Omituinen mökkikäytös
Mistä tällainen voi johtua. Aina kun tuomme mökille jotain, mikä helpottaisi mökkeilyä, se raivataan pois. Mökkiä käyttävät minä ja perhe ja vanhemmat. Näistä siis vanhemmat raivaavat pois nuo tuodut jutut.
Tuotiin huussiin kissanhiekkalapio, millä saa kuiviketta paremmin niin se oli hävitetty ja tilalla pyöreä kuuppa millä vaikea kaivaa.
Laitoin naulakossa oleviin istuinalusiin kauniit pyykkipojat, koska lensivät aina tuulessa niin ne oli yhtäkkiä siirretty laitettuihin koukkuihin.
Tuotiin uusi veitsi huonojen tilalle. Se löytyi kääreenä keittiön pöydältä.
Tuotiin uudet tyynyt ja peitot ne oli kääritty pakettiin.
Tuomamme leivinpaperi oli hävitetty.
Tuodut keksit haluttiin heti pois.
Minun kenkäni eivät saaneet olla tuvassa vaan niitä oltiin viemässä roskiin.
Saunan kuuppa, mikä poltti käteä vaihdoimme ja se oli seuraavalla kerralla nurkassa ja tilalla se polttava kuuppa.
Kommentit (89)
Olen alkanut miettimään, että onko edes olemassakaan ketään mökinomistajaa, joka nauttisi täysin siitä elämästä? Kaikki tarinat mökkeilyistä tuntuvat olevan aina jollain tavalla negatiivisia ja sukulaisten välejä riepottelevia. Onko niin, että mökkielämä ei oikeasti ole niin hienoa, mitä haaveilijat kuvittelevat?
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi se leipäveitsi ei voinut olla muiden veitsien joukossa ja löylykauha muiden saunatavaroiden joukossa. Jokainen voi sitten valita, mitä itse käyttää. Eihän se ole yhtään sama asia kuin että joku tulisi väkisin tekemään remonttia tai uusisi huonekalut.
Niin et tajua. Usein mökeillä on aika rajoitetusti säilytystiloja. Niin minunkin mökilläni. Olen juurikin karsinut sieltä vaikkapa veitsiä, joista en pitänyt, enkä halua säilytellä ahtaissa tiloissa ylimääräisiä keittiötavaroita tai kaksia saunakauhoja, vaan vain juuri niitä itselleni mieluisia.
Vierailija kirjoitti:
Olen alkanut miettimään, että onko edes olemassakaan ketään mökinomistajaa, joka nauttisi täysin siitä elämästä? Kaikki tarinat mökkeilyistä tuntuvat olevan aina jollain tavalla negatiivisia ja sukulaisten välejä riepottelevia. Onko niin, että mökkielämä ei oikeasti ole niin hienoa, mitä haaveilijat kuvittelevat?
Se on aivan ihanaa elämää, kun mökki on oma ja omassa hallinnassa.
Rakastan mökkiäni.
Ap:llä taas on omistusoikeus, vaan ei hallintaoikeutta.
Meillä vähän sama juttu. Mökki on museoitu 70-luvulle, mitään ei saisi uusia eikä parantaa.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun paikka. Olisi kyllä ollut jo siinä vaiheessa, kun mökin omistus siirtyi aloittajalle mutta hallinta jäi vanhemmille. Ap ei tainnut ymmärtää, mitä se tarkoittaa.
Jos minun lapseni alkaisivat minulta kysymättä roudata tavaraa mökille, niin käskisin heidän viedä ne poiskin. Mökillä on ne tavarat, jotka minä sinne haluan. Ylimääräisille ei ole tilaakaan.
Jos olisin sinun lapsesi niin olisin perinyt luonteesi ja löytäisit kuparisen kuuppasi porattuna reikiä täyteen, vanhat peittosi käryämässä notskissa, istuinalustat naulattuna seinään ja tylsän veitsesi taivutettuna U:n muotoon. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Aloittajaa kehotan hommaamaan suuren lukittavan metallikaapin jonka pulttaat seinään ja laitat omat tavarasi sinne.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän sama juttu. Mökki on museoitu 70-luvulle, mitään ei saisi uusia eikä parantaa.
No sehän päättää, jolla on hallintaoikeus. Muilla ei ole asiaan mitään urputtamista.
mitäs raahaat rojujasi vanhempiesi mökille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun paikka. Olisi kyllä ollut jo siinä vaiheessa, kun mökin omistus siirtyi aloittajalle mutta hallinta jäi vanhemmille. Ap ei tainnut ymmärtää, mitä se tarkoittaa.
Jos minun lapseni alkaisivat minulta kysymättä roudata tavaraa mökille, niin käskisin heidän viedä ne poiskin. Mökillä on ne tavarat, jotka minä sinne haluan. Ylimääräisille ei ole tilaakaan.Jos olisin sinun lapsesi niin olisin perinyt luonteesi ja löytäisit kuparisen kuuppasi porattuna reikiä täyteen, vanhat peittosi käryämässä notskissa, istuinalustat naulattuna seinään ja tylsän veitsesi taivutettuna U:n muotoon. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Aloittajaa kehotan hommaamaan suuren lukittavan metallikaapin jonka pulttaat seinään ja laitat omat tavarasi sinne.
Sellaista eikä mitään muutakaan laiteta ilman hallinta ja - käyttöoikeuden omaavan lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aivan ihanaa elämää, kun mökki on oma ja omassa hallinnassa.
Rakastan mökkiäni.
Ap:llä taas on omistusoikeus, vaan ei hallintaoikeutta.
Täällä myös yksi, joka tykkää mökkeilystä, mutta se onkin omani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun lapseni alkaisivat minulta kysymättä roudata tavaraa mökille, niin käskisin heidän viedä ne poiskin. Mökillä on ne tavarat, jotka minä sinne haluan. Ylimääräisille ei ole tilaakaan.Jos olisin sinun lapsesi niin olisin perinyt luonteesi ja löytäisit kuparisen kuuppasi porattuna reikiä täyteen, vanhat peittosi käryämässä notskissa, istuinalustat naulattuna seinään ja tylsän veitsesi taivutettuna U:n muotoon. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Aloittajaa kehotan hommaamaan suuren lukittavan metallikaapin jonka pulttaat seinään ja laitat omat tavarasi sinne.
Ehei, vaan se, jolla on hallintaoikeus, päättää. Ap ei ruuvaa ruuviakaan mökille ilman lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit lapseni ja tuollaista tekisit, et enää tulisi mökille. Mutta onneksi minulla on kasvatustyö onnistunut paremmin kuin sinun vanhemmillasi, ja lapseni ymmärtävät, mikä on heidän ja mikä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei saa muuttua, vaikka vuosia olisi valitettu siitä tylsästä veitsestä niin kyllä isä sen voi teroittaa kunhan kerkiää. Eli ei tule tapahtumaan. Äitisikin tykkää juosta niiden tuulen viemien alustojen perässä kun voi samalla näyttää miten niinkin huonokuntoinen vanha ihminen on vain vielä ihan pystyvä ottamaan spurtteja. Lonkka vain vihoittelee muutaman päivän.
Kyllä he tietävät. Ainakin paremmin kuin sinä. On nääs sitä kuuluisaa elämänkokemusta.
"Ite saa kaiken tehä, juosta tuulen viemien riepujen perässä vanha ihminen. Ennen vanahaan minä autoin suvun vanhuksia..."
Vierailija kirjoitti:
Minä omistan mökin mutta se on ollut vanhemmilla koko ikänsä ja heillä käyttöoikeus. Luulisi että ilahduttaa, että paikkoja laitetaan kuntoon ja että mökki on käytössä. Kaikki on eivät tykkää työleireistä.
Me siivotaan ja kunnostetaan paikkoja mutta aina tulee jotain sanomista tai noita tavaroiden poistoa. Jotenkin on hullua jos joku paikka ollut rempallaan vuosia ja kun laitamme sen kuntoon, se on jotenkin oikaistu seuraavalla kerralla kuten nuo istuinaluset, mitkä lähtivät aina naulakosta kun oven avasi.Tulee jotenkin mieleen että siinä yritetään jotain ihme kilpajuoksua, että hähää sinä laitoit pyykkipojat mutta me koukut.
Tai hähää heitetään nämä lapiot roskiin kun tässä oli kuuppa. Että itse tiedetään kyllä mikä on paras ja sitähän ei muuteta polttakoon kuuppa vaikka kättä, kun se kerran on hankittu.
No anna se mökki takaisin vanhemmillesi, niin saavat olla miten haluavat ja ei sinunkaan tarvitse menettää hermojasi. Minä en tuollaista toimintaa katselisi enkä kuuntelisi.
Vierailija kirjoitti:
On kuin mun anoppi meillä.
Joka asian muuttaa omalla tavallaan ja ostaa meille tavaroita, joista on varma,ettei tykätä.
Siis minun kodissani.
Kai te hankkiudutte eroon noista epämiellyttävistä tavaroista. Ja kiellätte koskemasta teidän tavaroihin kotonanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä omistan mökin mutta se on ollut vanhemmilla koko ikänsä ja heillä käyttöoikeus. Luulisi että ilahduttaa, että paikkoja laitetaan kuntoon ja että mökki on käytössä. Kaikki on eivät tykkää työleireistä.
Me siivotaan ja kunnostetaan paikkoja mutta aina tulee jotain sanomista tai noita tavaroiden poistoa. Jotenkin on hullua jos joku paikka ollut rempallaan vuosia ja kun laitamme sen kuntoon, se on jotenkin oikaistu seuraavalla kerralla kuten nuo istuinaluset, mitkä lähtivät aina naulakosta kun oven avasi.Tulee jotenkin mieleen että siinä yritetään jotain ihme kilpajuoksua, että hähää sinä laitoit pyykkipojat mutta me koukut.
Tai hähää heitetään nämä lapiot roskiin kun tässä oli kuuppa. Että itse tiedetään kyllä mikä on paras ja sitähän ei muuteta polttakoon kuuppa vaikka kättä, kun se kerran on hankittu.
No anna se mökki takaisin vanhemmillesi, niin saavat olla miten haluavat ja ei sinunkaan tarvitse menettää hermojasi. Minä en tuollaista toimintaa katselisi enkä kuuntelisi.
Ap on ottanut lahjan vastaan tietäen, että hallinta jää vanhemmille. Siinä vaiheessa on hyväksyttävä, että vanhemmat tosiaankin saavat olla siellä miten haluavat, ja että itse ei ole se joka päättää asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän päättää, jolla on hallintaoikeus. Muilla ei ole asiaan mitään urputtamista.
Mutta hallintaoikeuden mukana tulee velvollisuuksia. Jos määrää kaikesta, niin sen mukana tulee myös velvollisuus pitää kiinteistö kunnossa ja maksaa kustannukset.
Tämä on omistajan ase tilanteessa, että jos ei saa käyttää, niin alkaa vaatimaan kustannuksien maksua.
Meillä siirrettiin kuolinpesän jaossa kesämökki kolmelle sisarukselle. Leski ei halunnut mitään käyttö- tai hallintaoikeutta itselleen. Papereita allekirjoittaessa leski vielä erikseen ilmoitti, että ei aio käydä mökillä. No, kolmen sisaruksen kanssa on saatu sovittua yhteisymmärryksessä mökin käytöstä, samanlaiset ajatuksen on ylläpidosta jne. Arvatkaa mitä tekee leski? Ilmoittamatta tulee mökille, asettuu taloksi kuin omistaja, sotkee ja sikailee. Mihinkään kuluihin ei ota osaa. Olettaa, että mökki on koko kesän vain hänen käytössään. Se siitä mökin omistamisen ihanuudesta - maksat jostain, jota et edes saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä siirrettiin kuolinpesän jaossa kesämökki kolmelle sisarukselle. Leski ei halunnut mitään käyttö- tai hallintaoikeutta itselleen. Papereita allekirjoittaessa leski vielä erikseen ilmoitti, että ei aio käydä mökillä. No, kolmen sisaruksen kanssa on saatu sovittua yhteisymmärryksessä mökin käytöstä, samanlaiset ajatuksen on ylläpidosta jne. Arvatkaa mitä tekee leski? Ilmoittamatta tulee mökille, asettuu taloksi kuin omistaja, sotkee ja sikailee. Mihinkään kuluihin ei ota osaa. Olettaa, että mökki on koko kesän vain hänen käytössään. Se siitä mökin omistamisen ihanuudesta - maksat jostain, jota et edes saa käyttää.
Vaihtakaa lukot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuin mun anoppi meillä.
Joka asian muuttaa omalla tavallaan ja ostaa meille tavaroita, joista on varma,ettei tykätä.
Siis minun kodissani.Kai te hankkiudutte eroon noista epämiellyttävistä tavaroista. Ja kiellätte koskemasta teidän tavaroihin kotonanne.
Näin on yritetty tehdäkin, mutta vielä, kun hän muisti jotakin, niin kyseli aina rojujensa perään.
Välillä piti rakennella esteitä, kun oli hetken yksinään, ettei päässyt joka paikkaan😅
Mä oon huomannut, että ihmisten oudot piirteet korostuu iän myötä. Omat vanhempani ovat nykyisin niin tapoihinsa ja tavaroihinsa piintyneitä. Yhteismökkeily ei toimisi missään tapauksessa vaikka ihania ihmisiä ovatkin. Miksi sekaantua toisten nurkkiin. Jos heillä on hallintaoikeus niin paras pysyä pois tai käydä siellä kuten kylässä käydään