Lapsi oli tehnyt päiväkodissa kortin
Näitä missä lapsi kertoo omin sanoin äidistä. No kortissa luki sitten suunnilleen että äiti siivoaa, kokkaa, käy töissä ja on aina väsynyt eikä ehdi leikkiä. No oli siinä myös et äiti on kiva.
Mut tuli silti paha mieli. Näiden korttien kanssa voisi kyllä aika isosti käyttää harkintaa. Tiedän etten ole maailman paras äiti ja olen usein tosi väsynyt. Enkä ehdi leikkiä lasten kanssa tarpeeksi tai olla läsnä. Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja, käyn töissä ja opiskelen lisäksi amk tutkintoa. Jotta me pärjättäis jotenkin. Ehkä juuri äitienpäivänä ei olis tarvinnut muistutusta siitä kuinka vajaa usein olen äitinä, vaikka lasten eteen koitan tehdä aina 100%.
Noh, tämmöisiä ajatuksia, halusin kirjoittaa tämän johonkin ja ehkä voin sit päästää asiasta irti. Hyvää äitienpäivää kaikille kuitenkin <3
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapset jo isompia mutta muistan nuo päiväkodin aikaiset kortit. Aina niissä luki jotain tuollaista mistä tuli vähän huono fiilis. Päiväkodin työntekijöillä ei ole tässä kyllä yhtään pelisilmää. Eivätkä ilmeisesti viitsi askarrella lasten kanssa mitään. Lapulle vaan kirjoitetaan miten työssäkäyvä tai opiskeleva äiti ei ehdi tekemään lapsen kanssa sitä ja tätä ja tuota.
Kortista tulee huono fiilis, mutta itse pääasiasta eli siitä, ettei ehdi tekemään mitään lapsensa kanssa, ei tule?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapset jo isompia mutta muistan nuo päiväkodin aikaiset kortit. Aina niissä luki jotain tuollaista mistä tuli vähän huono fiilis. Päiväkodin työntekijöillä ei ole tässä kyllä yhtään pelisilmää. Eivätkä ilmeisesti viitsi askarrella lasten kanssa mitään. Lapulle vaan kirjoitetaan miten työssäkäyvä tai opiskeleva äiti ei ehdi tekemään lapsen kanssa sitä ja tätä ja tuota.
Kortista tulee huono fiilis, mutta itse pääasiasta eli siitä, ettei ehdi tekemään mitään lapsensa kanssa, ei tule?
Itse pääasia on se, että äitienpäiväkortti ei ole paikka muistuttaa tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä se totuus tuli.
No niinhän sanoin. Olen arjen uuvuttama. Mutta miksi se pitää laittaa vielä siihen äitienpäiväkorttiin? Onko tarkoitus ilahduttaa äitiä vai antaa arvosana siitä millainen kukin äiti on.. en tiedä. Tulipa vaan nyt hieman paha mieli tuosta.
Toisten tekemät ihanat sydänkukka-kortit kyllä ilahdutti kovasti. Ja ihan itsessään se että lapset oli nähneet vaivaa, muistivat ja sain haleja.
Pienet lapset eivätkä kaikki aikuisetkaan tajua tuon olevan loukkaavaa vaan ovat rehellisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pääasia on se, että äitienpäiväkortti ei ole paikka muistuttaa tuollaisesta.
Mikä sellainen paikka sitten olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi?
Kysyn. Miksi en kysyisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi?
Kysyn. Miksi en kysyisi?
Mietipä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö tosissasi?
Kysyn. Miksi en kysyisi?
Mietipä sitä.
Olen nyt asiaa miettinyt, ja tullut siihen tulokseen, että sinun mielestäsi ei sopivaa tilannetta lapsen näkemyksien kuulemiseen olekaan, koska aina on äidin mielen pahoittumisen vaara. Jos olen väärässä, yllätä minut iloisesti.
Olisi todellakin pitänyt päiväkodin henkilökunnan osoittaa inhimillisyyttä, tilannetajua ja pelisilmää ja jättää kirjoittamatta nuo ikävät asiat ja kysellä lapselta vaan lisää hyviä juttuja äidistä että saa niitä korttiin. Tasan tarkkaan päiväkodeissa kyllä tietävät perheiden tilanteet eli tietävät kyllä että ap:n kohdalla on kyse työssäkäyvästä ja sen lisäksi opiskelevasta äidistä joten olisi sieltä päinkin voinut tukea äitiyttä eikä aina vaan lytätä.
Vierailija kirjoitti:
Miten musta tuntuu että tämäkin aloitus on nähty täällä ennenkin.
Muistat oikein, vastaavia aloituksia on ollut niin kauan, kun tämä palsta on ollut olemassa eli 90-luvulta alkaen.
Ja noita vastaavia kortteja tehdään näköjään edelleen vielä vuonna 2022 vaikka monessa perheessä ne aiheuttavat harmia ja surua.
Kuka näistä saa iloa ja mielihyvää? Hoitajat ja opettajatko, jotka kerran vuodessa saavat muistuttaa vanhempien vajaavuudesta.
Muistan vuosien takaisen erään isän riipaisevan
kirjoituksen, kun hänen n. 4v lapsensa päiväkodissa oli tehnyt vastaavan äitienpäiväkortin äidilleen, kuin ap.llä.
Lapsi ymmärtämättlmyyttään oli kertonut äidistään, joka oli todellisuudessa kuoleman sairas ja vietti elämänsä viimeistä äitienpäivää perheensä kanssa, mutta eihän päiväkodin hoitajat sitä tienneet.
Minä ainakin olen saanut näistä korteista iloa ja mielihyvää jo kolmen lapsen ajalta. Korttien sisältö on ollut suurimmaksi osaksi ihanaa, lasteni mielestä olen esimerkiksi kaunis joka päivä.
Joskus on vähän kirpaissut se, kuinka lapseni eivät näe minulla olevan ollenkaan omia harrastuksia tai kiinnostuksen kohteita kotitöiden ohella, mutta mielestäni äitienpäivä on ihan hyvä hetki jutella siitäkin, mitä äiti haluaisi harrastaa jos omaa aikaa olisi enemmän.
Varmasti joku, jolla on suuria ongelmia elämässään, voi loukkaantua kortista. Mutta toisaalta ehkä kahden isän perheissä äitienpäiväkortti voi olla ihan turha. Pitäisikö kaikkien muidenkin jättää kortit tekemättä, ettei kenellekään tule paha mieli?
Vierailija kirjoitti:
Olisi todellakin pitänyt päiväkodin henkilökunnan osoittaa inhimillisyyttä, tilannetajua ja pelisilmää ja jättää kirjoittamatta nuo ikävät asiat ja kysellä lapselta vaan lisää hyviä juttuja äidistä että saa niitä korttiin. Tasan tarkkaan päiväkodeissa kyllä tietävät perheiden tilanteet eli tietävät kyllä että ap:n kohdalla on kyse työssäkäyvästä ja sen lisäksi opiskelevasta äidistä joten olisi sieltä päinkin voinut tukea äitiyttä eikä aina vaan lytätä.
No lapselle ne asiat on totta ja hänellä on vain yksi lapsuus. Opiskelu ja työssäkäynti on vanhemman valinta, ja jos tuntuu pahalta että lapsi kokee sen noin niin asialle kannattaa tehdä jotain. Itse tein joskus vuorotyötä minkä vuoksi nukuin välillä päivät ja lapset joutui huomauttelemaan toisiaan pysymään hiljaa, mutta kun vuorot antoi myöten, vedin lapsia pulkassa kouluun, leivottiin yhdessä tai touhuttiin muuta että arjessa olisi kivoja hetkiä yhdessä. Koti ei aina ollut tiptop ja yövuorojen aikaan olin monesti huonommalla tuulella, mutta silloin kun jaksamista riitti, yritin olla lapsille läsnä tavalla joka on heille mieluinen. Tässä ketjussa puolustellaan niitä tekoja jota aikuisilta vaaditaan aikuisten maailmassa, mutta laskeutukaa edes pieniksi hetkiksi siihen lasten maailmaan. Uskon että teilläkin on kivaa.
Tämän keskustelun innoittamana olisi kiva kysyä päiväkotilasteni äideiltä, tuliko paha mieli kortista, jossa oli lapsen vastauksia kysymyksiin äidistä.
Yksi kertoi vanhempien riidoista. En niistäkirjoittanut tietenkään, mutta juteltiin lapsen tuntemuksista riidoista. Lapsi kertoi edellisillan riidasta, ja oli selvästi pelännyt.
Yksi kertoi, että tykkää äidistä vain ihan vähän ja paljon isästä. En kirjoittanut.
Joskus yksi eskari kertoi kysymykseen, mitä teette yhdessä isän kanssa, että ei he paljon mitään tee, kun isä menee töiden jälkeen sohvalle.
Onhan nämä kirpaisevia, mutta pitää kyllä jättää kirjoittamatta kaikki edellisen tyyliset.
Joidenkin lasten on helppo kertoa ja tarinaa tulee vaikka kuinka ja toiset eivät kerro juuri mitään, mikä johtuu monesta asiasta.
Kerronnan taitoja harjoitellaan näinkin ja ovathan kortit hyvin yksilöllisiä, jos lapsi jo taitaa tällaiseen kyselyyn vastaamisen.
Niin, siis kyllä minä tiedän sen lasten näkökulman. Ja usein asiasta myös puhumme lasten kanssa. Siitä miksi äidillä on kiire ja äitiä väsyttää. Miksi minä en aina työpäivänkään jälkeen ehdi leikkiä (jos joudun tekemään esim kouluhommia. Ja päiväkodissa tiedetään minun tilanne. Nyt asiaa mietittyäni, en edelleenkään ymmärrä miksi ne asiat piti äitienpäivänkorttiin kirjoittaa. Tietenkään asia ei ole lapsen vika ja lapsella on oikeus tunteisiin, mutta aikuinen voisi miettiä sitten oisko joku parempi kanava kuitenkin käsitellä asiaa, kuin onnittelukortti.
Ei minun päivä kuitenkaan tämän takia piloille mennyt. Ja tiedän itse että teen parhaani lasten eteen nyt, ja myös sen eteen että meillä on asiat hyvin myös tulevaisuudessa. Enempää en voi tehdä. Kiitos kaikista tsemppikommenteista, oikeassa olette <3
Ap
Työskentelen teinien kanssa ja eräässä yhteydessä kerättiin kirjallisena myönteistä palautetta vanhemmille. Ei olisi käynyt mielessäkään antaa vanhemmille yksilöityä palautetta, kun osa olisi saanut pitkät kauniit viestit ja joku ei osannut sanoa oikein mitään/piilov itt uili kehussaan. Poistin kaikki vähänkään ilkeät viestit ja yhdistelin nuorten kehut yhdeksi pitkäksi tekstiksi. Kaikki vanhemmat sai saman viestin ja jos nuori halusi, niin hän sai itse kertoa vanhemmille, mitkä kehuista oli nuoren itsensä kirjoittamia.
Tätä samaa suosittelisin päiväkotiinkin. Näin ei kenellekään tulisi melkein tyhjää paperia, eikä kukaan saisi ilkeilyä osakseen. Uskon myös, että kannustavat sanat tulevat tarpeeseen erityisesti niille vanhemmille, joiden nuori ei sano kauniita asioita kotona vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sieltä se totuus tuli.
No niinhän sanoin. Olen arjen uuvuttama. Mutta miksi se pitää laittaa vielä siihen äitienpäiväkorttiin? Onko tarkoitus ilahduttaa äitiä vai antaa arvosana siitä millainen kukin äiti on.. en tiedä. Tulipa vaan nyt hieman paha mieli tuosta.
Toisten tekemät ihanat sydänkukka-kortit kyllä ilahdutti kovasti. Ja ihan itsessään se että lapset oli nähneet vaivaa, muistivat ja sain haleja.
Pienet lapset eivätkä kaikki aikuisetkaan tajua tuon olevan loukkaavaa vaan ovat rehellisiä
Eikö silloin olisi lapsen kasvatuksen paikka ja kertoa hyvistä tavoista ja kielenkäytöstä, mikä on sopivaa ja mikä ei, päivähoito on yksi varhaiskasvatuksen muoto.
Jos lapsi tekee kortin sisarelleen tai isovanhemmilleen kotona, niin harva vanhempi antaa syntymäpäivä kortissa haukkua tai tuoda huonoja puolia pienemmästä sisarestaan, oli hän kortin tekijän mielestä kuinka "tyhmä" tahansa.
Jos tosta tulee paha mieli, niin tee jotain. Tee vähemmän työtä ja enemmän aikaa lapsille niin saat sen maailman paras äiti kortin.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis kyllä minä tiedän sen lasten näkökulman. Ja usein asiasta myös puhumme lasten kanssa. Siitä miksi äidillä on kiire ja äitiä väsyttää. Miksi minä en aina työpäivänkään jälkeen ehdi leikkiä (jos joudun tekemään esim kouluhommia. Ja päiväkodissa tiedetään minun tilanne. Nyt asiaa mietittyäni, en edelleenkään ymmärrä miksi ne asiat piti äitienpäivänkorttiin kirjoittaa. Tietenkään asia ei ole lapsen vika ja lapsella on oikeus tunteisiin, mutta aikuinen voisi miettiä sitten oisko joku parempi kanava kuitenkin käsitellä asiaa, kuin onnittelukortti.
Ei minun päivä kuitenkaan tämän takia piloille mennyt. Ja tiedän itse että teen parhaani lasten eteen nyt, ja myös sen eteen että meillä on asiat hyvin myös tulevaisuudessa. Enempää en voi tehdä. Kiitos kaikista tsemppikommenteista, oikeassa olette <3
Ap
Olen sitä mieltä, että varmasti teet kaikkesi ja parhaasi, mutta tuntuu silti ikävältä että lasten pitäisi tukahduttaa omat toiveensa yhteisistä hetkistä koska äiti selittää että äitillä on kiire. Voisitko ottaa pieniä hetkiä arjesta kun tempaudut lasten mukaan. Vaikka kymmenen minuuttia olet täysin läsnä ja hulluttelet tai juttelet lapsen kanssa mitä hänelle kuuluu. Käytä se aika mitä käytät selittämiseen, läsnäoloon. Ota yhtä tosissasi lasten kanssa oleminen kuin mitä ottaisit koulutehtävät. Minusta se että tämä kortti aiheuttaa sinussa näin vahvoja tunteita, puhuttelee sinussa jotain osaa. Jos olisit varma että kaikki on parhaalla tavalla niin et ottaisi tätä niin itseesi. Olet varmasti hyvä äiti ja paras äiti lapsillesi, mutta nuo tunteet viestivät sinulle jotain. Voisitteko ottaa arkeen tavan, että sen sijaan että sanot ettet jaksa tai ei ole aikaa, käännät sen positiiviseksi ja sanot että nyt leikitään piilosta tai rakennetaan maja. Kun maja on valmis, voi lapsi jatkaa puuhasteluita siellä yksin ja sinä tehtäviäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen sitä mieltä, että varmasti teet kaikkesi ja parhaasi, mutta tuntuu silti ikävältä että lasten pitäisi tukahduttaa omat toiveensa yhteisistä hetkistä koska äiti selittää että äitillä on kiire. Voisitko ottaa pieniä hetkiä arjesta kun tempaudut lasten mukaan. Vaikka kymmenen minuuttia olet täysin läsnä ja hulluttelet tai juttelet lapsen kanssa mitä hänelle kuuluu. Käytä se aika mitä käytät selittämiseen, läsnäoloon. Ota yhtä tosissasi lasten kanssa oleminen kuin mitä ottaisit koulutehtävät. Minusta se että tämä kortti aiheuttaa sinussa näin vahvoja tunteita, puhuttelee sinussa jotain osaa. Jos olisit varma että kaikki on parhaalla tavalla niin et ottaisi tätä niin itseesi. Olet varmasti hyvä äiti ja paras äiti lapsillesi, mutta nuo tunteet viestivät sinulle jotain. Voisitteko ottaa arkeen tavan, että sen sijaan että sanot ettet jaksa tai ei ole aikaa, käännät sen positiiviseksi ja sanot että nyt leikitään piilosta tai rakennetaan maja. Kun maja on valmis, voi lapsi jatkaa puuhasteluita siellä yksin ja sinä tehtäviäsi.
Huoh, tottakai teen noita asioita lasteni kanssa ei kyse todellakaan ole siitä etten ikinä ehtisi tehdä mitään heidän kanssaan.
Ap
No kyllä vaan mun kortissa oli että äiti tykkää eniten maata sängyssä ja äidin lempipaikka on sänky....
Ei tuntunut hyvältä ei varsinkin, kun olin kokenut vuodenaikana keskenmenon ja korttia saadessa olin viimeisilläni raskaana (vaikea rasjauspahoinvointi). Tuntui pahalta, kun lapseni oli nähnyt asian niin että äiti on maannut vain sängyssä kokoajan ja vielä päiväkodinhoitajat karsoivat asiakseen sen korttiin kirjoittaa.
Huono omatuntohan siitä tuli, varsinkin kuin päiväkodissa heillä ei varnastikaan ollut mitään tietoa, miksi äiti siellä sängyssä joutui makoilemaan.