Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso lopetti kotitöiden tekemisen kokonaan kun jäin työttömäksi

Vierailija
10.05.2022 |

Joo, ymmärrän toki että minun kuuluukin tehdä nyt valtaosa kun kerran on aikaa, mutta että kaikki... Viikonloppunakin?

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ainakin päivänselvää, että mies tekee kotityöt koska hän tekee normityöviikkoa 40h ja minä 60h.

Hahaha tässä hyvä esimerkki teille sohvaperunoille. Vai että ihan ärsyttää ne kotityöt kun olisi niin paljon aikaa lorvailtavana

Jos olet noin ahkera, tule meille siivoamaan ilmaiseksi. Vai oletko laiska?

Voisin uteliaisuuttani tulla nyt kun tätä aikaa on. Kiinnostaa tietää  missä kunnossa ihmisten kodit oikein on. -  eri

Muakin kiinnostaisi nähdä miten ihmiset on kotityönsä organisoineet, kun niitä tuntuu riittävän jokaiselle päivällä ihan päivätyöksi asti :D

Jaksaisin helposti tehdä yksin kaikki koti- ja pihatyöt. En vain ymmärrä MIKSI tekisin, kahden aikuisen taloudessa.

Koska se on hyvää ajankulua? Eli minun pitäisi nyt jättää jotain silkasta periaatteesta tekemään vaikka ei muuta ole kuin sitä ylimääräistä aikaa? 

Vierailija
62/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaimo ei halunnut mennä töihin. Ne muutama paikka, jonne pääsi (tai kun häneltä kysyi, niin "joutui"), niin eivät kestäneet kauaa. Ei tehnyt kotitöitäkään, paitsi kokkasi kyllä. Astiat eivät vain koskaan löytäneet tietään pesukoneeseen. Kävin siis töissä, siivosin kodin ja hoidin vielä lapsen. Erohan siinä tuli. Lapsi jäi onneksi minulle, kun oli toiselle liian paljon vaivaa. Onnistui itsensä vieraannuttamaan omasta lapsesta asuessaan samassa kodissa. Se on jo saavutus. Nyt on paljon helpompaa, kun on vain yksi lapsi hoidettavana. Kotikin pysyy paljon siistimpänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa, ettei teidän suhde alkujaankaan ole kovin tasavertainen tai toisen rajoja kunnioittava. Mielestäni nämä ovat niitä asioista, joista pitää sopia yhteiset pelisäännöt - ei pitäen toista itsestään selvyytenä, ei myöskään näyttämällä uhmakkaasti mieltä toiselle. 

Ap, et ole vaimosi työntekijä, vaikka hän kantaisikin väliaikaisesti nyt enemmän vastuuta taloudesta. Ajattelen kuitenkin, että on myös rakkautta helpottaa toisen taakkaa. Sopikaa näistä asioista. Muistakaa rajat ja kunnioitus. Ei nuo asiat kättä vääntämällä ratkea.

Vierailija
64/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon teillä on kotitöitä?

Ymmärrän kyllä teitä molempia. Toinen ajattelee että jes nyt kun sä oot kotona niin jaksat tehdä kotityöt ja sä tietenkin ehkä ajattelet että et jaksaisi kokoajan vääntää kotitöitä yksin, et ois kiva keretä tehdä muutakin.

Vierailija
65/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kun on aikaa"

Työttömän työtä on työnhaku. Siihen saa kulumaan vuorokaudessa monta tuntia enemmän aikaa kuin mitä työssäkäymiseen kuluu. Lisäksi siihen täytyy paneutua ihan eri intensiteetillä kuin mitä suurin osa tekee työnsä. Lisäksi vielä työttömän paineet, itsetuntoa jäytävät jatkuvat "kiitos mutta ei kiitos" -vastaukset tai pelkkä hiljaisuus. Siis jatkuva torjunta. Lisäksi vielä huoli rahasta, omasta taloudesta ja yhteisestä sekä omasta eläkkeestä. Vai etkö hae töitä? Tässä tapauksessa siedätkin tehdä kotityöt.

Ei toisen tilapäinen(?) kotona oleminen tarkoita, että toinen osapuoli parisuhteesta voisi heittäytyä vapaamatkustajaksi.

Vierailija
66/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ainakin päivänselvää, että mies tekee kotityöt koska hän tekee normityöviikkoa 40h ja minä 60h.

Hahaha tässä hyvä esimerkki teille sohvaperunoille. Vai että ihan ärsyttää ne kotityöt kun olisi niin paljon aikaa lorvailtavana

Voisin uteliaisuuttani tulla nyt kun tätä aikaa on. Kiinnostaa tietää  missä kunnossa ihmisten kodit oikein on. -  eri

Muakin kiinnostaisi nähdä miten ihmiset on kotityönsä organisoineet, kun niitä tuntuu riittävän jokaiselle päivällä ihan päivätyöksi asti :D

Jaksaisin helposti tehdä yksin kaikki koti- ja pihatyöt. En vain ymmärrä MIKSI tekisin, kahden aikuisen taloudessa.

Koska se on hyvää ajankulua? Eli minun pitäisi nyt jättää jotain silkasta periaatteesta tekemään vaikka ei muuta ole kuin sitä ylimääräistä aikaa? 

Hieno tapa kuluttaa elämä. Niin tylsää että aikaa pitää tappaa tekemällä omat ja kumppanin kotityöt.

Vierailija
67/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä sinun tulevaisuudensuunnitelmasi siis ovat? Ei teillä kovin korkeat palkat voi kummallakaan olla eikä isoa kotia jos voit maksaa kaikesta puolet ansiosidonnaisella etkä edes vakavissasi suunnittele töihinpaluuta lähiaikoina?

Vierailija
68/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkentava kysymys kirjoitti:

Lopetitko sinä kaiken osallistumisen yhteisiin kuluihin? Eli maksatko vain omat kulusi?

Tuollainen on taloudellista väkivaltaa. Ei perheenjäsentä aleta kiristää, eikä hän menetä ihmisarvoaan, vaikka jäisi työttömäksi.

Vierailija
69/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotan vaan että kohta alkaa ilmestyä jotain tehtävälistoja jääkaapin oveen. Eilen vaimo vihjaili että piharuukut kaipaisi kukkia. Auliisti vielä kertoi missä on orvokit tarjouksessa.

Ap

Provo alkaa hyytyä...

Vierailija
70/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millanen jako teillä oli ennen kuin jäit työttömäksi? Millainen työnjako susta ois reilu? Ootko ajatellut että keskustelet vaimon kanssa tästä vai aiotko jatkaa murahtelua?

Vierailija
71/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä sinun tulevaisuudensuunnitelmasi siis ovat? Ei teillä kovin korkeat palkat voi kummallakaan olla eikä isoa kotia jos voit maksaa kaikesta puolet ansiosidonnaisella etkä edes vakavissasi suunnittele töihinpaluuta lähiaikoina?

Haen töitä tietysti, työn luonne vain on sellainen että todennäköisesti paikkoja ei paljon ole auki juuri ennen kesää.

Ja ei tällaisessa keskisuuressa omakotitalossa nyt mitään älyttömiä kuluja ole, laina on jo maksettu.

Ap

Vierailija
72/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo tulee kotiin yleensä jo kahden maissa iltapäivällä. Mielestäni voisi osallistua edes ruoanlaittoon ja pyykkeihin, ainakin viikonloppuna. Tai edes laittaisi pihaa kuntoon kanssani.

Jääkö muissakin kodeissa ihan kaikki työt sille työttömälle?

Ap

Puolisoni ei ole työtön vaan yrittäjä, mutta tällä hetkellä hänen yritystoimintansa on lähes täysin pysähtynyt. Hänellä on muita tulonlähteitä ja kulut maksamme 50/50.

Hän tekee tällä hetkellä enemmän kotitöitä. Minä hoidan oikeastaan vain ruoanlaiton ja siinä ohessa tarvittaessa astianpesukoneen tyhjennyksen, sekä oman WC:ni siivouksen. Puoliso hoitaa imuroinnin, pyykit, järjestelyn, kierrätyksen/lajittelun, pintojen ja tarvittaessa lattioiden pyyhkimisen. Kahden aikuisen taloudessa ei paljon muuta tarvitse tehdäkään, ja käytännössä robotti-imuri hoitaa osan imuroinneistakin. Pihatöitä teemme yhdessä ja erikseen.

Koska minä pääsen vähemmällä, maksan kerran kuussa käyvän siivoojan sekä tarvittaessa häneltä ostettavan ikkunanpesun tai perusteellisemman siivouksen (esim. jouluna). Toimii meillä. Minä inhoan siivoamista, puoliso taas tykkää, että on jotain tekemistä nyt, kun ei ole töitä.

Vierailija
73/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöitä on mukava tehdä, jos on aikaa. Muuta asennetta.

Vierailija
74/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan vaan että kohta alkaa ilmestyä jotain tehtävälistoja jääkaapin oveen. Eilen vaimo vihjaili että piharuukut kaipaisi kukkia. Auliisti vielä kertoi missä on orvokit tarjouksessa.

Ap

Provo alkaa hyytyä...

Ihan miten vaan, ei tarvi uskoa. Ne on muuten Tokmannilla tarjouksessa.

Ap

Vierailija
75/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno tapa kuluttaa elämä. Niin tylsää että aikaa pitää tappaa tekemällä omat ja kumppanin kotityöt.

Omat ja kumppanin kotityöt :D

Vierailija
76/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo tulee kotiin yleensä jo kahden maissa iltapäivällä. Mielestäni voisi osallistua edes ruoanlaittoon ja pyykkeihin, ainakin viikonloppuna. Tai edes laittaisi pihaa kuntoon kanssani.

Jääkö muissakin kodeissa ihan kaikki työt sille työttömälle?

Ap

Minulla on enemmän sitä aikaa tehdä pikku hiljaa omaa tahtiini ja käytän enemmän kuin mielelläni sen yhteisen ajan sitten siihen yhdessä oloon.

Mulla on ainakin suurimmaksi osaksi pirun tylsää kun ei ole niitä kotitöitä, eikä pihallakaan mitään. Pyykkikorikin on tyhjä :D Kuinka usein niin edes käy?

Nämä keskustelut saa aina miettimään miten levällään ihmisellä oikein asiat on, kun kotityöt, yms on sitä 24/7 orjatyötä.🤣 Lähinnä tylsäähän tämä kotona olo on.

Se on oma mokasi, että sinulla ei ole mitään harrastuksia tai mielenkiinnon kohteita.

Jos kulut jaetaan puoliksi, niin sitten jaetaan myös kotityöt. Ihan järjetöntä on kuvitella, että toinen käyttää aikansa kotitöiden tekoon, kun toinen ei maksa kaikkia kuluja. Työssäkäyvä voi lyhentää työaikaansa, jos toisen vapaa-aika noin korpeaa.

Vierailija
77/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan alkaisi palvelemaan akkaa. Elämäntapatyöttömyydessä parasta on juuri se vapaa-aika! En todellakaan alkaisi akan hovimestariksi... M27

Mutta olisiko sinusta elättäjäksikään?

Miksi elättäisin naista? Käytän rahani itseeni. Feministinä uskon, että nainen ei tarvitse miehen rahoja. M27

Mitkä rahat? Eihän sinulla reppanalla ole mitään tuloja. Hyvä, kun tuilla saat itsesi pidettyä hengissä.

Vierailija
78/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisista on vain riesaa. Sinkkuna mies on oikeasti onnellisin.

Vierailija
79/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan alkaisi palvelemaan akkaa. Elämäntapatyöttömyydessä parasta on juuri se vapaa-aika! En todellakaan alkaisi akan hovimestariksi... M27

Mutta olisiko sinusta elättäjäksikään?

Miksi elättäisin naista? Käytän rahani itseeni. Feministinä uskon, että nainen ei tarvitse miehen rahoja. M27

Mitkä rahat? Eihän sinulla reppanalla ole mitään tuloja. Hyvä, kun tuilla saat itsesi pidettyä hengissä.

1. Säästöt

2. Joka kuuksusi saan säästöihin 200-300 euroa.

3. Perintö

M27

Vierailija
80/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama. Jäin vuorotteluvapaalle ja aivan kaikki kaatui mun niskaan. Mies vain "ohjasi" vielä lisäksi pyykinpesussa ja selitti, mitä kaikkea mun pitää tehdä, jotta vaihtarilla olisi hyvä.

Joka kerta kun otin epätasapainon puheeksi ,hän vetosi siihen, että kuskaa lapset aamulla kouluun työpaikkansa viereen ja se riittää.

Nyt vasta kun koronan takia hän jäi kotiin etätöihin, hän edes hämärästi hahmottaa, mitä kotitöitä meillä edes on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän