Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puoliso lopetti kotitöiden tekemisen kokonaan kun jäin työttömäksi

Vierailija
10.05.2022 |

Joo, ymmärrän toki että minun kuuluukin tehdä nyt valtaosa kun kerran on aikaa, mutta että kaikki... Viikonloppunakin?

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan joka tapauksessa karsittu kaikki älyttömät silitykset, silloin tällöin joku paita silitettävänä, tms ja sen tekee tietysti hän, joka aikoo paidan päälleen pukea.

Olen työttömänä ja mielelläni teen suurimman osan kotitöistä, eli tiskit, pyykkäykset, imuroinnit, vessanpesut. Ei niistä kyllä joka päivälle tuntikaupalla riitä.

Tällä viikolla aion maalailla hiukan rapistuneita juttuja. Kukkia voisin laitella mielelläni, mutta se on hommaa, johon mies haluaa osallistua myös. Terassi ollaan jo yhdessä pesty, se on viikonlopun yhteistä aikaa.

Mies laittaa ruokaa kylläkin usein, mutta teen sitä minäkin, kumpi vain sattuu asiaan innostumaan. Puoliksi maksetaan kaikki, tai no mä vähän enemmän tällä hetkellä, kun mulla on ansiosidonnaisen lisäksi hetken aikaa vielä muita tuloja.

Vierailija
82/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina mystistä, että kotitöiden määrä kasvaa jotenkin eksponentiaalisesti, kun toinen on kotona. Töissäkäyvät ihmiset tekevät töiden jälkeen siinä sivussa ne kotityöt, yhtäkkiä niitä kotitöitä on 8h, kun toinen jää kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset aina vääntää näistä kotitöistä. Se tekee enemmän jolla on siihen aikaa. Ei ne nyt vie päivästä kun murto-osan ajasta. Ei se ole mikään rangaistus vaan molempien etu. Silloin kun äiti on kotona pienen vauvan kanssa joka vie paljon äidin aikaa toivoisi puolisolta ymmärrystä auttaa vähän enemmän vaikka töissä käykin. Mutta sulla ei taida olla siellä pieniä jaloissa pyörimässä. Nyt sinne tokmannille kukkaostoksille ja keität kahvit vaimolle kun tulee töistä.

Vierailija
84/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan astioiden pesemisestä, niin ei se välttämättä tarkoita tiskikoneen käyttämistä.

Näköjään ihmisille on täysin tuntematon käsite, että kaikissa kodeissa ei ole astianpesukonetta, joten pitää heiluttaa käsipelillä sitä tiskiharjaa.

Vierailija
85/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset aina vääntää näistä kotitöistä. Se tekee enemmän jolla on siihen aikaa. Ei ne nyt vie päivästä kun murto-osan ajasta. Ei se ole mikään rangaistus vaan molempien etu. Silloin kun äiti on kotona pienen vauvan kanssa joka vie paljon äidin aikaa toivoisi puolisolta ymmärrystä auttaa vähän enemmän vaikka töissä käykin. Mutta sulla ei taida olla siellä pieniä jaloissa pyörimässä. Nyt sinne tokmannille kukkaostoksille ja keität kahvit vaimolle kun tulee töistä.

Sitten kuluista maksaa isomman osan se, jolla on enemmän rahaa. Ai eikö käykään?

Vierailija
86/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aina mystistä, että kotitöiden määrä kasvaa jotenkin eksponentiaalisesti, kun toinen on kotona. Töissäkäyvät ihmiset tekevät töiden jälkeen siinä sivussa ne kotityöt, yhtäkkiä niitä kotitöitä on 8h, kun toinen jää kotiin.

Kyllä ne helposti kasvaa kun se työssäkäyvä alkaa nakittaa kaikkia rästihommia sille toiselle. Esim. varastonsiivouksia, lattialistojen maalaamista, pihapensaiden leikkaamista jne.

Vierailija
87/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneus on synti kirjoitti:

Jos asiat olisivat toisin päin, nainen alkaisi harkita eroa. Näin ainakin tilastojen valossa. Naiset eivät halua elättää miestä, mutta elätettävänä ollessaan eivät haluaisi tehdä edes kotitöitä.

No niin. Heti loppui rällätys, kun kyseessä olikin mies.

#naisvihanäkyväksi

Vierailija
88/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen astiat käsin vaikka meillä on tiskikone. Tiskaaminen on minulle päivän päätteeksi meditaatioon verrattava hetki. Näinkin voi siis ajatella kotitöistä, jotka tuntuu joillekin olevan pahimman laatuinen painajainen. Ihmiset on vieraantuneet perusasioista eivätkä osaa nauttia tavallisista askareista.

Vierailija
89/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pesen astiat käsin vaikka meillä on tiskikone. Tiskaaminen on minulle päivän päätteeksi meditaatioon verrattava hetki. Näinkin voi siis ajatella kotitöistä, jotka tuntuu joillekin olevan pahimman laatuinen painajainen. Ihmiset on vieraantuneet perusasioista eivätkä osaa nauttia tavallisista askareista.

Minä taas rentoudun neulomalla, tiskaamisesta en tykkää. Perheelle sukkien neulominen on ihan yhtä tärkeää mitä siivoaminen tai tiskaaminen. Jostain syystä neulomista ei pidetä kotityönä vaan harrastuksena.

Vierailija
90/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet viikolla, ja viikonloppuna vietätte yhdessä vapaa-aikaa ilman kotitöitä.

Yleensä viikonloppunakin pitää syödä, tulee tiskiä jne.

Wau, oikein pitää tiskit laittaa koneeseen?

Täytyy kai se ruokakin valmistaa, siivota jäljet yms. Kuka viitsii koko viikonlopun syödä jotain einestä tai noutoruokaa.

Huh huh, oikein hiki tulee kun näen sinut pilkkomassa kasviksia ja keittämässä kastiketta kokoon. Kuorit toiselle perunatkin valmiiksi?

Etkö ole lukenut tätä palstaa? Kotitöiden tekeminen on helvetin raskasta.

Vierailija
91/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kuluista maksaa isomman osan se, jolla on enemmän rahaa. Ai eikö käykään?

Kyllä juuri näin meillä tehdään. Eikös tuo nyt ole itsestään selvää.

Vierailija
92/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan tiskaamista, kuten muitakin kotitöitä, mutta peukutin koska on hienoa, että pystyt olemaan läsnä hetkessä ja nauttimaan arkisista asioista. Itse joskus kauan sitten nautin silittämisestä. Se on hiljaista tekemistä, jossa kädenjälki tulee heti näkyviin, ja puhdas pyykki tuoksuu hyvälle.

Vierailija
93/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ....(onko ärsyttävämpää vastausta kuin tämä yksi sana jota moni käyttää täällä vaan piruillessaan.)

Vierailija
94/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nainen kenties joutunut tekemään kaikki kotityöt yksin silloin, kun aloittaja on ollut vielä töissä ja päättänyt, että nyt on takaisinmaksun aika?

Kuinka paljon muuten kahden ihmisen taloudessa saa kulumaan kotitöihin aikaa päivässä, jos tuo on muodostumassa suhteelle kynnyskysymykseksi?

Itse olen nainen, mutta jos jäisin työttömäksi ja puolisoni kävisi töissä, varmaan ihan rakkaudesta häneen tekisin ruuan valmiiksi, kun hän tulee töistä. Ainakin useimpina päivinä.

Vierailija
95/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joko molemmilla on sama määrä vapaapäiviä kotitöittä, tai sitten kummallakaan ei ole kotityötöntä vapaapäivää.

Vierailija
96/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nainen kenties joutunut tekemään kaikki kotityöt yksin silloin, kun aloittaja on ollut vielä töissä ja päättänyt, että nyt on takaisinmaksun aika?

Kuinka paljon muuten kahden ihmisen taloudessa saa kulumaan kotitöihin aikaa päivässä, jos tuo on muodostumassa suhteelle kynnyskysymykseksi?

Itse olen nainen, mutta jos jäisin työttömäksi ja puolisoni kävisi töissä, varmaan ihan rakkaudesta häneen tekisin ruuan valmiiksi, kun hän tulee töistä. Ainakin useimpina päivinä.

Täysin ohiksena: itse en todellakaan haluaisi ruokaa, kun tulen töistä. Silloin lähden koiran kanssa lenkille, joko pitkälle jos on vapaailta tai lyhyelle, jos on illalla vielä kokouksia tai harrastuksia. Päivällinen syödään meillä noin 20.30, kun rauhoitutaan illanviettoon.

Vierailija
97/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta alkaa kuulostaa siltä, että saattaisin ottaa ap:sta eron ihan hänen asennoitumisensa vuoksi. Vaikuttaa siltä, että hän käy tuossa jotain omaa valtapeliä vaimoaan vastaan, eikä hänellä ole motivaationa ilahduttaa vaimoa ja olla vaimolle mahdollisimman hyvä puoliso nyt, kun aikaa olisi. Rakkaus loistaa poissaolollaan.

Vierailija
98/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta alkaa kuulostaa siltä, että saattaisin ottaa ap:sta eron ihan hänen asennoitumisensa vuoksi. Vaikuttaa siltä, että hän käy tuossa jotain omaa valtapeliä vaimoaan vastaan, eikä hänellä ole motivaationa ilahduttaa vaimoa ja olla vaimolle mahdollisimman hyvä puoliso nyt, kun aikaa olisi. Rakkaus loistaa poissaolollaan.

Tiedättekö muuten, että Suomessa naiset tekevät enemmän kotitöitä kuin mies erityisesti silloin, kun nainen ansaitsee tuloja huomattavasti enemmän kuin mies? Tasaisin jako kotitöissä on silloin, kun sekä mies ja nainen ovat pienituloisia. Tämä on aika mielenkiintoinen juttu. Moni mies ottaa kotityöt välineeksi alistaa vaimoa silloin, kun miehen oma maskuliininen itsetunto on uhattuna, kun nainen tienaa enemmän.

Minusta ap purnaa ketjussa juuri siihen malliin, että hänelläkin syy olla tekemättä enemmän, vaikka on kotona työtön ja olisi aikaa, johtuu juuri siitä, että ei halua antaa "eukon näyttää kaapin paikkaa". Sovinisti sisimmässään.

Vierailija
99/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän työ on se työnhaku ja siihen liittyvät asiat. Jos maksaa ansiosidonnaisella puolet kuluista niin ei tarvitse tehdä toisenkin osuutta kotitöistä. Toki jos ehtii niin voi auttaa niissä.

Vierailija
100/122 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on nykyään niin heikkoja, että jopa kotityöt on heille liikaa. Ei voi kuin ihmetellä miten entisaikaan ihmiset selvisivät kotitöistä ilman koneiden apua. Laiskaa ja vetelää porukkaa jolle itsensä viihdyttäminen on pääasia elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi