Työnhakija läpäisi kirjallisen hakemuksen, videotehtävän, ryhmähaastattelun ja vielä yksilöhaastattelunkin
vaikka niihin tuhraantui rutkasti aikaa ja vaivaa.
Lopulta hänelle tarjottiin osa-aikaista, noin kymmenen tunnin viikoittaista työaikaa minimipalkalla. Sillä ei olisi saanut edes vuokraa katettua, joten hän kieltäytyi paikasta.
ERÄS tuttuni vastasi kesätyörekrytoinneista suomalaisessa yrityksessä, johon tulee vuosittain kymmeniä ellei satoja hakemuksia.
Hänen mukaansa aika ei riittänyt niiden kaikkien lukemiseen, joten hän nosti päältä ohuen paperipinkan ja palkkasi ihmiset tästä tuurilla valikoidusta joukosta.
Potentiaalisten kandidaattien joukkoon saattoivat kuitenkin nousta esimerkiksi tuttavapiirin lapset.
Kommentit (13)
Hyvin tavallista ! Tälläkin alueella korruptio toimii.
Muistan lapsena Rovaniemellä kun köyhien nuoret lähtivät Ruotsiin kesätöihin, minä hyvänä esimerkkinä. Kun taas rikkaiden apset saivat paremmat kesätyöt.
Miten millään työnantajalla on aikaa - joka siis on rahaa - tuollaiseen prosessiin?
Niin kertoi minunkin esimieheni tehneensä edellisessä työpaikassaan. Iso tehdas ja yritys muutenkin ja kesätyöhakemuksia tuli niin tolkuton määrä ettei niitä kukaan ehtinyt käydä läpi. Pääkonttoria ei kiinnostellu koko asia. Niille oli kuulemma sama vaikka olis palkattu tonttuja kunhan hommat tulis hoidettua. Esimies oli sit tulostanu hakemukset, laittanu ne kasaan ja poiminut sieltä tyyliin joka 10:s/15:s/20:s jotka sit sai kesäduunin. Varmaan kiva hakijoille jotka oli haalinu suosituksia ja vääntäneet cv:tä tuntikaupalla.
Tässä taas nähdään miten töitä tehdään. Hirveä työmäärä tehdään jotta saadaan joku tekemään töitä 10 h viikko.
Mikä järki?
Tekemällä tehtyä pätemistä. Yritykset sitten uskovat kaiken.
Harva työpaikka oikeasti vaatii mitään Einsteinin osaamistasoa. Ihan tavallisia tarantelloja on tässä mielessä töissä ja työttömänä. Pääsääntöisesti kaksi tervettä kättä ja sellainen terve järki ovat ne oikeasti tarvittavat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Miten millään työnantajalla on aikaa - joka siis on rahaa - tuollaiseen prosessiin?
Erittäin aiheellinen kysymys. Ihan kuin itse rekryprosessi olisi paljon tärkeämpi itseisarvo kuin työntekijän palkkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin aiheellinen kysymys. Ihan kuin itse rekryprosessi olisi paljon tärkeämpi itseisarvo kuin työntekijän palkkaus.
Itse hain, jo monia vuosia sitten, kirjanpitäjän paikkaa isosta yrityksestä. Ei ollut edes pääkirjanpitäjän paikka, vaan avustavan. Rekryfirma oli täydessä touhussa ja kokonainen päivä oli varattu tähän rekrytointiin. Ensin haastatteluja, sitten ryhmätehtäviä ja lopuksi vielä kirjallisia tehtäviä. Oli hiukan naurettavaa, aivan kuin olisi haettu jotain talousjohtajaa. Kyllä kirjanpitäjän työ on vaativaa ja vastuullista, mutta tässä tilanteessa siis ei ollut kyseessä edes se pääkirjanpitäjän paikka.
En tiedä menikö homma rekryfirmalta överiksi vai oliko yrityksen johto pihalla. Kuvitellun ryhmäpalaverin ja siinä pakollisen puheen pitämisen aikana hatutuskäyrä alkoi nousta siinä määrin, että nappasin kirjalliset tehtävät laukkuuni enkä palauttanut niitä lainkaan. Se varmisti että en saanut työtä, mutta enpähän virallisesti kieltäytynytkään. Töitä sain kyllä myöhemmin, tällä alalla on töitä tarjolla, joten tuollaiseen pelleilyyn en lähde. Jos työhaastattelu on talousjohtajan, niin sitten työtehtävät ja palkkakin samoin. Minimiliksalla en osallistu siihen, että rekryfirma saa vedettyä näyttävän shown ja isot rahat pois toimeksiantajalta.
Rekryfirmat laskuttaa hunajaa tuollaisesta prosessista, mutta ainakin veroeurot kiertää valtion kassaan, toivottavasti. Maailma muuttuu ja tekemällä tehdään työpaikkoja, joilla ei ole tärkeää merkitystä, kuten nuo rekrytoijat. Sitten ne tekee sirkusohjelman siitä, että saadaan toiselle turhalle työlle tekijä, kuten osa-aikainen leffalipun myyjä.
Aikanani kysyin työhaastattelussa kuinka monta hakemusta paikaan tuli. Yli 200. Ja viisi haastattelivat. He valitsivat kaksi työpaikan paikkakunnalla asuvaa ja veikkaan että se oli ehkä yksi kriteeri. Jos maakunnista tulee yli 200 hakemusta ja toisille työmatkaa tulisi kovin paljon, kuinka todennäköistä on että he sieltä jaksavat tulla?
Mutta tämä on nyt vain ihan oma veikkaukseni ja näin varmaan itse tekisin alkukarsintaa. Kun hakija on suht lähellä asuva, niin todennäköisyys että viitsii jatkaa siinä työssä, kasvaa verrattuna moniin muihin.
Samaa tehdään yleisesti, yritykset myös ostaa tämän työntekijän arpomisen joltain firmalta. On lottovoitto saada töitä, mutta saiko työnantaja hyvän työntekijän?
Vierailija kirjoitti:
Aikanani kysyin työhaastattelussa kuinka monta hakemusta paikaan tuli. Yli 200. Ja viisi haastattelivat. He valitsivat kaksi työpaikan paikkakunnalla asuvaa ja veikkaan että se oli ehkä yksi kriteeri. Jos maakunnista tulee yli 200 hakemusta ja toisille työmatkaa tulisi kovin paljon, kuinka todennäköistä on että he sieltä jaksavat tulla?
Mutta tämä on nyt vain ihan oma veikkaukseni ja näin varmaan itse tekisin alkukarsintaa. Kun hakija on suht lähellä asuva, niin todennäköisyys että viitsii jatkaa siinä työssä, kasvaa verrattuna moniin muihin.
Olen myös hakenut useampaa paikkaa, josta on tullut vastaus että hakijoita on ollut yli 200. Olen aina ohjeiden mukaan kirjoittanut räätälöidyt tekstit, CV:n ja työnäytteet. Kauanko menee käydä läpi 200 vastaavaa? Kysessä määräaikaiset työsuhteet, alle vuoden pesti.
Alan epäillä, että menevät juuri tuolla jutun tyylillä. Pino päältä tai pärstäkertoimen mukaan, loput lukematta roskiin.
Lähde
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000010262860.html?utm_source=f…