Mikä siinä Italian ruokakulttuurissa on niin hienoa?
Ihmettelen syvästi. Mielestäni melkein minkä tahansa muun ison Välimeren maan ruoka on parempaa, Espanja ja Kreikka esimerkkeinä. Heillä ei myöskään näytä olevan vittumaista tarvetta draamailla ruoastaan, vaan sitä arvostetaan ilman jatkuvaa elitismiä, kirkunaa siitä miten joku kehtaa käyttää ketsuppia. Ei se Italian ruoka niin hienoa ole, että heillä on jatkuva oikeus kauhistella muiden tapoja tehdä ruokaa. Kaikki tietämäni italialaiset ovat ruokaelitistejä, he halveksivat muiden maiden ruokia mutta eivät kestä mitään kritiikkiä omastaan.
Toki on muutakin kuin pizzaa ja pastaa, mutta mikä näissäkin on niin hienoa? Vehnää, vehnää ja vehnää. Pastat usein uitettu suolassa ja vehnät lilluvat jossain keskinkertaisessa kastikkeessa. Ihan hyviä ruokia joo on, mutta varmaan maailman yliarvostetuin keittiö.
Kommentit (147)
Jos tutustut italialaiseen tapaan tehdä ruokaa ja siihen liittyvään intohimoon ja kulttuuriin, niin ehkäpä ymmärrät sitten paremmin, miksi "ketsuppia halveerataan".
Olen syönyt maailman parhaimman pizzan Roomassa vuonna 2005. OLi sellainen perunapizza mitä ei Suomesta saa.
Vierailija kirjoitti:
Jos tutustut italialaiseen tapaan tehdä ruokaa ja siihen liittyvään intohimoon ja kulttuuriin, niin ehkäpä ymmärrät sitten paremmin, miksi "ketsuppia halveerataan".
Sitä paremmin sopii kaveriksi italialaiseen ruokaan. Kunnön töräytys ketsuppia pastan päälle.
Italiassa syödään todella paljon kasviksia. Mistä sellainen käsitys, että siellä syötäisiin pelkkää vehnää?
Vierailija kirjoitti:
En mä tiedä, onko se hienoa, mutta ai että, että italialainen ruoka on hyvää! Ja se on myös helppoa tehdä.
Letut ovat myös hyviä ja helppoja - ja lähinnä vehnäjauhoa. En ymmärrä miksi italialainen ruoka on nostettu jalustalle.
Tuoreet kasvikset ja merenelävät maistuu. Harvoin Italiassa olen edes pitsaa ja pastaa syönyt.
Newsflash: eri puolilla Italiaa on eri keittiöt. Ei italialainen ruoka ole mikään monoliitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä tiedä, onko se hienoa, mutta ai että, että italialainen ruoka on hyvää! Ja se on myös helppoa tehdä.
Letut ovat myös hyviä ja helppoja - ja lähinnä vehnäjauhoa. En ymmärrä miksi italialainen ruoka on nostettu jalustalle.
Lätyt = yksittäinen ruoka – ei verrattavissa ruokakulttuuriin. Mutta edelleen, syy on sama: hyvää ruokaa, helppo valmistaa. Ei siitä tarvitse ottaa itseensä, että italialaiset tykkäävät hössöttää niiden ruokiensa kanssa. Meidän perheessä aina vitsaillaan tästä: esim. kun laitetaan kalaruokiin parmesaania, kuunnellaan leikisti, miten italialaisten paheksuva voihke kuuluu meille kotiin asti.
https://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g187791-d1034641-Reviews-O…
Tässä yksi minun ehdottomista suosikeista Roomassa. Vaan tämän takia kaipaan Roomaan aina vaan.
Olin hiljan Italiassa reissussa ja ruoka oli pizzaa, pastaa, spagettia, ostereita.
Parempaa ruokaa olen syönyt Suomessa. Jopa Suomessa tehdyt pizzat on parempia.
Hintataso sama kun Suomessa.
Margarita-pizza on oikeasti aivan mautonta. Varmaan pula-aikan ollut herkkua, mutta ei nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lätyt = yksittäinen ruoka – ei verrattavissa ruokakulttuuriin. Mutta edelleen, syy on sama: hyvää ruokaa, helppo valmistaa. Ei siitä tarvitse ottaa itseensä, että italialaiset tykkäävät hössöttää niiden ruokiensa kanssa. Meidän perheessä aina vitsaillaan tästä: esim. kun laitetaan kalaruokiin parmesaania, kuunnellaan leikisti, miten italialaisten paheksuva voihke kuuluu meille kotiin asti.
Uskot siis että italialaista ruokaa on aivan pakko ihannoida ja kaikki kyseenalaistaminen on "itseensä ottamista"?
Vierailija kirjoitti:
Margarita-pizza on oikeasti aivan mautonta. Varmaan pula-aikan ollut herkkua, mutta ei nykyään.
Jos et maista tomaattikastikkeen, juuston ja pizzapohjan makuja, voi olla, että makuaistisi ei toimi ihan normaalisti.
Itse teen italialaista ruokaa harva se viikko
.Joskus poimin esim mexikolaisen ruoan ja kokeilen.
Nyt ostin aasialaisen keittokirjan ja aion tehdä joka reseptin . Harmi että ei ole iso perhe että vois aina vaan tehdä uusia kokeiluja.
Ruoanlaitto on ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Newsflash: eri puolilla Italiaa on eri keittiöt. Ei italialainen ruoka ole mikään monoliitti.
Niin on kaikissa maissa. Meilläkin karjalanpiirakat ja musta makkara.
Vierailija kirjoitti:
Olin hiljan Italiassa reissussa ja ruoka oli pizzaa, pastaa, spagettia, ostereita.
Parempaa ruokaa olen syönyt Suomessa. Jopa Suomessa tehdyt pizzat on parempia.
Hintataso sama kun Suomessa.
Minä syön aina tosi paljon kasviksia, kalaa tai lihaa ja skippaan nuo pitsat ja pastat. Hedelmiä kans tulee syötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskot siis että italialaista ruokaa on aivan pakko ihannoida ja kaikki kyseenalaistaminen on "itseensä ottamista"?
En kirjoittanut mitään tuon tyylistä viestissäni, joten vaikea tuohon kysymykseesikään on vastata.