Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keski-ikäiset! Mitä vierastatte nykykulttuurissa?

Vierailija
09.05.2022 |

Minä vierastan esimerkiksi sitä, että 90-luvulla mallit olivat kauniiita, ja nykyisin eivät.

Silloin myös naiset olivat naisia ja miehet miehiä. Nykyisin on vähän niin sun näin.

Pop-musiikki on nykyisin autotunetettua sontaa.

Muuta?

Kommentit (2707)

Vierailija
2581/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikkieläinten keräily - miksi niitä pitää  pinota kämppä täyteen ? Noiden ihmisten pitäisi keskittyä olemaan oman lajinsa eli ihmisten parissa enemmän. Yliampuva lemmikkieläinteollisuus - kaupoissa hyllytolkulla kaikenlaisia eläimille täysin turhia tarvikkeita kaupan. Rahan ja luonnon tuhlausta tuollainen. Miksi nämä ihmiset kokevat oikeudekseen hankkia elävän olennon vangikseen kotiinsa ? Minusta ihmisten pitäisi pitää vähämmän lemmikkieläimiä - tuo teollisuudenala kuormittaa maailmanlaajuisesti luontoa ihan jäätävästi. Vähemmän lemmikkejä, enemmän luontoa. Hoitakaa ihmissuhteenne kuntoon, niin ei tarvitse pitää jotain eläintä panttivankina kotonasi. 

Vierailija
2582/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sitä, että nykyisin ei uskalleta sanoa omia mielipiteitä ääneen siinä pelossa, että joku ottaa ne henkilökohtaisesti. Ennen ymmärrettiin mielipiteen sanomisen ja haukkumisen välinen ero, nykyisin ei enää.

Samoin nykyisin ei uskalleta sanoa ääneen todellista syytä olla menemättä jonnekin tai lähtemättä jonnekin. Ennen oli ihan tavallista, että joku sanoi, että en voi tulla, kun ei ole rahaa/tuhlasin palkkani, nykyisin ei enää.

ja se, että nykyisin ei enää sallita muita kuin ns. julkinen mielipide, joka sitten = somessa brändätty uusi muotivirtaus sanoista, joita ei saa sanoa ja ajatuksista joita ei saa ajatella. Kirjaroviot on taas laitettu palamaan ja vaadittu kirjojen sanojen poistoa. Ennen ymmärrettiin, että kirja on kirja ja niitä on erilaisia ja nissä esitetään kirjojen hahmojen muodossa erilaisia asioita, joilla ei tarvitse olla todellisuuden kanssa mitään tekemistä, tai olla edes samansuuntaisia kirjan lukijan mielipiteiden kanssa (tai kirjailijan)

Olisin mieluummin elänyt vapaassa maailmassa ja sananvapauden maailmassa. (mikä ei merkitse sitä, että saa sanoa mitä tahansa)

Rasisti täytyy saada seulottua. Rasisti tulee ovesta tai ikkunasta tai savupiipusta. Rasisti vaanii kulman takana-  miksi olemme rasistia omassa maassamme?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2583/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi, että naiset ovat tasavertaisia miesten kanssa. Ei päinvastoin, vaikka erityisesti vanhempi väki onkin aivopesty ajattelemaan niin. Ja valitettavan moni nainen itsekin ajattelee olevansa vähemmän kuin mies.

Vierailija
2584/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyyttä ja sitä, että ihan normaaliuteen mahtuvia ominaisuuksia varten keksitään diagnooseja. Sitä, että vanhemmat joilta on arjenhallinta hukassa raahaavat pikkulapsia lääkäreille hakemaan psyykenlääkkeitä - ja yllättävän usein onnistuvat tässä. Huipputulevaisuus kersoilla edessä, kun oma kädettömyys peitetään väittämällä, että lapsessa on jotain vikaa.

Vierailija
2585/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kannattaa lukea rinnan ketjun "Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta" kanssa. Samantyyppisiä juttuja. EI MINUN NUORUUDESSANI.

Olen syntynyt 1970-luvulla, ja vaikka yritän oikein lietsoa itseäni etsimään nykykulttuurista jotakin, joka olisi huonommin kuin lapsuudessani ja nuoruudessani, niin en mä oikein keksi muuta kuin teknologiariippuvuuden, autoriippuvuuden ja ihmisten lihavuuden ja yleisen huonokuntoisuuden.

Luontoa on tuhottu ihan mielipuoliset määrät, mutta meidän kulttuurissa eli ihmisten tavoissa en näe mitään retkahdusta pahempaan. Päinvastoin. Esim. meillä oli 80-luvulla pikkukaupungin kouluissa vanhoja opettajia, jotka yhä löi ja nöyryytti lapsia. Siitä oli ihan turha puhua kotona, koska vallitsi yhä sääty-yhteiskuntamainen auktoriteettiusko ja vanhemmat kunnioittivat näitä kansankynttilöitä. Nykyään jos opettaja on hullu, hänet saadaan kyllä vastuuseen. Aika on muuttunut sellaiseksi, että lasta voidaan kuulla yksilönä eikä vain ajatella, että lapsi on yhteiskunnan omaisuutta.

Tuolloin lapset oppivat kouluissa. Nykyään ahdistuvat

Nykyisenlaisia oppimisen mittareita ei ollut olemassakaan 1980-luvulla. Eikä silloin voinut kertoa terkalle, jos oli vaikka masentunut ja itsetuhoisia ajatuksia. Ei ollut mitään tukiverkostoa sellaisiin tilanteisiin. Mielenterveysongelmille päinvastoin naurettiin. Monia diagnooseja ei edes tunnustettu Suomessa vielä tuolloin. Ajateltiin, että heikot sortuu elon tiellä. Lapsia laitettiin koulukoteihin yms. Opettajien henkistä väkivaltaa ei tunnistettu vielä. Peruskoulu-uudistus tuli Suomeen ihan hirveän myöhään, samoin kunnollinen opettajankoulutus jossa oli kasvatustiedettäkin mukana eikä vain jotain Jyväskylän seminaarin oppeja. Kannattaa lukea koululaitoksemme ja suomalaisen lastenpsykiatrian historiaa.

Peruskoulun malli tuli DDR:stä.  E. Aho oli mallin merkittävä edistäjä.

Vierailija
2586/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua kannattaa lukea rinnan ketjun "Suuret ikäluokat eivät ihan oikeasti tunnu tajuavan mitään nykypäivän todellisuudesta" kanssa. Samantyyppisiä juttuja. EI MINUN NUORUUDESSANI.

Olen syntynyt 1970-luvulla, ja vaikka yritän oikein lietsoa itseäni etsimään nykykulttuurista jotakin, joka olisi huonommin kuin lapsuudessani ja nuoruudessani, niin en mä oikein keksi muuta kuin teknologiariippuvuuden, autoriippuvuuden ja ihmisten lihavuuden ja yleisen huonokuntoisuuden.

Luontoa on tuhottu ihan mielipuoliset määrät, mutta meidän kulttuurissa eli ihmisten tavoissa en näe mitään retkahdusta pahempaan. Päinvastoin. Esim. meillä oli 80-luvulla pikkukaupungin kouluissa vanhoja opettajia, jotka yhä löi ja nöyryytti lapsia. Siitä oli ihan turha puhua kotona, koska vallitsi yhä sääty-yhteiskuntamainen auktoriteettiusko ja vanhemmat kunnioittivat näitä kansankynttilöitä. Nykyään jos opettaja on hullu, hänet saadaan kyllä vastuuseen. Aika on muuttunut sellaiseksi, että lasta voidaan kuulla yksilönä eikä vain ajatella, että lapsi on yhteiskunnan omaisuutta.

Nykyisenlaisia oppimisen mittareita ei ollut olemassakaan 1980-luvulla. Eikä silloin voinut kertoa terkalle, jos oli vaikka masentunut ja itsetuhoisia ajatuksia. Ei ollut mitään tukiverkostoa sellaisiin tilanteisiin. Mielenterveysongelmille päinvastoin naurettiin. Monia diagnooseja ei edes tunnustettu Suomessa vielä tuolloin. Ajateltiin, että heikot sortuu elon tiellä. Lapsia laitettiin koulukoteihin yms. Opettajien henkistä väkivaltaa ei tunnistettu vielä. Peruskoulu-uudistus tuli Suomeen ihan hirveän myöhään, samoin kunnollinen opettajankoulutus jossa oli kasvatustiedettäkin mukana eikä vain jotain Jyväskylän seminaarin oppeja. Kannattaa lukea koululaitoksemme ja suomalaisen lastenpsykiatrian historiaa.

Vierailija
2587/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei ihan rimmaa. Peruskoulu tuli 70-luvuin alkupuolella. Esko Aho taisi olla kymmenvuotias niihin aikoihin.

Vierailija
2588/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lemmikkieläinten keräily - miksi niitä pitää  pinota kämppä täyteen ? Noiden ihmisten pitäisi keskittyä olemaan oman lajinsa eli ihmisten parissa enemmän. Yliampuva lemmikkieläinteollisuus - kaupoissa hyllytolkulla kaikenlaisia eläimille täysin turhia tarvikkeita kaupan. Rahan ja luonnon tuhlausta tuollainen. Miksi nämä ihmiset kokevat oikeudekseen hankkia elävän olennon vangikseen kotiinsa ? Minusta ihmisten pitäisi pitää vähämmän lemmikkieläimiä - tuo teollisuudenala kuormittaa maailmanlaajuisesti luontoa ihan jäätävästi. Vähemmän lemmikkejä, enemmän luontoa. Hoitakaa ihmissuhteenne kuntoon, niin ei tarvitse pitää jotain eläintä panttivankina kotonasi. 

Lemmikkieläin kuten kissa tai koira auttaa ihmistä ymmärtämään muitakin kuin oman lajinsa edustajia eikä se ole pois ihmissuhteista. Harva haluaisi olla tekemissä edes hyvän naapurin kanssa 24/7 periaatteella toisin kuin oman lemmikkieläimen. Monet tutkijat ja kirjailijat ovat olleet tunnettuja kissaihmisiä, sillä lemmikkien seura on koettu rauhoittavaksi. Jos hankki 1-2 kissaa tai koiraa, niin pitää ymmärtää että heistä tulee huolehtia mahdollisesti seuraavat 10-15 vuotta.

Muuten olisi taloudellisesti järjetön hankkia kissaa tai koiraa vain suurperheen vähäisimmäksi jäseneksi tai jos työtön yksinhuoltaja, jolla on 3 lasta hankkisi vielä pari isoa koiraa elätettäväksi. Muuten kyllä koirien ja kissojen määrän vuosittaiseen kasvuun pitäisi puuttua, sillä on naurettavaa että muutamaa sataa sutta jahdataan kiväärien kanssa metsässä samalla kuin Suomessa on koiria on 800000.

Vierailija
2589/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykymenossa ärsyttää se, että otetaan keppihevoseksi jokin asia mitä itse inhoaa, ja sitten vetäistään esiin luonnonkuormittamiskortti. Arvostellaan miten eläimet kuormittaa luontoa, ja sitten itse lennellään 3x vuodessa sinne tänne, ajellaan 6 litrasella dieselillä, heitetään neljännes ostamastaan ruuasta roskiin, jne jne etc yms tms. Aina voi vedota luontoon, kun haluaa puuttua toisten asioihin.

Vierailija
2590/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ehkä vielä keski-ikäinen, mutta älylaitteen läpi elämistä. Koetaan suuri osa elämästä jonkun influensserin kautta. Ei mennä Italiaan, vaan katsotaan videota kun joku muu käy, ei katsota elokuvia, katsotaan kun joku reagoi elokuvaan, ei sisusteta, katsotaan kun joku sisustaa. En vaan ymmärrä tätä. Tunteja ja tunteja vuorokaudesta katsotaan, kun joku muu elää elämäänsä.

En sanoisi että se joku muukaan elää elämäänsä jos hän kerran tuottaa sinulle sisältöä sinun elämääsi.

Hän on yhtälailla mukana tässä hulluudessa.

Elääkö kukaan enää oikeasti elämäänsä vai onko kaikki vain toisia varten tai sitten vaan hukkaan heitettyä aikaa tölläten sitä tekaistua sisältöä mitä se sisällön tuottaja sinulle tarjoilee?

Sinä kulutat elämääsi, hän ehkä tienaa sillä mutta kuluttaa siihen silti elämänsä.

Miksi?

Vierailija
2591/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot persert ja reidet sekä mehu nooran kaltaiset ihmiset.

Vierailija
2592/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti pahinta on että syötetään lapsille ja nuorille että jokaisesta tulee joku hittisomeper.e. He uskovat siihen ja tekevät

mitä järkyttävimpiä typeryyksiä sen vuoksi.

Vanhempien pitää kertoa että 99,9 % ihmisistä elää ihan tavallista arkea. Loput ovat yleensä mielenterveys ongelmaisia jotka eivät ole hoidossa. Tekevät sairaina telkkarissa ja somessa hirveitä asioita ja kohta kerrotaan heidän ongelmistaan.

Vierailija
2593/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some, lokerointi, diagnoosit. Femismi ja tasa-arvo on nykyään kummallista -en tajua pohjoismaisessa/suomen kontekstissa. Olin jo ysärin alussa pridessa, feminismikuvioissa ja työskentelin vammaisten kanssa, opiskelin yolla mieskatsetta kirjallisuutta ja afroamerikkalaisten kuvaa elokuvissa. Ne oli ihan perusjuttuja. Silti en tajua nykytouhua - tää on ihan fasistista taiteen,ilmaisuvapauden tukahduttamista. Ei näin.

Puhelinaddiktio, sosiaalisuuden unohtaminen. 

Naisiin tutustuminen rennosti ja halaaminen.  Ennen naiset moittivat, että miehet eivät halaa ja tule juttelemaa, nykyään ahdistaa ja pelottaa. Tarjoaminen on loukkaavaa, paitsi jos ei ole taka-ajatiuksia. 

Sori tämä vuodatus, mutta olen feministin kasvattava poika, joka on ollut sensitiivinen ja korrekti lähestymisessä.  Olen nyt vähän sinkkuna pihalla miten käyttäytyä. Olen Metoon jälkeen lukenut liikaa nettipalstoja ja olen mennyt jotenkin lukkoon. 

Olin halailijatyyppiä ja mielelläni tutustun uusiin tyyppeihin missä vaan. 

Vierailija
2594/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se englannin kielen tunkeminen joka paikkaan, se ei ole "mageeta", kuten luulet, vaan noloa!

Minuakin ärsyttää kuunnella jotain "nuorekasta" radiotoimittajaa, josta on jotenkin hienompaa korvata suomenkieliset sanat englanninkielisillä vastineilla. Minulla ei ole ollut koskaan "frendejä" mutta kylläkin hyviä kavereita ja monenlaisia ystäviä ja tuttavia.

Käytän itse englantia mm. kansainvälisillä nettifoorumeilla, sillä siellä kukaan ei välttämättä ymmärrä sanakaan suomea vaan englanti toimii välittäjäkielenä, jota ymmärtävät yhtä hyvin saksalaiset kuin intialaisetkin amerikkalaisista puhumattakaan.

Vierailija
2595/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wokea,Wokea ja wokea

Vierailija
2596/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtoripsiä, tekokynsiä sekä Drag Queen meikkaustyylin ihannointi. Kyllä, Kardashianien meikkaustyyli on Drag Queeneista otettu, ei suinkaan heidän keksimä juttu.

Ovat oksettava perhe. Ovat Frankensteinin hirviöitä, kursittu tiukemmaksi sieltä ja täältä, rasvaa imetty ja tursotettu, groteskit implantit ja venytetyt naamat. Markkinoivat riepuja ja paskoja meikkejä ja huonoa oloa teineille. Eivät tee mitään, plasteeraavat vain nimensä johonkin tuotteeseen jonka joku toinen on vääntänyt (farkut huulipunat lakimieshommelit). Kuvottavaa sakkia. Todellakin nykyajan ällöttävyyden peili.

Kuormittavat valtavasti ympäristöä, viettävät erittäin epäekologista elämää.

Vierailija
2597/2707 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V-sanan jatkuva toistelu. Minusta se on naista halventavaa. Miksi kiroilla sillä sanalla kun se kuitenkin viittaa paikkaan, jota miehet oletettavasti rakastaa. Oma mieheni ei käytä koskaan sitä sanaa kirosanana, koska hän arvostaa ja rakastaa vit tuani.

Suomalaiset eivät osaa muuta tehdäkkään kuin kiroilla.

Vierailija
2598/2707 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työelämän kuormittavuutta ja etätöiden ihannointia.

MIelestäni etätyöt nimenomaan vähentävät työpäivän kuormittavuutta. Ei tarvitse haaskata aikaa työmatkaan ja voi pukeutuakin rennommin. 

Mutta se kuormittaa muita, kun sen työnteon lomassa duunaillaan kaikkea muuta ja toinen joutuu tekemään sen lusmun työt.

Vierailija
2599/2707 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunkemalla rasismi sana ja väite joka paikkaan, en ymmärrä.

Mitä rasismia sellainen on, kun otimme tulijat 2015 avosylin vastaan, avustimme ja hyysäsimme HÄDÄNALAISIA, kun kuulemma olivat. Miten he palkitsivat tämän kanta-suomalaisten veronmaksajien varoilla hyysäämisen. Valittamalla ruoasta, rötöstelemällä, raiskaamalla, jengiytymällä ja halveksimalla meitä. Eivät opettele suomen kieltä eivätkä kulttuuria, ovat rikostilastojen kärjessä ja sosiaalitukien (eli veroeurojemme) suurimpia käyttäjäryhmiä.

Minä olin naiivi ja tyhmä, kun autoin, avustin, uskoin ja luulin. Nykyään suorastaan inhoan ja haluan, että lähtevät takaisin sinne mistä tulivat ja missä muuten käyvät meidän veroeuroilla lomailemassa. Tämä ei ole rasismia, vaan huijatun loukkaantuneen normaali vastareaktio, johon minulla on oikeus!

Vierailija
2600/2707 |
28.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunkemalla rasismi sana ja väite joka paikkaan, en ymmärrä.

Mitä rasismia sellainen on, kun otimme tulijat 2015 avosylin vastaan, avustimme ja hyysäsimme HÄDÄNALAISIA, kun kuulemma olivat. Miten he palkitsivat tämän kanta-suomalaisten veronmaksajien varoilla hyysäämisen. Valittamalla ruoasta, rötöstelemällä, raiskaamalla, jengiytymällä ja halveksimalla meitä. Eivät opettele suomen kieltä eivätkä kulttuuria, ovat rikostilastojen kärjessä ja sosiaalitukien (eli veroeurojemme) suurimpia käyttäjäryhmiä.

Minä olin naiivi ja tyhmä, kun autoin, avustin, uskoin ja luulin. Nykyään suorastaan inhoan ja haluan, että lähtevät takaisin sinne mistä tulivat ja missä muuten käyvät meidän veroeuroilla lomailemassa. Tämä ei ole rasismia, vaan huijatun loukkaantuneen normaali vastareaktio, johon minulla on oikeus!

Ei tuo olekaan rasismia, jos se kohdistuu vain niihin, ketkä ovat väärin tehneet. Se taas on, että tuota käytetään syynä sille, että perseilee kaikille, ketkä eivät täytä kuviteltua perinteisen suomalaisen ulkonäöllistä määritelmää. Tai syrjii niitäkin, ketkä ovat tänne sopeutuneet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan