Mitä kieltä puhutte Virossa?
Ihan vaan turistimatkalla? Voiko puhua suomea, vai onko englanti parempi? Tai ehkä tapauskohtaista?
Kommentit (43)
Kaupan kassat on kyllä Virossa uskomattoman töykeitä! Suomessa hymyilevät ja toivottavat usein hyvää päivänjatkoa, virossa harvoin tervehtivät. Alkoi ihan viimeeksi huvittamaan heidän "asiakaspalveluhenkisyys"
Vierailija kirjoitti:
Tapauskohtaisesti. Nuorten kanssa yleensä englantia. Kauneushoitolassa vanhemman työntekijän kanssa kommunikoimme niin, että hän puhui minulle viroa, ja minä vastasin suomeksi. Ymmärsimme toisiamme aivan riittävän hyvin, vaikka tilanne olikin vähän hassu.
Mulla oli pari vuotta sitten kesällä ihan sama tilanne pärnulaisessa autovuokraamossa! Minä puhuin vuokraajalle suomea ja hän minulle viroa. Toki molempien piti puhua vähän hitaammin ja selkeämmin artikuloida. Vain pari sanaa piti kääntää englanniksi kun tuli pieni kielimuuri. Olen kolmekymppinen nainen, autovuokraamon naismyyjä oli ehkä muutaman vuoden vanhempi.
Nyt menee aiheen vierestä, mutta kerronpa kuitenkin. Ensin täytyy sanoa, että en osaa viroa. Olin seminaarimatkalla Tarton yliopistossa, ja paluumatkalla samaan Tallinnan-bussiin tuli kaksi amerikkalaista mormoninuorukaista, jotka sitkeästi yrittivät ottaa kontaktia viron kielellä. En ymmärtänyt heitä, ja heille tuli selkeästi hätä, kun heitä ei nyt ymmärretä. Jostain syystä eivät vaihtaneet äidinkieleensä englantiin, liekö sellainen kielletty heiltä? Sain torkkua loppumatkani rauhassa.
Virolaisille puhun englantia. Jos joku siellä tulee puhumaan minulle suomea, niin oletan, että hän haluaa minusta jotain.