Lapsi myöhästyi aamupalalta päiväkodissa, ei saa enää antaa aamupalaa!
Onko jossain näin tiukkaa, kuin armeijaan lapsen veisi? Itse ole anatnut, jopa iltpalaleivän mukaan lapselle, tietystä syystä, vaikka sitäkään ei olisi saanut tehdä. Eikö sitä pitäisi ajatella lapsen etua ja hyvinvointia? Ja nyt eletään 2000-lukua!
Kommentit (693)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerran lapsi myöhästyi 2min ja lastentarhanopettaja sanoi ettei saa enää aamupalaa. Resurssipulasta on turha höpistä koska siellä ruokalassa hän istui kuitenkin. Tiedostan että olin myöhässä ja se oli minun vikani. Minusta tässä on kyse siitä että kostetaan ja halutaan näpäyttää vanhempia, mutta se tehdään valitettavasti lapsen kautta. Ja miksi emme syöneet kotona, siksi, etten tarkoituksella myöhästynyt ja lähdin siitä että ehdimme. Ihmettelen näitä kommentteja että ihan oikein että lapsen tulee olla nälässä aikuisen virheestä.
Jos yksi lapsi aloittaa ruokailun siinä vaiheessa kun muut lopettavat ja ruuat siivotaan pois menee siinä 15 min aikuisen aikaa ja KOKO ryhmän aikaa, eli kaikki lapset odottavat sitä yhtä ennen kuin voidaan siirtyä seuraavaan toimintaan. Miten itsekäs voi ihminen olla?
Miten se vartti voi olla noin kuolemanvakava asia?
Ja ei, minä tai lapseni ei myöhästytä koskaan ever ikinä mistään.
Okei, älä sitten ymmärrä. Kun jokainen lapsi tekisi näin siitä 20 lapsen ryhmästä niin siinä ei päiväkotiarjesta tulisi mitään. Kiva kun opetat lapsesikin minäminä kulttuuriin.
Päiväkotiarki on se mitä varten sielläollaan. Se tarkoittaa 100% henkilökunnan ja organisaation mukaista ajattelua. Siinä ei lapsella ole mitään arvoa. Tätä samaa näkee myös vanhutyössä.
Tämä on niin totta. Huomattuani asian jäinkin hoitamaan kotiin itse omaa lastani. Raha eikä mikään mene lapseni hyvinvoinnin edelle. Elän paremmin vaikka niukasti, mutta onnellisena.
Meillä lapsi myöhästyi kun toisen lapsemme päiväkodin työntekijä oli nukkunut pommiin (silloin lapset ei vielä ollut päässyt samaan päiväkotiin) soitin samantien toiseen päiväkotiin ja selitin tilanteen. Silloin myös väittivät, että ei saa aamupalaa. Pidin oman pään ja selitin, että eihän se meidän eikä varsinkaan lapsen vika jos työntekijä nukkuu pommiin. Lopulta suostui pitää sivussa lasta varten hänelle tarkoitetun aamiaisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kerran lapsi myöhästyi 2min ja lastentarhanopettaja sanoi ettei saa enää aamupalaa. Resurssipulasta on turha höpistä koska siellä ruokalassa hän istui kuitenkin. Tiedostan että olin myöhässä ja se oli minun vikani. Minusta tässä on kyse siitä että kostetaan ja halutaan näpäyttää vanhempia, mutta se tehdään valitettavasti lapsen kautta. Ja miksi emme syöneet kotona, siksi, etten tarkoituksella myöhästynyt ja lähdin siitä että ehdimme. Ihmettelen näitä kommentteja että ihan oikein että lapsen tulee olla nälässä aikuisen virheestä.
Jos yksi lapsi aloittaa ruokailun siinä vaiheessa kun muut lopettavat ja ruuat siivotaan pois menee siinä 15 min aikuisen aikaa ja KOKO ryhmän aikaa, eli kaikki lapset odottavat sitä yhtä ennen kuin voidaan siirtyä seuraavaan toimintaan. Miten itsekäs voi ihminen olla?
Miksi koko ryhmän pitää odottaa, kun siellä on kuitenkin toinen hoitaja, joka pystyy aamutuokion vetämään tai sallimaan lapsille vapaan leikin.
Omat lapseni olivat aikoinaan Norjassa päiväkodissa ja siellä lapset olivat yksilöitä, eivät ryhmä. Hoitajat olivat mahdollistajia eli tuokioiden sijaan oli 2 ns. oppituntia, koko muu päivä vapaata leikkiä. Ja tämä myös 3v ikäisillä ja pienemmillä. Syömässä lapset kävivät omia aikojaan, sama ulkoilun kanssa. Jos ei halunnut ulos, ei ollut pakko mennä ja jos halusi olla koko päivän ulkona, oli sekin OK.
Suomessa ei ole yksilöitä, on vain ryhmä, jonka dynamiikkaan panostetaan 4 vuotta ja sitten lapset jo menevätkin kouluun voimaan pahoin.
Norja on öljyvaltio. Suomi ei. Sitten kun Suomestakin löytyy öljyä voidaan päivähoitoa kehittää Norjan suuntaan. Tai voithan valita edustajan joka kannattaa verojen korotusta, jotta päivähoito toimisi paremmin.
Tai ehkä norjalaiset vanhemmat osaavat kasvattaa lapsensa paremmin, joten heille voi tarjota muutakin kuin tarkkaan aikataulutettua armeijahoitoa?
Norjassa lapset menevät pääasiassa hoitoon viimeistään 1-vuotta täyttäessään, joten heidät opetetaan päiväkodin tavoille hyvissä ajoin, kun suomalaislapset vielä ovat kotona mamman kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuuttiaikatauluista ja kiireestä olisi päästävä pois päiväkodeissa.
Tiedän, ettei pikkunyöhästyminen hetkauttaisi puoleen eikä toiseen, mutta kun on näitä pantakireellä olevia tyyppejä töissä niin minkäs teet. Lapset syövät aamupalaakin hitaasti ja ovat vielä pöydässä reilustikkin yli puolenysin. Siinä päiväkodissa missä olen ollut, laitettiin myöhästelijälle sivuun aamupalaa sen verran pitää joustoa ja empatiaa löytyä lapsia kohtaan , he ovat maksavia asaikkaita ja anatavat meille sen työpaikan, Ja päiväkodissa ensisijainen ajatustyyli pitäisi olla lapsen hyvinvointi.
No eipä kyllä maksa monikaan ja ne roposet mitä maksavat ovat kärpäsen kakka verorahoin toteutetussa palvelussa. Esim. USA:ssa vanhemmat ovat maksavia asiakkaita, kuten kapitalismin ideaan kuuluu. Suomessa järjestelmä on sosiaalihuollon ja korkean verotuksen varaan rakennettu valtio, jonka rakenteita ylläpitää raskas kunnallinen virkamieskoneisto ja mitään kyseenalaistamattomat työläiset.
Jos halutaan yksilöityä asiakaspalvelua sillä on kysynnän ja tarjonnan sekä laadun mukaan muuttuva hinta. Suomalainen varhaiskasvatus ei ole markkinavetoinen yritys, joka kilpailee asiakkaista. Lähipäiväkotiin osoitetaan paikka, jonka johonkin ryhmään viranhaltija tekee lapselle sijoituspäätöksen. Ns. "asiakas" voi kieltäytyä paikasta tai ottaa osoitetun paikan vastaan allekirjoituksellaan.
Mielestäni on ihan itsestään selvää, että vanhemmat on ensisijaisesti vastuussa siitä, että lapsi syö. Itselläni on aina pari elovenan kaurakeksipatukkaa mukana, jotka voi tarvittaessa itse syödä töissä tai lapsi voi sellaisen syödä jos tulee tällaisia tilanteita. Ihan omaa tyhmyyttä, eikä todellakaan voi syyttää päiväkotia. Jos jokaisen oikun mukaan aletaan joustaa ja venyä, eihän siitä tule yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa ei pysty järjestämään jokaiselle lapselle yksilöityä päiväohjelmaa vaan asiat tehdään ryhmänä. Aamupala on aamupala-aikaan ja sitten siirrytään tekemään muuta. Päiväkodissa on niin vähän henkilökuntaa, ettei hoitajat pysty järjestämään toista aamupalahetkeä niille, jotka eivät ehtineet aamupalalle. Mitä siitä tulisi jos lapsia valuisi pitkin päivää päikkyyn, jokaiselle pitäisi laittaa uusi aamupala, ja Sanna haluaa ulkoilla klo 9, Jasperi vasta klo 11. Ei, asiat tehdään päikyn aikataulun mukaan. Jos aletaan yhden mukaan joustamaan, niin kohta pitää joustaa kaikkien kohdalla.
Syötä lapsi kotona jos et ehdi viemään häntä ajoissa aamupalalle.Lopettakaa se naurettava toimintojen perässä juokseminen. Palatkaa tarjoamaan päivähoitoa.
Sä voit ottaa 10 lasta luoksesi päivähoitoon ja kokeilla miten hyvin toimii aikatauluttomaton arki. Senkun vaan hoidat heidät. Mikään ole järkyttävämpää kuin kaoottinen päivähoito ilman aikatauluja.
Se että aikataulussa on järki mukana ei tarkoita aikatauluttomuutta.
Laatikaa ne toiminnot niin että siinä on se vartin jousto niin saatte sen hiilihangon pois omasta perseestänne samalla.
Kyllä se tanko nyt on sun perseessä ja syvällä. Siellä on joustot, pakko ollakin kun sinun PerttiPirkkosi vaatii henk.koht. tilan joka siirtymässä, SirkkaSairaanhoitajan lapsi taas tulee ja menee miten haluaa ja sit on se AnneAutisti, joka häiriintyy jokaisesta muutoksesta.
Sulle tekisi ihan hyvää käydä katsomassa päiväkodin arkea joskus sen sijaan, että vain säilöt lapsesi sinne päiviksi.
Minä tein näin kun etsin lapselleni päiväkotipaikkaa. Valitsin sen, jossa on selkein päivärytmi ja lapsetkin oppivat niitä aikatauluja kunnioittamaan. Toki sit lapseni oli hoidossa vain puoli vuotta, kun tulinkin raskaaksi uudelleen, mutta se oli hyvä puolivuotta, koska siellä lasten vanhemmat eivät olleet kaltaisiasi asennevammaisia teinejä vaan tajusivat mitä varhaiskasvatus on.
Minä kävin 20 päiväkodissa tutustumassa.
En ottanut ensin tarjottua paikkaa koska se oli huono.
Ja mun lapset ei todellakaan poukkoillleet kuukaudi siellä toinen täällä -idealla kuten sinun.
Ja valitin Aviin sinunkaltaisestasi pääpipi-eskariopesta. Hän sai potkut.
Mistähän sä keksit poukkoilun? Ei poukkoillut missään. Mikähän kohta on pääpipiä? Ai se, että on aikataulut? Etköhän se nyt ole sinä, joka ne potkut on saanut.
Ai kauhee. Mä voin kuvitella kymmenennen päiväkodin kohdalla millainen keskustelu siellä on käyty. Se sekopää tulee myt sit meille. Se valittaa jokaisesta aikataulusta ja kellottaa joustot. Tänään pidetään erityisen tarkasti kiinni aikatauluista ettei sen lapsi vaan meille tule.
Jos viet lapsesi säilytyksen päiväkoti ja palat itse oma koti ? Niin hanki herätyskello ja nouse ajoissa. Jos jokainen myöhästelevä lapsi,laiskan lähikasvatajan takia saa aamu purot ymm.Puuron jako ei viellä lonasaikaan ole ohi.Opettele ajan halinta kun sinulla on lapsi/ lapsia!
Jestas taas miten itsekästä. Ihan oma vika, että myöhästyitte ja lapsi ei saanut aamupalaa. Ei päiväkodin kuulu joustaa ja toisekseen ei se lapsi kuole, vaikka yhtenä päivänä jää aamupala välistä. Haloo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä tajuat, että se kaksi minuuttia on myöhästyminen aamupalan lopusta? Osaisitkos laskeskella paljonko se on oikeasti aamiaiselta myöhästyminen?
Oletko jotenkin vajaa? Lapsi tulee KAKSI minuuttia myöhässä ja sinä luulet, etä koko muu ryhmä on syönyt lautasensa TYHJÄKSI siinä kahdessa minuutissa ja myöhässä tulija ei kirisi tahtia kiinni?
Olet hyvin epäinhimillinen. Toivottavasti et pakkosyötä niitä ajoissa tulleita lapsia. Se on pahoinpitelyä.
Ei KUKAAN syö minuutilleen joka ikinen päivä samaa aikaa. LOL
"Kai sä tajuat, että se kaksi minuuttia on myöhästyminen aamupalan lopusta?" Ei helv...
Entä ne ajoissa tulleet? Mitä teet, jos lapsi on syönyt lautasen tyhjäksi "etuajassa"? Pakotat oksentamaan takaisin lautaselle, koska "aamupala loppuu 8:15, prkl!"?
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa on omat tarkka aikataulunsa, jota varhaiskasvattaja suunnittelee tuntitolkulla joka viikko. Lapsille ja vanhemmille se näyttäytyy samana, mutta kyllä sitä suunnitellaan minuuttiaikataululla kaikkine siirtymineen ja yksikin poikkeama sotkee koko päivän. Jos aamupalalla on joku lapsi vielä klo 8:01, menee esimerkiksi nukahtaminen lounaan jälkeen myöhäisemmäksi ja monen lapsen koko päivä on pilalla! Ainakin jos uskomme varhaiskasvattajia.
Heh heh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koko ryhmän pitää odottaa, kun siellä on kuitenkin toinen hoitaja, joka pystyy aamutuokion vetämään tai sallimaan lapsille vapaan leikin.
Omat lapseni olivat aikoinaan Norjassa päiväkodissa ja siellä lapset olivat yksilöitä, eivät ryhmä. Hoitajat olivat mahdollistajia eli tuokioiden sijaan oli 2 ns. oppituntia, koko muu päivä vapaata leikkiä. Ja tämä myös 3v ikäisillä ja pienemmillä. Syömässä lapset kävivät omia aikojaan, sama ulkoilun kanssa. Jos ei halunnut ulos, ei ollut pakko mennä ja jos halusi olla koko päivän ulkona, oli sekin OK.
Suomessa ei ole yksilöitä, on vain ryhmä, jonka dynamiikkaan panostetaan 4 vuotta ja sitten lapset jo menevätkin kouluun voimaan pahoin.
Yksi hoitaja aamupalalla yhden myöhästyneen lapsen kanssa ja yksi hoitaja loppujen 19 lapsen kanssa? Ja perään tulee toinen myöhästynyt lapsi ja hänellekin aamupalaa
Se on kuules ihan vain järjestely kysymys. Ei niitä kaikkia lapsia tarvitse siirtää aamupalapöydästä toisen hoitajan harteille yhden tai kahden myöhästelijän vuoksi. Voi tehdä jaon, osa lapsista jää oöytään vielä istumaan ja heille annetaan siihen jotain puuhastelua ja myöhästelijät syövät aamupalansa.
No se ei todellakaan ole vain järjestelykysymys. Keittiöön kärry lähtee ajallaan, jos siellä on se sun myöhästelijä toisen myöhästelijän kanssa aamiaisella ja loput eivät pääse päivän touhuihin, lounaskin myöhästyy. Voisiko joskus ajatella muitakin? Mikä estää tulemasta hoitoon sen 45min. aikaikkunassa? Myöhästytkö töistäkin harvase päivä? Kiukkuatko jos aamupalaveri ei odota?
Joo keittiöön menee kärry ajallaan, ei ne kaikki kärrylliset yhtäaikaa tiskiin mene vaan kärry jono jököttää ties kuin kauan oven edessä. Ja pari lasia/mukia ja lautasta ei maailamaa kaada, jos ne viedään myöhässä tiskiin, tiskiä tulee sen päivän aikana kokoajan , seuraava väipalalta. Tiedän tämän omasta työkokemuksestani. Kyllä se on ihan järjestely kyssäri.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on ihan itsestään selvää, että vanhemmat on ensisijaisesti vastuussa siitä, että lapsi syö. Itselläni on aina pari elovenan kaurakeksipatukkaa mukana, jotka voi tarvittaessa itse syödä töissä tai lapsi voi sellaisen syödä jos tulee tällaisia tilanteita. Ihan omaa tyhmyyttä, eikä todellakaan voi syyttää päiväkotia. Jos jokaisen oikun mukaan aletaan joustaa ja venyä, eihän siitä tule yhtään mitään.
Tämän pitäisi olla itsestään selvää, etenkin pienten lasten kanssa että tarvittaessa on jotain välipalaa tarjota. Jos vaikka joutuu sinne kolariruuhkaan tuntikausiksi istumaan. Autossa kulkee helposti välipalapatukat mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai sä tajuat, että se kaksi minuuttia on myöhästyminen aamupalan lopusta? Osaisitkos laskeskella paljonko se on oikeasti aamiaiselta myöhästyminen?
Oletko jotenkin vajaa? Lapsi tulee KAKSI minuuttia myöhässä ja sinä luulet, etä koko muu ryhmä on syönyt lautasensa TYHJÄKSI siinä kahdessa minuutissa ja myöhässä tulija ei kirisi tahtia kiinni?
Olet hyvin epäinhimillinen. Toivottavasti et pakkosyötä niitä ajoissa tulleita lapsia. Se on pahoinpitelyä.
Ei KUKAAN syö minuutilleen joka ikinen päivä samaa aikaa. LOL
"Kai sä tajuat, että se kaksi minuuttia on myöhästyminen aamupalan lopusta?" Ei helv...
Entä ne ajoissa tulleet? Mitä teet, jos lapsi on syönyt lautasen tyhjäksi "etuajassa"? Pakotat oksentamaan takaisin lautaselle, koska "aamupala loppuu 8:15, prkl!"?
Ei siinä kahdessa minuutissa vaan jo kauan ennen sitä. Siksi se aamupala on viety pois kaksi minuuttia aiemmin. Lapset eivät syö minuutilleen ja aina on hitaampia ja nopeampia syöjiä, mutta niin vain aamupalan olivat nähtävästi saaneet kaikki syötyä ja astiat sovittuna aikana pois.
Toi sun avautuminen on täysin naurettavaa, vie se lapsesi aamiaisen aikaan sinne päiväkotiin, mikä siinä on niin vaikeeta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi hoitaja aamupalalla yhden myöhästyneen lapsen kanssa ja yksi hoitaja loppujen 19 lapsen kanssa? Ja perään tulee toinen myöhästynyt lapsi ja hänellekin aamupalaa
Se on kuules ihan vain järjestely kysymys. Ei niitä kaikkia lapsia tarvitse siirtää aamupalapöydästä toisen hoitajan harteille yhden tai kahden myöhästelijän vuoksi. Voi tehdä jaon, osa lapsista jää oöytään vielä istumaan ja heille annetaan siihen jotain puuhastelua ja myöhästelijät syövät aamupalansa.
No se ei todellakaan ole vain järjestelykysymys. Keittiöön kärry lähtee ajallaan, jos siellä on se sun myöhästelijä toisen myöhästelijän kanssa aamiaisella ja loput eivät pääse päivän touhuihin, lounaskin myöhästyy. Voisiko joskus ajatella muitakin? Mikä estää tulemasta hoitoon sen 45min. aikaikkunassa? Myöhästytkö töistäkin harvase päivä? Kiukkuatko jos aamupalaveri ei odota?
Joo keittiöön menee kärry ajallaan, ei ne kaikki kärrylliset yhtäaikaa tiskiin mene vaan kärry jono jököttää ties kuin kauan oven edessä. Ja pari lasia/mukia ja lautasta ei maailamaa kaada, jos ne viedään myöhässä tiskiin, tiskiä tulee sen päivän aikana kokoajan , seuraava väipalalta. Tiedän tämän omasta työkokemuksestani. Kyllä se on ihan järjestely kyssäri.
Jaa, no sithän nää myöhästyneet saa syödä sieltä kärrystä ihan vapaasti. Ei myöhästyneelle kaivella ruokaa jo poistuvista kärryistä.
Täällähän on oikein arjenhallinnan ongelmaisten kokoontumisajat taas. Tunnissa ei ehditä päiväkotiin ja sit ei edes ole syötetty sitä lasta itse. Mistä näitä sikiää?
Siihen aikaan, kun Kekkonen oli presidenttinä ja minä olin yhden vuoden ajan tarhassa, söin aina aamupalan ihan normaalisti kotona. Sitten melkein heti tarhaan päästyäni olisi pitänyt alkaa taas syödä. Se oli usein hankalaa, etenkin kun en ollut tottunut aamupuuroihin. Mutta nälkä ei tarhassa ollessa päässyt yllättämään koskaan. Muistan, että ruoat olivat hyviä, varsinkin jälkiruoat. :)
No, se oli silloin se. Siihen aikaan ajateltiin rennommin eikä kaikki ollut niin kireää kuin nykyään.
Itse olin perhepäivähoidossa monta vuotta ja tyytyväisempi en voisi olla. Jos on hyvä hoitaja, niin voittaa päiväkodin 100-0. Harmi, että palkka on todella huono työn vaativuuteen nähden. Sinunlaisia tarvittaisiin enemmän ja ei riitä sanat kertomaan, kuinka paljon arvostan sinua ja työtäsi!
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli hoitoon lapsi. Vaihtoi siis päiväkodista pphoitoon. Vanhemmat pyytelivät alkuun anteeksi monesta asiasta. Olivat siis tottuneet päiväkodin meininkiin missä oltiin valitettu useasta asiasta.
Sanoinkin sitten, että "ei mitään hätää ja ongelmaa. Kaikki saavat aamupalan ja se syödään sitten vaikka eväänä ulkona". Ei meillä ole niin tarkka aikataulu.
Nyt parin kuukauden aikana ovat vanhemmatkin rentoutuneet ja tyytyväisiä tähän joustavuuteen ja lapsi aivan supermukava kuten myös vanhemmat enkä ymmärrä mistä siellä pk:ssa on valitettu. Kannattaa oikeasti harkita myös pp-hoitoa.
Toki moni aloitus täältä palstalta lähtisi...T: pph
Vierailija kirjoitti:
Itse olin perhepäivähoidossa monta vuotta ja tyytyväisempi en voisi olla. Jos on hyvä hoitaja, niin voittaa päiväkodin 100-0. Harmi, että palkka on todella huono työn vaativuuteen nähden. Sinunlaisia tarvittaisiin enemmän ja ei riitä sanat kertomaan, kuinka paljon arvostan sinua ja työtäsi!
No ei kyllä ole huono palkka pp-hoitajilla 😅
Ollaankohan käytetty samaa päiväkotia? Lapsen ollessa pieni, mies vei lapsen aamulla ja minä hain iltapäivällä kotiin. Ei ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun sain tiukkaa palautetta jostain, mitä mies oli tehnyt (yleensä tullut niin myöhään, että aamupala-aika oli yleensä jo ohi, mutta lapsi sai sitten sitä näkkäriä). Sitten kun yritin ottaa asian puheeksi miehen kanssa, ja sanoin että eikö sitä lasta nyt voisi viedä ajoissa ja minun ei tarvitsisi aina kuunnella saarnaa, niin mies oli silmät suurina ja hämmentyneenä. Hänelle kun oli aina vain sanottu että "ei se haittaa". Ensin ei edes meinannut uskoa minua, kun kerroin että sain taas kiukuttelua myöhästymisistä. Miehellä henkilökunta vain hymyili ja hoki, että ei haittaa.