Sairaanhoitaajat BLUFFAAVAT TÖRKEÄLLÄ TAVALLA: mitään joukkoirtisanoutumista ei tule!
Minne ne muka menisi töihin sitten? Täyttä BLUFFIA! Olen varmana huhuna kuullut, että joukkoirtisanoutumisesta vaan lakataan puhumasta ja toivotaan, että kukaan ei huomaa. Kaikki uskottavuus on mennyt sairaanhoitajilta nyt!
Kommentit (761)
Tulihan se Totuus eli rahat lähes loppuivat parin viikon aikana. Ei asuntolainaa maksava irtisanoudu. Miksei Millariikka itse irtisanoudu ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko hoitotyön palkkataso ja epämukavat kolmivuorot täysin yllätyksenä kun alalle hakeuduit, hoitaja?
Vastaava dilemma, kun hlö ostaa asunnon lentokentän vierestä ja kohta valittaa lentomelusta.
Sairaanhoitajan työ ei mitenkään välttämättä ole kolmivuorotyötä. Moni lähihoitaja nimenomaan jatkokouluttautuu sairaanhoitajaksi tai terveydenhoitajaksi sen takia, että pääsisi päivätyöhön. Tämä on tiedossa jos silloin kun nuoret peruskoulun jälkeen hakeutuvat lähihoitajiksi. Itse esimerkiksi olen tullut sairaanhoitajaksi lukiopohjalta enkä ole koskaan tehnyt ainoatkaan yövuoroa. Nykyään yhä harvempi terveysasema edes on yöllä auki, ja myös erikoissairaanhoidossa on suuntaus se, että leikkaukset tehdään päiväkirurgiassa ja kiireettömät sairauden hoidetaan poliklinikoilla päiväsaikaan. Myös hoivapuolella on tyypillistä, että yövuoroja tekevät nimenomaan lähihoitajat, ja sairaanhoitajilla on päivätyö.
Sairaanhoitajan huono palkkataso sen sijaan on tullut yllätyksenä, sillä se ei aikaisemmin ollut näin huono. Palkkakehitys on jäänyt jälkeen. Sitä ei ole voinut ennakoida.
Lisäksi tympii se, että sairaanhoitajien etuja ajetaan todella huonosti eikä palkkoja ole ilmeisesti taaskaan aikomustakaan nostaa sille tasolle, millä ne ovat muissa sivistysmaissa. Aina tuntuu löytyvän kaltaisiasi vastustajia, joiden mielestä sairaanhoitajan kuuluisi olla nöyrä ja kiltti ja tyytyä siihen mitä annetaan, kuin koirasi, kun nakkaat sille jonkin luun. Enempää ei sovi pyytää, koska se nostaa kustannuksia ja sittenhän pitää maksaa lisää veroja. Voi, voi. Siksi lähdin jo muihin töihin. Tsemppiä sairaanhoitajille! (- Ja tajutkaa ettei ne sairaanhoitajien palkat sillä tavalla nouse, että korotuksia on mukana vaatimassa iso armeija lähihoitajia, joiden palkat ei edes ole kuopassa. Jos sairanhoitaajat vaatisivat korotuksia yksin, niin kustaannus ei olisi ollenkaan niin iso. )
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama bluffaavatko vai eivät. Hoitajien arvostus tippui pakkasen puolelle ja siellä pysyy.
Jännä, mulle kävi toisinpäin. Olen sairaanhoitaja, suhtauduin lakkoon vähän epäilevästi, enkä todellakaan aikonut irtisanoutua. Nyt kun näkee kuinka hoitajiin suhtautuu poliitikot ja muut päättäjät, olen valmis irtisanoutumaan tällä sekunnilla. Pakkolakeja väsätään, hoitajat eivät saa ilmeisesti taistella eduistaan. Olen toki vannonut eettisen valan hoitaa ihmisiä kuten kaikki muutkin hoitajat, pakosta sakon uhalla ei kyllä puhuttu mitään.
Kysyisinkin palstan moralisteilta, miten hoitajat voivat puolustaa oikeuksiaan jos lakko ei ole sallittu? Ja väsynyt tienaatte tarpeeksi ei käy, hoitajat ovat olleet palkkakuopassa viimeiset 50 vuotta, kaikkien, paitsi niiden mielestä jotka tienaavat vielä huonommin.
Rytkönen, mitä aiot tehdä käteen jäänneellä mustapekka-kortilla?
SariSairaanhoitajat odottaa kiinnostuneena seuraava pelimerkkiäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moraalittomia paskiaisia ovat hoitajat. Ja lisäksi yksinkertaisia. Täällä on huudeltu paljon sitä että Tehy ja Super kustantaa heidän karenssinsa.
Tänään tuli molempien liittojen rahatilanne esiin. Tehyllä oli ennen lakkoa n. 115 000 000€ ja Superilla n. 14 000 000€. Lakko söi Tehyn kassasta 80 000 000€ ja Superinkin tili lienee aika tyhjä.
Oletetaan että 20 000 irtisanoutuu. Näille maksetaan 1000€ kuussa joten Tehyn rahat riittävät alle kaksi kuukautta ja sitten tili on tyhjä. Jos maksettaisiin 2000€, rahat eivät riittäisi edes kuukaudeksi. Luuletteko tosiaan että liitto antaa tiliensä mennä nollille?
Kuten sanoin, hoitajt eivät vaan ole järjen jättiläisiä. Ja annatte oman rahanhimon takia ihmisten kuolla. Te olette vastenmielisin ammattiryhmä vuosikymmeniin. Jos joskus joudun julkisen puolen hoitoihin, vedän ensimmäistä kohdalle sattuvaa hoitajaa turpaan.
Oletko Markku Jalonen vai muuten vain K_U_S_I_P_Ä_Ä??
Äläpäs nimittele heitä joiden verorahoilla hoitajien palkat maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Moraalittomia paskiaisia ovat hoitajat. Ja lisäksi yksinkertaisia. Täällä on huudeltu paljon sitä että Tehy ja Super kustantaa heidän karenssinsa.
Tänään tuli molempien liittojen rahatilanne esiin. Tehyllä oli ennen lakkoa n. 115 000 000€ ja Superilla n. 14 000 000€. Lakko söi Tehyn kassasta 80 000 000€ ja Superinkin tili lienee aika tyhjä.
Oletetaan että 20 000 irtisanoutuu. Näille maksetaan 1000€ kuussa joten Tehyn rahat riittävät alle kaksi kuukautta ja sitten tili on tyhjä. Jos maksettaisiin 2000€, rahat eivät riittäisi edes kuukaudeksi. Luuletteko tosiaan että liitto antaa tiliensä mennä nollille?
Kuten sanoin, hoitajt eivät vaan ole järjen jättiläisiä. Ja annatte oman rahanhimon takia ihmisten kuolla. Te olette vastenmielisin ammattiryhmä vuosikymmeniin. Jos joskus joudun julkisen puolen hoitoihin, vedän ensimmäistä kohdalle sattuvaa hoitajaa turpaan.
Olipas tyhmä kommentti. Ilmeisesti et tiedä, että samat sairaanhoitajat työskentelevät uransa aikana välillä yksityisellä ja välillä julkisella puolella. Ei ole olemassa erikseen sellaista ihmisrotua kuin julkisen puolen sairaanhoitaja.
Koville tuntuu ottavan joillekin tämä tilanne, että sairaanhoitajallekin pitäisi maksaa työstä ihan asiallista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa kirjoiteltiin sairaanhoitajien jopa irtisanoutuvan jotta saisi pitää kesälomia. En tiedä milloin tällainen tilanne on edessä Suomessa kun lomia on kuulemma peruttu vaikka ne jo hyväksytty.
näin.
Mun lomia on peruttu useaan kertaan viimeisen parin vuoden ajalla. Koronan alussa kutsuttiin töihin paikkaamaan sairastuneita kollegoita ja valmiuslain aikana peruttiin loma. Kesälomat parin viikon pikkupätkinä, ei todellakaan kesällä kuin viikko, se kun on mahdollista siksi että lomakausi ei rajoitu kes-heinäkuuhun. Olin kesälomalla, siis viime vuoden kesälomalla, nyt maaliskuussa...
Nyt peruttiin tämän kesän loma ja se pitää kuulemma siirtää vaikka oli jo hyväksytty. joudun varmaan lomalle kahden viikon kuluttua ja uudelleen elo-syyskuussa mikä on kiva koska lapsilla on ihan normaali koulun kesäloma :(
Minä irtisanoudun muutenkin, siirryn kokopäivätoimiseksi keikkailijaksi. Vähemmän työtä samoilla tuloilla.
Toivottavasti lakkoiluun ja irtisanoitumaan kehottava puheenjohtajakin irtisanootuu tehtävästään hoitajien tueksi. On aika kaksinaamaista nostaa 15-16 000 euron palkkaa, kun juuri kaudellaan sai itse 30% korotuksen palkkaansa, ja kehottaa muita elää avustuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpäs nimittele heitä joiden verorahoilla hoitajien palkat maksetaan.
Veroja ne maksavat hoitajatkin. Eikä ketään kuulu lyödä turpaan sen takia, että käyttää laillista työtaisteluoikeuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama bluffaavatko vai eivät. Hoitajien arvostus tippui pakkasen puolelle ja siellä pysyy.
Jännä, mulle kävi toisinpäin. Olen sairaanhoitaja, suhtauduin lakkoon vähän epäilevästi, enkä todellakaan aikonut irtisanoutua. Nyt kun näkee kuinka hoitajiin suhtautuu poliitikot ja muut päättäjät, olen valmis irtisanoutumaan tällä sekunnilla. Pakkolakeja väsätään, hoitajat eivät saa ilmeisesti taistella eduistaan. Olen toki vannonut eettisen valan hoitaa ihmisiä kuten kaikki muutkin hoitajat, pakosta sakon uhalla ei kyllä puhuttu mitään.
Kysyisinkin palstan moralisteilta, miten hoitajat voivat puolustaa oikeuksiaan jos lakko ei ole sallittu? Ja väsynyt tienaatte tarpeeksi ei käy, hoitajat ovat olleet palkkakuopassa viimeiset 50 vuotta, kaikkien, paitsi niiden mielestä jotka tienaavat vielä huonommin.
Jos haluatte muutosta työoloihin, keskustelkaa esimiestenne ja hallinnon kanssa. Voitte kirjoittaa kirjeen tai perustaa työpaikalle työryhmän ideoimaan. Tämä on se keino millä voitte puolustaa oikeuksianne. Muistakaa kuitenkin, että työnantaja viime kädessä päättää työpaikan toimintatavoista.
Hoitajan palkalla tulee kuitenkin toimeen, sillä saa ruokaa, vaatteita ja katon päänsä päälle. Älkää hakeko mallia lääkäreistä ja muista johtajista, jotka ovat teitä ylempänä, koska te olette rivityöntekijöitä, heillä on eri koulutus ja sen vuoksi erilainen palkka. He ovat ansainneet kalliimmat autot ja talot.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut pitkään työtön koska omalla alallani on huono työllistyminen. Siksi aion hakea lähihoitajakouluun. Minulle kelpaa hyvin työllistävä ala ja mielestäni hoitajilla on ihan kohtuullinen palkka. En valita jos hoitajaksi valmistun. Vakituinen työpaikka on luxusta.
Minustakin lähihoitajilla on ihan hyvä palkka koulutuksen tasoon ja kestoon nähden. Harvalla ammattikoulupohjaisella alalla saa yhtä hyvää palkkaa. Jos vaihtoehdot on työttömyys (oikea köyhyys) ja vakituinen lähihoitajan työ, niin tottakai kannattaa olla töissä. Hyvä valinta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni oikeasti laittaa nimensä irtisanomislappuseen kun kynä on kädessä ja se paperi siinä nenän edessä vai tuleeko silloin pupu pöksyyn.
Todella moni laittaa. Ihan kuten 2007. Nyt luultavasti vieläkin useampi. Ei toedellakaan ole bluffia, vaan ihan täyttä totta.
Mielenkiintoista että niin moni tuntuu uskovan että tämä ei toteudu. Miksi ajattelette että hoitajat ei toteuttaisi täysin aukotonta suunnitelmaa? Hoitajille täysin riskitön projekti. Jokainen joka haluaa, pääsee takaisin paremmilla ehdoilla. Jo nyt on niin paha pula pätevistä sairaanhoitajista, että kysynnän ja tarjonnan laki lopulta ratkaisee asian hoitajien eduksi. Jotkut kivenkovaa väittää ettei joukkoirtisanoutumiset muka nyt toimisi. Miksi ihmeessä ei toimisi? Ihan samalla tavalla ollaan edelleen riippuvaisia sairaanhoitajista kuin tuolloin, joten ihan samalla tavalla vaikuttaa tuhansien, tai jopa kymmenien tuhansien samanaikainen alalta poistumisen uhka.
Koska ihmisillä on mm. asuntovelkaa tai ei ole rahaa asua kuukausia ilman tuloja. Irtisanootumisesta seuraa karenssi. Koska työnantaja ei palkkaisi saikkusaikuttajia ja valittajia enää takaisin. Kun kerran irtisanoidut, ei ole itsestään selvyys, että pääset takaisin. Koska irtisanoutuneet menettävät loma ja muut edut.
Koska jokainen voi huuttaa kurkkusuorana yhtä sun toista ja minäkin 160 000 euron pj:nä huitoisin kädet pystyssä hoitajat raivoon, jolla populistina takaisin oman jatkokauden samoilla vuositulolla - mitä hänkin tekeisi, jos ei pj:kai enää valittaisi? Aina riittää niitä tyhmiä, jotka ietisanoituu ja uskoo, että sen jälkeen eletään kuninkain ja kuningattarin ja Norjan palkatkin jää kauas taakse.
Olet niin täysin pihalla! Tiedätkö, tuolloin 2007 yhdenkään ei tarvinnut irtisanoutua päiväksikään. Kaksi tuntia ennen irtisanoutumisten voimaan astumista löytyi sopu. Silloin haettiin viiden vuoden aikana noin 500 korotuksia, jotka myös saatiin. Tarkistin tuon juuri viime viikolla omista palkkatiedoistani. Kysymys siis kuuluu, miksi nyt ei kävisi ihan samoin? Todellisuudessa irtisanomisten ei taaskaan anneta tulla voimaan, koska se tietäisi välittömästi kuolemantuomiota monelle potilaalle. Viime hetkillä työnantaja antaa periksi, ihan niin kuin tuolloin 2007 tapahtui. Jos vaan oikeasti sairaanhoitajat pysyvät tiukkana, kuten varmasti tekevät, ei yksinkertaisesti ole mitään muuta mahdollisuutta kun kaivaa ne palkkarahat jostain. Aika yksinkertainen täytyy olla jos ei tätä näe!
Minä en usko, että tämä ihmisten tappamisella kiristäminen menee toista kertaa lävitse.
No mitä veikkaat että tapahtuu? Annetaan vaan irtisanoutua vaikka tiedetään että oikeasti sitten potilaita kuolee?
Mitenkäs sitä irtisanoutuu kun talo kuuluu pankille ja autokin Santanderille? Jotenkin ne pitää lainat maksaa.
Salaisessa operaatiossa 16000 irtisanoituu.. No, ei se mitään - hoitajia on kaikkiaan kaikkiaan töissä 150 000. yle.fi/uutiset/3-12410578
Irtisanoituneiden työt yleiseen hakuun, saadaan alalle motivoinutta nuorta työntekijää tilalle, kun työnantaja voi katsoa, kenet ottaa takaisin ja kenet ei. Työt voidaan myös organisoida uudelleen ja jättää jopa täyttämättä paikkoja, ja maksaa työtehtävään sidottuina lisillä töissä oleville parempaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte muutosta työoloihin, keskustelkaa esimiestenne ja hallinnon kanssa. Voitte kirjoittaa kirjeen tai perustaa työpaikalle työryhmän ideoimaan. Tämä on se keino millä voitte puolustaa oikeuksianne. Muistakaa kuitenkin, että työnantaja viime kädessä päättää työpaikan toimintatavoista.
Hoitajan palkalla tulee kuitenkin toimeen, sillä saa ruokaa, vaatteita ja katon päänsä päälle. Älkää hakeko mallia lääkäreistä ja muista johtajista, jotka ovat teitä ylempänä, koska te olette rivityöntekijöitä, heillä on eri koulutus ja sen vuoksi erilainen palkka. He ovat ansainneet kalliimmat autot ja talot.
Ei ole olemassakaan sellaista ammattia kuin hoitaja. Sairaanhoitaja on hoitotyön asiantuntija. Lähihoitaja on hoitotyön työntekijä. Lääkärit ovat lääketieteen erityisasiantuntijoita, mutta eivät siis kuuluu hoitotyöhön eivätkä mitenkään kyllä ole hierarkiassa yläpuolella, vaan ihan samanlaisia työntekijöitä ovat lääkäritkin. Toki erityisasiantuntijoiden näkemystä kuunnellaan ja arvostetaan. Esimiehet ja johtajat on silti erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se oli bluffia. Eihän kukaan täyspäinen huvikseen työttömäksi jää ja menetä saavutettuja etuja, mm lomarahaa.
Hoitoalalla ne saavutetut edeut on aika mitättömät. Kukaan ei jää vakityösuhteeseen pelkän lomarahan takia.
Ruotsissa kirjoiteltiin sairaanhoitajien jopa irtisanoutuvan jotta saisi pitää kesälomia. En tiedä milloin tällainen tilanne on edessä Suomessa kun lomia on kuulemma peruttu vaikka ne jo hyväksytty.
Mä ainakin irtisanoudun jos loma yritetään perua! Matka on varattu, ja varmasti lähdetään. Työnantaja ei sitä todellakaan estä.
Tervemenoa. Olet ilman tuloja 90 päivää. Oletko kuullut sanasta karenssi?
Töitä kyllä riittää ihan joka paikassa eli mistään karenssista ei tarvitse olla huolissaan.
Palaat siis takaisin hoitajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni oikeasti laittaa nimensä irtisanomislappuseen kun kynä on kädessä ja se paperi siinä nenän edessä vai tuleeko silloin pupu pöksyyn.
Todella moni laittaa. Ihan kuten 2007. Nyt luultavasti vieläkin useampi. Ei toedellakaan ole bluffia, vaan ihan täyttä totta.
Mielenkiintoista että niin moni tuntuu uskovan että tämä ei toteudu. Miksi ajattelette että hoitajat ei toteuttaisi täysin aukotonta suunnitelmaa? Hoitajille täysin riskitön projekti. Jokainen joka haluaa, pääsee takaisin paremmilla ehdoilla. Jo nyt on niin paha pula pätevistä sairaanhoitajista, että kysynnän ja tarjonnan laki lopulta ratkaisee asian hoitajien eduksi. Jotkut kivenkovaa väittää ettei joukkoirtisanoutumiset muka nyt toimisi. Miksi ihmeessä ei toimisi? Ihan samalla tavalla ollaan edelleen riippuvaisia sairaanhoitajista kuin tuolloin, joten ihan samalla tavalla vaikuttaa tuhansien, tai jopa kymmenien tuhansien samanaikainen alalta poistumisen uhka.
Koska ihmisillä on mm. asuntovelkaa tai ei ole rahaa asua kuukausia ilman tuloja. Irtisanootumisesta seuraa karenssi. Koska työnantaja ei palkkaisi saikkusaikuttajia ja valittajia enää takaisin. Kun kerran irtisanoidut, ei ole itsestään selvyys, että pääset takaisin. Koska irtisanoutuneet menettävät loma ja muut edut.
Koska jokainen voi huuttaa kurkkusuorana yhtä sun toista ja minäkin 160 000 euron pj:nä huitoisin kädet pystyssä hoitajat raivoon, jolla populistina takaisin oman jatkokauden samoilla vuositulolla - mitä hänkin tekeisi, jos ei pj:kai enää valittaisi? Aina riittää niitä tyhmiä, jotka ietisanoituu ja uskoo, että sen jälkeen eletään kuninkain ja kuningattarin ja Norjan palkatkin jää kauas taakse.
Olet niin täysin pihalla! Tiedätkö, tuolloin 2007 yhdenkään ei tarvinnut irtisanoutua päiväksikään. Kaksi tuntia ennen irtisanoutumisten voimaan astumista löytyi sopu. Silloin haettiin viiden vuoden aikana noin 500 korotuksia, jotka myös saatiin. Tarkistin tuon juuri viime viikolla omista palkkatiedoistani. Kysymys siis kuuluu, miksi nyt ei kävisi ihan samoin? Todellisuudessa irtisanomisten ei taaskaan anneta tulla voimaan, koska se tietäisi välittömästi kuolemantuomiota monelle potilaalle. Viime hetkillä työnantaja antaa periksi, ihan niin kuin tuolloin 2007 tapahtui. Jos vaan oikeasti sairaanhoitajat pysyvät tiukkana, kuten varmasti tekevät, ei yksinkertaisesti ole mitään muuta mahdollisuutta kun kaivaa ne palkkarahat jostain. Aika yksinkertainen täytyy olla jos ei tätä näe!
Minä en usko, että tämä ihmisten tappamisella kiristäminen menee toista kertaa lävitse.
No mitä veikkaat että tapahtuu? Annetaan vaan irtisanoutua vaikka tiedetään että oikeasti sitten potilaita kuolee?
150 000 töissä - 16000 ilmoittanut irtisanoutuvansa Miten luulet vaikuttavan? ei mitenkään. Korona-ainakin oli vajaata enemmän.
Meillä ollaan työpaikalla odottavalla kannalla. Ollaan puhuttu myös siitä miten toimitaan jos alkaa näyttää siltä että tehy ei vie läpi irtisanoutumisia ja on tyytymässä huonoihin ehtoihin. Siinä tapauksessa irtisanoudutaan itse ilman liiton tukea. Tuli mitä tuli. Meillä on tosi voimakkaita persoonia jotka ovat onnistuneet luomaan meille hyvän taisteluhengen, ja kaikki ovat mukana. Saadaan näkyvää uutisarvoa ja julkisuutta. Muut osastot ja poliklinikat voivat ottaa mallia. Vedetään nyt tämä läpi vaikka ilman tehyäkin jos tarve vaatiin. Itse luomme omat ehtomme! Oikeasti en kyllä usko että tehy olisi antamassa periksi missään tapauksessa, koska sehän olisi liitolle sama kuin itsemurha. Kyllä siellä tiedetään että jos tulosta ei tule, kaikki hoitajat irtisanoutuu liitosta, eikä koko liittoa enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se oli bluffia. Eihän kukaan täyspäinen huvikseen työttömäksi jää ja menetä saavutettuja etuja, mm lomarahaa.
Hoitoalalla ne saavutetut edeut on aika mitättömät. Kukaan ei jää vakityösuhteeseen pelkän lomarahan takia.
Mä ainakin irtisanoudun jos loma yritetään perua! Matka on varattu, ja varmasti lähdetään. Työnantaja ei sitä todellakaan estä.
Tervemenoa. Olet ilman tuloja 90 päivää. Oletko kuullut sanasta karenssi?
Töitä kyllä riittää ihan joka paikassa eli mistään karenssista ei tarvitse olla huolissaan.
Palaat siis takaisin hoitajaksi?
En ole palaamassa. Ei näillä korotuksilla.