Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puoliso lopetti kotitöiden tekemisen kokonaan kun jäin työttömäksi

Vierailija
10.05.2022 |

Joo, ymmärrän toki että minun kuuluukin tehdä nyt valtaosa kun kerran on aikaa, mutta että kaikki... Viikonloppunakin?

Kommentit (122)

Vierailija
101/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt kotona ja teen valtaosan kotitöistä sitä varten, että sitku toinen tulee töistä ni voidaan tehdä yhdessä jotain kivaa. Tai käydä jossain. Jää mulle silti runsaasti aikaa myös olla tekemättä kotitöitä. Oon nuorimman kanssa kotona ja isommat koulussa ja nää aamupäivän rauhalliset tunnit on just se paras hetki sekä kotitöille että omalle ajalle. Ja joka päivä ehdin kumpaakin.

Vierailija
102/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on nykyään niin heikkoja, että jopa kotityöt on heille liikaa. Ei voi kuin ihmetellä miten entisaikaan ihmiset selvisivät kotitöistä ilman koneiden apua. Laiskaa ja vetelää porukkaa jolle itsensä viihdyttäminen on pääasia elämässä.

Minulla on vain tämä yksi elämä ja todellakin haluan tehdä siitä mahdollisimman mukavan. Sitä en tiedä, onko se laiskuutta. Eilen palasin kokouksesta puoli yhdeksän aikoihin illalla, tänään on vapaailta, joten ehdin tehdä koiran kanssa pitkän lenkin ja puutarhatöitä, samoin loppuviikolla. Mutta sopii minulle sekin tulkinta, että olen laiska ja vetelä. Kotityöt ovat joka tapauksessa tylsimpiä, mitä tiedän. Toistuvat samanlaisina, käden jälki ei näy kuin hetken aikaa ja osa töistä on kovaäänisiä. Elämässä on valtavan paljon kiinnostavampaa tekemistä kuin ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on nykyään niin heikkoja, että jopa kotityöt on heille liikaa. Ei voi kuin ihmetellä miten entisaikaan ihmiset selvisivät kotitöistä ilman koneiden apua. Laiskaa ja vetelää porukkaa jolle itsensä viihdyttäminen on pääasia elämässä.

Minulla on vain tämä yksi elämä ja todellakin haluan tehdä siitä mahdollisimman mukavan. Sitä en tiedä, onko se laiskuutta. Eilen palasin kokouksesta puoli yhdeksän aikoihin illalla, tänään on vapaailta, joten ehdin tehdä koiran kanssa pitkän lenkin ja puutarhatöitä, samoin loppuviikolla. Mutta sopii minulle sekin tulkinta, että olen laiska ja vetelä. Kotityöt ovat joka tapauksessa tylsimpiä, mitä tiedän. Toistuvat samanlaisina, käden jälki ei näy kuin hetken aikaa ja osa töistä on kovaäänisiä. Elämässä on valtavan paljon kiinnostavampaa tekemistä kuin ne.

Ja jos sinulla olisi puoliso kotona koko päivän eikö olisikin kiva jos hän tekisi niitä kotitöitä. Siitähän tässä keskustellaan.

Vierailija
104/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ei ole työtön, mutta opiskelee ja tulot sen mukaiset. Tukia ei saada koska itse olen töissä (sairaanhoitaja). Kyllähän se vtuttaa maksaa yksin kaikki oma ja yhteinen eläminen ja tekeminen (kaksion vuokra Helsingissä, itse haluan käydä välillä syömässä ulkona tai tehdä jotain yhdessä, itse tykkään ja osaan tehdä ruokaa joten se kuuluu aina mulle, kaikki metatyö jne) ja olen yrittänyt puhua että mies voisi hoitaa enemmän kotitöitä ja ottaa vastuuta. Jos vaikka mies huomaa että käsisaippua on loppunut, ei puhettakaan että tämä seuraavalla kauppareissulla tajuaisi ostaa uuden. Kaupasta tuo kyllä sen mitä pyydetään, (ja minä maksan yleensä takaisin) Tämä oli ok miehelleni, ei vaan omat hermot kestä sitä kun meillä on vähän eri siisteyskäsitys... miestä ei haittaa monen päivän tiskivuori joka valtaa koko tiskipöydän eikä viikkotolkulla kuivumassa olevat pyykit. Kyllä, olen kokeillut kauanko kestää hoitaa asiat jos en joko ajan muistuta. Ja vihaan sitä nalkuttamista. Rakas tuo on silti. Tekipä hyvää avautua kerrankin.

Vastauksena aloitukseen; ei sun vastuulle tietenkään kaikki kotityöt jää mutta kuten itsekin totesin niin suurempi osa kyllä. Sopikaa selkeästi mitä kukin hoitaa.

Vierailija
105/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos sinulla olisi puoliso kotona koko päivän eikö olisikin kiva jos hän tekisi niitä kotitöitä. Siitähän tässä keskustellaan.

Vastasin tuolla edellä, että niin hän tekeekin, koska hänen yritystoimintansa on tällä hetkellä hyvin hiljaista ja toisin kuin minä, hän tykkää puuhastelusta kotitöiden parissa.

Vierailija
106/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies ei ole työtön, mutta opiskelee ja tulot sen mukaiset. Tukia ei saada koska itse olen töissä (sairaanhoitaja). Kyllähän se vtuttaa maksaa yksin kaikki oma ja yhteinen eläminen ja tekeminen (kaksion vuokra Helsingissä, itse haluan käydä välillä syömässä ulkona tai tehdä jotain yhdessä, itse tykkään ja osaan tehdä ruokaa joten se kuuluu aina mulle, kaikki metatyö jne) ja olen yrittänyt puhua että mies voisi hoitaa enemmän kotitöitä ja ottaa vastuuta. Jos vaikka mies huomaa että käsisaippua on loppunut, ei puhettakaan että tämä seuraavalla kauppareissulla tajuaisi ostaa uuden. Kaupasta tuo kyllä sen mitä pyydetään, (ja minä maksan yleensä takaisin) Tämä oli ok miehelleni, ei vaan omat hermot kestä sitä kun meillä on vähän eri siisteyskäsitys... miestä ei haittaa monen päivän tiskivuori joka valtaa koko tiskipöydän eikä viikkotolkulla kuivumassa olevat pyykit. Kyllä, olen kokeillut kauanko kestää hoitaa asiat jos en joko ajan muistuta. Ja vihaan sitä nalkuttamista. Rakas tuo on silti. Tekipä hyvää avautua kerrankin.

Vastauksena aloitukseen; ei sun vastuulle tietenkään kaikki kotityöt jää mutta kuten itsekin totesin niin suurempi osa kyllä. Sopikaa selkeästi mitä kukin hoitaa.

Sulla on kotona hyväksikäyttäjämies. Normaali opiskelija käy opintojen ohessa töissä ja maksaa oman osansa menoista. Mies myös lokkeilee kodinhoidossa.

Sinä kilttinä tyttönä vähän aina yrität miestä pyytää tekemään osansa (kaiken maksamiseen olet jo ilmeisesti alistunut), mutta kuuntelet liian empaattisesti miehen mantraa "erilaisista vaatimustasoista" ja hoidat lähes kaikki kotityöt.

Mies aivan varmasti kokee olevansa oikeutettu rahoisisi ja palveluihisi. Onko hän nyt kesällä mielestään oikeutettu myös pitkään kesälomaan (sen sijaan, että tienaisi elantoaan)?

Nyt kannattaisi vähintään muuttaa eri asuntoihin ja mies opetelkoon tulemaan toimeen omillaan ja hoitavan kotinsa itse. Vielä parempi olisi, jos ottaisit eron. Mies ei rakasta sinua vaan sitä, mitä sinulta saa. Jos rakastaisi, tekisi ja maksaisi oma-aloitteisesti oman osuutensa tai vähintään täysin voimin pyrkisi siihen.

Vierailija
107/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työtön mutta kotona kuitenkin kuntoutustuella. Mä teen niin paljon kotitöitä kuin vain fyysisesti suinkin kykenen. Teen kuitenkin isomman satsin ruokaa kerralla koska se on niin kivuliasta että menee helpommin näin. Jos olisin terve ja työkykyinen mutta työtön niin tekisin varmasti ihan kaikki kotityöt.

Vierailija
108/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehtävää on viikonloppuna? Kämppä on imuroitu, asiat on paikallaan,

Ruoka? Ei ole iso vaiva. Tiskata voit maanantaina.

Vierailija
109/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo tulee kotiin yleensä jo kahden maissa iltapäivällä. Mielestäni voisi osallistua edes ruoanlaittoon ja pyykkeihin, ainakin viikonloppuna. Tai edes laittaisi pihaa kuntoon kanssani.

Jääkö muissakin kodeissa ihan kaikki työt sille työttömälle?

Ap

Tällä hetkellä oon työttömänä ja toki teen enemmän esim. päivisin pesen pyykkiä laitan ruokaa tms kun avokki on töissä. Mutta kyllä molemmat silti osallistuu kotitöihin! Toi kuvio kuulostaa kyllä vähän epäreilulta jos ei edes vklp tee mitään.

Vierailija
110/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeinhan tuo on. Ei kotityöt ainakaan ilman lapsia vaadi mitään verrattuna töihin. 

Vierailija
111/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin pienen piston sydämessäni tämän aloituksen luettuani... Meillä mies on työttömänä, itse käyn töissä. Jotenkin huomaamatta kotitöiden tekeminen on ajautunut miltei kokonaisuudessaan miehelle. Itse teen välillä ruokaa ja tiskaan, muuten mies hoitaa kaiken. Täytyypä ottaa tästä koppia ja alkaa osallistua enemmän kotitöihin.

Vierailija
112/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkentava kysymys kirjoitti:

Lopetitko sinä kaiken osallistumisen yhteisiin kuluihin? Eli maksatko vain omat kulusi?

No en tietenkään. Saan ansiosidonnaista.

Ap

Maksat siis puolet kuluista? Ei sinun silloin tietenkään tarvitse tehdä minuuttiakaan enempää kotitöitä. Miksi sinun pitäisikään tehdä osa kumppanisi töistä rangaistuksena työttömyydestäsi?

Kyse on ajankäytöstä. Jos puolisosi työskentelee 8h päivässä, voit sinäkin vallan hyvin tehdä samoin kotona. Valmistelet perjantaina myös viikonlopun safkat, niin ei tartte kuin salaatti sekoittaa kylkeen.

Miksi en yllättynyt siitä, että aloittaja on mies....

Vierailija
113/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osallistut tasapuolisesti kuluihin, niin kotitöidenkin tulisi mennä suurin piirtein tasan. Jos puolisosi maksaa kaiken tai suurimman osan, niin sitten tietenkin sinä panostat enimmäkseen kodinhoitoon. Ota asia puheeksi puolisosi kanssa.

Vierailija
114/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osallistut tasapuolisesti kuluihin, niin kotitöidenkin tulisi mennä suurin piirtein tasan. Jos puolisosi maksaa kaiken tai suurimman osan, niin sitten tietenkin sinä panostat enimmäkseen kodinhoitoon. Ota asia puheeksi puolisosi kanssa.

Tämä on täysin sinun oma keksimä "sääntö", naurettava sellainen  :D

Vierailija
115/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä naurettava "sääntö" se on, että kulut maksetaan puoliksi ja työtön tekee kaikki kotityöt kun on enemmän aikaa

Vierailija
116/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä. En silti itse suostuisi maksamaan puolia talouden kuluista ja silti tuhlaamaan aikaani kotiorjailuun. Ja samaten, jos maksan suurimman osa kuluista, niin omasta mielestäni olen osallistunut omalta osin kotimme ylläpitoon ja toinen saa tehdä sitten enemmän kotihommia.

Vierailija
117/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kotona hyväksikäyttäjämies. Normaali opiskelija käy opintojen ohessa töissä ja maksaa oman osansa menoista. Mies myös lokkeilee kodinhoidossa.

Sinä kilttinä tyttönä vähän aina yrität miestä pyytää tekemään osansa (kaiken maksamiseen olet jo ilmeisesti alistunut), mutta kuuntelet liian empaattisesti miehen mantraa "erilaisista vaatimustasoista" ja hoidat lähes kaikki kotityöt.

Mies aivan varmasti kokee olevansa oikeutettu rahoisisi ja palveluihisi. Onko hän nyt kesällä mielestään oikeutettu myös pitkään kesälomaan (sen sijaan, että tienaisi elantoaan)?

Nyt kannattaisi vähintään muuttaa eri asuntoihin ja mies opetelkoon tulemaan toimeen omillaan ja hoitavan kotinsa itse. Vielä parempi olisi, jos ottaisit eron. Mies ei rakasta sinua vaan sitä, mitä sinulta saa. Jos rakastaisi, tekisi ja maksaisi oma-aloitteisesti oman osuutensa tai vähintään täysin voimin pyrkisi siihen.

Siitä olen samaa mieltä, että opiskelevan puolison tulisi osallistua (jopa enemmän) kotitöihin, koska opinnot yleensä joustavat paremmin kuin työt. En kuitenkaan sanoisi että kyseessä on hyväksikäyttö, jos opiskeleva puoliso ei käy töissä ja maksa kuluja, mikäli tämä on oman kumppanin kanssa sovittu... Olen itse opiskelija ja aviopuoliso maksaa tällä hetkellä kaikki kulut. Opinnot ovat erittäin haastavat (ja vaativat huomattavasti enemmän aikaa kuin normaali työviikko) joten jos tässä menisi vielä osa-aikatöihin, opinnot hidastuisivat, valmistuminen viivästyisi ja taloudellisesti tässä ottaisi  pidemmän päälle takkiin. Lomat olen myös saanut olla ihan lomalla, jotta voimme viettää yhteistä aikaa. Tämä kaikki pitää kuitenkin olla ennalta sovittu, muuten menee hyväksikäytöksi. 

Vierailija
118/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita anopillesi ja pyydä hänet siivoamaan lapsensa sotkut, kun ei ole opettanut lastaa siivoamaan jälkiään

Vierailija
119/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä olen samaa mieltä, että opiskelevan puolison tulisi osallistua (jopa enemmän) kotitöihin, koska opinnot yleensä joustavat paremmin kuin työt. En kuitenkaan sanoisi että kyseessä on hyväksikäyttö, jos opiskeleva puoliso ei käy töissä ja maksa kuluja, mikäli tämä on oman kumppanin kanssa sovittu... Olen itse opiskelija ja aviopuoliso maksaa tällä hetkellä kaikki kulut. Opinnot ovat erittäin haastavat (ja vaativat huomattavasti enemmän aikaa kuin normaali työviikko) joten jos tässä menisi vielä osa-aikatöihin, opinnot hidastuisivat, valmistuminen viivästyisi ja taloudellisesti tässä ottaisi  pidemmän päälle takkiin. Lomat olen myös saanut olla ihan lomalla, jotta voimme viettää yhteistä aikaa. Tämä kaikki pitää kuitenkin olla ennalta sovittu, muuten menee hyväksikäytöksi. 

Kiltit ihmiset lupautuvat tekemään kaikenlaista, jos sitä heiltä vaaditaan uskottavalta kuulostavia perusteluja latoen. Usein taloudelliseen lokkeiluun kuitenkin edetään mitään "sopimatta", toinen vain tekee valintoja elämässään siten, ettei hänellä ole tuloja, joilla osallistua maksuihin ja toisen on ne vain pakko hoitaa.

Kyseisen naisen mies on röyhkeän itsekäs kotitöiden suhteen, enkä usko hänen olevan yhtään vähemmän röyhkeä rahan suhteen.

Vierailija
120/122 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoliso jopa odottaa että silitän kaikki hänen työvaatteensa. Ennen teki sen aina itse.

Ärsyttää niin että aloin jo katsoa jotain turhaa työkkärin cv-koulutusta itselleni. Saisi sitten muutaman päivän olla muuta kuin kotipiika.

Ap

Miksi et mene töihin?