Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vanha on tarpeeksi vanha lapsenvahdiksi?

Vierailija
09.05.2022 |

Naapurin (meille hyvin tuttu) 15-vuotias tyttö on monesti kysellyt, voisiko olla lapsenvahtina lapsellemme. Lapsi on vasta vuoden, joten ei tunnu oikein luotettavalta, että noin nuori hoitaisi yksin yksivuotiasta. Pihalla ovat välillä olleet tunnin tms, mutta jotenkin vierastan ajatusta, että esimerkiksi syöttäisi ja laittaisi nukkumaan jos me vanhrmmat lähdemme vaikka syömään.

Tänään tapasin tytön äidin postilaatikoilla, ja hänkin kyseli, että eikö se nyt sopisi kun tyttö niin haluaisi. Tuli vähn epämiellyttävä olo, ihan kun lapsemme olisi joku nukke, jolla ois kiva leikkiä, miettimättä ollenkaan niitä vastuuasioita.

Mielipiteitä?

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut 11-vuotiaana. Hoidettava oli puolivuotias.

Vierailija
2/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaana hoitamassa ilta-aikaan kahta naapurin taaperoa. Tämä sitten 80-luvun lopulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin -00 luvulla 15-vuotiaana kolmevuotiasta ja vaikka se silloin tunti kivalta, niin näin jälkeenpäin kyllä olen miettinyt, että olihan se aika riski ja usein olin aika helisemässä tytön uhman kanssa. Kyllä ne illat aika sellaista selviytymistaistelua oli😅

Vierailija
4/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata muistella ikiaikoja.

Nykyään pitää olla vähintään 16.

Vierailija
5/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 12 vuotiaana palkkatöissä lapsenvahtina 2 vuotiaalle kokonaisen vanhempien työpäivän ja kuukauden kesti tuo pesti.

Vierailija
6/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut 11-vuotiaana. Hoidettava oli puolivuotias.

Juu varmasti on 50-luvulla viisvuotiaatkin olleet hoitamassa kun äidit pyöri perunapellossa, mutta oletan, että ap nyt kyselee vähän uudempia esimerkkejä.

Vierailija
7/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsia ei voi jättää nuoren vastuulle, ehkei vanhempiakaan lapsia. Pitää olla jotenkin turvallisuusasioista tietävä ja järki toimii.

Vierailija
8/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäinen voi olla, onhan MLL:n hoitajatkin alkaen 16v.

Mutta jos ei sinulla ole tarvetta hoitajalle, niin sano ihmeessä suoraan. Luultavasti tyttö haluaisi voittaa teidän luottamuksen jotta voisi tulevaisuudessa tienata taskurahaa.

Vierailija
9/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoidin siskoni 2- ja 4-vuotiaita yön yli 11-vuotiaana. Oman lapsen kohdalla en ole antanut muiden hoitaa iltaisin kuin isovanhempien. On nyt koulussa ja on ollut edelleen vain isovanhemmilla yötä.

En antaisi lasta hoitoon vain, koska toinen haluaa hoitaa. Minullakin tulee siitä nukkeleikkivibat. Tarpeeseen pyytäisin apuun isovanhempia tai muuta aikuista.

Vierailija
10/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen kommentti kyllä äidiltä, en itse antaisi 15-vuotiaan tyttäreni hoitaa noin pientä lasta yksin. Korkeintaan vaikka pari tuntia päivällä niin, että itse olen naapurissa kotona jos tarvitsee apua. Nukuttamista en antaisi hänen hoitaa.

Vierailija
11/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ja siskolleni lankesi neljän nuoremman hoito heti, kun emme enää keittäneet teevettä pohjaan, osasimme sammuttaa hellan ja lukita oven eli siinä 78-vuotiaana.

Vierailija
12/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos ei sinulla ole tarvetta hoitajalle, niin sano ihmeessä suoraan. Luultavasti tyttö haluaisi voittaa teidän luottamuksen jotta voisi tulevaisuudessa tienata taskurahaa.

Alkaen 16, mutta tuo oli 15.

Vierailija
13/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MLL:llä on juurikin 16 alaikäraja ja heidän hoitajansa on kurssitettuja ihan jokainen.

Vierailija
14/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen, avaa suusi ja kerro se mielipiteesi.

Vierailija
15/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen kommentti kyllä äidiltä, en itse antaisi 15-vuotiaan tyttäreni hoitaa noin pientä lasta yksin. Korkeintaan vaikka pari tuntia päivällä niin, että itse olen naapurissa kotona jos tarvitsee apua. Nukuttamista en antaisi hänen hoitaa.

Sama, oliai kiva saada lapsenlapsia joskus eikä traumatisoida tytärtä jos nukutus ei onnistukaan :D vitsi vitsinä, mutta kuitenkin. Vuoden ikäinen on vielä todella nuori, eikä välttämätt ole ollut hoidossa vielä paljoa. Esim kaksivuotias olisi jo ihan eri homma!

Vierailija
16/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkaen 16, mutta tuo oli 15.

Jos 16v voi tehdä jo virallisesti tuota työkseen, niin olisi vähän kaukaa haettu ettei 15v pärjäisi yhtä iltaa sitten. Ei ihminen 16-vuotispäivänään yhtäkkiä aikuistu, vaan pikkuhiljaa.

Itselläni 15v lapsi, ja luottaisin häneen täysin asiassa. Toki lapset ovat erilaisia, mutta tässäkin on uskallettu jopa pihalle päästää, joten tuskin nuori mikään holtiton tapaus on.

Vierailija
17/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni 15-vuotias on jo kyllä ihan tarpeeksi vanha hoitamaan, etenkin jos on fiksu ja luotettava. Ymmäerän vielä, että hän on monesti kysynyt, itsekin tein tätä paljon nuorena koska rakastin lapsia ja tykkäsin olla lapsenvahtina. Se palkka oli ihan mitätön mitä pyysin (2.50/h), koska tärkeintä oli päästä hoitamaan lapsia. Mutta se, että tytön äiti painostaa on omituista. Luulisi toisen äidin tajuavan, että päätökset lapsesta tekee oma äiti.

Vierailija
18/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen, avaa suusi ja kerro se mielipiteesi.

Niin, kerrot että hän on sinusta vielä vähän liian nuori ja kerrot vielä tuosta mml, että ensi vuona hän voisi osallistua niiden kursseille.

Vierailija
19/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luottaisi missään nimessä. Palkkaa koulutettu lastenhoitaja järjestön kautta jos on tarve. Suosittele myös häntä lähtemään esim. MLL toimintaan.

Vierailija
20/89 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tytöllä aiempaa kokemusta lapsista, varsinkin niin pienistä?

Onko hänellä ensiaputaidot hallussa?

Osaako elvyttää? Itse haluaisin saada varmistuksen noihin kaikkiin kolmeen kysymykseen, ennenkuin alettaisiin sopia mitään sen tarkemmin.

Ja tytölle selväksi, että somea ei tuijoteta lapsen hoitamisen aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä