mahdollisuus kuin mulla jo nyt, haastavuuskaan ei pelota korkeakoulutettua. Mielikuva alasta kaiken kuulemani perusteella on kuitenkin suoraan sanottuna katkerat emännät juoruamassa kahvihuoneessa, huono työilmapiiri, erilaisten sorsiminen, yhdenmielisyyden vaade ja kykenenättömyys loogiseen rauhalliseen ajatuksenvaihtoon. Jääräpäisyys. Kohtuuttomuus. Sisäänpäinlämpiävyys ja ymmärryksen puute omien ympyröiden ulkopuolisesta maailmasta.
Kaikkea tätä tämäkin työtaistelu on vain vahvistanut. Mikään määrä rahaa ei korvaa sitä että viettäisin aikaani tuollaisessa ympäristössä. Tunnen kivoja fiksuja hoitajia eli en halua yleistää kehenkään yksilönä, mutta kun kysyt syytä pysyä alalta poissa niin siinä on.
Olen tykännyt aina työstäni ja hoidettavissa. Mutta olen tavannut niin hirveitä työyhteisöjä, että on ollut pakko lähteä pois.
Mol.n sivuilta huomaa, että juuri näihin paikkoihin on jatkuvasti hakuja. Siellä sitten valittavat, että on hoitajapula.
Olen eri ammattialan edustaja, mutta työskennellessäni terveydenhuollossa järkytyin hoitajien käytöksestä tietyissä yksiköissä. Ihan siitä kuinka työpaikalla käyttäydytään. Vastaavaa en ole tavannut missään muualla. Katsotaan nenänvartta pitkin, ei tervehditä, tiuskitaan (yksi sentään pyysi anteeksi myöhemmin), yhteistyökykyä ei ole. Menee vaikeaksi, etenkin kiireessä.
En ymmärrä, miten aikuisilla ihmisillä on käsitys että näin voi toimia. Työelämätaitoja tulisi vahvistaa koulutuksessa, mikäli niihin ei itsenäisesti ole valmiuksia. Esimiesten tulisi vaatia ja puuttua, jos toiminta on epäammattimaista. Näin muilla aloilla, meilläkin toteutuu. Tietyt edellytykset on, jotta työt sujuvat. Ja oikeasti, ketään ei kiusata. Ei kuulu työpaikalle. Kaikilla oltava mahdollisuus tehdä työnsä hyvin ja rauhassa. Kyllä epäasiallisuus vaikuttaa työn lopputulokseenkin, puhumattakaan jaksamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on aikakin, että vanhat valittajakurpat poistuvat alalta, saadaan ilmapiiri paremmaksi muille ja ennenkaikkea uusille alalle tulijoille.
Siitä vaan valittajat irtisanoutumaan, voi tulla teille yllätyksenä, että niitä hyväpalkkaisia vakkaritöitä on vaikea saada.
Eihän ne nuoret uudet tulijat pysy alalla..
No ei varmaan kun nykyinen asenne ja ilmapiiri on myrkkyä!
Totta, ei ihme, että nuoret lähtevät alalta alle viidessä vuodessa. Meno tuskin näistä opiskeluajoista paljoa muuttuu.
-Hoitoalan opiskelijat kokevat olevansa arvoasteikossa torakoita Alalla on valtavasti pahaa oloa
Kehno kohtelu on hoitoalan opiskelijoiden mukaan yleistä. Tuntuu, että alalla on valtavasti pahaa oloa ja opiskelijasta tehdään helposti sijaiskärsijä.-
IS
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten 5 vuoden jälkeen AKT vaatii itselleen sellaiset palkankorotukset, joilla ero kunta-alaan nousee ennalleen, ja sama tulee kaikille vientialoille. Lopputuloksena palkkaerot ei muutu, mutta suomalaisten kilpailukyky on syöty.
Ainoa keino kestävään ratkaisuun on ammattiliittojen keskeinen sopimus siitä, että vientialat eivät saa vaatia isompia korotuksia. Sellaisen solidaarisuusesityksen kun näkisi niin olisi varma lopunajan merkki tämän kaiken muun hulluuden keskellä.
AKT:n työnantajana eivät ole kunnat.
Ja jos kommentoija ei sattuis tietämään, niin ne ovat vientisektorin palkat, jotka otetaan pohjiksi, ja joihin muiden palkkoja sitten verrataan.
Yleensä suurimat palkankorotukset saavat kaikki vientialat, sillä se on se ala, joka tuo Suomeen hyvinvoinnin. Ja jonka tuloilla hoitajienkin palkat maksetaan.
Ja sairaalat ylläpidetään.
Turha tulla pätemään jos et itse ymmärrä asiaa. Tämä sopimus olisi 5-vuotinen, jossa taataan normitasoa isommat korotukset. 5. vuoden jälkeen vientialat vain vaativat omilta työnantajiltaan vastaavat korotukset, kuten kävi viimeksi kun sairaanhoitajat saivat jättikorotukset. Sen jälkeen Suomessa talous lakkasi kasvamasta, kun muut pohjoismaat porskutti menemään.
Muissa Pohjoismaissa sairaanhoitajilla on reilusti suuremmat palkat.
Brutto- vai nettopalkat? Mites ostovoima?
Millariikka haluaa ilmiselvästi kaataa hallituksen ja päästä miekkailemaan Kokoomuksen kanssa. Jotain kaunaa jäänyt?
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en kehtaisi nykypäivänä enää sanoa, että olisi hoitaja! Se on saman tien leima otsaan, että yksilö on ahne, tyhmä, laiska ja helkutin hankalaa ihmistyyppiä.
Onko paperimiehillä sama leima?
Nyt ei joku täsmää. Jos Suomessa on eniten sairaanhoitajia koko Euroopassa (melkein kaksi kertaa niin paljon kuin keskiarvo) mutta kuitenkin pahin pula niistä, niin eikö silloin ainoa selitys sille ole että muualla sairaanhoitajat tekevät enemmän työsuoritteita per päivä kuin Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kun mikään ei riitä!
Muuta alat saavat kituuttaa pahimmillaan sillä 1% vuosi peruskorotuksilla ja näille hoitsuile ei edes riitä 2,5% peruskorotusten ja tähän päälle yleiskorotus lisäksi!
Inflaation jyllätessä ja korkojen noustessa voidaan vain arvata mistä nämäkin korotuksien osuudet valtion kassaan tulevat, no veronmaksajilta tietty!
Minunkin kannattaa kohta jäädä työttömäksi tuille kun työstä jää nyttenkin käteen se 1800e/kk
sen jälkeen ei paljoa hetkauta nämä lakkoilut on ihan sama kuka lakossa ja milloin
No veronmaksajiahan ne hoitsut hoitaa mistä sen rahan sit pitäis tulla? Kyllä minä (hoitsuna) olen valmis maksamaan vähän enemmän veroa, jos sillä saadaan terveydenhuolto turvattua.
Ja miksi ihmeessä muilta aloilta ei sitten ole jo ryntäystä hoitoalalle, jos hoitajan palkka on kerran niin hyvä muihin verrattuna? Tähän haluan vastauksen.
Voin kertoa että tuo lakkokenraalikäytös ei ainakaan edesauta asiaa!
Hoitoalalla on parempiin palkkoihin mahdollisuus kuin mulla jo nyt, haastavuuskaan ei pelota korkeakoulutettua. Mielikuva alasta kaiken kuulemani perusteella on kuitenkin suoraan sanottuna katkerat emännät juoruamassa kahvihuoneessa, huono työilmapiiri, erilaisten sorsiminen, yhdenmielisyyden vaade ja kykenenättömyys loogiseen rauhalliseen ajatuksenvaihtoon. Jääräpäisyys. Kohtuuttomuus. Sisäänpäinlämpiävyys ja ymmärryksen puute omien ympyröiden ulkopuolisesta maailmasta.
Kaikkea tätä tämäkin työtaistelu on vain vahvistanut. Mikään määrä rahaa ei korvaa sitä että viettäisin aikaani tuollaisessa ympäristössä. Tunnen kivoja fiksuja hoitajia eli en halua yleistää kehenkään yksilönä, mutta kun kysyt syytä pysyä alalta poissa niin siinä on.
Olen tykännyt aina työstäni ja hoidettavissa. Mutta olen tavannut niin hirveitä työyhteisöjä, että on ollut pakko lähteä pois.
Mol.n sivuilta huomaa, että juuri näihin paikkoihin on jatkuvasti hakuja. Siellä sitten valittavat, että on hoitajapula.Olen eri ammattialan edustaja, mutta työskennellessäni terveydenhuollossa järkytyin hoitajien käytöksestä tietyissä yksiköissä. Ihan siitä kuinka työpaikalla käyttäydytään. Vastaavaa en ole tavannut missään muualla. Katsotaan nenänvartta pitkin, ei tervehditä, tiuskitaan (yksi sentään pyysi anteeksi myöhemmin), yhteistyökykyä ei ole. Menee vaikeaksi, etenkin kiireessä.
En ymmärrä, miten aikuisilla ihmisillä on käsitys että näin voi toimia. Työelämätaitoja tulisi vahvistaa koulutuksessa, mikäli niihin ei itsenäisesti ole valmiuksia. Esimiesten tulisi vaatia ja puuttua, jos toiminta on epäammattimaista. Näin muilla aloilla, meilläkin toteutuu. Tietyt edellytykset on, jotta työt sujuvat. Ja oikeasti, ketään ei kiusata. Ei kuulu työpaikalle. Kaikilla oltava mahdollisuus tehdä työnsä hyvin ja rauhassa. Kyllä epäasiallisuus vaikuttaa työn lopputulokseenkin, puhumattakaan jaksamisesta.
Minä laittaisin myös asikastyytyväisyyden yhdeksi kriteeriksi palkan lisälle. Tuota huonoa käytöstä kun on potilaatkin saaneet osakseen. Vuodeosastolla pillereiden jakaminenkin on joillekin vaikea tehdä ystävällisesti. Ja jos jotain pyytää, vastaus on "kohta". Eikä tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Paperimiehet lakkoilevat hiljaa palkankorotustensa puolesta eivätkä uhkaile, että koko Suomesta loppuu paperi, jos he eivät saa korotuksia.
Itse teen yövoittoista työtä ja mielelläni olen pyhät töissä. Joten totta kai palkkani on isompi kuin päivätyötä tekevällä.
Nyt sitten päivätyötä tekevät valittavat minulle, kun saan niin isoa palkkaa. Mutta kun kehoitan siirtymään yövuoroihin ja viikonloppuihin, vastataan, että halutaan tehdä päivätöitä.
Tämän jälkeen vastataan, että halutaan niin iso peruspalkka, että tulee toimeen ja vastaa vuorotyö tekijän palkkaa.
Toki minulle sopii isompi peruspalkka. Mutta sitten taas valitetaan, että vuorotyötä tekevä saa paljon enemmän.
Yleisin perustelu on, että kaikki ei voi tehdä vuorotyötä, kun on perhe. No se ei taida olla työnantajan ongelma. Ei voi saada vuorotyön palkkaa sillä perusteella, että on mies ja lapsia ja haluaa viettää heidän kanssa viikonloput.
Minä teen mielelläni vielä keikkaa joskus vapailla. Siitäkin jaksetaan kadehtia. Minä en jaksais ja en pysty, kun on lapsia. Miten sinä voit tienata niin paljon.
Tämä on ala, missä työtä tekemällä voi päästä ihan hyviinkin tuloihin. Mutta ei sekään käy. Päivätöitä tekevät perheelliset valittaa siitäkin, että joku jaksaa tehdä lisätöitä.
Ilmapiiri tällä alalla on kyllä kateellisuutta täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Hoitavat asiat tyylikkäämmin, eivät ärsytä. Emmekä maksa heidän palkkojaan verovaroista. Ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on aikakin, että vanhat valittajakurpat poistuvat alalta, saadaan ilmapiiri paremmaksi muille ja ennenkaikkea uusille alalle tulijoille.
Siitä vaan valittajat irtisanoutumaan, voi tulla teille yllätyksenä, että niitä hyväpalkkaisia vakkaritöitä on vaikea saada.
Eihän ne nuoret uudet tulijat pysy alalla..
No ei varmaan kun nykyinen asenne ja ilmapiiri on myrkkyä!
Totta, ei ihme, että nuoret lähtevät alalta alle viidessä vuodessa. Meno tuskin näistä opiskeluajoista paljoa muuttuu.
-Hoitoalan opiskelijat kokevat olevansa arvoasteikossa torakoita Alalla on valtavasti pahaa oloa
Kehno kohtelu on hoitoalan opiskelijoiden mukaan yleistä. Tuntuu, että alalla on valtavasti pahaa oloa ja opiskelijasta tehdään helposti sijaiskärsijä.-IS
Tämän huomasin itsekin ollessani sairaalassa töissä. Monta kertaa näki miten harjoitteluun tuli iloinen ja pirteä ja innokas opiskelija, joka harjoittelun aikana latistettiin aivan täysin.
Minua taas katsottiin nenänvartta pitkin. Muutaman kerran sain hoitajat hiljaiseksi toteamalla että mulla on itseasiassa korkeampi koulutus, kun yrittivät sillä kpulutuksellaan päteä. Eivät enää puhuneet mitään, mikä oli miljoona kertaa parempi kuin se jatkuva kiusaaminen. Toki siis oli kivojakin hoitajia ja näitä yritin esitellä niille opiskelijoille. Muutoin hengailin laikkareitten kanssa. Ne oli rentoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Hoitavat asiat tyylikkäämmin, eivät ärsytä. Emmekä maksa heidän palkkojaan verovaroista. Ei kiinnosta.
Tämä. Paperimiesten palkat on pois paperitehtaiden bonuksista. Ei keneltäkään muulta. Lisäksi mua ei ole koskaan paperimies haukkunut ylikoulutetuksi turhakkeeksi.
Hoitsujen kannattaa nyt sitten alkaa jo opiskella uutta alaa.