Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keski-ikäiset! Mitä vierastatte nykykulttuurissa?

Vierailija
09.05.2022 |

Minä vierastan esimerkiksi sitä, että 90-luvulla mallit olivat kauniiita, ja nykyisin eivät.

Silloin myös naiset olivat naisia ja miehet miehiä. Nykyisin on vähän niin sun näin.

Pop-musiikki on nykyisin autotunetettua sontaa.

Muuta?

Kommentit (2707)

Vierailija
1301/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää tämä nykymallinen feminismi. Oli feminismiä ysärilläkin. Silloin puhuttiin rahasta ja siitä miten hyvä naisella on olla oma ura, omat rahat ja oikeus olla vaikka uranainen niin halutessaan. Nykyisin näperrellään marginaaliryhmien oikeuksissa, jos nyt joku seksuaalisuudestaan vieraantunut nyt jotain haluaa, niin siitä tehdään valtava asia. Feminismi on käännetty naisia vastaan. Ylpeillään sillä, että tehdään avioehtoja ja elätetään perhettä tasavertaisesti vaikka velalla vaikka ei ole tuloja lasten ollessa pieniä. Ylpeillään vielä silläkin, että ei vaadita miehiltä uskollisuutta, vaan pannaan ympäriinsä kaiken maailman polyhössötyksissä. Avioliittokaan ei ilmeisesti enää kuulu nuorten naisten agendalle, vaikka se nimenomaisesti on rakennettu naisten suojaksi. Annetaan vaan miehille kaikki ihan kultavadilla ilmaiseksi. 

Olen ysärillä ja 2000-luvun alussa kasvanut nainen, ex-feministi. Silloin vielä vaikutti siltä, että feminismi pyrkisi todella saavuttamaan tasa-arvoa. Toki joo tuo naissukupuoleen viitttava termi mietitytti silloinkin, mutta jollain logiikalla se vaikutti ihan suht kelvolliselta kuitenkin.

Nythän pitäisi olla jo kaikille selvää, ettei feminismillä ole sukupuolten tasa-arvon kanssa mitään tekemistä. Kyse on naisien oikeuksien, aseman, etujen edistämisestä ja parantamisesta. Jopa miesten kustannuksella. Eikä feministit tätä edes kiistäkään enää.

Olen pohtinut samaa, kun tämä toinen kirjoittaja.

Olin jotenkin pöyristynyt, että Suomeen tuli "suomen feministinen puolue". Mielestäni olisi sama, jos olisi "suomen sovinistinen puolue".

Miksi ei "suomen tasa-arvon puolue"?

Tuntuu että feminismi on ylittänyt monessa asiassa tasa-arvon ja nyt ikäänkuin kostoksi vanhasta maailmasta ollaan menossa semmoiseen "nyt on naisten vuoro olla sortajia" tyyliseen ajatteluun.

Tasa-arvoa kannatan, en patriarkaalia tai matriarkaalia.

Sama juttu. Mutta tajuan myös, että hän on nuori pääministeriksi, ei enää ihmisenä vaan keski-ikäistyy siinä missä me muutkin kuolevaiset😊

Vierailija
1302/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi-TV, nämä kaiken maailman big brotherit yms. tempparit, jossa narsistiset henkilöt tunkevat itseään julkisuuteen. Täysin sairasta.

Nämä ns. vaikuttajat ja minä, minä-kulttuuri. Minä edestä ja minä takaa, minä ja minun elämäni. Seuratkaa minua ja antakaa tykkäyksiä. Ja ostakaa kaikkea turhaa tavaraa mitä minä mainostan.

Wokw-kulttuuri ja seksuaalisuuden ylikorostaminen, on ihan tylsää olla tavallinen hetero, pitää olla sukupuolisesta identiteetistään epävarma niin saa kovasti suosiota ja on kovin cool. Perinteinen hetero, ketä kiinnostaa.

Valkoisen kulttuurin saattaminen huonoon valoon kaikessa, aivan kuin hävettäisiin omaa sivistynyttä valkoista kulttuuria.

Tässä muutama mainitakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1303/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistään ei saa sanoa mitään kun heti otetaan nenään ja vedetään oikeuteen.

Se, kuinka monet valittavat nykyään (mm. julkisella, satojentuhansien seuraamalla keskustelufoorumilla) että nykyään ei saa sanoa mistään mitään. Suunsoitto somessa vie ihmisiä vankilaan itänaapurissamme, ei Suomessa.

No, ainakin tällä palstalla häviää aloitukset, joissa pohditaan Ukrainan sodan pitkiä syitä tai ajatus, että naisten paljastavaa pukeutumista koskevat aloitukset, ja moni muu. Sinä et tällaisestä tiedä, kun olet valtavirran mielipiteet omaksunut, etkä tiedä, että toisinajattelijat eivät tosiaankaan kaikilla palstoilla saa sanoa, esim. myöskään Hesarissa tai Ylellä.

Vierailija
1304/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi-TV, nämä kaiken maailman big brotherit yms. tempparit, jossa narsistiset henkilöt tunkevat itseään julkisuuteen. Täysin sairasta.

Nämä ns. vaikuttajat ja minä, minä-kulttuuri. Minä edestä ja minä takaa, minä ja minun elämäni. Seuratkaa minua ja antakaa tykkäyksiä. Ja ostakaa kaikkea turhaa tavaraa mitä minä mainostan.

Wokw-kulttuuri ja seksuaalisuuden ylikorostaminen, on ihan tylsää olla tavallinen hetero, pitää olla sukupuolisesta identiteetistään epävarma niin saa kovasti suosiota ja on kovin cool. Perinteinen hetero, ketä kiinnostaa.

Valkoisen kulttuurin saattaminen huonoon valoon kaikessa, aivan kuin hävettäisiin omaa sivistynyttä valkoista kulttuuria.

Liittyy yleistiedon katoamiseen ja ajattelun kapeuteen, vaikka se onkin vieraantunut jo omista lähtökohdista ja imenyt valmista tarjontaa. Sekä siihen ns. huomioivaan lasten kasvatukseen joka kehitti näköjään enemmän omaan itseen keskittymistä.

Vierailija
1305/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen, miten on kasvatettu alle 30-vuotiaat. Heillä ei kestä hermot työelämää. Käyttäydytään todella huonosti työkavereita, vanhempia ihmisiä kohtaan. Ilkeillään ja hattuillaan iästä ja taidoista tehdä työtä. Eikä kyse nyt ole mistään simputuksesta, että johtuisi siitä. He loukkaavat julmasti.

Tälläistä ei ollut ennen koskaan!

Onko näitä nuoria kasvatettu lainkaan? Mitään normaaleja käytöstapoja ei osta. Ei tervehtiä, ei kirjoittaa normaalia sähköpostia, eivät pärjää ilman terapiaa hetkeäkään. Eivät pysty tekemään työtä koko päivää.

Esimiehille valehtelevat työkavereista, moraalia ei ole. Kertokaa nuorten vanhemmat, miksi näin?

Tämä on ikävä kyllä totta mutta täytyy todeta nyt että olen itse hämmästynyt vanhempien (50-65 -vuotiaiden) tavasta puhua pahaa selän takana ja kuinka käyttäydytään sen jälkeen kun on puukotettu ensin selkään ja jääty siitä kiinni. Olen itse törmännyt tällaiseen "muoti-ilmiöön" viime vuosina töissä.

Vierailija
1306/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurta tarvetta lokeroida ihmiset joihinkin hyvin detaljoituihin luokkiin. Esimerkiksi seksuaalisuudessa yli sataan kategoriaan. Vaikka sille ihan normaalille asiantilalle, että henkilö haluaisi seksiä lähinnä sellaisten ihmisten kanssa, joihin hänellä on muutenkin lämpimiä tunteita, on kehitetty oma erikoisuuskategoriansa: demiseksuaali! (Sanana "demi-" on vähempi, osittainen, puolittainen...)

Se että ihmisen ryhmäominaisuudet (esim. hlö olisi tummaihoinen tai vaikka milanolainen) olisivat ensisijaisia siinä, millainen hän on,  ja hänen yksilölliset ominaisuutensa olisivat vasta toissijaisia. Omasta mielestäni kun ihminen on aina ensisijaisesti yksilö ja ryhmäominaisuudet vahvasti toissijaisia.

Edellisestä kohtasta nousee mustavalkoinen ryhmittäytyminen jollekin puolelle riitatilanteissa. Koska on toissijaista millaisia osapuolet ovat ihmisinä, mitä he ovat sanoneet ja mitä tehneet ko. tilanteessa ja ensisijaista on vain se, mihin ihmisryhmiin he kuuluvat, niin siksi on helppo todeta ketä kannatamme fanaattisesti, vaikka emme tietäisi kyseessä olevasta tapauksesta juuri mitään. Samoin jos yksikin jonkin vähemmistön edustaja on tyytymätön johonkin mielipiteeseen, niin on meille selvää että kaikki ko. vähemmistön edustajat ovat aivan samaa mieltä (!) - yksilölliset ominaisuudet kun eivät paljon vaikuta.

Vierailija
1307/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson BB ja ihmettelen kuinka siellä jaksaa olla. Taas alkaa syyskuun alkupäivinä 247. Jää väliin ulkomaanmatka. Olen keski-iän ohittanu t

Vierailija
1308/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täytän 50 vuotta ja musta pääsääntöisesti mennään koko ajan parempaan suuntaan asioissa, poislukien nyt toi Venäjä. Esimerkiksi köyhyys on vähentynyt merkittävästi mun elinaikanani.

Pari asia ihmetyttää

Jatkuva riidan haastaminen ja nokittelu somessa? Mitä sillä voittaa, mitä se hyödyttää?

Toinen on jotenkin maailman kapeutuminen. Joku valitti, että miksi media ei puhu Hollannin mellakoista. Hän oli etsinyt tietoa Ylen instastoreissa ja kun sitä ei siellä ollut, niin kukaan ei uutisoi. Itse olin lukenut edellisenä päivänä ihan paperilehdestä.

Jos siis siitä ei puhuta yhdessä somevälineessä, niin siitä ri puhuta ollenkaan.

I

Vierailija
1309/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkö nuoret kun mummonsa elivät vapaan rakkauden aikaa, keskikalija tuli kauppoihin, oli hippejä ja mitä vielä.

Vierailija
1310/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keski-ikäiset! Mitä vierastatte nykykulttuurissa?"

Nykyisen haalistus-hallituksen (2022) ruumisarkku-ministereitä arkunkantaja avustajineen.

Vierailija
1311/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei lapset ja nuoret enää leiki ja toiuhua ulkona vaan istutaan ruudun ääressä kotona, ollaan kännykällä sohvalla somessa, tuijotetaan netflixiä sisällä.

Ennen oltiin aina ulkona kavereiden kanssa tai esim. uimahallissa, luistelemassa, hiihtämässä, mäkeä laskemassa, uimassa, pyöräilemässä jne.

Vierailija
1312/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että kaikesta pahoitetaan nykyään mieli eikä sitä häpeillä huutaa ääneen ja moittia muita.

Vierailija
1313/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Isojen perseiden muotia

- Farkkujen vyötärön vetämistä tisseihin asti

- Pilottimallisten (ja muiden hervottoman kokoisten) silmälasien käyttämistä

Martina tyyli, otsa korkealle ja rinnat alas

Kun on kaksi lasta imettänyt niin luonnollisesti se näkyy normaaleissa naisen rinnoissa. Sitä vartenhan ne on luotu. Miksi haukkua tälläisestä asiasta naisia?

Vierailija
1314/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuton luksus elämäntyylin feikkaaminen, tavoittelu ja ihannointi vaikkei siihen oikeasti ole varaa.

Vierailija
1315/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus, ei viitsitä opiskella ja työssä ei viitittäisi tehdä mitään mutta palkkaa olisi saatava se 6000€/kk vaikkei olisi edes alalta kokemusta.

Vierailija
1316/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että verkkarit ja jumppavaatteet on nuorisolle arkivaatteita ja niitä saatetaan käyttää töissäkin.

Trikoista paistaa kaikki läpi ja verkkarit on vaan epäsiistit.

Vierailija
1317/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurta tarvetta lokeroida ihmiset joihinkin hyvin detaljoituihin luokkiin. Esimerkiksi seksuaalisuudessa yli sataan kategoriaan. Vaikka sille ihan normaalille asiantilalle, että henkilö haluaisi seksiä lähinnä sellaisten ihmisten kanssa, joihin hänellä on muutenkin lämpimiä tunteita, on kehitetty oma erikoisuuskategoriansa: demiseksuaali! (Sanana "demi-" on vähempi, osittainen, puolittainen...)

Se että ihmisen ryhmäominaisuudet (esim. hlö olisi tummaihoinen tai vaikka milanolainen) olisivat ensisijaisia siinä, millainen hän on,  ja hänen yksilölliset ominaisuutensa olisivat vasta toissijaisia. Omasta mielestäni kun ihminen on aina ensisijaisesti yksilö ja ryhmäominaisuudet vahvasti toissijaisia.

Edellisestä kohtasta nousee mustavalkoinen ryhmittäytyminen jollekin puolelle riitatilanteissa. Koska on toissijaista millaisia osapuolet ovat ihmisinä, mitä he ovat sanoneet ja mitä tehneet ko. tilanteessa ja ensisijaista on vain se, mihin ihmisryhmiin he kuuluvat, niin siksi on helppo todeta ketä kannatamme fanaattisesti, vaikka emme tietäisi kyseessä olevasta tapauksesta juuri mitään. Samoin jos yksikin jonkin vähemmistön edustaja on tyytymätön johonkin mielipiteeseen, niin on meille selvää että kaikki ko. vähemmistön edustajat ovat aivan samaa mieltä (!) - yksilölliset ominaisuudet kun eivät paljon vaikuta.

Tämä lokeroiminen ottaa itseänikin aivoon. Toisaalta ollaan "niin suvaitsevaisia että!", mutta toisaalta vedetään hernettä samantien nenään jos ei osatakaan lokeroida "oikeilla termeillä". Siis oikeasti, olen pyörinyt fandomeissa tyyliin 12 vuotiaasta asti (olen syntynyt -86) ja nyt sain miettiä pääni puhki, että onko oikea termi luomalleni hahmolle biseksuaali vai panseksuaali. Koska tasan tarkkaan halutaan se lokerointi ja sitten jos meneekin "väärin", niin ollaan heti mieltä pahoittamassa ja ties mitä syytöstä esittämässä. 

Ja muuten. Pidän itseäni aseksuaalina, koska en ole koskaan ollut kenestäkään seksuaalisesti kiinnostunut eikä koko ajatus sänkyhommista huvita pätkääkään. Mutta nyt pitäisi sitten muistaa erikseen mainita, että olenko aromanttinen ja mitälie, koska muuten vissiin väärentelen. Esim. kerran totesin yhdessä keskusteluyhteydessä "olen aseksuaali, jota ei kiinnosta romantiikka". No, joku katsoi asiakseen muistuttaa, että kYlLä aSEKsuAaliT vOiVat HaLUta roMAnTiIkKaA. Ööö. Tiedän. Sanoin vain, että olen itse sellainen, jota ei kiinnosta. Mutta olisi sitten pitänyt vissiin erikseen mainita, että olenkin aseksuaali aromantikko. Anteeksi kauheasti. 

Voi tsiisus. 

Vierailija
1318/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on kaikki, hyvin sanottu. Tämä valtava itsekkyys.

1319/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että ennen kaikki oli helpompaa...

Ei todellakaan ollut.

Esim. perheissä ei ollut välttämättä yhtään autoa, nyt on lähtökohtaisesti kaksi..

Varallisuus on noussut huomattavasti, sanokaa mitä sanotte.

Pyörällä polettiin töihin, samoin käytiin kaupassa.

Ei ollut mikroja saati eineksiä.

Kaikissa ajoissa on omat ongelmansa, ei se ole nytkään helppoa.

Mutta ennen tehtiin enemmän itse, ei ollut mäkkäreitä eikä muitakaan pikaruokaloita.

Töiden jälkeen tehtiin toinen työpäivä kotona.

Vierailija
1320/2707 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettei lapset ja nuoret enää leiki ja toiuhua ulkona vaan istutaan ruudun ääressä kotona, ollaan kännykällä sohvalla somessa, tuijotetaan netflixiä sisällä.

Ennen oltiin aina ulkona kavereiden kanssa tai esim. uimahallissa, luistelemassa, hiihtämässä, mäkeä laskemassa, uimassa, pyöräilemässä jne.

Tuon huomaa, että lasten ja nuorten motoriikka on heikkotasoisempaa kuin koskaan aikaisemmin minun elinikänäni. Sillä ovat seurauksensa.