Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi oli tehnyt päiväkodissa kortin

Vierailija
08.05.2022 |

Näitä missä lapsi kertoo omin sanoin äidistä. No kortissa luki sitten suunnilleen että äiti siivoaa, kokkaa, käy töissä ja on aina väsynyt eikä ehdi leikkiä. No oli siinä myös et äiti on kiva.

Mut tuli silti paha mieli. Näiden korttien kanssa voisi kyllä aika isosti käyttää harkintaa. Tiedän etten ole maailman paras äiti ja olen usein tosi väsynyt. Enkä ehdi leikkiä lasten kanssa tarpeeksi tai olla läsnä. Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja, käyn töissä ja opiskelen lisäksi amk tutkintoa. Jotta me pärjättäis jotenkin. Ehkä juuri äitienpäivänä ei olis tarvinnut muistutusta siitä kuinka vajaa usein olen äitinä, vaikka lasten eteen koitan tehdä aina 100%.

Noh, tämmöisiä ajatuksia, halusin kirjoittaa tämän johonkin ja ehkä voin sit päästää asiasta irti. Hyvää äitienpäivää kaikille kuitenkin <3

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo äiti näyttää vanhalta yms. ovat ihan hauskoja lasten suusta kuultuja sutkautuksia. Jos äiti ei oikeasti ole yli 50 v. väsyneen näköinen äiti. Jos isä on sporttinen ja energinen, voi korttiin laittaa isä nukkuu aina, mutta jos on masentunut, ei ole hyvä juttu. Ymmärrystä kehiin hoitajat. Jos on mahdollista että joku asia loukkaa, älkää kirjoittako!

Vierailija
42/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekäs lapsi pilasi äitienpäivän!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on karu fakta että vaikka kortti ei kuulosta kivalta, sen kertoma teksti on raakaa todellisuutta miten lapsi tilanteen omalla tavallaan kokee.

Eli vaikka oikesti ap tekee suuren työn ja uhrauksen lapsen takia, hälle tämä näkyy vain sillä että äiti ei ole aina läsnä.

Vierailija
44/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä yhtään ajatella, mitä kirjoitetaan. Mieheni kortissa luki isänpäivänä isä nukkuu aina. Mieheni oli tuolloin masentunut, eikä auttanut paranemiseen kuulla tuo lapsen suusta. Miksi kirjoittaa ilkeitä asioita tärkeänä päivänä?

Tiesikö pk:n aikuiset asiasta... yhteen isänpäiväkorttiin en kirjoittanut kun lapsi kertoi että kaadoin isin kaljan sohvalle ja isi suuttui kamalasti,olisi ehkä pitänyt.

Vierailija
45/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää pilata juhlakalun päivä muistuttelemalla arjesta? Kaipaa sitä pientä unohdusta arjesta ja saa ns. haisevan märän tiskirätin päin naamaa? Miksi juhlaa ei voi pitää ihan juhlana?

Eihän joulukorteissakaan lue kireää siivous-, koristelu-, leipomis-, ruuanlaittourakkaa?

Nuo lapsen näkemykset vanhemmista voisi jättää lastenpäivän teemaksi.

Vierailija
46/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi noiden korttien pitää olla tuollaisia. Laittaisivat joko kaikille jonkun saman runon tai vaikka jonkun laululeikin sanat, jotka lapsi osaa lausua.

Sitäkin ihmettelen, miksi kysytään "mitä äiti tekee/millainen äiti on? no äiti siivoaa." Miksi ei kysytä, miksi äiti on kiva? Kyllähän tuohon saa jo ihan eri vastauksia. Ja jos lapsi on pieni, niin eikö voi vaikka kysyä "onko äiti hyvä laittamaan ruokaa" ja kirjoittaa sitten vastaukseksi "äiti laittaa hyvää ruokaa" sen sijaan, että äiti kokkaa, siivoaa ja ei ehdi leikkiä.

Vierailija
47/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pahoittaa mieltään näistä. Lasten aivot toimivat niin hassusti. Lapset ajattelevat jotenkin ihan eri asioita kuin aikuiset. Esim. mun nuoremman lapsen kortissa oli tällaisia asioita: Äiti sanoo usein minulle... "Sanoo" oli viivattu yli ja sen tilalla luki "huutaa": Nyt tuli pelikieltoa! (Joo, kyllä joskus uhkaan pelikiellolla, ja ovat lapset sitä joskus saaneetkin, mutta aika harvoin.) Lempiväri ja lempiruoka olivat saaneet vastaukseksi "jotain", vaikka kyllä meillä siis puhutaan näistäkin asioista. Sitten oli Sinä naurat aina, kun... katsot puhelinta – ikään kuin mä en muuta tekisi tai muulle nauraisi :D 

En voinut muuta kuin nauraa noille vastauksille. Lapsenikin on tosi huomaavainen ja huumorintajuinen tyyppi, mutta kortti antoi sekä hänestä että minusta tosi erilaisen kuvan. Ei sitä kannata ottaa vakavasti, vaan suhtautua huumorilla. Lapset vain jäsentävät asiat niin eri tavalla kuin aikuiset.

Vierailija
48/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittääkö päiväkodin työntekijät jotenkin näpäyttää äitejä noilla korteilla? Eli kettuillakseen?

Vierailija
49/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päiväkodissa töissä, mutta ihmissuhdealalla. Jos tekisin lasten kanssa kortteja äideille, niin miettisin kyllä siitä näkökulmasta, että moni äiti tekee paljon ja on väsynyt. Äiti ei kaipaa tuossa tilanteessa mitään ikävää kommenttia itsestään ja hyvin ymmärrän sen. Nämä ketkä sanoo "sellaisena se lapsi nyt vaan sen äidin kokee", ei ehkä hoksaa asiaa. Kyllähän monella vaikka oma puoliso välillä ärsyttää, mutta harva toivottaisi vaikka toiselle "hyvää hääpäivää, nalkutat usein/makaat liikaa sohvalla" tms.

Mieluummin tekisin vaikka kortin, jonka lapsi on itse askarrellut ja korttiin kirjoittaisi vaikka "äiti <3" eikä mitään vähänkään ikävää äidistä. Harvemmin se "huumori" toimii kirjallisena ja voi oikeasti tuntua aika kipeältä äidistä.

Vierailija
50/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä, miksi noiden korttien pitää olla tuollaisia. Laittaisivat joko kaikille jonkun saman runon tai vaikka jonkun laululeikin sanat, jotka lapsi osaa lausua.

Sitäkin ihmettelen, miksi kysytään "mitä äiti tekee/millainen äiti on? no äiti siivoaa." Miksi ei kysytä, miksi äiti on kiva? Kyllähän tuohon saa jo ihan eri vastauksia. Ja jos lapsi on pieni, niin eikö voi vaikka kysyä "onko äiti hyvä laittamaan ruokaa" ja kirjoittaa sitten vastaukseksi "äiti laittaa hyvää ruokaa" sen sijaan, että äiti kokkaa, siivoaa ja ei ehdi leikkiä.

Sitten kun vuosia on vierähtänyt enemmän ja tunteet ovat vähemmän herkillä, ilahduttavat nämä varta vasten tehdyt kortit enemmän kuin jotkut tylsät runot.

Ja minun mielestäni on hyvä, että kysymykset ovat mahdollisimman avoimia. Itse en tykkäisi millaista ruokaa äiti laittaa-kysymyksestä, koska se on melkein samaa sarjaa kuin onko äiti hyvä siivoamaan? Entäpä jos kyseisen perheen isä laittaa aina ruoan?

Lapset hahmottavat maailmaa tekemisen kautta. Joissakin perheissä äiti siivoaa, toisissa kokkaa, toisissa komentaa, toisissa makaa sohvalla. Sitä ei pidä ottaa kommenttina äitiyteen kokonaisuudessa, vaan se on vain yhdenlainen havainto. Kun se on lausuttu ääneen, voi siitä vaikka keskustella. Oma äitini makasi aina, koska oli pitkäaikaissairas. Olisi varmasti ollut hyödyllistä, jos hän olisi pystynyt ymmärtämään asiaa myös lapsen näkökulmasta.

Vierailija
51/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelin kun kaksi nuorimmaista oli päiväkoti-ikäisiä. Tein päivätöitä, opiskelin, ja hoidin kotijuttuja miehen ollessa työmatkoilla.

Lapsen äitienpäiväkortissa luki "äiti haluaa olla rauhassa".

Kyllä kolahti.

Vierailija
52/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole päiväkodissa töissä, mutta ihmissuhdealalla. Jos tekisin lasten kanssa kortteja äideille, niin miettisin kyllä siitä näkökulmasta, että moni äiti tekee paljon ja on väsynyt. Äiti ei kaipaa tuossa tilanteessa mitään ikävää kommenttia itsestään ja hyvin ymmärrän sen. Nämä ketkä sanoo "sellaisena se lapsi nyt vaan sen äidin kokee", ei ehkä hoksaa asiaa. Kyllähän monella vaikka oma puoliso välillä ärsyttää, mutta harva toivottaisi vaikka toiselle "hyvää hääpäivää, nalkutat usein/makaat liikaa sohvalla" tms.

Mieluummin tekisin vaikka kortin, jonka lapsi on itse askarrellut ja korttiin kirjoittaisi vaikka "äiti <3" eikä mitään vähänkään ikävää äidistä. Harvemmin se "huumori" toimii kirjallisena ja voi oikeasti tuntua aika kipeältä äidistä.

Tämä, niin tämä! Tuntuu, että Ap:n mielipahan vähättelijät on täysin missanneet pointin. Tietysti lapsen näkökulma on arvokas ja ansaitsee tulla kuulluksi. Mutta eihän kenenkään muunkaan vikoja ja vajavaisuuksia ole tapana onnittelukortteihin listata. Niistä voidaan keskustella muissa yhteyksissä, mutta juhlahetkeen ne ei kuulu.

Vierailija
53/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi hurjalle tuo sinun elämäsi. Yrität selvästi parhaasi ja silti varmasti tuntuu että se ei riitä :( Itse lopetin opiskelut ja työnteon kun jäin yh:ksi. Pärjäämme tuilla ja minun voima varat ei riitä lasten kasvatukseen ja läsnäoloon sekä opiskeluun/työssä käyntiin. Koen siinä mielessä myös epäonnistuneeni äitinä, kun en pysty suorittamaan pienten lasten äitiyttä sekä työssä käyntiä vaan jouduin valitsemaan toisen. Töihin menen (jos pääsen) sitten kun lapset isompia. Toivottavasti löytyisi joku ratkaisu ja saisitte tänään viettää lapsesi kanssa ihanaa äitien päivää <3 se on osoitus myös siitä kuinka paljon lapsesi sinua rakastaa. Ei hän muuten haluaisi olla kanssasi ja kaipaisi sinua. Hänellä on sinua ikävä

Vierailija
54/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä yhtään ajatella, mitä kirjoitetaan. Mieheni kortissa luki isänpäivänä isä nukkuu aina. Mieheni oli tuolloin masentunut, eikä auttanut paranemiseen kuulla tuo lapsen suusta. Miksi kirjoittaa ilkeitä asioita tärkeänä päivänä?

Ei se ole ilkeä asia jos se kerran pitää paikkansa. Jos isä aina vaan koisaa, niin mitäpä siitä muuta kirjoittaisi.

Silti ei minusta korrektia. Päiväkoti tiesi miehen masennuksesta ja raskaista tapahtumista, jotka johtuvat siihen. Kortissa ei lukenut mitään muuta kuin tuo.

Olen eri, ja ymmärrän että sairauksien kohdalla tuo on epäreilua.

Mutta yleisellä tasolla, tavallisten perheiden kohdalla, on minun mielestäni ihan hyvä, että lasten ajatuksia tehdään näkyviksi. Sinänsähän näissä ajatuksissa tuskin on mitään uutta. Totta kai vanhemmat ovat väsyneitä, siivoavat, lepäävät. Sellaista arki on. Sensitiivinen vanhempi tietää, millaista arki lapsen silmin on, ja epäsensitiiviselle voi olla hyväksi, että se kerrotaan.

T. Yksi niistä, joiden oma harrastus on lapsen mielestä siivous.

Ne ajatukset voisi tehdä näkyviksi vaikkapa vasukeskustelussa. Korteissa taas voisi lukea jotain mukavaa koska kyseessä on juhlapäivä. Tämä voisi kuulua ihan tapakasvatukseen.

Vierailija
55/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että tommonen tuntuu tosi pahalta. Teet kaikkesi, eikä se riitäkään! Voimahalaus! Kyllä voisivat käyttää harkintaa päiväkodissa näihin, ja katsoa, että teksti on iloa tuova, eikä syyttävä. Lapsi ei ollut kuitenkaan tarkoittanut sua syyttää, hän vain haluaa yhteistä aikaa enemmän kanssasi, koska olet niin tärkeä! Tsemppiä!

Miten niin ei riitä? On kyllä ihmeellisiä mielensäpahottajia. Ap:n perheen elämä on tuollaista ja se kyllä riittää, mutta kyllä lapsi

sen saa myös ilmaista.

En ole mikään ihmeellinen mielenipahoittaja. Ap oli pahoittanut aiheesta mielensä lapsen kortista, jossa muistutettiin häntä lähinnä niistä asioista, miksi hän ei ole lapsen mielestä täydellinen. Halusin kertoa, että ymmärrän että tuntuu pahalta. Sinulla ei taida olla empatiakykyä yhtään, kun et ymmärtänyt viestiäni. Se oli tarkoitettu aplle ja hän varmasti sen ymmärsi ihan oikein.

Vierailija
56/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole ilkeä asia jos se kerran pitää paikkansa. Jos isä aina vaan koisaa, niin mitäpä siitä muuta kirjoittaisi.

Silti ei minusta korrektia. Päiväkoti tiesi miehen masennuksesta ja raskaista tapahtumista, jotka johtuvat siihen. Kortissa ei lukenut mitään muuta kuin tuo.

Olen eri, ja ymmärrän että sairauksien kohdalla tuo on epäreilua.

Mutta yleisellä tasolla, tavallisten perheiden kohdalla, on minun mielestäni ihan hyvä, että lasten ajatuksia tehdään näkyviksi. Sinänsähän näissä ajatuksissa tuskin on mitään uutta. Totta kai vanhemmat ovat väsyneitä, siivoavat, lepäävät. Sellaista arki on. Sensitiivinen vanhempi tietää, millaista arki lapsen silmin on, ja epäsensitiiviselle voi olla hyväksi, että se kerrotaan.

T. Yksi niistä, joiden oma harrastus on lapsen mielestä siivous.

Ne ajatukset voisi tehdä näkyviksi vaikkapa vasukeskustelussa. Korteissa taas voisi lukea jotain mukavaa koska kyseessä on juhlapäivä. Tämä voisi kuulua ihan tapakasvatukseen.

Siitäkin tulisi varmaan sanomista, jos vasukeskustelussa päiväkodin tyyppi sanoisi, että teidän Millamarin mielestä sinä tykkäät siivoamisesta.

Vierailija
57/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun vuosia on vierähtänyt enemmän ja tunteet ovat vähemmän herkillä, ilahduttavat nämä varta vasten tehdyt kortit enemmän kuin jotkut tylsät runot.

Ja minun mielestäni on hyvä, että kysymykset ovat mahdollisimman avoimia. Itse en tykkäisi millaista ruokaa äiti laittaa-kysymyksestä, koska se on melkein samaa sarjaa kuin onko äiti hyvä siivoamaan? Entäpä jos kyseisen perheen isä laittaa aina ruoan?

Lapset hahmottavat maailmaa tekemisen kautta. Joissakin perheissä äiti siivoaa, toisissa kokkaa, toisissa komentaa, toisissa makaa sohvalla. Sitä ei pidä ottaa kommenttina äitiyteen kokonaisuudessa, vaan se on vain yhdenlainen havainto. Kun se on lausuttu ääneen, voi siitä vaikka keskustella. Oma äitini makasi aina, koska oli pitkäaikaissairas. Olisi varmasti ollut hyödyllistä, jos hän olisi pystynyt ymmärtämään asiaa myös lapsen näkökulmasta.

Jos lapsi hahmottaa maailmaa tekemisen kautta, miksi ei sitten voi vaikka listata kivoja asioita, joita lapsi on tehnyt äidin kanssa? Ihan sama, onko äidin kanssa käyty leikkipuistossa kerran vai sata kertaa, mutta mukavaa se tekeminen on silti ollut. En yhtään ymmärrä, miksi sitä tekemistä listataan arkirealismin kautta, kun voisi listata niitä mukavia asioita. 

Minusta olisi tärkeää, että ne kortit ovat kivoja nyt, eikä vuosien päästä. Se väsynyt äiti tarvitsee sitä kannustusta ja piristystä nyt, ei joskus 2032.

Vierailija
58/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla luki joskus, että äiti laittaa hyvää ruokaa. Muuten hyvä, mutta en osaa enkä halua kokata, joten meillä oli paljon valmiita ruokia. Itse tekemät eivät taatusti olleet hyviä.

Lapsi ei varmaan ollut keksinyt itse, vaan tarhan tätit olivat ehdotelleet?

Ajatus on silti mielestäni tärkein.

Vierailija
59/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämän jo moni todennutkin, että ethän sä nyt pistä kenenkään 50-vuotis onnittelukorttiinkaan jotain piiloviestiä, opetusta tai negatiivista, vaikka sitä henkilöstä miettisitkin. Käsittämättömän törkeää touhua päiväkodeilta ja ne jotka tunnistavat tähän sortuneensa toivon todella, että parantavat tapansa.

Vierailija
60/109 |
08.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku päiväkodin työntekijä selittää, miksi tällainen "vittuilukorttiperinne" on niin laajalle levinnyt? Onneksi sain nauttia siitä vain lasten eskarivuosien ajan, koska olivat muun ajan täysijärkisillä perhepäivähoitajilla. Korkeakoulutettujen ammattikasvattajien piti aina ympätä sinne mukavien kommenttien sekaan joku "isi tykkää aina kattoa tietokonetta" tai "äiti huutaa, kun me ei siivota".