Miten teillä kuivataan pyykit?
En ole vielä muualla törmännyt mutta itsellä on aina kaikki paidat ja housut henkareissa suihkuverhotangosta roikkumassa ja vieressä sellainen pystymallinen korkeahko teline renkailla josta aukeaa 2 sivua, yleensä vain toinen 3-kerroksinen sivu käytössä pikkupyykille mutta jos pesen useamman koneellisen kerralla, sitten avaan toisenkin ja siihen housuja / lakanoita / pyyhkeitä.
Kommentit (380)
Pienkerrostalon kuivaushuoneessa tai terassilla. Alusvaatteet kuivaan kylpyhuoneen pyyhekuivaimessa.
Telineellä olohuoneen nurkassa ja sukkanipsutelineessä kylppärin oskarinoksassa.
Kodinhoitohuoneessa pyykkinarut katonrajassa. Mahtuu lakanatkin hyvin kuivumaan. Ilmanvaihto haistelee huoneilman kosteutta ja tehostaa ilmanvaihtoa tarvittaessa. Aamulla kuivumaan laitetut pyykit saa illalla ottaa jo pois. Ainut hankaluus, että itse tarviin tuolin, että yletän pyykit laittamaan narulle :D
Kesällä kuivaan myös ulkona.
Telineissä ja naulapuissa vaatenaulakoissa kuivataan. Ei ole ikinä ollut kuivauskoneita.
Kerran ihmettelin mihinkä niitä kuivauskoneita oikein tarvitaan niin vastaus oli että on niin vähän vaatteita tarviten sen pestyn heti päällensä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa aina kysyn - Miksi? Siis miksi vielä vuonna 2022 kodeista puuttuu se toiseksi tärkein kodinkone eli rumpukuivain?
Kun sen kerran hankkii, ihmettelee, miten ennen on pärjännyt ilman.
Meille ei mahdu pesutorni saati kahta vierekkäistä konetta. Kuivaava kone olisi hakusessa, mutta sellainen, joka myös oikeasti kuivaa koko koneellisen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä vaiheessa aina kysyn - Miksi? Siis miksi vielä vuonna 2022 kodeista puuttuu se toiseksi tärkein kodinkone eli rumpukuivain?
Kun sen kerran hankkii, ihmettelee, miten ennen on pärjännyt ilman.
Minä jätin kuivausrummun eksälle, koska en vaan tykännyt käyttää sitä.
Saunassa kiukaan päällä kuivavat nopeasti kun samalla lämmittää saunaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kylppärissä erikseen tanko katossa mihin saa vaatteet henkarissa kuivumaan. Paidat suoristuu kuivuessaan henkarissa eikä niitä tarvitse silittää. Pikkupyykille on erillinen teline. Lakanat ja pyyhkeet vien ulos pyykkitelineeseen.
Meillä olisi tilaa kuivurille, mutta ei aikaa. En jätä kodinkoneita päälle koskaan valvomatta ja kaksi tuntia pesukoneessa + kaksi tuntia kuivurissa veisi ihan liikaa aikaa ja en ole koskaan kotona yhtäjaksoisesti noin kauan. Sopii ehkä jollekin kotiäidille.
Minä olen se, joka pesi lakanat tänään. Pesu 1h4min. Kuvaajassa 40min, jolloin aluslakanat ja tyynyliinat olivat kuivat, pussilakanat vaativat vielä 10min lisää. Eli koko homma oli valmista alle kahden tunnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kylppärissä erikseen tanko katossa mihin saa vaatteet henkarissa kuivumaan. Paidat suoristuu kuivuessaan henkarissa eikä niitä tarvitse silittää. Pikkupyykille on erillinen teline. Lakanat ja pyyhkeet vien ulos pyykkitelineeseen.
Meillä olisi tilaa kuivurille, mutta ei aikaa. En jätä kodinkoneita päälle koskaan valvomatta ja kaksi tuntia pesukoneessa + kaksi tuntia kuivurissa veisi ihan liikaa aikaa ja en ole koskaan kotona yhtäjaksoisesti noin kauan. Sopii ehkä jollekin kotiäidille.
Minä olen se, joka pesi lakanat tänään. Pesu 1h4min. Kuvaajassa 40min, jolloin aluslakanat ja tyynyliinat olivat kuivat, pussilakanat vaativat vielä 10min lisää. Eli koko homma oli valmista alle kahden tunnin.
Minä taas tykkään vaihtelusta että on sängyssäkin erivärisiä lakanoita eikä aina ne yhdet ja samat.
Pyykkitelineessä terassilla. Jos ulkona on niin kostea ilma, ettei siellä kuivu, niin sitten laitan telineen olohuoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sen kerran hankkii, ihmettelee, miten ennen on pärjännyt ilman.Meille ei mahdu pesutorni saati kahta vierekkäistä konetta. Kuivaava kone olisi hakusessa, mutta sellainen, joka myös oikeasti kuivaa koko koneellisen.
Ja sitten itse asiaan, meillä vastakkaisella seinustalla, siellä kuivuvat nopeiten. Eihän se välttämättä kivan näköistä ole, mutta eipä meillä oikein muutakaan paikkaa ole. Huoneistoala on kyllä varsin tilava, mutta pohjaratkaisu on varsin outo.
Kuivaustelineellä makkarissa. Tässä asunnossa on hyvä ilmanvaihto, pyykit kuivuu nopeasti. Lakanat ovien pielissä roikkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas tykkään vaihtelusta että on sängyssäkin erivärisiä lakanoita eikä aina ne yhdet ja samat.
Sama. Kierrätän nyt kolmea lakanasettiä. Eri värit tuo vaihtelua.
Kuivausrummussa. Kesällä, kun siitepölyä ei enää ole ilmassa, mahdollisuuksien mukaan ulkona.
Ai kun saisi pesutornin, mutta ei mahdu tuohon vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sen kerran hankkii, ihmettelee, miten ennen on pärjännyt ilman.Meille ei mahdu pesutorni saati kahta vierekkäistä konetta. Kuivaava kone olisi hakusessa, mutta sellainen, joka myös oikeasti kuivaa koko koneellisen.
Ja sitten itse asiaan, meillä vastakkaisella seinustalla, siellä kuivuvat nopeiten. Eihän se välttämättä kivan näköistä ole, mutta eipä meillä oikein muutakaan paikkaa ole. Huoneistoala on kyllä varsin tilava, mutta pohjaratkaisu on varsin outo.
Äh, mihin hittoon puhelin tuosta sanoja oikein söi... Siis: meillä OLOHUONEESSA ILMALÄMPÖPUMPUN vastakkaisella seinustalla...
Vierailija kirjoitti:
Telineessä joka eteiskäytävällä ja ovien päällä. Kylppäriin ei mahdu mitään telinettä eikä suihkuverhotankoakaan ole. Pyykkitupaan ei voi mitään jättää minkä haluaa itsellään pitää.
Vuora-asunnossa läiskin jopa lakanoita ovien päälle roikkumaan, huomasin että kosteus sai ovet pahaan kuntoon.
Omassa asunnossa en tomi yhtä tyhmästi. Aiemmin käytin paljon pihan kuivausnaruja, nyt en viitsi kun alakerran patioiltakin häviää kaikki mitä irti lähtee. Onneksi minulla on lasitettu parveke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama. Kierrätän nyt kolmea lakanasettiä. Eri värit tuo vaihtelua.
Kolmea? Mulla on varmaan 30 ja silti ärsyttää kun sanat tulee vastaan liian usein.
kuivaushuoneessa, parvekkeella tai kylpyhuoneessa henkari roikkumaan kiskoon -systeemillä. Ennen oli käytössä niitä taitettavia pyykinkuivaustelineitä, mutta kun kestivät tyyliin 3 vuotta ja sitten hitsaukset antoivast periksi telineen jalasta tai telineen metallitangot irtosivat liitoksistaan, niin päätin ettei enää erehdytä niitä ostamaan. Joskus laitan parvekkeelle narun, jos esim. tulee enemmän pyykkiä. Kesäaikana pyrin kuivaamaan kaiken parvekkeella - tulee raitis tuoksu vaatteisiin ja kuivavat nopeasti. Olisi pesutuvassa käytössä kuivausrumpukin, mutta en tykkää siitä. vaatteet nukkaantuu ja sähköistyy.
lakanat kuivuu meillä ulkona tuulessa noin tunnissa + eivät tule ryppyisiksi kuten kuivausrummussa, puhumattakaan siit ulkoilman raittiista tuoksusta. Siksi ei lakanoitakaan kuivata kuivausrummussa.
Eikä tule huoneilma kosteaksi, vesihän menee koteloon, josta se kaadetaan pois. Ehkä joskus muutama vuosikymmen sitten oli rumpuja jotka luovuttivat kosteuden ilmaan, mutta ei ainakaan 30 vuoteen ole sellaisia näkynyt. Ensimmäisen kuivaajaan hankin vuonna 1993.