Mikseivät ns köyhät syö linssejä ja vihanneksia?
Kilo linssejä maksoi 1,95 Lidilissä, kotimaiset porkkanat 0,99 kilo, jne. Monen päivän keiton saa alle 10 ilman että tarvitsee nähdä paljoa vaivaa eikä rahaa kulu paljoa!
Kommentit (149)
Kaikkee syödään ja monipuolisesti. Itse tehdään ja jatketaan jos ei oo tarpeeksi. Tulojen mukaan ja soveltaen. Mutta niin ennenkin.
Meidän 4 hengen perheessä on n. 2000e kuukausitulot, eli ollaan pienituloisia.
Yleisimmin meillä kokataan näitä ruokia:
Kasvisruuat: Ranskalainen sipulikeitto ja patonki, Linssikasvis-kastike ja riisi, Linssi-kasvissosekeitto, Kasvispihvit ja perunamuusi, Punajuurisosekeitto, Pinaattiletut ja muussi, Hernekeitto, Porkkanasosekeitto (vanhimman lapsemme lempiruoka)
Liharuuat: Kanatortillat, Pizza, Jauhelihamakaronilaatikko, Lohipullat, Lohikeitto, Sitruunainen lohipasta, Kalapuikot ja muussi, Paistetut muikut ja muussi, Kermainen kanakastike ja riisi, Kanaa wokvihanneksia ja riisiä, Jauhelihakastike ja spaghetti, Naudan minuuttisuikaleita wokissa tai kermakastikkeessa, Poronkäristys ja muussi, Lihapullat ja muussi, Kasvismunakas
Kerran kuussa ainakin käydään ulkona syömässä.
Tosiaan säästää ruokakuluissa jos syö ainakin 3 kasvisruokaa viikossa. Syömme yleensä 2-3 kasvisruokaa per viikko, loput kala ja liharuokia. Meillä ei ole autoa, säästämme myös siinä.
En tiedä, mutta linssit on vaarallisia. Hammas lohkes, kun oli linssin värinen ja kokoinen kivi mukana. Ja kuulemma linssien ongelma tuppaa olemaan tämä, että siellä on linssien näköisiä kiviä seassa.
Maukkaita linssit toki on, saiskin 100% varmasti kivettömiä.
Pelkistä linsseistä ja porkkanoista ei tule kovinkaan hyvä keitto. Onneksi itse pystyn ostamaan siihen keittoon myös muitakin lisukkeita. Sitten tulee hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet ettei syödä?
Uskallan väittää, ettei isojen kaupunkien ympärillä ole linsseistä kuultukaan. Ainakin idässä mämäovat jotain outoa. Perunaa tai riisiä, muuta ei ole
Nämä "miksi köyhä ei tee sitä ja tätä tai niin tai näin" -keskustelut ovat provoja.
Vierailija kirjoitti:
Makarooni 0,2€/kilo. Miksi ostaisin melkein 10 kertaa kalliimpia linssejä?
Siksi, että makarooni on pelkkää vehnäjauhoa. Linsseissä on monia ihmiselle hyviä ja tarpeellisia ravintoaineita.
Makaronia syömällä ei pysy terveenä. linsseistä ruokaa laittamalla pysyy
Syön mieluummin sokeri-rasva-kaurapuuroa. Maha täyttyy halvalla.
Niitä linssejä kannattaa laittaa keittoihin ja patoihin. Itse laitan esim taco/jauhelihakeiton sekaan reilusti linssejä. Tekee keitosta todella proteiinipitoisen ja täyttävän eikä ne sieltä seasta edes erotu.
Niinkö halpoja on linssit lidlissä? No harmi ettei meillä ole sellaista.
Ei ne linssit kovin häävejä ole, mutta saa niistä aikaan ihan hyvän keiton ja kasvispihveihin laitan keitettyjä linssejä. Voi niitä syödä köyhä ja rikaskin silloin tällöin. Pavut ovat jo vähän toinen juttu, eivätkä ne ole suomalaisille perusruokaa. Itse olen joskus tehnyt papusalaattia, ja syön meksikolaisissa ravintoloissa papuja eri muodoissaan. Olen perheessämme ainoa, joka syö papuja.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta linssit on vaarallisia. Hammas lohkes, kun oli linssin värinen ja kokoinen kivi mukana. Ja kuulemma linssien ongelma tuppaa olemaan tämä, että siellä on linssien näköisiä kiviä seassa.
Maukkaita linssit toki on, saiskin 100% varmasti kivettömiä.
Tämä on totta, ja siksipä suositellaankin tarkistamaan linssit huolellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Syön porkkanaa ja idätän joskus linssejä. Idättämättä suoli ei niitä kestä.
T. Keskituloinen
Miten idätät linssejä? Olisin kiinnostunut vinkeistä. Linssit toistaiseksi eivät ole sopineet ruokavalioon, koska aiheuttavat niin karmeat vatsakivut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne linssit kovin häävejä ole, mutta saa niistä aikaan ihan hyvän keiton ja kasvispihveihin laitan keitettyjä linssejä. Voi niitä syödä köyhä ja rikaskin silloin tällöin. Pavut ovat jo vähän toinen juttu, eivätkä ne ole suomalaisille perusruokaa. Itse olen joskus tehnyt papusalaattia, ja syön meksikolaisissa ravintoloissa papuja eri muodoissaan. Olen perheessämme ainoa, joka syö papuja.
Ei ole köyhänkään pakko syödä linssejä, koska edullisia vihanneksi on nykyisin hyvin saatavilla kaupoissa.
Onko OK että köyhä inhoaa linssejä? Siis onko ihan pakko syödä ruokaa joka ei maistu tippaakaan vain koska se on halpaa?
Vai onko köyhältä viety sekin oikeus että joku tietty ruoka ei vaan maistu?
Köyhäkin pärjäilee Suomessa vaikka ei koskisi linssin linssiin ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Onko OK että köyhä inhoaa linssejä? Siis onko ihan pakko syödä ruokaa joka ei maistu tippaakaan vain koska se on halpaa?
Vai onko köyhältä viety sekin oikeus että joku tietty ruoka ei vaan maistu?
Köyhäkin pärjäilee Suomessa vaikka ei koskisi linssin linssiin ikinä.
Ei tietenkään köyhä saa syödä mitä haluaa, vaan pitää syödä ruokaa, joka on halpaa ja köyhälle sopivaa, ja joka on saanut rikkaan hyväksynnän. Ei saa ostaa vaatteita, ei kenkiä, eikä mitään köyhälle sopimatonta. Eikä köyhä saa haaveilla lomista tai lomamatkoista, vaan pitää tyytyä lomailemaan kotiparvekkeella.
Vierailija kirjoitti:
Syön mutta syön myös lihaa, kalaa, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä ynnä muuta, joihin ei kuulema toimeentulotuella ole varaa. Itselläni on ollut koko toimeentulotuella olo ajan, vaikka maksan perusosastani myös suurehkoa opintolainan lyhennystä.
Monella valittajalla menee rahat alkoon ja tupakkiin ruuan sijasta.
Te ketkä sanotte, että palkokasvit aiheuttaa vatsanväänteitä. Kokeilkaa hiukan ylikypsyttää niitä pehmeämmäksi. Jos teen itse jostain resepteistä papuruokaa jos papuja ei kypsennetä riittävän kauan saatan keitellä niitä jo etukäteen vähäsen ja esikypsyttää. En koskaan juuri osta mitään kuivapapuja vaan yleensä papuja tölkissä jotka on jo tavallaan käyneet jonkun kypsennysvaiheen läpi. Linssit teen kuivatavarasta koska ne kypsyy niin nopeaa. Itse menin kerran ostamaan valmissalaatin jossa oli raakaa lehtikaalta ja papuja joita ei oltu ylikypsytetty niinkuin itse teen. Ne vatsanväänteet oli hirveät. En voi syödä raakaa kaalta enkä liian raakoja linssejä.
Voin kyllä syödä lehtikaalta ja kaalta kun se on kypsytetty riittävästi. Samaten voin syödä esim. hapankaalta tai kimchiä mikä on fermentoitu sekä esimerkiksi papujen ituja ongelmitta.
Ihmettelen sitä kun jotkut vetelee vaan ongelmitta raakaa kaalta. En usko että ihmisen suolisto voi hyödyntää ravintoaineita raa´assa kaalissa yhtä hyvin..
Linssit,pavut,kikherneet,hyi hitto,yök.
Jos otsikossa puhutaan 'ns. köyhistä', tarkoitus on vain provoilla. Itse kyllä tykkään linssikeitosta, mutta ymmärrän että lapsiperheessä haluttaisiin joskus syödä muutakin kuin palkokasveja.