Suomessa on paljon hienoja sukuja. Itse kuulun pappi ja lakisukuun.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma sukuni on täynnä luokkakiipijöitä. Itsekin olen perheeni koulutetuin ja hyvätuloisin.
Uusrikkaus best.
Se on ensimmäinen askel. Lapsesi jos naivat vanhanrahan sivistys suvuista missä tuleva puoliso kasvattaa lapsenlapsesi vanhaan yläluokan sivistykseen ovat sitten sivistyneistö eivätkä rahvaanomaisia nousukkaita.
"Sivistyneistö". Salli mun nauraa. Ha-ha! :D Kasa itsestään liikoja luulevia öykkäreitä.
Vanha raha ja sivistyneisyys eivät käy aina käsi kädessä kuten eivät koulutuksella "nousijat" ole läheskään aina rahalla leventeleviä nousukkaita. Monenlaisia muuttujia ja erilaisia ihmisiä.
Mun suvussa on ollut paljon talollisia ja sitten näitä kartanoiden työtekijöitä dowton abbeyn tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaarlo Juho Ståhlberg, Suomen 1. Presidentti is your 8th cousin four times removed. (Kansallinen edistyspuolue)
Lauri Kristian Relander, Suomen 2. Presidentti is your 13th cousin once removed. (Maalaisliitto)
Pehr Evind Svinhufvud af Qvalstad, III, Suomen 3. Presidentti is your 12th cousin twice removed. (Kokoomus)
Marsalkka, vapaaherra Carl Gustaf Mannerheim, Suomen 6. Presidentti is your 8th cousin four times removed. (Kokoomus?)
Juho Kusti Paasikivi, Suomen 7. Presidentti is your 14th cousin four times removed. (Suomalainen puolue)
Tarja Halonen, Suomen 11. Presidentti is your 19th cousin thrice removed. (SDP)
Eli 6/12 presidenteistä on verisukua, isän puolelta.
Tosin isässä ei ollut mitään hienoa, mutta kyllä suvussa on paljon erikoisia juttuja, mielenkiintoisinta ei ole se, että siellä on pappissukuhaarojakin ja joitain aatelisiakin. Enemmän mua kiinnostaa ne erikoiset elämäntarinat ja esim. se, että paikkakunnan ensimmäiset talot on niitä joissa mun suvun juuret on. Itäisestä tai pohjoisesta Suomesta ei ole juuri ollenkaan sukua.
Mitä tuo x times removed tarkoittaa? Oletko niin monta kertaa poistanut nuo suvustasi?
Serkun serkun serkun serkun serkun serkun serkun lapsenlapsen lapsenlapsi. tosi läheistä sukua siis.
Eihän tarkoita. X times removed meinaa sukupolvia. Jos on vaikka 2 times removed, se voi meinata että on henkilön isovanhemman serkku, tai päinvastoin että henkilö itse on sen toisen isovanhemman serkku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaarlo Juho Ståhlberg, Suomen 1. Presidentti is your 8th cousin four times removed. (Kansallinen edistyspuolue)
Lauri Kristian Relander, Suomen 2. Presidentti is your 13th cousin once removed. (Maalaisliitto)
Pehr Evind Svinhufvud af Qvalstad, III, Suomen 3. Presidentti is your 12th cousin twice removed. (Kokoomus)
Marsalkka, vapaaherra Carl Gustaf Mannerheim, Suomen 6. Presidentti is your 8th cousin four times removed. (Kokoomus?)
Juho Kusti Paasikivi, Suomen 7. Presidentti is your 14th cousin four times removed. (Suomalainen puolue)
Tosin isässä ei ollut mitään hienoa, mutta kyllä suvussa on paljon erikoisia juttuja, mielenkiintoisinta ei ole se, että siellä on pappissukuhaarojakin ja joitain aatelisiakin. Enemmän mua kiinnostaa ne erikoiset elämäntarinat ja esim. se, että paikkakunnan ensimmäiset talot on niitä joissa mun suvun juuret on. Itäisestä tai pohjoisesta Suomesta ei ole juuri ollenkaan sukua.
Mitä tuo x times removed tarkoittaa? Oletko niin monta kertaa poistanut nuo suvustasi?
Serkun serkun serkun serkun serkun serkun serkun lapsenlapsen lapsenlapsi. tosi läheistä sukua siis.
Eihän tarkoita. X times removed meinaa sukupolvia. Jos on vaikka 2 times removed, se voi meinata että on henkilön isovanhemman serkku, tai päinvastoin että henkilö itse on sen toisen isovanhemman serkku.
Mutta tuo 19th cousin tarkoittaa ettei ole käytännössä mitään sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuo 19th cousin tarkoittaa ettei ole käytännössä mitään sukua.
Onhan sitä yhdeksästoista serkku. Ei sillä nyt yleensä ristiäisiin kutsuta, mutta mielenkiintoista on katsoa keiden kautta on sukua kenellekin.
Itselläni aika perusporukkaa suvussa, mummon äiti aatelisesta perheestä, mutta meni taviksen kanssa naimisiin, joten se siitä sukunimestä :D
Mutta kyllä itse arvostan sukuja, joissa kaikki järjestään korkeakoulutettuja jostain 1800-luvun lopusta lähtien. Suvussa liuta lääkäreitä, pappeja, tutkijoita, johtajia jne. Kyllä siinä jo melkoiset geenit on jälkeläisillä, jotka hekin tietysti korkeakoulutettuja ja älykkäitä.
Meidän suku on suurimmaksi osaksi taiteilijoita, jännä kun sattu omallekin kohalle. No ehkä köyhän elämä on jees, jos tekee mistä tykkää :D
Vierailija kirjoitti:
Mun suvussa on ollut paljon talollisia ja sitten näitä kartanoiden työtekijöitä dowton abbeyn tyyliin.
Meillä on sukutalon mailla vielä jäljellä piikojen/kautta renkien tuvat pihapiirissä ja torpparien/mäkitupalaisten mökkejä pari kappaletta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni aika perusporukkaa suvussa, mummon äiti aatelisesta perheestä, mutta meni taviksen kanssa naimisiin, joten se siitä sukunimestä :D
Mutta kyllä itse arvostan sukuja, joissa kaikki järjestään korkeakoulutettuja jostain 1800-luvun lopusta lähtien. Suvussa liuta lääkäreitä, pappeja, tutkijoita, johtajia jne. Kyllä siinä jo melkoiset geenit on jälkeläisillä, jotka hekin tietysti korkeakoulutettuja ja älykkäitä.
Aatelisarvo periintyy vain miehen kautta joten ei ole mitään väliä kenen kanssa mummosi äiti meni naimisiin.
Minun lähisukuuni kuuluu Rys..än karkottama Karjalan evakko, sotainvalidi ja sotaorpo. Siinäpä oli lähtökohdat tulevaisuudelle, jota ei mammat ja isäpapat pystyneet paljon silottamaan. Mutta pinnalla on pysytty sisukkuuden ansiosta!
Vierailija kirjoitti:
Papit ovat perseestä.
Ei kun ap kirjoitti että papit on perHeestä. Papit ja lakimiehet on perHeestä.
Olin juuri päivällä isoilla syntymäpäivillä ja siellä oli historiasta kiinnostuneita osallistujia. Vanhempaa sukupolvea, jotka tehneet sukututkimuksia. Tuli esille, että kaikista suvuista löytyy myös ns huonompia asioita/ ihmisiä eli erilaisia rikollisia, murhaajia, tappajia, aviottomia lapsia jne... kun pääsee kaivelemaan kirkonkirjoja ym taakse päin... jopa satoja vuosia.
Mä kuulun aatelissukuun. Ei siinä mitään sen hienompaa ole nykypäivänä.
Esi-isissä on mm. pappi (eli korkeasti koulutettu) ja murhamies. Olivat vielä veljeksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aatelisarvo periintyy vain miehen kautta joten ei ole mitään väliä kenen kanssa mummosi äiti meni naimisiin.
No se väli asialla on, että jos olisi nainut toiseen aatelissukuun (ehkä olisi aatelisperheen tyttärenä ollut mahkut. Veikö rakkaus? Ah, niin maalaisromanttista. Kuulemani mukaan tämä tavismies oli pidetty tapaus ja statukseensa nähden sivistynyt), niin oltaisiin aatelisia, kunnes suvun seuraava nainen jne. Eipä sillä aatelisuudella enää niin väliä, nykyään se on akateemisuus, mikä merkkaa jotain. Enkä tarkoita yksittäistapauksia, vaan näitä edellä mainitsemiani, keillä on suku täynnä korkeakoulutettuja ja menestyneitä, akateemiset perinteet suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun alkoholisti,mielisairaus,muut sairaudet sukuun..Ollaan vielä niin laiskojakin aina oltu että eletään vaan sossun ,kelan ja työkkärin listoilla. Muistan jo lapsuudessa kuinka vanhemmat tappeli kela rahoista ja milloin työkkäri rahat tulee. Vai lainataanko joltain rahaa.
Isukki oli veljensä firmassa töissä ja lähes joka viikko 1-2 päivää poissa koska oli krapula..
Kaikki eivät synny Mannerheim sukuun.............eikä lakimies
Kamala suku sulla. Meidän suvussa mä olen ainoa sossupummi, tosin työssäkin ollut 20 vuotta. Meillä suvussa insinöörejä, konttorirottia, jopa johtajia. Kai siellä jokunen alkoholisti ja mt-ongelmainenkin on ollut.
Itsehän kuulun nappi- ja laiskiaissukuun. B)
Onko mitä syytä olla ylpeä?