Alkaa menemään kuppi nurin, koulukiusaajia säälitään, jotta he eivät syrjäytyisi yhteiskunnasta
Ystäväni lasta koulukiusataan erään jengin toimesta pk-seudulla. Lapselta on jopa yritetty kiristää rahaa ja joskus häneltä yritettiin anastaa kännykkä.
Asiaan ei meinaa tulla millään muutosta ja tämän kiusatun pojan vanhemmat ovat useamman kerran olleet yhteydessä koulun henkilökuntaan asian tiimoilta. Tilannetta hyssytellään ja eräs opettaja kerran oli pikku paniikissa paineen alla todennut, että liika rankaiseminen ei välttämättä toimi, sillä se todennäköisesti vain syrjäyttää näitä kiusaajanuoria kouluyhteisöstä ja yhteiskunnasta. Siis mitä hemmettiä tämä homma on?! Tuo on peruste sallia kiusaaminen ja lakaista sitä maton alle?
Kommentit (132)
Tässäkin ketjussa puhutaan koko ajan, aloituksesta alkaen, koulukiusaamisesta. En jaksa uskoa, että kiusaamista tapahtuisi vain koulussa. Kyllä se yleensä jatkuu vapaa-aikana, ja mikä kaikkein ovelinta nykyisin, se jatkuu somessa. Liian usein on myös niin, että näillä palstoilla tai ihan tv-ohjelmia myöten kerrotaan menneestä kamalasta kiusaamisesta, ja kerrotaan myös se, että kiusaamisesta ei kerrottu kenellekään. Ja todetaan samaan hengenvetoon, että kukaan ei auttanut. Jotenkin ajattelen, että kiusaamisen lopettamisessa kaikkein suurin rooli olisi vanhemmilla. Koulu yksin on aika voimaton. Kiusaaminen, varsinkin tyttöjen kesken, voi olla niin vähäeleistä, että sitä ei koulussa edes huomata ja kuvitellaan, että se on loppunut. Ilmeitä, eleitä, yksin jättämistä jne. Oma lapseni kiusasi yhden kaverinsa kanssa luokkakaveriaan ala-asteella. Se loppui siihen paikkaan, kun kiusatun vanhempi tuli meille käymään ja puhumaan asiasta. Hävetti todella ja oma lapsi sai kuulla todellakin kunniansa. Häneltä otettiin kaikki oikeudet pois siksi aikaa, että todellakin nähtiin kiusaamisen loppuneen.
Kiusattujen syrjäytyminen ei sitten haittaa mitään?
Voin omasta kokemuksestani kertoa, että joskus aikuiset alkavat (myös) kiusata lasta. Että se lapsi voi oikeasti olla isoimman joukkokiusaamisen kohteena kuin mitä äkkiseltään luulisi. Etenkin narsistit vihaavat lapsia ja jos sellaisen kohteeksi päädyt, niin tsemppiä vain. Ihmiset ovat vain niin v i tun kangistuneita ajattelultaan, että ei mene perille, vaikka vääntäisi kolkyt vuotta rautalankaa. Itsekin yritin kaikkeni, kun minua huumattiin ja olin väkivallan kohteena lapsesta asti, niin omat vanhemmatkin tekivät aivan kaikkensa, että en koskaan pääsisi ulos siitä. Pääsin sitten, kun tuli korona. Mm. kerran sanoin varmaan 10 kertaa, että pitää ottaa huumetesti, koska minut huumattiin. Sitten vain luovutin, kun olin jo 25 v ja totesin, että minut saa kai sitten ihan vapaasti tap paa tänne Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vankilakierre niillä on edessä kuitenkin ja pahempi vain, jos ei puututa. Sen lisäksi ne syrjättyvätä kiusattuja yhteiskunnasta. Hyysäämällä niiden rikoskierre ei katkea. Hyvä puoli siinä on, että osa ei elä vanhaksi, kun tulee kaveriporukoiden riitoja, yksi on laudoissa ja toinen raudoissa. Raakaa tekstiä, mutta tämä on faktaa.
Luokallani oli neljä koulukiusaaja, kaikki poikia. Kaksi heistä on jo kuollut. Ilmeisesti keskimääräistä suurempi todennäköisyys päätyä jengeihin, huumeisiin ja rikollisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa puhutaan koko ajan, aloituksesta alkaen, koulukiusaamisesta. En jaksa uskoa, että kiusaamista tapahtuisi vain koulussa. Kyllä se yleensä jatkuu vapaa-aikana, ja mikä kaikkein ovelinta nykyisin, se jatkuu somessa. Liian usein on myös niin, että näillä palstoilla tai ihan tv-ohjelmia myöten kerrotaan menneestä kamalasta kiusaamisesta, ja kerrotaan myös se, että kiusaamisesta ei kerrottu kenellekään. Ja todetaan samaan hengenvetoon, että kukaan ei auttanut. Jotenkin ajattelen, että kiusaamisen lopettamisessa kaikkein suurin rooli olisi vanhemmilla. Koulu yksin on aika voimaton. Kiusaaminen, varsinkin tyttöjen kesken, voi olla niin vähäeleistä, että sitä ei koulussa edes huomata ja kuvitellaan, että se on loppunut. Ilmeitä, eleitä, yksin jättämistä jne. Oma lapseni kiusasi yhden kaverinsa kanssa luokkakaveriaan ala-asteella. Se loppui siihen paikkaan, kun kiusatun vanhempi tuli meille käymään ja puhumaan asiasta. Hävetti todella ja oma lapsi sai kuulla todellakin kunniansa. Häneltä otettiin kaikki oikeudet pois siksi aikaa, että todellakin nähtiin kiusaamisen loppuneen.
Vanhemmat joko antavat kiduttaa omaa lastaan tai sitten ei. Vanhempien vastuulla se on täysin. Ei kukaan muukaan sinun ipanaasi auta kuin sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rankaiseminen auta mitään. Behavioristinen kasvatusteoria on kumottu jo vuosikymmeniä sitten. Nykypäivän esi-, alku- ja perusopetuksessa sekä varhaiskasvatuksessa käytetään positiivista vahvistamista ja tunnetaitojen edistämistä millä saavutetaan todellisia tuloksia kiusaamisen ehkäisyssä.
Eli hyssytellään asia hiljaiseksi ja se kiusaaminen saa jatkua. Lisäksi pidetään huoli että näillä kullannuppusilla on riittävän korkeat arvosanat että pääsevät amiksen auto- ja mutterilinjalle.
Ihmettelin aikoinaan että miten koulukiusaajilla on kaikilla käytöksen arvosana täysi kymppi. Vastaus oli että koulun maine kärsisi jos se olisi alempi.
Vierailija kirjoitti:
Turha kiusaajia on demonisoidakaan koska heillä itsellä on monesti myös paha olla, jonka oire se kiusaaminen on. Kiusaaminen kuuluu koulumaailmaan ja sitä on aina ollut ja tulee olemaan. Parempi vaan kasvattaa nahkaansa paksummaksi.
Mua kiusasi koulussa neljä poikaa joista kaksi luokalle jääneitä ja siten isokokoisempia kuin muut. Itse olin luokan lähes lyhyin tyttö. Eipä siinä oikein voinut pitää puoliansa kun joka päivä sai pelätä isompien aggressiota. Nahka kasvoi paksummaksi mutta mielestäni koulu olisi voinut hoitaa kiusaamisasian paremmin, nyt jättivät huomioimatta kokonaan.
No silloin pitää ottaa se oma lapsi pois koulusta kunnes asia on ratkaistu. Pahempi asia se kiusattuna oleminen on kuin se ettei saa opetusta. Toki tuo olisi viimeinen keino. Minä ainakin sanoisin suoraan että jos se kiusaaminen ei lopu niin seuraavalla kerralla vastassa olen minä ja varmasti kiusaaminen loppuu viimeistään silloin jos joudun menemään itse paikalle.
Vierailija kirjoitti:
No silloin pitää ottaa se oma lapsi pois koulusta kunnes asia on ratkaistu. Pahempi asia se kiusattuna oleminen on kuin se ettei saa opetusta. Toki tuo olisi viimeinen keino. Minä ainakin sanoisin suoraan että jos se kiusaaminen ei lopu niin seuraavalla kerralla vastassa olen minä ja varmasti kiusaaminen loppuu viimeistään silloin jos joudun menemään itse paikalle.
Täällä useampi kiusasi yhtä. Kiusatun vanhempi sano juuri noin että jos ei lopu niin hän on vastassa seuraavalla kerralla. Kiusaaminen loppui.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kiusaajien paratiisi, sillä täällä uhreja usein kohdellaan viranomaisten taholta tylymmin kuin kiusaajia. Sama ilmiö työelämässä: kiusattu savustetaan ulos, ja pomot palkitsevat näitä psy kopaatteja ja nar sisteja.
Meillä kävi töissä juuri näin muutama vuosi sitten. Osastolla on n 20 työntekijää ja viisi lähti parin kk sisällä huonon työilmapiirin ja kiusaamisen takia. Melkein voisi sanoa joukkopaoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kotimaassa ex-Jugoslaviassa koulukiusaaminen on harvinainen ilmiö. Se johtuu siitä, että siellä kiusaaja saa kiusatun perheeltä (isoveli tms.) suoraan pataan. Niin brutaalia kuin se onkin niin se toimii.
Mä olen sanonut mun lapsille, ettei ketään saa kiusata. Koulukiusattuna suhtaudun erittäin vakavasti näihin asioihin. Ketään ei lyödä ja puhumalla yritetään ensin. Olen myös sanonut, että jos joku lyö ensin, saa lyödä takaisin. Mun äiti sano aina käännä toinenkin poski pojat potkii, kun ne tykkää ja muuta sontaa. Olen vieläkin niin hyvilläni siitä, että vedin yläasteella kiusaajia lättyyn lopulta.
Mun poika kysyi multa että saako hän lyödä yhtä poikaa joka on aina hänen kimpussaan eikä jätä rauhaan. Sanoin että ensin pitää varoittaa että jos et lopeta niin lyön sua. Jos kiusaaminen jatkuu varoituksesta huolimatta niin sitten saa lyödä. Toimi hyvin. Tilanne rauhoittui.
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoituksia kehiin. Joka kerta.
Tämä on ainoa oikea ratkaisu 👍
Kiusatut on aina 6 kuukautta palkkatukityössä ja sitten 1-2 vuotta kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän siinä on perää, että rankaisu ei ole ratkaisu. Kiusaajakin on jollain tapaa häiriintynyt, joten rankaisu ei sitä voi muuttaa.
Kyllä rangaistus auttaa, jos se on vaikka pesäpallomailaa polvilumpioihin. Rampana on vaikea kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Kiusatut on aina 6 kuukautta palkkatukityössä ja sitten 1-2 vuotta kotona.
Veronmaksajat maksavat
Ei kannata maksaa veroja ainakaan noille valtion varkaille.
adh oppilaat ja viher punikki opettajat pois. koko koulu laitos remonttiin. tilatuilla tilastoilla voi pyyhkiä persettä
Kiusaajat pitäis siirtää sotilaskouluun johonkin korpeen, kun eivät voine kunnioittaa muita oppilaita niin ei heilläkään tule olla oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rankaiseminen auta mitään. Behavioristinen kasvatusteoria on kumottu jo vuosikymmeniä sitten. Nykypäivän esi-, alku- ja perusopetuksessa sekä varhaiskasvatuksessa käytetään positiivista vahvistamista ja tunnetaitojen edistämistä millä saavutetaan todellisia tuloksia kiusaamisen ehkäisyssä.
Kiusaajiin ei auta mikään muu kuin totaalinen eristäminen. Fakta. Pään silittelyn pitää loppua koko Suomen edun nimissä.
Niin auttaako tuo nyt siinä mielessä, että ongelma menis ns pois silmistä ja pois mielestä, vai silleen, että siittä olis kiusaavalle yksilölle jotain apua toimintansa suhteen?
Siitä olisi helvetisti apua kiusatulle, pösilöt. Kiusattu tässä pitää ensiksi pelastaa, ja sitten nämä hulttiot, jos niille nyt kukaan mitään voi.
Kiusaajille oma koulu jossa on kunnon valvonta ja rajat. Kun oppii käyttäytymään, pääsee tavalliseen kouluun takaisin. Kiusatut saa kasvaa rauhassa. Tähän asti on uhrattu kiusatun koulu-ura ja elämä.