Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi oli tehnyt päiväkodissa kortin

Vierailija
08.05.2022 |

Näitä missä lapsi kertoo omin sanoin äidistä. No kortissa luki sitten suunnilleen että äiti siivoaa, kokkaa, käy töissä ja on aina väsynyt eikä ehdi leikkiä. No oli siinä myös et äiti on kiva.

Mut tuli silti paha mieli. Näiden korttien kanssa voisi kyllä aika isosti käyttää harkintaa. Tiedän etten ole maailman paras äiti ja olen usein tosi väsynyt. Enkä ehdi leikkiä lasten kanssa tarpeeksi tai olla läsnä. Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja, käyn töissä ja opiskelen lisäksi amk tutkintoa. Jotta me pärjättäis jotenkin. Ehkä juuri äitienpäivänä ei olis tarvinnut muistutusta siitä kuinka vajaa usein olen äitinä, vaikka lasten eteen koitan tehdä aina 100%.

Noh, tämmöisiä ajatuksia, halusin kirjoittaa tämän johonkin ja ehkä voin sit päästää asiasta irti. Hyvää äitienpäivää kaikille kuitenkin <3

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi aina noita kortteja? Miksei vain voi kirjoittaa, että hyvää äitienpäivää.

Vierailija
22/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kanssa aikoinaan myös päiväkodin tätien tekemän äitienpäivä kortin. Siinä oli myös lapsen kertomana juttua minusta: Äiti on aina töissä, se ei ole koskaan mun kanssa, olis kiva jos äiti leikkis joskus mun kanssa.

Vaikka tilanne oli se, että olin juuri aloittanut uudessa työssä ja ehtinyt tehdä siellä vasta 2 päivää (tosin 12 tunnin pituisia) ennen kortin tekoa, niin olisin toivonut tarhantätien lypsävän lapselta jotain vähän mukavampaa materiaalia korttiin.

Seuraava isänpäivä kun koitti, niin isän kortissa luki: Isi on kiva kun se koko ajan pelaa mun kanssa, isi aina leikkii autoilla, isi osaa laittaa hyvää ruokaa.

Ja totuus on se, että isi pelasi yhden pelin ja työnteli 3 min autoa parkkitalon mäestä ja laittoi lautaselle mun tekemää ruokaa juuri ennen kortin tekoa. Meinasi itku päästä.

Mutta sain tänä vuonna taas kortin lapseltani ja siinä luki, että äiti harrastaa pyöräilyä ja on hyvä pyöräilemään. Totuus on se, etten ole lähen 8 vuoteen ajanut pyörällä, eikä lapseni siis ole mua nähnyt pyörän selässä kuin kerran. Varmaankin juuri edellisenä päivänä kun kortteja päiväkodilla väännettiin. Ajoin pihassa ympyrän kun säädin satulan ja pumppasin pyöränkumit, josko tänä kesänä tulisi ajettua.

Huumorilla osasin tuohon suhtautua.

Mutta voisihan ne aikuiset vähän katsoa ettei kortista tule negatiivinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko aiemmin ajatellut, että lapsi ajattelee ja kokee noin? Onko hän sanonut sitä koskaan sinulle ääneen? Voitko mitenkään joustaa välillä esim. tuosta siivoamisesta ja olla enemmän läsnä lapselle (jutella, leikkiä, lukea satuja, istua lähekkäin jne.) 

Mä vaihdoin aikoinani työpaikkaa, kun tyttöni sanoi pienenä ääneen "äiti sä oot aina töissä". Näinhän se oli, kun oli ns. vuorotyö ja näin monesti lasta, kun hän oli nukkumassa. Joskus asioita on pakko priorisoida toisin, ja mulle perheen hyvinvointi on tärkeää.

Tässähän se päiväkodin piiloviestikin vissiin sit oli olet huono äiti kun et priorisoi lastasi, katso nyt

Vierailija
24/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsen yh täällä. Äitienpäiväkorttiin oli päiväkodin aikuisen avustuksella raapustanut runon jossa minua kuvaava adjektiivi(???) oli mustamekkoinen. 😅 Olen vain tyytyväinen että lapsi ymmärsi tehtävänannon edes jotenkuten ja mieleen tuli edes yksi kuvaus äidistä. Kortti on kyllä hieno! Kiva kun sai sellaisen, sillä yleensä emme ole viettäneet äitienpäivää ollenkaan - johtuen ihan siitä että lapsen kyky ymmärtää ja järjestää tällaisia yllätyksiä itse on rajallinen.

Vierailija
25/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olisin toivonut jotakin lapsen suusta kuultua, vaikka sitten että äiti aina siivoaa, sen sijaan että kortissa oli printattuna runonpätkä. Mut eipä sekään nyt maailmaa kaada... Lastenhoitajat ajattelisivat nyt varmaan että "teit niin tai näin, niin aina väärin päin"...

Vierailija
26/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun kortissa luki että äiti käy töissä, eikä mitään muuta. Tuli myös vähän paha mieli. Vaikka lapsi olikin tuolloin pieni, ja on varmasti sanonut noin, niin olisi siihen voinut jotain muuta kirjoittaa.

Vierailija
27/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä yhtään ajatella, mitä kirjoitetaan. Mieheni kortissa luki isänpäivänä isä nukkuu aina. Mieheni oli tuolloin masentunut, eikä auttanut paranemiseen kuulla tuo lapsen suusta. Miksi kirjoittaa ilkeitä asioita tärkeänä päivänä?

Vierailija
28/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran lapsi kertoi näitä kortteja tehdessä että äiti huutaa aina isälle ja ne tappelee en tietty kirjoittanut korttiin vaan koitettiin sit kaivella jotain muuta hyvää. Ja sitä löytyikin. Monelle lapselle on kyllä vaikeaa kertoa jotain, yleensä kertovat tyyliin eilisen päivän tapahtumista. Koska se on pienen lapsen käsityskyky usein. Tai sit et kerran on tehty jotain superkivaa joka jäänyt mieleen, ja se tulee muotona äiti/isi aina x mun kanssa 😄

Vierailija
29/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on lapsen kokemus, hän on mieleltään lapsi eikä aikuinen pienessä koossa. Olet kiva äiti jonka kanssa hän haluaisi leikkiä enemmän. Eihän pieni lapsi vielä ymmärrä että aikuisilla on paljon velvollisuuksia eikä ehdi koko päivää olla lapsen kanssa leikkimässä vaikka kuinka kivaa olisi.

Joo tottakai näin ja asiasta on hyvä joskus puhua jne. Mutta tarvitseeko päiväkodin työntekijän kirjoittaa/kirjoituttaa se juuri äitienpäiväkorttiin? Kun silloin voisi yrittää saada äidille hyvän mielen.

Vierailija
30/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä yhtään ajatella, mitä kirjoitetaan. Mieheni kortissa luki isänpäivänä isä nukkuu aina. Mieheni oli tuolloin masentunut, eikä auttanut paranemiseen kuulla tuo lapsen suusta. Miksi kirjoittaa ilkeitä asioita tärkeänä päivänä?

Ei se ole ilkeä asia jos se kerran pitää paikkansa. Jos isä aina vaan koisaa, niin mitäpä siitä muuta kirjoittaisi.

Vierailija
31/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselta ei ehkä kannata vielä tuossa iässä odottaa sen suurempia ylistyksiä...

Lapsi elää hetkessä ja jos teillä on ollut vaikka semmoinen tiukka hetki (väsymystä, kiirettä yms.) muutamana viime päivänä ennen kortin tekemistä, niin lapsi muistaa vaan ne asiat.

Usko vaan, kyllä se lapsi muistaa ne ilon hetketkin ihan yhtä kauan (n. sekunnin).

Kun lapset kasvavat isommiksi, niin siinä vaiheessa heidän ajallinen käsityksensä kehittyy ja esim. aikuisena ne HYVÄT lapsuuden hetket tulee mieleen. Sama huonojen kanssa. Uskon, että teidän perheessä asiat ovat hyvin ja lapsesi tulee olemaan sinulle kiitollinen aikuisena. 

Olet varmasti hyvä äiti <3

Vierailija
32/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap hyvä.. minulle tuollaisia kortteja sateli vuosittain 🤭.

En ottanut niitä ikinä pahalla ja nyt lasten ollessa itse vanhempia olemme niitä yhdessä hymyissä suin katselleet.

Olet uskomaton ja voimakas nainen, kun jaksat viedä arkea ja perhettä eteenpäin.

Vierailija
33/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä. Mä kirjoitin ala-asteella yhteen äitienpäiväkorttiin : "Äiti tykkää salmiakista ja mustasta väristä." Ollaan näin aikuisiällä naurettu noille aivopieruille useastikin. Lasten suusta pulpahtelee ihan mitä hyvänsä eikä niistä kommenteista kannata masentua. Lapsi elää hetkessä.

Vierailija
34/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt on kaikki mielensäpahoittaja-äidit löytäneet itselleen mahtavan ketjun! Lapset tuovat päikystä kotiin vääränlaisia äitienpäiväkortteja. Kertokaa nyt ihmeessä seuraavassa vanhempainillassa tai vasu-keskustelussa, millaisen äitienpäiväkortin haluatte seuraavana vuonna.

Vierailija
35/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni ovat oppineet aikaisin lukemaan ja kirjoittamaan, joten he ovat ihan itse kirjoittaneet korttinsa.

Muistan kyllä, miten se vähän kirpaisi, kun keskimmäinen kirjoitti, että silloin kun olen päiväkodissa, äiti siivoaa! Olen aina tehnyt kovasti töitä ihan arvostetulla alalla, ja tuolloin olin kuopuksen kanssa kotona.

Sitten aloin miettiä, että saanko siivoamisen näyttämään tärkeämmältä kuin se onkaan. Jostainhan lapselle tuollainen mielikuva on tullut.

Vierailija
36/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus maalaisjärkeen kuuluvaa asiaa, että korttien teksteissä tulee käyttää pelisilmää päiväkodeissa. Ammattitaidotonta porukkaa, jotka tätä eivät tajua.

Vierailija
37/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kortissa luki että äiti näyttää aina väsyneeltä :D Olin tuolloin 26. Mutta oikeassa olet ap, että hoitajat voisivat valita, mitä kirjoittavat. Itse olisin jättänyt tuon että äidillä ei ole aikaa leikkiä pois.

Vierailija
38/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ilkeä asia jos se kerran pitää paikkansa. Jos isä aina vaan koisaa, niin mitäpä siitä muuta kirjoittaisi.

Silti ei minusta korrektia. Päiväkoti tiesi miehen masennuksesta ja raskaista tapahtumista, jotka johtuvat siihen. Kortissa ei lukenut mitään muuta kuin tuo.

Vierailija
39/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti ei minusta korrektia. Päiväkoti tiesi miehen masennuksesta ja raskaista tapahtumista, jotka johtuvat siihen. Kortissa ei lukenut mitään muuta kuin tuo.

Olen eri, ja ymmärrän että sairauksien kohdalla tuo on epäreilua.

Mutta yleisellä tasolla, tavallisten perheiden kohdalla, on minun mielestäni ihan hyvä, että lasten ajatuksia tehdään näkyviksi. Sinänsähän näissä ajatuksissa tuskin on mitään uutta. Totta kai vanhemmat ovat väsyneitä, siivoavat, lepäävät. Sellaista arki on. Sensitiivinen vanhempi tietää, millaista arki lapsen silmin on, ja epäsensitiiviselle voi olla hyväksi, että se kerrotaan.

T. Yksi niistä, joiden oma harrastus on lapsen mielestä siivous.

Vierailija
40/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein usko että lapsi sanoisi noin tai että päiväkodin aikuinen kirjoittaisi sen noin korttiin 🙄

Kasvattaja kirjoittaa kuten lapsi sanoo, kyseessä lapsen näkemys jota emme "kaunistele", tosin oikeanlaisilla kysymyksillä voi saada haluamansa vastauksen mutta sehän menee sitten johdattelun ja kieroilun puolelle. On lapsia jotka kertovat helposti äidistä, toiselta saattaa saada vastaukseksi että äiti on koneella.