Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäiset! Mitä vierastatte nykykulttuurissa?

Vierailija
09.05.2022 |

Minä vierastan esimerkiksi sitä, että 90-luvulla mallit olivat kauniiita, ja nykyisin eivät.

Silloin myös naiset olivat naisia ja miehet miehiä. Nykyisin on vähän niin sun näin.

Pop-musiikki on nykyisin autotunetettua sontaa.

Muuta?

Kommentit (2707)

Vierailija
1921/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se, että keski-ikäisiä pidetään ihan kalkkiksina. Synnyin 70-luvun puolivälissä eli olen hyvinkin keski-iässä. Kun olin nuori, tämän ikäiset oli viisaita. Ei koko ajan haukuttu, että on pudonnut kehityksestä tai vähätelty osaamista.

Olin opettajana 12 vuotta, mutta väsyin siihen, ettei kukaan kunnioita ketään. Nuoret alkoivat laukoa törkeyksiä, sylkeä päälle ja jatkuva ammattitaidon kyseenalaistaminen. Miksi jotain pitää oppia, ihan viime vuosituhannelta, ei tuollaista enää kukaan tarvitse mihinkään. Kun osaa copy-paste-toiminnolla kopioida ja liittää, eli toisin sanoen plagioida, se monen nuoren mielestä riittää, koska kaikki tietohan löytyy netistä.

Toisaalta lähdekriittisyyttäkään ei ole. Se on turha asia alle keski-ikäisten mielestä. Sama se, onko kopioinut tekstinsä mielipidepalstalta vai tieteellisestä julkaisusta, monen nuoren mielestä sama asia. Lähteitä ei myöskään tarvitse mainita, koska sekin on fossiiliopettajan omaa pingotusta. Mitään ei tarvitse oppia ulkoa, koska entisaikaan saattoi sivistyksen vuoksi tietää eri asioista, mutta nykyisin googlataan kun tilanne on päällä.

Vierailija
1922/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Svakki vihervasurit, joille terveen järjen käyttö on tuntematon asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1923/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se, että keski-ikäisiä pidetään ihan kalkkiksina. Synnyin 70-luvun puolivälissä eli olen hyvinkin keski-iässä. Kun olin nuori, tämän ikäiset oli viisaita. Ei koko ajan haukuttu, että on pudonnut kehityksestä tai vähätelty osaamista.

Olin opettajana 12 vuotta, mutta väsyin siihen, ettei kukaan kunnioita ketään. Nuoret alkoivat laukoa törkeyksiä, sylkeä päälle ja jatkuva ammattitaidon kyseenalaistaminen. Miksi jotain pitää oppia, ihan viime vuosituhannelta, ei tuollaista enää kukaan tarvitse mihinkään. Kun osaa copy-paste-toiminnolla kopioida ja liittää, eli toisin sanoen plagioida, se monen nuoren mielestä riittää, koska kaikki tietohan löytyy netistä.

Toisaalta lähdekriittisyyttäkään ei ole. Se on turha asia alle keski-ikäisten mielestä. Sama se, onko kopioinut tekstinsä mielipidepalstalta vai tieteellisestä julkaisusta, monen nuoren mielestä sama asia. Lähteitä ei myöskään tarvitse mainita, koska sekin on fossiiliopettajan omaa pingotusta. Mitään ei tarvitse oppia ulkoa, koska entisaikaan saattoi sivistyksen vuoksi tietää eri asioista, mutta nykyisin googlataan kun tilanne on päällä.

Tämä! Yksi sukulainen on nyt 27vuotias, itse olen 43. Ikäeroa siis 16 vuotta, eli voisin olla isosiskonsa- jotenkin hän mieltää minut ihan kalkkikseksi ja puhuu alentavasti "nykyaikana sitä tai tätä, et vaan tajua". Lähinnä tuo naurattaa mutta kieltämättä joskus ärsyttääkin, olen monesti meinannut sanoa että aikuisten maailmassa tuo ikäero on lopulta aika vähäinen, vaikka lapsuus onkin kulunut eri vuosikymmenellä. Seuraavan kerran taidan sanoa että minulla on hyviä kaverisuhteita ja ystäviä ikähaarukassa 22-65, hän ei suinkaan ole nuorin, mutta kummasti esim. 30-35v kaverit eivät pidä minua mitenkään "oleellisesti" itseäään vanhempana.

Asennoituminen ihmisiin siis todella outoa joillakin

Vierailija
1924/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo joko itkettää tai naurattaa minua, en ole varma kumpaa. Tytär soitteli juuri tänään kesken päivän ja kysyi autovakuutuksesta. Sanoin, että kyllä kulta, autolle pitää olla vakuutus. Silloin kun auton hänelle ostin, vakuutus sille otettiin. Ei aavistustakaan, missä vaiheessa se on lakannut olemasta ja missä vaiheessa hän lakkasi kuuntelemasta, kun asiaa hänelle selitin (eli opetin). Jotain ongelmaa oli ilmeisesti tullut katsastuksessa, kun ei ole vakuutusta. Mene ja tiedä. Ihme että oli edes vienyt katsastukseen. Tekstiviestillä oli kutsun saanut.

Toinen lapseni haistattaisi pitkät p:t koko yhteiskunnalla, jos ei olisi liian kallis maku siihen. Kun ei kiinnosta mikään. Sanoin, että haet kesäksi töitä, hän sanoi, että ei hae ja minä sanoin, että kyllä haet tai kotoa ei heru euroakaan. Opiskelee ensimmäistä vuotta ja kuvitteli, ettei kesällä tarvitse tehdä mitään. Ilmeisesti viime kesän pikaruokapaikassa 4 viikon pesti tuhosi uskon koko työelämään. Siis lähinnä se, ettei sillä rikastunutkaan. Minä työnnän eteenpäin, häntä ei huvita. Olen ajatellut, että jos nuo opinnot jättää kesken, sitten hankin hänelle mitä tahansa työtä vaikka suhteilla pesulasta. Niinpä opiskelee, koska se pesulahomma on pahempi paha.

Ei varmaan olla oltu täydellisiä vanhempia, mutta kyllä meillä on rakastettu ja kannustettu, eikä roikuta lapsissa kiinni siihen malliin kuin jotkut, että älä itsenäisty. Päin vastoin yritän potkia hoitamaan itse omia asioita.

Vierailija
1925/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan lyhenteillä kuin ne olisivat konkreettisia asioita.

Ei ymmärretä että lyhenteitä 3-4 kirjainta ei kaikki ymmärrä ilman kontekstia.

Vierailija
1926/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan miesviha on aika hapokasta. Miten naiset jaksavat velloa siinä?

Vierailija
1927/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikkea.

Vierailija
1928/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki some, kaiken seksualisoiminen, yhä nuorempien burn outit, ulkonäkökeskeisyys, ei ehditä priorisoida ihmissuhteita kun on niin paljon kaikkea. Onneksi omat ensirakkaudet oli näppäinkännyköiden aikana. 

Vierailija
1929/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea. Haluan takaisin 1930 luvulle.

Vierailija
1930/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kaikkea. Olen pudonnut kärryiltä jo ajat sitten ja olen keskittynyt vain omiin touhuihini, mitä nyt välillä kurkin tänne vauvapalstalle mikä on viimeisin jankutuksen aihe. Toisaalta näinhän sen kai pitääkin mennä, että nuoret tekee maailmasta sellaisen kuin haluaa ja me fossiilit siirrymme taka-alalle. Ei meidän mielipiteet kiinnosta ja niitä pidetään vanhoina ja tunkkaisina. Niinhän mekin aikoinamme omista vanhemmistamme ajattelimme. 

Vierailija
1931/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että törmään netissä viedoon jossa kaksi paljasperseistä ja karvaista miestä on pukeutunut rakennusmiehiksi ja kilpailevat siitä kumman liikenne kartio uppoaa syvemmälle peräsuoleen. Hyhhyh.

Vierailija
1932/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki uniikit lumihiutaleet pitäis laittaa elämään sellasta 80-90 luvun elämää ja opettelemaan elämän realiteetteja, kun ei ollut puhelimia ja nettiä, töitä piti kysyä kasvotusten ja kohteliaat tavat oli pakolliset jos aikoi edes välttävästi menestyä elämässä. Mitään ei voinut etsiä netistä vaan oli pakko ottaa selvää, kysyä, kiittää ja selvittää lisää. Kirjastosta löytyi tietoa.

Mun mielestä 80 visio tulevaisuudesta oli 1000 perampi mitä meillä tänään on. SIllon oli synasoundia, neonvaloja dystopiaa, mutta ihmiset oikeasti vielä välittivät toisistaan. Eikä siihen aikaan muuten ollut mikään ongelma olla värillinen, lesbo, homo tai trans kun ei niistä tehty numeroa.

Vierailija
1933/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perseentähden kirjoitti:

Tätä loputonta itsensä esille tuomista.

Se on vaan niin uskomaton juttu, että voit olla ihmisenä ihan saapas eikä sinulla ole yhtään ystävää, etkä osaa mitään. Mutta jos sinulla on muodokas perse voit tulla miljonääriksi ja sinulla on miljoonia "seuraajia" ja sen jälkeen voit ruveta vaikka kansanedustajaksi tai vaikka jopa presidenttiehdokkaaksi.

Joalin Loukamaa!

Vierailija
1934/2707 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoan sitä että ei uskalla pitää tietynlaisia lapasia tai laittaa lettejä tukkaan ym tai kaikki vollottaa kulttuurisesta omimisesta. Mitäs kun vaikka Inarin siellä saamelaiskulttuuria esittelevässä Siidassa siellä myymälässä myydään saamelaiseen perinteisiin kuuluvia koruja tai lapasia niin eikö niitä saa ostaa muut kun ne oman kylän saamelaiset ettei kukaan pahoita mieltään?

Ai lapasiakaan ei saa pitää?? Minä olen ymmärtänyt niin, että kiinanrihkamaa on ikävä myydä "saamelaisena käsityönä", mutta lapaset ja korut, jotka ovat julkisesti myynnissä ovat ihan ok ostoksia.

Nimenomaan pitää ostaa kotimaista käsityötä, eikä kiinalaista krääsää, mitä on Lapissakin myymälät pullollaan.

NO eihän täällä pysy enää kotomaiset käsityöläisetkään leivässä kun ei ne pärjää Ikean krääsälle ja kaikki rahat menee veroihin ja muihin maksuihin.

Vierailija
1935/2707 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä inhoan sitä että ei uskalla pitää tietynlaisia lapasia tai laittaa lettejä tukkaan ym tai kaikki vollottaa kulttuurisesta omimisesta. Mitäs kun vaikka Inarin siellä saamelaiskulttuuria esittelevässä Siidassa siellä myymälässä myydään saamelaiseen perinteisiin kuuluvia koruja tai lapasia niin eikö niitä saa ostaa muut kun ne oman kylän saamelaiset ettei kukaan pahoita mieltään?

Ai lapasiakaan ei saa pitää?? Minä olen ymmärtänyt niin, että kiinanrihkamaa on ikävä myydä "saamelaisena käsityönä", mutta lapaset ja korut, jotka ovat julkisesti myynnissä ovat ihan ok ostoksia.

Nimenomaan pitää ostaa kotimaista käsityötä, eikä kiinalaista krääsää, mitä on Lapissakin myymälät pullollaan.

NO eihän täällä pysy enää kotomaiset käsityöläisetkään leivässä kun ei ne pärjää Ikean krääsälle ja kaikki rahat menee veroihin ja muihin maksuihin.

Hyvä pointti. Olin lomautettuna Koronan takia kuukausia omasta työstäni. Olisin voinut lamaantua, mutta ajattelin kokeilla tehdä mm. villasukkia ja lapasia. Möin niitä netissä. Aikuisten villasukkia pidin hintaa 25-32 euroa, pitkä malli kalliimpi. Ja lasten oli taas oli vähän tuota halvempia. Ihmiset tinki niistä hinnoista. Alkoi tulla viestiä, että voin maksaa 20 euroa. No kiva juttu, minä olen käyttänyt materiaaleihin keskimäärin vitosen ja työtä kulunut ajallisesti 5-8 tuntia, mallista riippuen. Siinä jää kunnon tuntipalkka.

Sitten kun vähän tuli koronahelpotuksia ja oli viikonloppumyyjäiset, lähes kaikki sukat meni sillä hinnalla mitä pyysin. Vanhat ihmiset ostaa vielä ja moni osti esim. lapsenlapsilleenkin lahjaksi.

Vierailija
1936/2707 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkilaukut. Niitä en ymmärrä. Maksaa tonneja laukusta, onko järkeä.

Vierailija
1937/2707 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole keski-ikäinen mutta vastaan silti. Vierastan materialismia ja konsumerismia. Aiemmin mainittua sivistyksen puutetta. Ihmisarvoa mitataan sillä, kuinka hienosti olet pukeutunut, millainen puhelin, auto ja talo kullakin on. Ei sitä mitä henkilö ajattelee, millainen ihminen on toisille. Ei puhuta ideoista, filosofiasta, omista projekteista vaan jauhetaan kakkaa ja juorutaan.

No mutta tämähän on idioluutio. Roskaohjelmat ja typerät tiktok-videot ja tubettajat keräävät katsojia ja ihmiset juoruilevat noiden paskajulkkisten elämästä työpaikan kahvipöydissä. Aikuiset ihmiset rapsuttavat jotain eläimiä, palvovat, palvelevat ja lässyttävät niille. 

Ai sinua haittaa ihmisten käyttäytyminen eläimiä kohtaan? Kukin tavallaan. En tuota pistäisi nyky-yhteiskunnan suurimpina ongelmina. Olenkin vanha ja aina tykännyt eläimistä.

Niitä eläimiä inhimillistetään liikaa ja kyllähän noista alkaa olemaan haittaakin, kun niitä on joka toisessa kämpässä. Kuset ja paskat ovat sitten pitkin tienvieriä. 

Vierailija
1938/2707 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta mielenpahoittamista ja että somessa kaikki sanotaan epäkohteliaasti ihmisille. Käytöstapojen ja muiden huomioon ottamisen puute.

Vierailija
1939/2707 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva kännykän räpellys.

Vierailija
1940/2707 |
09.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV-ohjelmat ovat huonoja.. paitsi jotkut harvat poikkeukset. Musiikki on mitäänsanomatonta.

Töksähtävä asiakaspalvelu lähes kaikkialla, ennen asiakas oli oikeassa ja maksavaa asiakasta kunnioitettiin.

Yleensäkin toisten ihmisten kunnioittaminen on kadonnut.

Vaatteet eivät pysy ehyinä kuin muutaman kuukauden, ennen kestivät monta vuotta.

Moraali on yleisesti laskenut kaikessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi