Mitä kieltä puhutte Virossa?
Ihan vaan turistimatkalla? Voiko puhua suomea, vai onko englanti parempi? Tai ehkä tapauskohtaista?
Kommentit (43)
Englantia. Paitsi karaokebaarissa vaihdoin suomeen, kun baarimikko ilmoitti olevansa Rovaniemeltä.
Latina on sopiva kieli joka paikassa.
Viroa ja suomea puhun ainakin Tallinnassa. Joskus käyn myös Tallinnasta pidemmällä yksin siellä päin matkalla ollessani.
T: viron kielen sivuaineopiskelija Helsingin yliopistosta
Puhuisin lähtökohtaisesti englantia.
Joskus on käynyt niin että nuori asiakaspalvelija alkaakin sitten puhua suomeksi.
Ärsyttää se olematon asiakaspalvelu. Ovat töykeitä suomalaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne asiakaspalvelijat on töykeitä siellä ihan kaikkia kohtaan eikä vain suomalaisia kohtaan. Virolainen asiakaspalvelukulttuuri on kyllä jämähtänyt ainakin ruokakaupoissa vielä neuvostoajalle.
T: se viron kielen sivuaineopiskelija Helsingin yliopistosta
Puhun englantia ja sen vähän viroa, mitä osaan. Asiakaspalvelussa tosiaan vähän vielä tsempattavaa, mutta niin taitaa ex-itäblokin maissa olla kaikissa. Kummallista palvelua olen saanut Latviassa, Tsekeissä, Puolassa, Unkarissa..
Teen yhteistyötä virolaisten kanssa, ja osan kanssa puhutaan englantia, joidenkin kanssa suomea ja muutaman kanssa suomea ja eestiä sekaisin. Olen aina tyytyväinen kun onnistun tuottamaan ymmärrettävän eestinkielisen lauseen.
Se on kuin ratkaisisi sudokun. Kaikki elementit tiedän, mutta pitää jalostaa ne oikeaan järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä töykeä heitä kohtaan. Niin metsä vastaa kuin huudetaan. Olen saanut Virossa aina hyvää palvelua, mutta puhun itse viroa enkä oleta että myyjä alkaa sydänystäväksi. Hänen tehtävänsä on neuvoa tarvittaessa ja ottaa maksu, ei muuta. Mulle riittää että palvelu on nopeaa, ruoka tai muu palvelu tulee täsmällisesti ja työ on tehty hyvin. Tähän mennessä kaikki nämä kriteerit ovat täyttyneet. Suomessa selitetään ja selitetään mutta palvelu on hidasta ja ruoka pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jag talar bara svenska!
Men, hur mår du i sverige i estland ? 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne asiakaspalvelijat on töykeitä siellä ihan kaikkia kohtaan eikä vain suomalaisia kohtaan. Virolainen asiakaspalvelukulttuuri on kyllä jämähtänyt ainakin ruokakaupoissa vielä neuvostoajalle.
Mitä ihmeen palvelua tarvitset ruokakaupassa? Jos ei miellytä, mene itsepalvelukassalle. Niitä paikallisetkin jo suurimmaksi osaksi käyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Puhun englantia ja sen vähän viroa, mitä osaan. Asiakaspalvelussa tosiaan vähän vielä tsempattavaa, mutta niin taitaa ex-itäblokin maissa olla kaikissa. Kummallista palvelua olen saanut Latviassa, Tsekeissä, Puolassa, Unkarissa..
Heinäkuussa 2006 olin mun iskän ja molempien isosiskojen kanssa Via Baltica-reissulla Virossa ja Latviassa ja Riiassa paikallisessa Mäkkärissä toivat ensin venäjää puhuvan myyjän ottamaan meijän tilauksen ja sen jälkeen vasta englantia puhuvan myyjän, kun iskä alkoi puhumaan englantia kassamyyjälle, joka aloitti puhumaan iskälle latviaksi.😂.
Vois vielä joskus mennä yrittämään sopertaa tilauksen ravintolassa venäjäksi jossain Baltian maassa tai Venäjällä, jotta 2 opiskelemaan venäjän kielen kurssin asiat ei unohtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä töykeä heitä kohtaan. Niin metsä vastaa kuin huudetaan. Olen saanut Virossa aina hyvää palvelua, mutta puhun itse viroa enkä oleta että myyjä alkaa sydänystäväksi. Hänen tehtävänsä on neuvoa tarvittaessa ja ottaa maksu, ei muuta. Mulle riittää että palvelu on nopeaa, ruoka tai muu palvelu tulee täsmällisesti ja työ on tehty hyvin. Tähän mennessä kaikki nämä kriteerit ovat täyttyneet. Suomessa selitetään ja selitetään mutta palvelu on hidasta ja ruoka pahaa.
Outo oletus sinulla. En minä ole koskaan töykeä asiakaspalvelijoita kohtaan. Olen kuullut muiltakin tästä huonosta asiakaspalvelusta Virossa, ei siis ole vain oma kokemukseni.
Kysymys on hyvä. Itä-Virossa puhun venäjää, mutta nykyisin vastaavat viroksi, kun luulevat minua virolaiseksi. Muualla Virossa tavallisen kansan kanssa koitan puhua viroa vaikka en sitä oikeasti osaakaan. Tallinnan hotelleissa saatan puhua suomea.
Latviassa ja Liettuassa joudun puhumaan venäjää. Liettuassa joskus kysyn englanniksi, että puhutko englantia, mutta yleensä vastausta ei tule.
Landella kun on niitä kivoja pikkukyliä ja niissä kohvikeja joissa lautalattiat ja taivaallista kotiruokaa myyvä maatuska, niin käsillä elehtimällä. Kannattaa lähteä kesällä autolla kiertelemään, kotimajoitus jossain tuulimyllykylässä kunnon aamiaisella 20e pariskunta.
Pilu 50,- ei siellä suomiporo muuta saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät puhu suomea. 40+ pääsääntöisesti puhuu. Eli riippuu siitä vastapuolesta. Nuorethan siellä aspaa tekevät kuten muissakin maissa, joten englantia pitää puhua.
Suomalainen ja virolainen eivät ymmärrä toisiaan omilla kielillään yhtä hyvin ruotsalainen ja norjalainen tai(ymmärrä espanjalainen ja portugalilainen.
Miksi sitten puhutaan siitä yhteispohjoismaisesta 'skandinaviskasta' ?
Portugali ja espanjakin ovat todellisuudessa kuitenkin lähellä toisiaan. (esim. Espanjan rajamaakunnan Galician murre on portugalilaisille hyvin helppoa ymmärtää)
Suomalaiselle viron kielen oppiminen on taatusti 'hieman ' helpompaa, kuin esim. korean tai vietnamin oppiminen. Veikkaisin,että jos yhtään halua on, niin vähintään noin tuhat kertaa helpompaa ja nopeampaa kuin esim. ne.
Englantia. Nykyään ne ei osaa suomea niin hyvin.