Miksi viet lapsesi päiväkotiin, jos olet itse lomalla?
Kysymys otsikossa.
Ystävältäni, opiskelijalta oli kyselty miksi tarvitsee hoitopaikan kesäksi. Kertoi olevansa töissä kesän.
Mutta siis on vanhempia ketkä lomailevat samalla kun lapsi on päivystyksessä. Tätä ihmeteltiin yhdessä, että minkä ihmeen takia.
Nyt toivoisin jotain syitä millä järkeistää tätä....
Kommentit (723)
Vierailija kirjoitti:
Koska mä voin. Ikävää, jos se ottaa aloittajaa päähän, että Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus.
Etkö välitä lapsestasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska esikoulu on pakollinen ja sijaitsee päiväkodissa.
Paskat. Esikoulusta saa lomaa ihan samalla tavalla kuin koulustakin.
Sinä kysyit miksi vien lapsen päiväkotiin lomallani. Turhaan siitä pillastut, että vastasin totuuden mukaisesti. En koe tarpeelliseksi ottaa lastani pois esikoulusta vain siksi, että minulla on nyt viikko lomaa. Ehdimme sitten kesällä olla yhdessä lomalla ihan tarpeeksi.
Ja saat siitä tarpeeksesi, kun joudut olemaan lapsesi kanssa kesällä?
Miksi luulet, että työpäivän jälkeen ei voi olla lapsen kanssa?
Ai nyt sitä olikin vko eikä neljä? Aloituksessa puhutaan kesälomasta ja tollanen vkokin tekisi lapselle hyvää jo ennen kesää. Mikset itse mennyt töihin lomaviikollasi?
Lue kommentti, jonka lainaat ennen kuin rupeat suoltamaan sontaa. Nytkin oli niin kiire paskanjauhantaa, että et edes osannut lainata oikeaa viestiä.
No enpä jaksanut kommenttia välistä pyyhkiä. Kurjaa ettet osaa seurata keskustelua, jos kommentteja on useampi kuin kaksi.
Ei tarvitse pyyhkiä, kun osaa lainata oikeaa viestiä. Keskustelussahan homma menee niin, että lainaaminen=vastaus siihen edelliseen kommenttiin. Ei niin, että lainataan mitä tahansa viestiä ja sitten menee herne nenään, kun kerrotaan, että lainaaminen meni perseelleen.
Siis siinä oli tasan yksi lyhyt kommentti välissä. Kun alkaa vastata kommenttiin, ei ole mikään pakko mennä sen kommentin kohtaan vaan pikein hyvin voi lainata ja sit pyyhkiä kommentteja pois. Jos sitä ei tee, luulisi aikuisen osaavan lukea yhden taaksepäin. Olisko nukkumaanmenoaika?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta ei sitä lasta sieltä 4 viikoksi pois oteta vain siksi, että äiti tai isi on lomalla. Niin kuin ei koulustakaan oteta.
No kahdeksi sit, jos 4 tekee tiukkaa. Eskarista voi ihan hyvin olla vaikka 6 vkoa pois. Mites muuten ajattelitte kesän hoitaa, jos lomanne olette toukokuussa pitäneet?
Mitä se sinulle kuuluu, miten kukakin lomansa pitää? Huolehdi sinä vaan siitä, että saat sen peruskoulun loppuun.
😅 Sä tulet keskusteluun ja toteat että mitä se kellekään kuuluu. Miksi sä edes kommentoit mitään? Oikein aikuinen siellä.
Juurikin näin. Se on katsos pentu niin, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Eli aivottomiin avauksiin vastataan aivottomasti. Eihän tässä avauksessa oikeasti mitään keskustelua haeta, vaan aloittaja (sinä?) on provoileva kakara, joka ei tiedä työelämästä ja lapsista yhtään mitään. Kiukkuaa vain täällä, kun äiti ei anna pelata pleikkaa.
Jos sä luit aloituksen, tiedät, että ap ihan selvästi sanoi, että lapsi viedään kesällä hoitoon vaikka itse ollaan kotona.
KUN mä luin aloituksen, huomasin, että ap ei missään kohtaa ole sanonut, että hänellä itsellään on lapsi. Aloituksessa hän puhuu YSTÄVÄNSÄ lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, mutta ei sitä lasta sieltä 4 viikoksi pois oteta vain siksi, että äiti tai isi on lomalla. Niin kuin ei koulustakaan oteta.
Siis oikeasti? Kyllä mun lapsenlapset olivat viime kesänä 4 viikkoa lomalla, vaikka vanhempi heistä oli eskarissa.
Eskarin toimintakausihan loppuu kesäkuun alkuun niin kuin kouluissakin. Varmaan sitten ne kuusi-seitsenvuotiaat jää sitten hoitoon kun eskari loppuu, jos ei ole muuta hoitopaikkaa eikä voi kotona yksin olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska mä voin. Ikävää, jos se ottaa aloittajaa päähän, että Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus.
Etkö välitä lapsestasi?
Miksi kuvittelet, että päivähoito=ei välitä lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä on ollut mm. seuraavanlaisia syitä. Huomaa että suurin osa on yksinhuoltajia tai matkatöitä tekevän puolisoita.
Yh muuttanut uudelle paikkakunnalle töiden perässä: asunnon osto/ vuokraus yms
Yh menee lääkäriin, optikolle gynelogin tarkastukseen ym.
Yh joka on ainoa lapsi, käy vanhempansa viimeisten viikkojen aikana joka päivä tämän luona.
Pääsykokeet
Tentti
Lomalla gradun/ väitöskirjan kirjoittaminen
Totaaliyhärin oma aika muutaman päivän ajan.
Tukihenkilönä totaaliyhärin synnytyksessä.
Optikot ei tee gynetarkastuksia... Moni muukin kohta tässä mättää.
YHkin saa käyttää päätään ja miettiä, mikä on lapselle parasta. Mitä vähemmän lapsi on päiväkodissa, sen rennompi se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse vein 3 päivänä siksi että lapsi näkee oman ikäistään seuraa.
Puistoissa olen huomannut että perheet vetäytyvät omiin oloihinsa ja on vaikea saada lapselle kaveria kun lapsien ei anneta tutustua vaan kysellään omalta lapselta heti kun lapset alkavat leikkimään että "lähdetäänkö syömään, joo lähdetään syömään" vaikka lapsista huomaa että haluaisivat leikkiä. Aikuiset estävät sen. Tai sitten puistot ovat tyhjiä ja vietän kesän lapsen kanssa 24/7 kaksin.
Vien lapsen hyvällä omalla tunnolla hoitopaikkaan.
3 päivää ikäisten seurassa ei hyödytä mitään. Niinä kolmena päivänä sä olisit voinut mennä hänen kanssaan metsäretkelle, uimaan, piknikille tai ihan vaan pelata lautapelejä.
En tiedä millaista elämää teille eletään, mutta meillä ehditään oikein hyvin käydä metsäretkillä, uimassa, piknikillä, metsäretkellä, uimassa, pyöräilemässä ja pelaamaan lautapelejä (liikaakin), vaikka lapsi on joka päivä päiväkodissa ja käymme kumpikin täysipäiväisesti töissä.
Juu, niin meilläkin ehditään, silti en kuuna päivänä väittäisi lapseni parhaaksi olevan kolme päiväkotipäivää mun ollessa lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kysyit miksi vien lapsen päiväkotiin lomallani. Turhaan siitä pillastut, että vastasin totuuden mukaisesti. En koe tarpeelliseksi ottaa lastani pois esikoulusta vain siksi, että minulla on nyt viikko lomaa. Ehdimme sitten kesällä olla yhdessä lomalla ihan tarpeeksi.
Ai nyt sitä olikin vko eikä neljä? Aloituksessa puhutaan kesälomasta ja tollanen vkokin tekisi lapselle hyvää jo ennen kesää. Mikset itse mennyt töihin lomaviikollasi?
Lue kommentti, jonka lainaat ennen kuin rupeat suoltamaan sontaa. Nytkin oli niin kiire paskanjauhantaa, että et edes osannut lainata oikeaa viestiä.
No enpä jaksanut kommenttia välistä pyyhkiä. Kurjaa ettet osaa seurata keskustelua, jos kommentteja on useampi kuin kaksi.
Ei tarvitse pyyhkiä, kun osaa lainata oikeaa viestiä. Keskustelussahan homma menee niin, että lainaaminen=vastaus siihen edelliseen kommenttiin. Ei niin, että lainataan mitä tahansa viestiä ja sitten menee herne nenään, kun kerrotaan, että lainaaminen meni perseelleen.
Siis siinä oli tasan yksi lyhyt kommentti välissä. Kun alkaa vastata kommenttiin, ei ole mikään pakko mennä sen kommentin kohtaan vaan pikein hyvin voi lainata ja sit pyyhkiä kommentteja pois. Jos sitä ei tee, luulisi aikuisen osaavan lukea yhden taaksepäin. Olisko nukkumaanmenoaika?
Sinulla alkaa olla, kun silmät harittavat jo niin paljon, ettet saa lainauksiakaan kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä on ollut mm. seuraavanlaisia syitä. Huomaa että suurin osa on yksinhuoltajia tai matkatöitä tekevän puolisoita.
Yh muuttanut uudelle paikkakunnalle töiden perässä: asunnon osto/ vuokraus yms
Yh menee lääkäriin, optikolle gynelogin tarkastukseen ym.
Yh joka on ainoa lapsi, käy vanhempansa viimeisten viikkojen aikana joka päivä tämän luona.
Pääsykokeet
Tentti
Lomalla gradun/ väitöskirjan kirjoittaminen
Totaaliyhärin oma aika muutaman päivän ajan.
Tukihenkilönä totaaliyhärin synnytyksessä.Optikot ei tee gynetarkastuksia... Moni muukin kohta tässä mättää.
YHkin saa käyttää päätään ja miettiä, mikä on lapselle parasta. Mitä vähemmän lapsi on päiväkodissa, sen rennompi se on.
Ihan pilkku puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö välitä lapsestasi?
Koska sysäät lapsesi sinne päivähoitoon vaikka sinulla itselläsi on lomaa. Sitähän subjektiivinen päivähoito tarkoittaa. Lapsestaan välittävä vanhempi haluaisi luonnollisesti viettää sen ajan lapsensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puistoissa olen huomannut että perheet vetäytyvät omiin oloihinsa ja on vaikea saada lapselle kaveria kun lapsien ei anneta tutustua vaan kysellään omalta lapselta heti kun lapset alkavat leikkimään että "lähdetäänkö syömään, joo lähdetään syömään" vaikka lapsista huomaa että haluaisivat leikkiä. Aikuiset estävät sen. Tai sitten puistot ovat tyhjiä ja vietän kesän lapsen kanssa 24/7 kaksin.
3 päivää ikäisten seurassa ei hyödytä mitään. Niinä kolmena päivänä sä olisit voinut mennä hänen kanssaan metsäretkelle, uimaan, piknikille tai ihan vaan pelata lautapelejä.
En tiedä millaista elämää teille eletään, mutta meillä ehditään oikein hyvin käydä metsäretkillä, uimassa, piknikillä, metsäretkellä, uimassa, pyöräilemässä ja pelaamaan lautapelejä (liikaakin), vaikka lapsi on joka päivä päiväkodissa ja käymme kumpikin täysipäiväisesti töissä.
Juu, niin meilläkin ehditään, silti en kuuna päivänä väittäisi lapseni parhaaksi olevan kolme päiväkotipäivää mun ollessa lomalla.
Ja mitenkään ei mene kaaliin, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin sinun lapsesi eikä kaikissa perheissä ole sama tilanne kuin teillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kahdeksi sit, jos 4 tekee tiukkaa. Eskarista voi ihan hyvin olla vaikka 6 vkoa pois. Mites muuten ajattelitte kesän hoitaa, jos lomanne olette toukokuussa pitäneet?
Mitä se sinulle kuuluu, miten kukakin lomansa pitää? Huolehdi sinä vaan siitä, että saat sen peruskoulun loppuun.
😅 Sä tulet keskusteluun ja toteat että mitä se kellekään kuuluu. Miksi sä edes kommentoit mitään? Oikein aikuinen siellä.
Juurikin näin. Se on katsos pentu niin, että metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan. Eli aivottomiin avauksiin vastataan aivottomasti. Eihän tässä avauksessa oikeasti mitään keskustelua haeta, vaan aloittaja (sinä?) on provoileva kakara, joka ei tiedä työelämästä ja lapsista yhtään mitään. Kiukkuaa vain täällä, kun äiti ei anna pelata pleikkaa.
Jos sä luit aloituksen, tiedät, että ap ihan selvästi sanoi, että lapsi viedään kesällä hoitoon vaikka itse ollaan kotona.
KUN mä luin aloituksen, huomasin, että ap ei missään kohtaa ole sanonut, että hänellä itsellään on lapsi. Aloituksessa hän puhuu YSTÄVÄNSÄ lapsesta.
Väitinkö muuta?
Tähän ketjuun on syyllistävästi vastannut moni sellainen jolla on ihan päteviä syitä viedä lasta hoitoon.
Enemmän tähän kaivattaisiin kyllä sellaisia henkilöitä kertomaan syitä, jotka esimerkiksi vievät lapsen päivystävään päiväkotiin kesällä kun ovat itsekin lomalla. Niitä vuosilomattomia lapsia kun valitettavasti on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se on lapsuutensa päiväkodin ammattikasvattajien huomassa viettänyt nuori, joka ihmetteli lapsena, miksi ei saa jäädä isän tai äidin kanssa kotiin??? On katkeroitunut, kun vanhemmiten ymmärtää, millainen taakka olikin vanhemmilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenkään ei mene kaaliin, että kaikki lapset eivät ole samanlaisia kuin sinun lapsesi eikä kaikissa perheissä ole sama tilanne kuin teillä?
Mitenhän tämä liittyy mihinkään? Ihan tuossa kerrottiin perhetilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö välitä lapsestasi?
Koska sysäät lapsesi sinne päivähoitoon vaikka sinulla itselläsi on lomaa. Sitähän subjektiivinen päivähoito tarkoittaa. Lapsestaan välittävä vanhempi haluaisi luonnollisesti viettää sen ajan lapsensa kanssa.
Lapsettoman ei kannata vääntää aiheesta, josta ei tiedä v¨ttuakaan. Siihen on ihan pätevät syyt, miksi joillekin lapsille on hyväksi olla siellä päiväkodissa myös vanhemman loma-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos se on lapsuutensa päiväkodin ammattikasvattajien huomassa viettänyt nuori, joka ihmetteli lapsena, miksi ei saa jäädä isän tai äidin kanssa kotiin??? On katkeroitunut, kun vanhemmiten ymmärtää, millainen taakka olikin vanhemmilleen.
Sitten kannattaa keskustella asiasta niiden vanhempien kanssa. Saattaa jopa huomata, että sille on voinut olla ihan hyvä syy. Turha se on täällä vouhottaa ja lietsoa vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla alkaa olla, kun silmät harittavat jo niin paljon, ettet saa lainauksiakaan kohdilleen.
Itse et osaa vastata kysymykseen, kun jumitat lainaukseesi.
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun on syyllistävästi vastannut moni sellainen jolla on ihan päteviä syitä viedä lasta hoitoon.
Enemmän tähän kaivattaisiin kyllä sellaisia henkilöitä kertomaan syitä, jotka esimerkiksi vievät lapsen päivystävään päiväkotiin kesällä kun ovat itsekin lomalla. Niitä vuosilomattomia lapsia kun valitettavasti on.
Vuosilomalla olijallakin voi olla pätevä syy viedä lapsi hoitoon. Tuliko yllätyksenä?
Menin itse viikoksi hoitamaan ikääntyvien vanhempieni asioita. Mies oli töissä.
Päiväkodista soitettiin sinulla on kuulemma lomaa. Pieni kylä, sana kiirii.
Kerroin olen täällä 600 km päässä, onko sulla ongelma tämän kanssa.
Menin linjoja pitkin päiväkodin johtajalle.
Kun tulin takaisin kotiin, vaadin neuvottelua. Minä, työntekijä ja pomo. Sanoin nyt kerrot kuka kertoi olen lomalla. Sain nimen. Soitettiin puhelu tälle tyypille, joka kielsi kaiken. Siinäpä selvittelee välejään.
Pystyn ottanaan lapsen helposti. Saan usein keikkoja ja minulla on tällä hetkellä yli 100 h sisällä.
Jos päiväkodissa on kaaos, otan lapsen pois päiväksi, kun pyydetään.
Mutta mulle ei soitella perään ja auota päätä