Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajana aion tehdä kaikkeni lasten turvallisuuden, hyvinvoinnin ja kiusaamattomuuden eteen

Vierailija
07.05.2022 |

Kyllä. Lapsuudessa rakentuu tukipilarit elämälle. Koulu on suuri osa lapsuutta ja jos se menee perseelleen niin voi mennä loppuelämäkin. Sukulaiseni ajautui itsemurhaan koska ei koskaan selvinnyt kiusaamisen aiheuttamista traumoista. Suomessa on kuollut lapsia kiusaamiseen. Kuinka moni kulkee terapiassa kiusaamisen takia? Opettajana olen auktoritäärinen mutta ymmärtäväinen. Kiusaamiselle on nollatoleranssi. Kaikki otetaan mukaan. Opettajalle voi tulla luottamuksellisesti puhumaan jos jokin tuntuu pahalta. Kehitän järjestelmää jossa kukaan ei jää yksin seisoskelemaan nurkkaan vaan keksitään hauskaa tekemistä yhdessä. Viimeksi hankin vapaan seinän minne sai käydä piirtämässä ja tekemässä graffitteja. Huomaan kyllä työyhteisössäni henkilökuntaa joita ei yhtään tunnu kiinnostavan lasten hyvinvointi. Alalle ei kannattaisi hakea jos kiinnostaa vain palkka ja lomat. Helposti katsotaan muualle kun ongelmia ilmenee. Tässä on kovasti työsarkaa sillä näen paljon rakenteellista korjaamista koulumaailmassa. Kehittelen myös lakialoitteita joilla turvattaisi paremmin lasten olot. Mielipiteitä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkin sitten poikkeuksellinen ope. Mun koulussa kaikki katsoi muualle. Ei ketään kiinnostanut syrjityt. Jotkut opettajat jopa provosoivat.

Vierailija
2/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain  useasti turpaan peruskoulussa. Nykyään on vielä sairaampi meno. Sulla riittää duunia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mieltä että omassa koulussani 80-90-luvuilla ei ollut tuollainen meininki. Väkivalta oli jokapäiväistä oppilaiden keskuudessa ja opettajat despootteja. Positiivista jos jotkut ajattelevat noin mutta katsotaan kauanko sinunkin jaksamisesi riittää tuulimyllyjä vastaan taistelussa.

Vierailija
4/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos siitä. Itse keskityn opettamaan omaa ainettani. En osaa hoitaa edes omia sosiaalisia suhteitani, joten en edes yritä väittää olevani pätevä muiden suhteiden puimiseen.

Vierailija
5/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrittele kiusaaminen. Jos Tomi ei tahdo leikkiä Timon kanssa, onko tämä kiusaamista?

Vierailija
6/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla aikuiset kirjoittelee vai? Se on alapeukun arvosta jos välittää lasten hyvinvoinnista? Kyllä kasvatukseen kuuluu ettei syrjitä ja opitaan tulemaan toimeen toisten kanssa.

Vierailija
7/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele kiusaaminen. Jos Tomi ei tahdo leikkiä Timon kanssa, onko tämä kiusaamista?

Vapaa-ajalla jokainen voi valita harrastukset ja kaveriporukan. Koulussa tullaan toimeen kaikkien kanssa ja opetellaan käytöstavat.

Vierailija
8/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaa-ajalla jokainen voi valita harrastukset ja kaveriporukan. Koulussa tullaan toimeen kaikkien kanssa ja opetellaan käytöstavat.

Eikä silloinkaan kuljeta pitkin teitä kiusaamassa ja terrorisoimassa niitä joista ei tykätä!

Vierailija
9/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä keskityn oman oppiaineeni opettamiseen ja hyvän työrauhan ylläpitämiseen luokassa.

Onnea kuitenkin sinulle valitsemallasi tiellä.

Vierailija
10/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet aloittajalle ja kuulostaa elämän tehtävältä. Oon sitä mieltä että lasten opettamiseen kuuluu myös kasvatus. Opettajien tehtävä on myös turvata ettei ketään hakata ja kiusata koska ei siellä kouluissa poliiseja ja vartijoita ole. 

Vierailija
11/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

maikkaVaan kirjoitti:

Minä keskityn oman oppiaineeni opettamiseen ja hyvän työrauhan ylläpitämiseen luokassa.

Minkä ikäisiä oppilaasi on? Jos ovat lapsia niin eikö opettajan ees vähän pitäis puuttua kiusaamiseen?

Vierailija
12/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kaikki opettajat ajattelevat noin uransa alussa. Karu totuus paljastuu pian, ei ole oikeutta puuttua kiusaamiseen, eikä oikeastaan velvollisuuttakaan, joten omaa uraansa ajatellen kannattaa vain katsoa toiseen suuntaan.

Vierailija
13/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisteet aloittajalle ja kuulostaa elämän tehtävältä. Oon sitä mieltä että lasten opettamiseen kuuluu myös kasvatus. Opettajien tehtävä on myös turvata ettei ketään hakata ja kiusata koska ei siellä kouluissa poliiseja ja vartijoita ole. 

Olin viidennellä luokalla tosi pahasti kiusattu. Liikuntatunnilla kolme tyttöä piti päätäni veden alla ja olin varma että kuolen. Ei kai se kaukana ollut. Opettajat eivät välittäneet. Lopulta vasta koulun vaihto auttoi. 

Vierailija
14/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maikkaVaan kirjoitti:

Minkä ikäisiä oppilaasi on? Jos ovat lapsia niin eikö opettajan ees vähän pitäis puuttua kiusaamiseen?

Jos hän sanoo keskittyvänsä oman oppiaineen opettamiseen, on todennäköisesti aineenopettaja eli yläkoulu/toisen asteen koulu.

Vierailija
15/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kaikki opettajat ajattelevat noin uransa alussa. Karu totuus paljastuu pian, ei ole oikeutta puuttua kiusaamiseen, eikä oikeastaan velvollisuuttakaan, joten omaa uraansa ajatellen kannattaa vain katsoa toiseen suuntaan.

Mä olen suhteellisen pienessä koulussa ja ala-astelaisten kanssa. Minusta tämä ei ole mahdoton tehtävä. He ovat vain lapsia ja ei ole mitään rakettitiedettä saada auktoriteettiä ja muutosta aikaan. En aio luovuttaa. ap

Vierailija
16/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen sijaisuuksia koulussa, viimeisin sijaisuuteni oli vuoden mittainen. Näen paljon! noita kiusaamisselvittelyitä, sitä kuinka kiusaamisen otetaan vakavasti ja niihin puututaan. En sanoisi että tämä on harvinaista. Toki minulla ei ole kokemusta kovin monesta koulusta.

Muualle katsominen on mielestäni opettajalta ala-arvoista.

Vierailija
17/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen sijaisuuksia koulussa, viimeisin sijaisuuteni oli vuoden mittainen. Näen paljon! noita kiusaamisselvittelyitä, sitä kuinka kiusaamisen otetaan vakavasti ja niihin puututaan. En sanoisi että tämä on harvinaista. Toki minulla ei ole kokemusta kovin monesta koulusta.

Muualle katsominen on mielestäni opettajalta ala-arvoista.

Mä olen ollut koulunkäynninohjaajana ja kiusaamisselvittelyjä oli paljon. Kyllä monesti opet ja ohjaajat yrittää, mutta vikaa on järjestelmässä ja luokkakoot ovat niin suuria. Aikaa ei ole tarpeeksi edes kaikkien opettamiseen niin miten sitten muuhun. Hyvä asenne silti ap:llä

Vierailija
18/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos puututaan, mutta mitä jos sillä ei olekaan vaikutusta?

Vierailija
19/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai sillä on vaikutusta. Se on selkeä viesti lapselle että hänessä ei ole mitään vikaa vaan kiusaaminen on väärin. Monissa traumatapauksissa on kyse siitä että henkilölle jää huono itsetunto koska hän kiusaamisen surauksena luulee olevansa viallinen. Kaikki lähtee aikuisista. Jos aikuiset ovat järjellä, ymmärryksellä ja sopivalla kurinpitokyvyllä varustettuja niin jälkikasvu on tervepäisempää.

Vierailija
20/23 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen aivopieru tuo oli? Kyllä olis ollu helvetisti vaikutusta jos Koskelan tapauksessa olis vedetty jotain rajoja. Erikan huoltajat olivat järkyttäviä kiusaajia. Kaikkeen vääryyteen pitää puuttua. Jos pahanteko sallitaan niin seuraukset on kamalat. Eikö suuntaa edes kannata yrittää muuttaa?