Antakaa huonoja säästövinkkejä
Rahat vähissä? Ruoka kallista? Syö hei tonnikalaa!
Ja oikein kekseliäisyyttä tihkuen annan myös tämän nerokkaan vinkin, koska kukaan köyhä ei olekaan tajunnut sitä itse: osta aletuotteita!
Kommentit (102)
Kasvata itse vihannekset parvekkeella!
(tätä neuvoa kuulee usein, mutta oikeasti hyvä multa, siemenet, hyvät lannoitteet jne maksaa sen verran että vihannekset on halvempaa ostaa kaupasta)
Älä käytä kuukautissuojia tee ne vanhoista t-paidoista. Älä osta bussilippua käytä pyörää. Tai jokainen voi laittaa 500 kk osakkeisiin t. Kryptovaluuttoihin.. ja kyllä 100 on eteenpäin vaikka säästötilille.
Muuta telttaan asumaan, niin ei tarvitse maksaa sähköstä, vedestä, vuokrasta tai taloyhtiön vastiketta.
Minulla on vain hyviä neuvoja, sillä olen itse testannut ne kaikki ja ne toimivat. Ymmärrän kyllä, että on raskasta olla köyhä kauan. Neuvojeni tarkoitus onkin nostaa pois köyhyydestä. Köyhä kannattaa olla mahdollisimman lyhyen aikaa (silti monesti vuosia).
Nostin itseni. Onneakin täytyi olla matkassa mukana, mutta ilman että olisin noudattanut neuvojani (ja muilta poimimiani neuvoja), en olisi päässyt pois köyhyydestä. Köyhällä ei saa olla riippuvuuksia (tupakka, alkoholi, huumeet, rahapelit yms) ja terveyden on kestettävä (huolehdittava terveydestä mm syömällä edullisesti oikein ja harrastamalla ilmaista hyötyliikuntaa) , niin silloin toivoa paremmasta on hyvinkin paljon. Myös tylsyyttä on siedettävä ja hyväksyttävä se, että jotta saisi riittävän hyvän alun elämälleen, on aluksi kärsittävä.
Vierailija kirjoitti:
Keräile langanpätkiä tai pura neulepaitoja ja neulo niistä lahjaksi torkkupeittoja.
Minä käytän tätä! En koskaan tee mitään valmiista langasta, vaan ensin puran jotain. Kierrätystä. Oikean sävyn löytäminen on joskus vaikeaa, mutta mm. Stockmannilla on hyvä valikoima neulepuseroita. Kannattaa kurkata myös lastenosasto. Kerrankin löysin sieltä neuletakin, jossa oli juuri oikea sävy haluamaani lapasten raitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kasvata itse vihannekset parvekkeella!
(tätä neuvoa kuulee usein, mutta oikeasti hyvä multa, siemenet, hyvät lannoitteet jne maksaa sen verran että vihannekset on halvempaa ostaa kaupasta)
Multa pitää tehdä itse. Haapojen alla on hyvää multaa ja parvekkeella voi kompostoida saavissa sen verran kesällä kasviperäisiä biojätteitä, että saa kompostimultaakin. Siemenet kannattaa kerätä talteen. Esim. tomaatista, paprikasta ja retiisistä voi kerätä siemeniä (kukita yksi retiisi ja syö muut). Taimia ja pistokkaita voi myydä, niin saa ostettua siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Osta viimeisillä rahoilla saavi ja multaa ja kasvata itse perunat parvekkeella. Sitten, kun ovat valmiita, on niitten kilohinta kaupassakin tosi halpa kun on sesonki, mutta älyttömän hyvänmakusia on itse kasvatetut. Vahva suositus!
Ärsyttävän moni säästövinkki onkin tätä tyyliä: Nooh, eihän sillä oikeasti säästä, mutta kiva tehdä näin.
Esim. keitä itse hernekeitto, on halpaa! - Mutta eihän purkkihernarikaan maksa juuri mitään, kannattaako nähdä koko sitä vaivaa 20 snt säästön takia? - No mutta onhan itse tehty keitto paljon paremman makuista! Varsinkin kun käyttää luomuherneitä ja kunnolla laadukasta lihaa sekaan!
- Kerää pulloja! - Ei niitä oikeasti löydä hyvä jos kerran päivässä, ennemmin käyttäisi saman ajan johonkin tuottavaan. - Mutta saahan siinä ainakin raitista ilmaa ja liikuntaa!
Vierailija kirjoitti:
Myy yksi sijoitusasunnoistasi, jos pikkurahasta on puutetta, ja tekee mieli törsätä.
Ehdottomasti tämä mieluummin kuin se, että käyttäisi luottokorttia.
Nyt kannattaa kerätä pieruja purkkeihin koska kaasusta on Saksassa pulaa. Myy ne purkit sitten saksalaisille netissä.
Jos rahat loppuvat, pyydä lisää rikkailta vanhemmiltasi. Kyllä pappa betalar.
Tilatessasi jonniinjoutavaa paskaa netistä, valitse kallein tuote, koska köyhällä ei ole varaa huonoon tuotteeseen!!
Vierailija kirjoitti:
Joka toinen pihanomistaja miettii nyt kotiviljelyä, kun ruoka kallistuu. Mutta paljonko oikeasti yhdestä omakotitalon/rivitalon pihasta saa irti yhdessä kesässä? Ehkä pari ämpärillistä perunoita, toinen mokoma porkkanoita, kulhollinen salaattia, pari kiloa tomaatteja. Jos kaikki menee optimaalisesti (todennäköisesti ei mene).
Tällä ei ole käytännössä mitään merkitystä vuoden ruokalaskussa. Onhan puutarhurointi tietysti kiva harrastus, ja sellaisena se kannattaa ottaakin.
Hedelmäpuut ja marjapensaat onkin sitten eri juttu. Taimen ja mullan hinta toki ensialkuun ottaa osansa, mutta tuleekin sitten vuosikymmenien sadot. Kotimaiset omenat kaupasta ostettuna ovat huljakkaita kilohinnoiltaan, marjoista nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahat loppuvat, pyydä lisää rikkailta vanhemmiltasi. Kyllä pappa betalar.
Olin tulossa sanomaan, että isovanhemmilta. Omilta vanhemmilta ei aina kehtaa pyytää.
Miesten puku kannattaa ostaa kirpparilta käytettynä. Yritä löytää kolme, neljä pukua, jotka ovat lähes saman sävyisiä. Sovittele sitten niin, että löytyy pari housut ja takki mahdollisimman lähelle oikeaa kokoa. Vie pesulaan ja sen jälkeen vie ompelijalle, jotta saat puvun istumaan. Kukaan ei taatusti arvaa, että olet kirpparipuvussa!
(Ja tämä tarina on tosi. Projektiin kului tutulla useampi satanen. Kaupasta ei voinut uutta ostaa, kun puvut ovat niin kalliita. Ei edes suostunut hintoja katsomaan. 80-luvun polyesteripuku maksoi vähintään saman kuin kaupasta olisi saanut villasekoitepuvun.)
Myös 20 snt säästö kannattaa ja maku on itse tehdyssä parempi. Voi tehdä välillä myös linssikeittoa ja maustaa aina eri tavoin! 1 kg kuivattuja herneitä vastaa ainakin 5 kg valmista hernekeittoa.
20 snt x 52 viikkoa kun syödään kerran viikossa hernekeittoa koko vuosi, niin säästö on jo 10 euroa 40 snt, mutta jos syöjiä on useita, niin saa myös useita kymppejä säästöä! Tai voi syödä kaksi annosta hernekeittoa viikossa yksin, niin säästää 20 euroa ja 80 senttiä vuodessa. Sitten kun säästää kaikissa muissakin ostoksissa samalla tyylillä, pitäen kiinni senteistäkin, niin saa vuodessa säästöön lomamatkan verran tai enemmän!
Hanki työsi ohelle toinen, osa-aikainen työ
Aina kaupungille autoilemaan lähtiessä kannattaa käydä ajamassa lisäksi ainakin 100km maantielenkki, näin polttoaineen keskikulutuslukemat laskevat!!
Jos jalkojasi palelee, leikkaa peittoasi yläpäästä ja ompele leikattu kaistale jalkopäähän.
Anna menkkaveresi valua vapaasti. Turha ostella mitään menkkarättejä. Osta vaikka säästämilläsi rahoilla viinaa.