Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omituinen mökkikäytös

Vierailija
07.05.2022 |

Mistä tällainen voi johtua. Aina kun tuomme mökille jotain, mikä helpottaisi mökkeilyä, se raivataan pois. Mökkiä käyttävät minä ja perhe ja vanhemmat. Näistä siis vanhemmat raivaavat pois nuo tuodut jutut.

Tuotiin huussiin kissanhiekkalapio, millä saa kuiviketta paremmin niin se oli hävitetty ja tilalla pyöreä kuuppa millä vaikea kaivaa.

Laitoin naulakossa oleviin istuinalusiin kauniit pyykkipojat, koska lensivät aina tuulessa niin ne oli yhtäkkiä siirretty laitettuihin koukkuihin.

Tuotiin uusi veitsi huonojen tilalle. Se löytyi kääreenä keittiön pöydältä.

Tuotiin uudet tyynyt ja peitot ne oli kääritty pakettiin.

Tuomamme leivinpaperi oli hävitetty.

Tuodut keksit haluttiin heti pois.

Minun kenkäni eivät saaneet olla tuvassa vaan niitä oltiin viemässä roskiin.

Saunan kuuppa, mikä poltti käteä vaihdoimme ja se oli seuraavalla kerralla nurkassa ja tilalla se polttava kuuppa.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmenneellä mummillani oli vähän samantyyppisiä kuvioita. Hän saattoi laittaa sivuun tai viedä pois jonkin (ihan järkevän ja hyödyllisen) tavaran minkä vanhempani olivat mökille vieneet. "Kyllä nämä vanhatkin välttävät." Joskus voi olla hankalaa ns. opettaa vanhalle koiralle uusia temppuja, kaikella rakkaudella sanottuna. :)

Vierailija
22/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistat mökin, eivätkä vanhempasi pidä siitä. He osoittavat mieltään sen minkä ehtivät heittämällä tavaroitasi pois, ja palauttamalla tekemäsi muutokset.

Ei tuo mitään psykologia vaadi ymmärtää, etteivät he pidä tilanteesta. He haluavat määrätä. Piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuin mun anoppi meillä.

Joka asian muuttaa omalla tavallaan ja ostaa meille tavaroita, joista on varma,ettei tykätä.

Siis minun kodissani.

Vierailija
24/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmillasi on hallintaoikeus, niin he saavat päättää.

Taisit saada mökin ennakkoperintönä, vai?

Vierailija
25/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vanhempien omistama mökki, niin siinä ei ole mitään omituista, että päättävät itse mitä tavaraa mökillä on.

Vierailija
26/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttöoikeudella tarkoitetaan nimensä mukaisesti oikeutta pitää omaisuutta hallussaan, ja käyttää sitä sen luonteenomaisella tavalla. Omistaja ei saa ottaa omaisuutta haltuunsa, tai estää käyttöoikeuden haltijaa käyttämästä omaisuutta.

Vierailija
27/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään pitäisi siitä, jos jälkikasvuni korvaisi mökillä tavaroitani uusilla.

Mökki on minulle tärkeä ja nostalginen, kuten vanhemmillesikin. Käytännöllisyys ei ole välttämättä se tärkein asia, vaan moni esine on rakas epäkäytännöllisenäkin.

Vierailija
28/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttöoikeudella tarkoitetaan nimensä mukaisesti oikeutta pitää omaisuutta hallussaan, ja käyttää sitä sen luonteenomaisella tavalla. Omistaja ei saa ottaa omaisuutta haltuunsa, tai estää käyttöoikeuden haltijaa käyttämästä omaisuutta.

Tarkkaan ottaen aloittaja rikkoo lakia.

Vierailija
29/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millähän tavalla? Ei milään pakottanut siirtämään mökkiä minulle vaan yhdessä sovittin. Tämäkin vain verotuksen vuoksi. En ole ikinä estänyt heitä tulemasta mökille tai erityisemmin määräillyt vain siksi, että omistus minulla.

En ole myökäön vienyt pois mitäön mökillä olleita esineitä vaan lähinnä tuonut, jos joku rikki tai huono, mikä on kokoajan käytössä. Esimerkiksi leipäveitsi. Se oli niin tylsä ettei leikannut mitään. Toin uuden enkä edes heittänyt vanhaa pois niin se oli käärittynä muovipussiin tiskipöydällä kun tulin seuraavan kerran.

Saunan kuuppa oli jotain sellaista materiaalia, mikä tosi kuuma kädessä. Meidän tuoma puuvartinen ei kuitenkaan käynyt ja nyt heitetään löylyä polttavin sormin.

En tiedä mitä iloa jollekin on käyttää huonoja välineitä, mutta ehkä on, en tiedä.

Vierailija
30/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hetkinen! Jos ap vie sinne mökille tavaraa, niin se tavara on edelleen ap:n, vaikka itse mökin käyttöoikeus olisi kenellä. Käyttöoikeuteen ei varmastikaan kuulu oikeus hävittää toisten omistamaa irtaimistoa. Ap:n tuomien tavaroiden kuuluu siis edelleen löytyä mökiltä, vaikka ei olisikaan käytössä tai siirretty kaapin perälle. Muuten on kyseessä varkaus, jos nyt lakia aletaan tarkastelemaan.

Vierailija
31/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän tavalla? Ei milään pakottanut siirtämään mökkiä minulle vaan yhdessä sovittin. Tämäkin vain verotuksen vuoksi. En ole ikinä estänyt heitä tulemasta mökille tai erityisemmin määräillyt vain siksi, että omistus minulla.

En ole myökäön vienyt pois mitäön mökillä olleita esineitä vaan lähinnä tuonut, jos joku rikki tai huono, mikä on kokoajan käytössä. Esimerkiksi leipäveitsi. Se oli niin tylsä ettei leikannut mitään. Toin uuden enkä edes heittänyt vanhaa pois niin se oli käärittynä muovipussiin tiskipöydällä kun tulin seuraavan kerran.

Saunan kuuppa oli jotain sellaista materiaalia, mikä tosi kuuma kädessä. Meidän tuoma puuvartinen ei kuitenkaan käynyt ja nyt heitetään löylyä polttavin sormin.

En tiedä mitä iloa jollekin on käyttää huonoja välineitä, mutta ehkä on, en tiedä.

Omistus ei tarkoita päätäntävaltaa, jos hallintaoikeus on edelleen vanhemmillasi.

Vierailija
32/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun paikka. Olisi kyllä ollut jo siinä vaiheessa, kun mökin omistus siirtyi aloittajalle mutta hallinta jäi vanhemmille. Ap ei tainnut ymmärtää, mitä se tarkoittaa.

Jos minun lapseni alkaisivat minulta kysymättä roudata tavaraa mökille, niin käskisin heidän viedä ne poiskin. Mökillä on ne tavarat, jotka minä sinne haluan. Ylimääräisille ei ole tilaakaan.

Vierailija
33/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä voisikaan estää. Vanhemmillasi on käyttöoikeus. Sinä olet vain omistaja.

Vierailija
34/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta hetkinen! Jos ap vie sinne mökille tavaraa, niin se tavara on edelleen ap:n, vaikka itse mökin käyttöoikeus olisi kenellä. Käyttöoikeuteen ei varmastikaan kuulu oikeus hävittää toisten omistamaa irtaimistoa. Ap:n tuomien tavaroiden kuuluu siis edelleen löytyä mökiltä, vaikka ei olisikaan käytössä tai siirretty kaapin perälle. Muuten on kyseessä varkaus, jos nyt lakia aletaan tarkastelemaan.

Omistaja ei saa luvatta viedä mökille mitään, koska vanhemmillä on hallinta- ja käyttöoikeus.

Vierailija
35/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ongelmaan on yllättävän helppo ratkaisu. Omistakaa omat mökkinne. Siirtelette tavarat sen jälkeen haluamiinne asentoihin ja siinä ne pysyy teidän iloksenne.

Vierailija
36/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistaja ei saa luvatta viedä mökille mitään, koska vanhemmillä on hallinta- ja käyttöoikeus.

Hän ei saa edes mennä mökille ilman lupaa.

Vierailija
37/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä omistat mökin paperilla, mutta periaatteessa et voi edes käydä siellä jos vanhempasi näin haluavat. He siirsivät sen sinulle ettet joutuisi myöhemmin maksamaan niin paljon. Käytännössä mökki on heidän. Eli vuokraa kesäksi mökki itsellesi jos haluat sellaisella käydä?

Vierailija
38/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska vanhemmillasi on hallintaoikeus, et tule todennäköisesti koskaan saamaan laittaa mökille haluamiasi juttuja ja muutoksia niin kauan kuin he mökkiä käyttävät. Ikävä sanoa, mutta kuulostaa siltä, että he ovat tapoihinsa pinttyneitä ja omistusoikeus on sinulla vain nimellisesti ja vanhempasi päättävät kaikesta, vanhasta tottumuksesta. Kyllä se vaan valitettavasti on niin, että oma tupa, oma lupa ja tällä tarkoitan sitä, ettei ikinä mitään yhteismökkeilyitä. Silloin kun se mökki on ihan sun ikiomasi, saat laittaa sen just niin sellaiseksi kuin haluat ja päättää minkälainen pyykkipoika ja saunan kuuppa missäkin on.

Juuri näin! Itse en ikinä haluaisi mitään kolhoosia!

Vierailija
39/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska vanhemmillasi on hallintaoikeus, et tule todennäköisesti koskaan saamaan laittaa mökille haluamiasi juttuja ja muutoksia niin kauan kuin he mökkiä käyttävät. Ikävä sanoa, mutta kuulostaa siltä, että he ovat tapoihinsa pinttyneitä ja omistusoikeus on sinulla vain nimellisesti ja vanhempasi päättävät kaikesta, vanhasta tottumuksesta. Kyllä se vaan valitettavasti on niin, että oma tupa, oma lupa ja tällä tarkoitan sitä, ettei ikinä mitään yhteismökkeilyitä. Silloin kun se mökki on ihan sun ikiomasi, saat laittaa sen just niin sellaiseksi kuin haluat ja päättää minkälainen pyykkipoika ja saunan kuuppa missäkin on.

Juuri näin! Itse en ikinä haluaisi mitään kolhoosia!

Et edes tiedä, mikä on kolhoosi.

Vierailija
40/89 |
07.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miksi se leipäveitsi ei voinut olla muiden veitsien joukossa ja löylykauha muiden saunatavaroiden joukossa. Jokainen voi sitten valita, mitä itse käyttää. Eihän se ole yhtään sama asia kuin että joku tulisi väkisin tekemään remonttia tai uusisi huonekalut.