Keski-ikäiset! Mitä vierastatte nykykulttuurissa?
Minä vierastan esimerkiksi sitä, että 90-luvulla mallit olivat kauniiita, ja nykyisin eivät.
Silloin myös naiset olivat naisia ja miehet miehiä. Nykyisin on vähän niin sun näin.
Pop-musiikki on nykyisin autotunetettua sontaa.
Muuta?
Kommentit (2707)
Ylen ääräistä mielensäpahoittamista. Tästäkin varmaan joku pahoittaa mielensä.
Ulkonäkökeskeisyys täälläkin. Mutta se mikä mielestäni tekee tästä erityisen surullista/ärsyttävää on se, että mielestäni kehitys oli menossa parempaan suuntaan MUTTA sitten sosiaalinen media tapahtui... ja morjens. Luulen, ettei pahemmin tarvitse selittää. Mutta sanon vaan, että vieläkin surullisempaa tästä tekee se, että voisin hyvintodennäköisesti tienata päivätöitäni enemmän paljon vähemmällä vaivalla jos tällaisena isotissisenä nörttinaisena vaan striimaisin pelivideoita samalla kun osoitan kameran rintavarustukseeni. Eikä tarvitsisi sanoa yhtään mitään älykästä. Ehkä välillä jotain tökeröä seksuaalissävytteistä läppää ja "hei mä heiluttelen näitä vähän jos heität tippiä". Tosin tosiaan se oma naama ei ole parhaasta päästä, niin söisi vähän menekkiä. Ei juma mitä touhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierastan sitä, että nuoret ovat toisaalta kovin paljon järkevämpiä kuin 90-luvut nuoret, mutta toisaalta kuulee kuinka mielenterveysongelmat ym. ovat lisääntyneet. Tekisi mieli sanoa että ottakaa rennosti hyvät ihmiset! Ei kaiken tarvitse olla niin tip top vielä parikymppisenä.
Ja tätä aihetta sivuaa myös se, että välillä surettaa kuinka nuorilta on kadonnut anarkismi ja idealismi, tärkeämpää on merkkilaukku ja oikeanlainen Iphone.
Nykykulttuurissa ärsyttää myös juuri nämä someinfluensserit jotka lähinnä mainostavat erilaisia tuotteita ja/tai esittelevät photoshopattua itseään. Kuinka tyhjänpäiväistä hommaa!
Myös tämä kulttuurinen omiminen on mennyt aika hulluksi, että joku hiustyyli on nyt sitten loukkaavaa...
Onhan tietenkin moni asia paremmin kuin 90-luvulla, mutta tuo materian ja ulkonäön korostaminen on kyllä mennyt liiallisuuksiin.
Olen eri mieltä, olen itse 90-luvun nuori ja ero minun sukupolvellani(nuorina)ja näillä kuolaavilla someotuksilla(joilta puuttuu jo perus maalaisjärkikin) on massiivinen. Miten kehtaat edes sanoa noin..
Ysäri nuorista kukaan ei käyttäytynyt näin, kukaan ei kannattanut nykypäivän sairaita ideologioita ja ihmiset, nuoretkin olivat aitoja. Puhumattakaan siitä että suurin osa meistä läpäisi koulut vähintään keskitasolla. Nykypäivän nuoret eivät osaa edes lukea ja kirjoittaa enää kunnolla ja se vähäinenkin tieto imetään youtuben tai tiktokin "gurulta".
-Tinder-kulttuuri > ihmissuhteista on tullut pikaruokaa.
- Seksin ylikorostaminen > Ei kiinnosta enää kohta yhtään koko seksi. Kaikki mystisyys, kauneus ja herkkyys kadonnut.
- Ulkonäkökeskeisyys
- Tolkuton suorituskeskeisyys. Edes pelkää kävely ei ole enää kävelemistä. Pitää olla joku tavoite siinäkin.
- Itsensä brändääminen
- Vanhuuden pelkääminen
- Miehet käyvät yhä ikärasistisemmaksi
- Insta-tuotteistaminen. Alkuun Instagram oli kiva, aitoja kuvia ym. Nykyään mainosalusta.
Uhriutumis- ja cancel kulttuuria. Ja sitä että ihmiset elävät ennemmin some maailmassa kuin oikeassa maailmassa
"Erityislapset". Joka toinen lapsi tuntuu olevan erityinen uniikki lumihiutale, miltä ei saa vaatia yhtään mitään.
Moni näistä "erityisistä" muuttuisi varmaan ihan tavalliseksi lapseksi, jos saisi selkeät rajat ja rytmin ja viihdykkeeksi jotain muuta kun tabletin tai kännykän.
Sitä että maailman paras taksiliikenne tuhottiin että saadaan afrikkalaiset töihin.
Ihmettelen sitä, että kaikenikäisiltä tuntuu kadonneen keskittymiskyky. Kirjojen lukeminen auttaisi siinä, mutta yllättävän harva enää nykyään lukee paljon kirjoja. Jos on pakko, niin valitaan jotain onnetonta ja heppoista luettavaa.
Jodelit, tiktokit, instat, huumemyönteisyys, nuuskankäyttö (alle 3-kymppiset ei enää käytä alkoa tai tupakoi niin paljon, mut päihteiden kokonaismäärä ei silti ole laskenut!), turhuuden markkinat ylipäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta tositeeveeroskaa tursuaa joka tuutista
IHmiset, jotka alentuvat tositeeveeroskaa (kaikki tosi-tv ei ole täyttä roskaa, mutta esim. tempparit ja paratiisisaaret on) tekemään tai katsomaan, tuotantoporras ja rahoituksesta päättäneet mukaan lukien, ovat surkeita luusereita.
Monista asioista pidetään nykyään kovaa meteliä, mutta ei uskalleta ottaa todella tärkeitä, mutta vaikeita asioita esille. Esimerkkinä, että vain muutamat rohkeat somalitaustaiset nuoret naiset ovat kertoneet tyttöjen ympärileikkauksesta ja vastustaneet sitä. Silti meidän johtavat naispoliitikotkaan eivät ainakaan minun tietoni mukaan ole julkisesti tuominneet tyttöjen ympärileikkauksia. Jotenkin hiljaisesti hyväksytään, että niin suomessakin tapahtuu. Kyseessä on kuitenkin todella kivulias toimenpide, täysin turha ja vaarallinen, joka tehdään vastoin tytön omaa tahtoa.
Somea ja itsensä jatkuvaa esittelyä. Nuorten kauneusoperaatioita kuten ripsipidennyksiä ja töröhuulia. Rumia.
Mielensäpahoittaminen. Vääristelevä keskustelukulttuuri, tyyliin että jos sanoo tykkäävänsä banaaneista niin muut suuttuu että Aijaa sä siis vihaat mandariineja.
Myös se, että kaiken pitäisi olla koko ajan instagram kelpoista ja niin hyvännäköistä, että voi jakaa nettiin koko maailman nähtäväksi.
Olen kyllä vasta kolmekymppinen, eli en tiedä kuuluuko mun vastaus tänne :D
En myöskään ymmärrä miksi nuoret on niin kovaäänisiä ja puhuu tauotta kommentoiden kaikkea niin kuin ei olisi ennen maailmaa nähneet "eww kattokaa tos matos on joku lanka eww mikä toi lanka on iik eww öö ää" :D
Vierailija kirjoitti:
"Erityislapset". Joka toinen lapsi tuntuu olevan erityinen uniikki lumihiutale, miltä ei saa vaatia yhtään mitään.
Moni näistä "erityisistä" muuttuisi varmaan ihan tavalliseksi lapseksi, jos saisi selkeät rajat ja rytmin ja viihdykkeeksi jotain muuta kun tabletin tai kännykän.
Erityislapsi ja huonosti kasvatettu lapsi eivät ole sama asia.
No en vierasta, mutta tuntuu hassulta, että nykyään melkein kaikilla alle 40-v naisilla on tatuointeja. Siis ei se väärin ole, mutta en oikein ymmärrä sitä. Ei mitään tatuointeja vastaan, mutta miksi kaikilla on tatuoinnit?
AatunKrokotiili kirjoitti:
Sitä että maailman paras taksiliikenne tuhottiin että saadaan afrikkalaiset töihin.
Persujen, kepun ja kokoomuksen hallitus halusi purkaa "turhaa" byrokratiaa ja siksi taksiliikennekin piti mennä sössimään. Kuten myös tieliikennelaki.
Kaikki pienetkin pahat mielet ja mielenpahoitukset ilmoitetaan somessa. Jotkut julkkikset käyttää tätä ihan bisneksiä edistääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni näistä "erityisistä" muuttuisi varmaan ihan tavalliseksi lapseksi, jos saisi selkeät rajat ja rytmin ja viihdykkeeksi jotain muuta kun tabletin tai kännykän.Erityislapsi ja huonosti kasvatettu lapsi eivät ole sama asia.
Ei niin, sillä erityislapset ovat jääneet täysin vaille kasvatusta. Huonosti kasvatettu on sentään saanut jotain opastusta ihmismäiseen käytökseen, eikä siksi taivastele perse pitkänä kaupan käytävän tukkeena.
Erittäin ilkeä kommentti.
Se, että koko maailmalle pitää huomionhakuisuudessaan jakaa jotain perseposeerauskuvia. Ja muiden pitäisi tätä voimaantumista sitten ihastella. Mikään muu reaktio ei ole sallittu nykymaailmassa.
Riittää kun selaa vaikka amppareista otsikoita. Tai josta ip-lehdistä. Ei niitä kuvia tarvitse nähdä tajutakseen että perseenesittely on in. Kukaan ei vaan selitä että miksi se on nyt niin mielettömän mageeta ja tärkeää.
Maailma palaa mut mitä siitä. Kato mun persettä sen sijaan!