Keski-ikäiset! Mitä vierastatte nykykulttuurissa?
Minä vierastan esimerkiksi sitä, että 90-luvulla mallit olivat kauniiita, ja nykyisin eivät.
Silloin myös naiset olivat naisia ja miehet miehiä. Nykyisin on vähän niin sun näin.
Pop-musiikki on nykyisin autotunetettua sontaa.
Muuta?
Kommentit (2707)
Vierailija kirjoitti:
En ole ehkä vielä keski-ikäinen, mutta älylaitteen läpi elämistä. Koetaan suuri osa elämästä jonkun influensserin kautta. Ei mennä Italiaan, vaan katsotaan videota kun joku muu käy, ei katsota elokuvia, katsotaan kun joku reagoi elokuvaan, ei sisusteta, katsotaan kun joku sisustaa. En vaan ymmärrä tätä. Tunteja ja tunteja vuorokaudesta katsotaan, kun joku muu elää elämäänsä.
Maailmasssa on lopulta aika vaikea päästä tekemään monia asioita, mitkä toisivat onnea. Jos näkee videolta niistä vähän, voi tavoittaa aavistuksen siitä, mitä se voisi olla. On sekin parempi kuin ei mitään. Itse katselen paljon kuvia rantamaisemista ja sukellusvideoita ja sen sellaista. Pääsenkö itse? No en ainakaan ihan heti, kukaties koskaan.
Vierastan sitä, että meillä on hyppysissämme kaikki teknologian ja tieteen mahdollista tieto, ihan takataskussa ja silti monien ajatusmaailma ja sivistys on kuin keskiajalta. Suoralla naamalla väitetään faktat fiktioksi tyyliin maapallo on litteä, rokotteissa on myrkkyjä ja mystiset muut ovat liittoutuneet meitä vastaan. 90-luvulla meillä oli pitkälti samanlainen käsitys todellisuudesta ja asioista pystyttiin keskustelemaan samoista tosiasioista käsin. Mutta ei nyt. Kuuntelee sitten itänaapurin tai jenkkien oranssin ex-pressan kannattajien juttuja, niin tuntuu, että yhteistä todellisuuspohjaa ei kerta kaikkiaan ole. Ja samoja puupäitä löytyy kotimaastakin. Viestinnästä on tullut loputonta, mielikuvituksellista, faktojen sekoittamista ja ihmisten hämmentämistä eri somealustoilla. Tältä pohjalta toivo rauhallisesta tulevaisuudesta on omassa mielessäni täysin murentunut.
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että selkeästi työväenluokkaiset putkimiehet ja kaupan myyjätkin ajattelevat nykyisin olevansa keskiluokkaa.
Öh, siis työväenluokkahan nimenomaan on alempaa keskiluokkaa. Eihän säännöllistä kk-palkkaa saava ihminen alaluokkaankaan kuulu. Mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ArvostanJokaistaAmmattilaista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että selkeästi työväenluokkaiset putkimiehet ja kaupan myyjätkin ajattelevat nykyisin olevansa keskiluokkaa.
Ihmiset, jotka hoitavat työnsä ja elämänsä hyvin. Omaavat korkean moraalin, ovat empaattisia, ahkeria ja rehellisiä, maksavat veroja yhteiskuntaan ja yrittävät parhaansa, ovat ylintä keskiluokkaa. Ehkä vähän eri tarkoituksessa kuin ammattien vanhassa, taloudellisessa luokittelussa, mutta näin minä asian näen.
Minä en ymmärrä miksi putkimies ei voisi olla rehellisesti keskiluokkaa? Tuohan on ihan rehellinen ammatti, johon kaikki eivät pysty. Putkimiesten tulotkin ovat ihan kohdallaan.
Miksi ihmiset pitää ylipäänsä luokitella tuolla tavalla? Ihmisiähän me kaikki ollaan ja tienataan, mitä tienataan.
Sanos muuta. Kaikkein ällöttävintä on puheet "valkoroskista". Siis toisia ihmisiä pidetään roskina, kun eivät olet tarpeeksi tyylikkäitä ja eliittiä.
Tää on kyllä muuttunut. Vielä 2000-luvun alussa ei ollut oikein hyväksyttyä puhua yhteiskuntaluokista. Ne oli sellainen vähän näkymättömäksi vaiettu asia, joka siis tottakai oli silti olemassa, mutta kuului sanoa että kaikki on samanarvoisia ja samanlaisia.
WT-puheet on rumaa kieltä, samoin roskista puhuminen. Ihmisinä kaikki on tietysti samanarvoisia, mutta on hyvä, että luokkaeroista saa taas puhua, koska ne auttaa ymmärtämään monia asioita.
Kyllä, näitä omituisia töröhuulia minäkään en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ArvostanJokaistaAmmattilaista kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka hoitavat työnsä ja elämänsä hyvin. Omaavat korkean moraalin, ovat empaattisia, ahkeria ja rehellisiä, maksavat veroja yhteiskuntaan ja yrittävät parhaansa, ovat ylintä keskiluokkaa. Ehkä vähän eri tarkoituksessa kuin ammattien vanhassa, taloudellisessa luokittelussa, mutta näin minä asian näen.
Minä en ymmärrä miksi putkimies ei voisi olla rehellisesti keskiluokkaa? Tuohan on ihan rehellinen ammatti, johon kaikki eivät pysty. Putkimiesten tulotkin ovat ihan kohdallaan.
Miksi ihmiset pitää ylipäänsä luokitella tuolla tavalla? Ihmisiähän me kaikki ollaan ja tienataan, mitä tienataan.
Sanos muuta. Kaikkein ällöttävintä on puheet "valkoroskista". Siis toisia ihmisiä pidetään roskina, kun eivät olet tarpeeksi tyylikkäitä ja eliittiä.
Tää on kyllä muuttunut. Vielä 2000-luvun alussa ei ollut oikein hyväksyttyä puhua yhteiskuntaluokista. Ne oli sellainen vähän näkymättömäksi vaiettu asia, joka siis tottakai oli silti olemassa, mutta kuului sanoa että kaikki on samanarvoisia ja samanlaisia.
WT-puheet on rumaa kieltä, samoin roskista puhuminen. Ihmisinä kaikki on tietysti samanarvoisia, mutta on hyvä, että luokkaeroista saa taas puhua, koska ne auttaa ymmärtämään monia asioita.
Ei ole ok puhua. Ällöttää kun ihmiset puhuvat keskiluokasta ja yläluokasta, mutta jättävät sanomatta ääneen, että jos tuollaiset luokat on olemassa, niin on vääjäämätöntä, että on myös sitten alaluokka.
On aika ongelmallista jos ruvetaan laittamaan ihmisiä lokeroon "alaluokka".
t: ilmeisesti alaluokkainen ihminen
Vieroksun ja inhoan tässäkin ketjussa esiintyvää ihmisten luokittelua. Suomi ei ole luokkayhteiskunta, jossain afrikassa tai intiassa sellainen saattaa olla, mutta ei Pohjoismaisessa demokraattisessa tasavallassa ja hyvinvointivaltiossa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, siis työväenluokkahan nimenomaan on alempaa keskiluokkaa. Eihän säännöllistä kk-palkkaa saava ihminen alaluokkaankaan kuulu. Mikä on ongelma?
Hei!
Olen työtön ja aika sairas ihminen.
Olenko mielestäsi alaluokkainen?
Mitä ajattelet niistä ihmisistä jotka eivät yllä keskiluokkaan?
Ovatko yhtään mitään?
Itselleni on ongelma kun puhutaan alaluokkaisista ihmisitä. Se ei motivoi minua parantumaan ja yrittämään nousta tästä suosta. Se lamaannuttaa ja aiheuttaa olon, etten halua edes kuulua tuollaiseen yhteiskuntaan jossa on kastijako ja ihmisillä hierarkiset lokerikot.
Vierailija kirjoitti:
Vieroksun ja inhoan tässäkin ketjussa esiintyvää ihmisten luokittelua. Suomi ei ole luokkayhteiskunta, jossain afrikassa tai intiassa sellainen saattaa olla, mutta ei Pohjoismaisessa demokraattisessa tasavallassa ja hyvinvointivaltiossa!
Usein mietin minäkin, ollaanko me nyt niin kovin paljon parempia kuin jotkut intialaiset tai afrikkalaiset.
Aika monissa asioissa ollaan todella takapajuisia ja tekopyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instagramia. Muitakin sosiaalisen median alustoja, joiden keskeinen sisältö on minä, minä, minä. Mitä minä tein, mitä minä söin, miten minä treenaan, millaisen perseen olen saanut kehitettyä. Minä edestä, minä takaa. Ja sitten vielä phoshopattuna kaikki. Kuka noita viitsii katsoa?
Just olin aikeissa tästä kirjoittaa, kun tekstisi osui silmiini! Juuri tämä käsittämätön oman naaman, kropan, elämän postaaminen. En käsitä. Aivan nuorilta jotenkin ymmärrän, mutta että keski-ikäiset ihmiset...
Olen elänyt lapsuuteni 70 -luvulla, nuoruuteni 80 -luvulla, eikä silloin olisi tullut kuuloonkaan tällainen nykypäivän itsetehostus ja omahyväisyys. Jos joku joskus leveili habituksellaan tai omaisuudellaan, hänet leimattiin leuhkaksi ja jätettiin omaan arvoonsa.Samoja ajatuksia mullakin, 70-luvulla olen syntynyt. Lisäksi minua inhottaa nykyajassa heikompien sortaminen, esim. työttömien kyykytys ja mustamaalaaminen, puhutaan heistä ihan täyttä paskaa että ovat vain laiskoja, vaikka asia ei todellakaan ole näin yksinkertainen. Tukien muuttaminen vastikkeellisiksi, että orjatyö lisääntyisi, vahvat sijoittajat saisivat vieläkin enemmän voittoja itselleen kun työvoimasta ei tarvitse maksaa enää mitään! Minua KUVOTTAA tällainen meno nykyajassa!! Tämä ei ole minusta millään tavalla sivistysmaan toimintatapa!!
Työstä kuin työstä kuuluu maksaa PALKKAA eikä jotain työttömyyskorvausta!!! Työttömyyskorvaus on nimenomaan korvaus siitä, että henkilö ei ole saanut työpaikkaa.
Työttömyys on yhteiskunnan järjestämä ongelma, eikä millään tavalla yksilön vika. Normaalissa yhteiskunnassa työpaikkoja olisi tarjolla niin paljon, että niihin voisi mennä, kuten ennenvanhaankin. Nyt on vaan työpaikkoja hyvin rajallinen määrä, kun automaatio ja kiinaan vienti on tuhonnut valtavasti työpaikkoja Suomesta. Yhteiskunta ei edes suosi oppisopimuskoulutusta, vaan teeskentelee, että joka työttömällä on kyllä varaa elää 3 vuotta opintotuella tässä maailman kalleimmassa maassa, vaikka tosiasiassa opintotuella pärjää vain joku kotona asuva teini!!!
Tällainen uhriutuminen on ärsyttävää nykyaikana. Ennen ei syytetty yhteiskuntaa, jos ei menty töihin mitä oli tarjolla tai ei hankittu koulutusta jolla töitä saisi.
Ei mikään ihme että asenteet koventuvat.
Tämä juuri ärsyttää, että kaikki arvostelu kuitataan vain "uhriutumisena" eikä negatiivisesta palautteesta suostuta ottamaan yhtään mitään opikseen, näin väärintekeminen senkun jatkuu, nykysysteemi on oikein suunniteltu sellaiseksi, että päättäjät eristävät itsensä vain samoin ajattelevien kuplan sisälle, ja kuplan ulkopuolisesta maailmasta ei edes haluta tietää mitään!
Uhriutumista sekä sitä ettei kanneta vastuuta omasta elämästään aikuisena mutta mielellään syyllistetään ja tuomitaan muita.
Otetaan joku näennäisesti hyvä asia, ja sitten sen varjolla per2eillään ja riekutaan kuin apinat, niin että se riehuminen, sikailu ja rääyntä kääntyy sitä hyvää asiaa vastaan.
En ole vielä kovinkaan keski-ikäinen, vaan urkin sitä kohti tässä hissukseen, olen kuitenkin aika varma siitä, että narsistisuus on lisääntynyt nykyajassa. Tai se on jotenkin silmille hyppäävämpää mitä ennen.
Idioluutio. Ihmiset tyhmentyvät ihan häkellyttävää vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instagramia. Muitakin sosiaalisen median alustoja, joiden keskeinen sisältö on minä, minä, minä. Mitä minä tein, mitä minä söin, miten minä treenaan, millaisen perseen olen saanut kehitettyä. Minä edestä, minä takaa. Ja sitten vielä phoshopattuna kaikki. Kuka noita viitsii katsoa?
Just olin aikeissa tästä kirjoittaa, kun tekstisi osui silmiini! Juuri tämä käsittämätön oman naaman, kropan, elämän postaaminen. En käsitä. Aivan nuorilta jotenkin ymmärrän, mutta että keski-ikäiset ihmiset...
Olen elänyt lapsuuteni 70 -luvulla, nuoruuteni 80 -luvulla, eikä silloin olisi tullut kuuloonkaan tällainen nykypäivän itsetehostus ja omahyväisyys. Jos joku joskus leveili habituksellaan tai omaisuudellaan, hänet leimattiin leuhkaksi ja jätettiin omaan arvoonsa.Samoja ajatuksia mullakin, 70-luvulla olen syntynyt. Lisäksi minua inhottaa nykyajassa heikompien sortaminen, esim. työttömien kyykytys ja mustamaalaaminen, puhutaan heistä ihan täyttä paskaa että ovat vain laiskoja, vaikka asia ei todellakaan ole näin yksinkertainen. Tukien muuttaminen vastikkeellisiksi, että orjatyö lisääntyisi, vahvat sijoittajat saisivat vieläkin enemmän voittoja itselleen kun työvoimasta ei tarvitse maksaa enää mitään! Minua KUVOTTAA tällainen meno nykyajassa!! Tämä ei ole minusta millään tavalla sivistysmaan toimintatapa!!
Työstä kuin työstä kuuluu maksaa PALKKAA eikä jotain työttömyyskorvausta!!! Työttömyyskorvaus on nimenomaan korvaus siitä, että henkilö ei ole saanut työpaikkaa.
Työttömyys on yhteiskunnan järjestämä ongelma, eikä millään tavalla yksilön vika. Normaalissa yhteiskunnassa työpaikkoja olisi tarjolla niin paljon, että niihin voisi mennä, kuten ennenvanhaankin. Nyt on vaan työpaikkoja hyvin rajallinen määrä, kun automaatio ja kiinaan vienti on tuhonnut valtavasti työpaikkoja Suomesta. Yhteiskunta ei edes suosi oppisopimuskoulutusta, vaan teeskentelee, että joka työttömällä on kyllä varaa elää 3 vuotta opintotuella tässä maailman kalleimmassa maassa, vaikka tosiasiassa opintotuella pärjää vain joku kotona asuva teini!!!
Tällainen uhriutuminen on ärsyttävää nykyaikana. Ennen ei syytetty yhteiskuntaa, jos ei menty töihin mitä oli tarjolla tai ei hankittu koulutusta jolla töitä saisi.
Ei mikään ihme että asenteet koventuvat.
Tämä juuri ärsyttää, että kaikki arvostelu kuitataan vain "uhriutumisena" eikä negatiivisesta palautteesta suostuta ottamaan yhtään mitään opikseen, näin väärintekeminen senkun jatkuu, nykysysteemi on oikein suunniteltu sellaiseksi, että päättäjät eristävät itsensä vain samoin ajattelevien kuplan sisälle, ja kuplan ulkopuolisesta maailmasta ei edes haluta tietää mitään!
Olen huomannut tuon, että heti huudetaan ja syytetään "uhriutujaksi" jos vähänkään mainitsee, että on tullut kohdelluksi huonosti tai jotain.
Mistä tämä tämmöinen on taas tullut muotiin?
Nykyään ei saa sanoa ääneen, että vanhempani hakkasivat, koulussa kiusattiin, minulle tehtiin väkivaltaa, kohdeltiin kaltoin.
Heti on joku huutamassa, että olet uhriutuja.
Pitäisi vaijeta ja olla hiljaa.
Aivan hyytävää ja jotekin tosi raakaa.
Tulee mieleen, että se joka syyttää toisia uhriutujiksi ja mitätöi toisen ihmisen sillä uhriutuja termillä, on itse joku piru joka on tehnyt muille pahaa.
- vanhempien valtava ylikuormittuneisuus lapsiensa olemassaolosta
- tutkintojohtoinen ajattelu: jokaiseen asiaan on oltava (korkea)koulutettu ammattilainen
- lapsiin suhtaudutaan kuin asusteisiin, jotka "rikki" mennessään viedään takuukorjaukseen, itsensä ulkoistaen
- äärimmäinen tunneherkkyys ja kaiken kokeminen liian intensiivisenä, ikään kuin tunneiho olisi ohut tai olematon
En ymmärrä mitkä sukupolvikokemukset ovat saaneet tämän aikaan, mutta vähän hurjaltahan tämä tuleva, päiväkodeissa ja kouluissa kasvava yhteiskuntamme vaikuttaa.
Jokainen "erikoinen" tapahtuma/ hetki pitää heti kuvata, aivan kuin juuri se olisi kaiken päämäärä, saada " hienoja" kuvia someen, ja odottaa tykkäyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Idioluutio. Ihmiset tyhmentyvät ihan häkellyttävää vauhtia.
Olen tuota itsekin joskus sanonut, mutta en ole enää niin varma.
Kun mietin vaikka lapsuuttani kasarilla ja ysärillä, niin aika umpimielisiä ja sivistymättömiä oli aikuiset ihmiset silloin. Etenkin maaseudulla.
Nykyään ollaan sivistyneempia ja fiksumpia.
Olen huolissani nykyajan koulusta ja opetuksesta.
Ammattikoulutus on etenkin aivan ahdistavan pelottavan järkyttävää P A S K A N N U S T A nykyään.
Siis aivan shokeeraavan huonoa ja säälittävää.
Oikeasti tulee itku, kun käy kääntymässä nykyajan amiksessa, tarkoituksena kouluttautua ammattiin.
Ei ole siis mikään sanonta tai läppä kun sanon, että itku tuli.
Ei tullut itku siksi, kun olisi liian vaikeaa, vaan tuli itku siitä miten onnetonta leikkimistä se on.