Miten teillä kuivataan pyykit?
En ole vielä muualla törmännyt mutta itsellä on aina kaikki paidat ja housut henkareissa suihkuverhotangosta roikkumassa ja vieressä sellainen pystymallinen korkeahko teline renkailla josta aukeaa 2 sivua, yleensä vain toinen 3-kerroksinen sivu käytössä pikkupyykille mutta jos pesen useamman koneellisen kerralla, sitten avaan toisenkin ja siihen housuja / lakanoita / pyyhkeitä.
Kommentit (380)
Lamioven yläosa voi turvota kosteassa.
bd
Vierailija kirjoitti:
Aurinko- ja tuulivoimalla heti kun mahdollista, eli ulos narulle kuivimaan.
Kevättuulessa lakanat on hetkessä kuivat, vanhan kansan oppien mukaan en kuivata pyykkejä ulkona sunnuntaisin...
Talvella kodinhoitohuoneen naruilla. Odotan kuumeisesti kevätilmoja et saa lakanat ja muut ulos narulle liehumaan. Nopsasti kuivuu ja taivaallinen tuoksu.
Pyykättyjen vaatteiden välittömään läheisyyteen johdetaan ilmaa, johon kosteus siirtyy. Kun ilmaa on siirtynyt riittävästi, pyykki on kuivunut.
Kuivausrummussa lakanat ja pyyhkeet, pyyhkeistä tulee ihanan pehmeitä. Sukkia en laita rumpuun, koska kutistuvat, vaan sellaiseen pyykkipoikahäkkyrään. T-paidat ym päällysvaatteet ripustan hengareille ja suihkukaappiin.
Otaksun, että täällä on vuokralaisia, koska ripustavat lakanat oven päälle. Vuokranantajat kiroilevat ilmiöstä, joka pilaa ovet. Yhteen asuntoon olin juuri uusinut ovet kaappeihin, kun vuokralainen turvotti ne. Oli kalliit ovet, koska eivät olleet standardien mukaiset mitoituksesta, seuraavat ovet söi seuraavan vuokralaisen koira. Arvatkaa, onko kukaan korvannut mitään.
Lakanat kuivuu ovien päällä makkarissa ja muut pyykit kuivaustelineessä olkkarissa. Aika usein unohtuvat siihen päiväkausiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa aina kysyn - Miksi? Siis miksi vielä vuonna 2022 kodeista puuttuu se toiseksi tärkein kodinkone eli rumpukuivain?
Kun sen kerran hankkii, ihmettelee, miten ennen on pärjännyt ilman.
Kuluttaa turhaan energiaa ja luonnonvaroja, vaatii tilan. Käytännössä turha laite.
Minulla on iso kodinhoitohuone, jossa on pyykkiteline. Kesällä voi viedä ulos kuivumaan.
Lakanat, pyyhkeet ja osa vaatteista menee kuivausrumpuun. Loput vaatteista ripustan henkareille tai tangolle saunaan kuivumaan. Me emme siis käytä saunaa ja kiukaan sulakkeet on kytketty pois sähkökaapista. Saunan katossa on lauteiden päällä tanko, johon henkarit saa kätevästi roikkumaan ja pieni kämppä ei ole täynnä kuivaustelineitä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa aina kysyn - Miksi? Siis miksi vielä vuonna 2022 kodeista puuttuu se toiseksi tärkein kodinkone eli rumpukuivain?
Kun sen kerran hankkii, ihmettelee, miten ennen on pärjännyt ilman.En halua sellaista kamalaa korkeaa hökötystä mun kylpyhuoneen fengshuita pilaamaan. Ikinä! Vielä vanha kone joka ostettu silloin kun ei vielä kuivaavia ollut, kun tuosta aika jättää, ostan kuivaavan pesukoneen mutta en toimivaa konetta vaihda pois.
What?? Miksi pidät pyykinpesukonetta kylpyhuoneessa? Eikö olisi järkevämpää pitää sitä kodinhoitohuoneessa? Esineet väärissä paikoissa ei kuulosta kovin feng suilta vaan ahtaalta kaaokselta.
Pesutornia ei voita mikään. Kuivataan siellä kaikki ne vaatteet, jotka kestävät konepesun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sen kerran hankkii, ihmettelee, miten ennen on pärjännyt ilman.En halua sellaista kamalaa korkeaa hökötystä mun kylpyhuoneen fengshuita pilaamaan. Ikinä! Vielä vanha kone joka ostettu silloin kun ei vielä kuivaavia ollut, kun tuosta aika jättää, ostan kuivaavan pesukoneen mutta en toimivaa konetta vaihda pois.
What?? Miksi pidät pyykinpesukonetta kylpyhuoneessa? Eikö olisi järkevämpää pitää sitä kodinhoitohuoneessa? Esineet väärissä paikoissa ei kuulosta kovin feng suilta vaan ahtaalta kaaokselta.
Kela ei anna rahaa asuntoon jossa on kodinhoitohuone! Valtion pitäisi huomioida lapsiperheet paremmin.
Asun vanhassa omakotitalossa, jossa on keittiössä hella. Hellan yläpuolella on katon rajassa pyykkinarut, joissa kuivaan pyykit. Kuivaako kukaan muu pyykkejään keittiössä, kuten minä? Lämpimänä vuoden aikana kuivaan pyykit ulkona tai vien avovintille, jossa on myös pyykkinarut.
Vierailija kirjoitti:
Talvella kodinhoitohuoneen naruilla. Odotan kuumeisesti kevätilmoja et saa lakanat ja muut ulos narulle liehumaan. Nopsasti kuivuu ja taivaallinen tuoksu.
Jep.
Siitepölyn ja katupölyn sekoitus on kyllä ihana tuoksu 🥰
Vierailija kirjoitti:
Asun vanhassa omakotitalossa, jossa on keittiössä hella. Hellan yläpuolella on katon rajassa pyykkinarut, joissa kuivaan pyykit. Kuivaako kukaan muu pyykkejään keittiössä, kuten minä? Lämpimänä vuoden aikana kuivaan pyykit ulkona tai vien avovintille, jossa on myös pyykkinarut.
Voi kun oliskin puuhella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep.
Siitepölyn ja katupölyn sekoitus on kyllä ihana tuoksu 🥰
Maalla on lääniä, ei tuu 'pikitiepölyt'... ei muut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun oliskin puuhella
Osta sellainen, ei ole edes kovin kallis. Hinnat alkaen 1000€. Ei pitäisi olla enää rahasta kiinni.
Meillä on ollut rumpukuivain vuodesta 1988. Yhtään pyykkiä ei sen jälkeen ole ripustettu minnekään. Villavaatteita olen joskus pessyt käsin, ja kuivattanut ne saunan lauteilla pyyhkeiden päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aurinko- ja tuulivoimalla heti kun mahdollista, eli ulos narulle kuivimaan.
Kevättuulessa lakanat on hetkessä kuivat, vanhan kansan oppien mukaan en kuivata pyykkejä ulkona sunnuntaisin...
Miten teillä lestadiolaisilla kuivataan alusvaatteet? Niitähän ei sovi ulkona tuulessa heilutella.
Ulkona lähes aina kun sää sen sallii. Talvisin saunassa. Olen virittänyt lähelle saunan kattoa 8 kpl. ohukaista narua, johon mahtuu kepeästi koko koneellinen n.7,5kg. Saunoessa naruja ei edes huomaa, ja löylyttelyjen jälkeen pyykit kuivuvat nopsaan ja korvausilmaventtiilistä tuleva ulkoilma myös raikastaa ne.