Alkaa menemään kuppi nurin, koulukiusaajia säälitään, jotta he eivät syrjäytyisi yhteiskunnasta
Ystäväni lasta koulukiusataan erään jengin toimesta pk-seudulla. Lapselta on jopa yritetty kiristää rahaa ja joskus häneltä yritettiin anastaa kännykkä.
Asiaan ei meinaa tulla millään muutosta ja tämän kiusatun pojan vanhemmat ovat useamman kerran olleet yhteydessä koulun henkilökuntaan asian tiimoilta. Tilannetta hyssytellään ja eräs opettaja kerran oli pikku paniikissa paineen alla todennut, että liika rankaiseminen ei välttämättä toimi, sillä se todennäköisesti vain syrjäyttää näitä kiusaajanuoria kouluyhteisöstä ja yhteiskunnasta. Siis mitä hemmettiä tämä homma on?! Tuo on peruste sallia kiusaaminen ja lakaista sitä maton alle?
Kommentit (132)
Mä en oikeastaan itsekään tiedä mitä kiusaajille pitäisi tehdä. Kiusaajia on ollut aina, vaikka lapsille pidettiin ennen vanhaan todellakin kuria ja annettiin selkäsaunoja kotona ja opettajatkin sai lyödä lapsia.
Mun lapsuudessa oli vielä jälki-istunnot käytössä, onko niitäkään enää nykyään?
Z88 kirjoitti:
vain heikkoja ja homoja kiusayaan! kaske hanen miehistya
Ai tyttären? Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Kiusatut av-mammat valmiita heittämään ongelmalliset lapset bussin alle. Syy ei ole kiusatussa eikä kiusaajassa vaan aikuisissa jotka eivät puutu asiaan oikein
Kyllä se juurisyy on kiusaajassa, hölmö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusatut av-mammat valmiita heittämään ongelmalliset lapset bussin alle. Syy ei ole kiusatussa eikä kiusaajassa vaan aikuisissa jotka eivät puutu asiaan oikein
Olis aivan liian yksinkertaista, jos syy olis vaan kiusaajissa. Vois vaan osottaa, että tuo on paha ihminen ja hänessä vika. Mutta ihminen ei oo niin mustavalkoinen, yksinkertainen tai yksiselitteinen olento. Ihminen on laaja kokonaisuus, summa monesta asiasta. Juurisyy voi löytyä muualtakin kuin itse kiusaajasta, esimerkiksi hänen tunnistamattomista/kohtaamattomista tarpeista, ympäristöstä, yhteiskunnasta, vanhemmista ja sukulaisista tai vaikka tiedostamattomista peloista.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeastaan itsekään tiedä mitä kiusaajille pitäisi tehdä. Kiusaajia on ollut aina, vaikka lapsille pidettiin ennen vanhaan todellakin kuria ja annettiin selkäsaunoja kotona ja opettajatkin sai lyödä lapsia.
Mun lapsuudessa oli vielä jälki-istunnot käytössä, onko niitäkään enää nykyään?
Jälki-istuntoja ei ole pääsääntöisesti enää. Jotkut yksittäiset koulut niitä vielä käyttävät.
Mitä entisaikoihin tulee, niin silloin kiusaamista ei usein osattu ottaa vakavasti. Ei tiedostettu sen pitkäaikaisseurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Turha kiusaajia on demonisoidakaan koska heillä itsellä on monesti myös paha olla, jonka oire se kiusaaminen on. Kiusaaminen kuuluu koulumaailmaan ja sitä on aina ollut ja tulee olemaan. Parempi vaan kasvattaa nahkaansa paksummaksi.
Ei ole, vaan kiusaaminen on oire kiusaajan synnynnäisestä sadismista ja säälittömästä luonteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis aivan liian yksinkertaista, jos syy olis vaan kiusaajissa. Vois vaan osottaa, että tuo on paha ihminen ja hänessä vika. Mutta ihminen ei oo niin mustavalkoinen, yksinkertainen tai yksiselitteinen olento. Ihminen on laaja kokonaisuus, summa monesta asiasta. Juurisyy voi löytyä muualtakin kuin itse kiusaajasta, esimerkiksi hänen tunnistamattomista/kohtaamattomista tarpeista, ympäristöstä, yhteiskunnasta, vanhemmista ja sukulaisista tai vaikka tiedostamattomista peloista.
Juuri sinunlaistesi pölvästien syytä on, että kiusattua lasta ei suojella väkivallalta ja muulta pahanteolta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siinä on perää, että rankaisu ei ole ratkaisu. Kiusaajakin on jollain tapaa häiriintynyt, joten rankaisu ei sitä voi muuttaa.
Ei sitä kiusaajaa tarvitsekaan muuttaa. Pääasia kun on, että se kiusaaja on mitä pikemmin jossain laitoksessa missä ei muiden terr%risointi pelkällä olemassa olollaan enää onnistu.
Sitä kiusaajan syrjäytymistä ja sen myötä lopullista poistumista yhteiskunnasta pitää päin vastoin edistää kuin yrittää estää.
Se vahinko kun tapahtunut jo tekovaiheessa kun lastia ei laskettu lakanoille. Ei sille enää mitään voi. Aivan turhaa resurssien tuhlaamista edes yrittää moista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rankaiseminen auta mitään. Behavioristinen kasvatusteoria on kumottu jo vuosikymmeniä sitten. Nykypäivän esi-, alku- ja perusopetuksessa sekä varhaiskasvatuksessa käytetään positiivista vahvistamista ja tunnetaitojen edistämistä millä saavutetaan todellisia tuloksia kiusaamisen ehkäisyssä.
Kiusaajiin ei auta mikään muu kuin totaalinen eristäminen. Fakta. Pään silittelyn pitää loppua koko Suomen edun nimissä.
Niin auttaako tuo nyt siinä mielessä, että ongelma menis ns pois silmistä ja pois mielestä, vai silleen, että siittä olis kiusaavalle yksilölle jotain apua toimintansa suhteen?
Sekö kiusaajaa auttaa, että saa kiusata vapaasti? Nehän sitten jatkaa aikuisina ja raiskaavat lapsia ja kaikenlaista.
Jeps. Nämä kiusaajat on sitten aikuisina just niitä naapuriterroristeja joiden takia kaikkien asumisviihtyisyys on mennyttä. Näille prkeleille pitää pistää rajat jo kakarana eikä hyssytellä kuinka kiusaaja on se uhri jolla on paha olla.
Lopputulos on se, että nämä oppii kuinka kenestäkään muusta ei tarvitse välittää vaan ainoa jolla on merkitystä on itse. Nämä ajelee jollain rahoitusyhtiön audilla tai skodalla tuolla liikenteessäkin ihan kuin mikään liikennesääntö ei koskisi heitä ja se on muiden tehtävä väistää koska hän nyt vaan haluaa ohittaa just tässä vastaantulevasta liikenteestä välittämättä. Tai hän nyt vaan haluaa ajaa päin punaisia koska ei kiinnosta pysähtyä. Joku turhahan siinä korkeintaan alle jää.
Nämä kiusaajat on saatu kasvatettua harvinaisen vinksalleen tällä ymmärtämisellä.
Sama ikävä ilmiö kittilän kouluissakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rankaiseminen auta mitään. Behavioristinen kasvatusteoria on kumottu jo vuosikymmeniä sitten. Nykypäivän esi-, alku- ja perusopetuksessa sekä varhaiskasvatuksessa käytetään positiivista vahvistamista ja tunnetaitojen edistämistä millä saavutetaan todellisia tuloksia kiusaamisen ehkäisyssä.
Kiusaajiin ei auta mikään muu kuin totaalinen eristäminen. Fakta. Pään silittelyn pitää loppua koko Suomen edun nimissä.
Niin auttaako tuo nyt siinä mielessä, että ongelma menis ns pois silmistä ja pois mielestä, vai silleen, että siittä olis kiusaavalle yksilölle jotain apua toimintansa suhteen?
Sekö kiusaajaa auttaa, että saa kiusata vapaasti? Nehän sitten jatkaa aikuisina ja raiskaavat lapsia ja kaikenlaista.
Ei tietenkään. Joku ratkaisu tarvis olla, sellainen josta on oikeasti apua. Pään silittely tai rankaiseminen niitä ei kuitenkaan ole.
Rankaiseminen oikein kunnolla toimii. Eivät uskalla kiusata.
Ootko tosissas? Silloinhan ei pitäis olla esim rikollisuutta, jos kaikesta sais kovat rangaistukset. Vaan eipä toimi, vaikka olis kuolemantuomioita jaossa, silti löytyy rikoksiin tekijöitä.
Sittenhän esim. vankilat voisi lakkauttaa. Annetaan kaikesta vaan sakko, kun kovat rangaistukset eivät tehoa.
Rangaistukset pois, purkakaa vankilat, ei ne toimi. Pusuja kaikille.
Ehkä siksi vankilat ei toimi kun he ovat koko lapsuuden ja nuoruuden saaneet kiusata ilman oikeita seurauksia eivätkä aikuisena enää opi siitä pois.
Kunnon rangaistukset toimii, koska keneltä se on pois vaikka kiusaisivat toisensa hengiltä vankilassa jossa ovat joka tapauksessa loppuikänsä tai ainakin muutaman vuosikymmenen?
Oikeita elinkautisia vaan kehiin muistakin kuin henkirikoksista ja kaikki mahdolliset paljousalennukset pois. Joku sarjar%iskaaja tai pahoinpitelijäkin vaan istumaan maksimituomiota ja jokaisesta rikoksestaan perätysten ilman mitään kevennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen pitää torpata heti. Kiusattuna olen päättänyt, että mun lapsien ei tarvitse kokea koskaan samaa. Poikani kertoi, että päiväkodissa yksi poika potkii ja kiusaa jatkuvasti. Puhuin hlökunnan kanssa. Asiaa hyssyteltiin, koska kiusaaja ei ymmärrä hyvin kieltä. Mullehan tämä selitys ei kelvannut. Käskin mieheni käydä juttelemassa kiusaajan kanssa. Hyvin ymmärsi ja kiusaaminen loppui.
Vai että ihan käskit miestäsi? Tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Turha kiusaajia on demonisoidakaan koska heillä itsellä on monesti myös paha olla, jonka oire se kiusaaminen on. Kiusaaminen kuuluu koulumaailmaan ja sitä on aina ollut ja tulee olemaan. Parempi vaan kasvattaa nahkaansa paksummaksi.
Pliis. Lähde pitkälle lenkille heikoille jäille.
Eräs sukulaiseni on toiminut opettajana pääkaupunkiseudulla yli 20 vuotta ja totesi, että hän ei meinaa jaksaa enää, kun ennen kaikkea häiriköiviä màmujengejä ei haluta laittaa koulussa kuriin. On todennut, että itkua nieleskellen joskus tulee töistä kotiin, kun voi niin pahoin uhrien puolesta ja ajattelee, että heillä on taas huomenna uusi koulupäivä edessä, jota jo valmiiksi pelkäävät. Sitten kiusaajia ei laiteta ojennukseen, jottei siitä tulisi negatiivista hälyä, että kuinka heitä vainotaan taustan takia.
Mun tuttavat on saaneet lapsensa kiusaamisen loppumaan kun kävivät itse ärjymässä kiusaajalle. Yleensä ne on somalitaustaisia, ainakin Helsingissä. Vaikka eivät ymmärrä täydellisesti suomea, aina voi käydä sen verran karjaisemassa että seuraavaksi lätty lätisee, ja sen ymmärtävät. Hyvin on kiusaaminen loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen pitää torpata heti. Kiusattuna olen päättänyt, että mun lapsien ei tarvitse kokea koskaan samaa. Poikani kertoi, että päiväkodissa yksi poika potkii ja kiusaa jatkuvasti. Puhuin hlökunnan kanssa. Asiaa hyssyteltiin, koska kiusaaja ei ymmärrä hyvin kieltä. Mullehan tämä selitys ei kelvannut. Käskin mieheni käydä juttelemassa kiusaajan kanssa. Hyvin ymmärsi ja kiusaaminen loppui.
Tuo kielitaidon puute näköjään on hyvä syy potkia muita. Näppärää.
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulaiseni on toiminut opettajana pääkaupunkiseudulla yli 20 vuotta ja totesi, että hän ei meinaa jaksaa enää, kun ennen kaikkea häiriköiviä màmujengejä ei haluta laittaa koulussa kuriin. On todennut, että itkua nieleskellen joskus tulee töistä kotiin, kun voi niin pahoin uhrien puolesta ja ajattelee, että heillä on taas huomenna uusi koulupäivä edessä, jota jo valmiiksi pelkäävät. Sitten kiusaajia ei laiteta ojennukseen, jottei siitä tulisi negatiivista hälyä, että kuinka heitä vainotaan taustan takia.
Suomalaisten vika, kun kolmaskaan sukupolvi ei osaa käyttäytyä.
Neljännellä luokalla jouduin muutaman pojan väkivallan ja ahdistelun kohteeksi. Se oli vaatteiden päältä repimistä, huorittelua, tönimistä, repun tyhjentämistä käytävälle, seuraamista kotiin, uhkailua jne. Vanhempien puuttuminen ei ratkaissut asiaa. Opettajan ja kuraattorin puuttuminen ei ratkaissut asiaa. Rehtorin puuttuminen ei ratkaissut asiaa. Kiusaaminen, eli väkivaltainen ja seksuaalinen ahdistelu ja vainoaminen loppuivat kuin seinään, kun löin täysillä yhtä näistä pojista kirjalla kasvoihin niin, että nenä aukesi ja hän kaatui lattialle itkemään. Sen jälkeen ei ollut kertaakaan enää mitään ongelmaa heidän taholtaan. Toki itse jouduin jälki-istuntoon ja puhutteluun ja kerrottiin, että koskaan ei saa lyödä toista hei kun väkivalta ei oo ratkasu vaan puhumal asiat selviää ja heilläkin on vaikeaa kun vanhemmat on eronnu ja kaikkee.
Mutta se minun piinani ja elämäni ja itsetuntoni ja itsemäärämisoikeuteni tuhoaminen loppui siihen, kun aiheutin niin kovaa kipua ja järkytystä ja verenvuotoa, että he eivät uskaltaneet enää kohdistaa toimiaan minuun.
Kuudennella luokalla muutimme toiseen kaupunkiin, ja koulussa yksi tytöistä kävi kimppuuni aivan provosoimatta. Jälleen puhuin ensin tilanteesta vanhemmilleni, opettajalle, rehtorille ja koulukuraattorille, mutta väkivalta jatkui. Sain pahasti turpaani, mutta satutin häntä sen verran, että hän haki helpomman kohteen, ja ongelma ratkesi minun osaltani siihen.
Ikävä kyllä väkivalta ja fyysisen kivun uhka on usein se ratkaisu, jolla kiusaaminen loppuu. Sen ei pitäisi olla, mutta niin se vaan on.
On tosi ikävä homma, jos väkivaltaisella ja epösosiaalisella lapsella on vaikeaa ja hän purkaa oloaan muihin, mutta sen en pitäisi olla niiden väkivallan ja uhkailun kohteina olevien lasten asia toimia purkautumiskanavana ja vaan sietää ja ymmärtää. Ensin pitää vaan vetää kunnolla turpaan sitä kiusaajaa, ja sitten voi mennä puhumaan vanhempien, opettajan, rehtorin ja koulukuraattorin kanssa ja tarjota hänelle apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että ihan käskit miestäsi? Tervettä.
Ootko sä ihan terve kun koko ajan tunget itsesi muiden parisuhteisiin kysymättä? Näitä samoja ylemmyydentuntoisia roskakommentteja joka ketjussa. Hanki apua.